Kirjoittaja Aihe: Ratkaisukristitty  (Luettu 10768 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #45 : 11.08.19 - klo:14:52 »
Ihminen on vastuussa siitä ettei usko Jeesukseen. Se on ihmisen ratkaisu.

Luotan Jumalan ratkaisuun, en omaani.
Ajatteletko siis, että Jumala on ratkaissut sinun puolestasi,
että juuri sinä olet uskossa?
Sinun omalla tahdollasi ja valinnoillasi ei ole mitään tekemistä tässä asiassa?
Käsittääkseni Raamattu opettaa eri tavalla.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #46 : 11.08.19 - klo:14:57 »
Sitä asiaa ei voi selittää järjellä. Joka tapauksessa Jumala valitsi ensin. Kunnia kuuluu Hänelle.
Minun valintani oli synti ja kadotus, mutta ansaitsematon armo astui väliin.

Voima ei ole minun valinnassani, vaan evankeliumissa Kristuksesta. Se muutti minut. Sanan voima.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #47 : 11.08.19 - klo:15:01 »
Olen yrittänyt myös lopettaa "todistamiset" siitä miten tulin uskoon. Ketä se kiinnostaa oikeasti?
Yritän todistaa Jeesuksesta ja siitä mitä ristillä tapahtui. Uskon siinä olevan voiman. Minun elämäntarinassani ratkaisuineen ei ole mitään voimaa.

Pidän sellaista herätyskristillistä todistusperinnettä kulttuurisena tapana. Ja siihen liittyy myös ratkaisun korostaminen.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #48 : 11.08.19 - klo:15:06 »
Ja jos joku miettii, että eikö sitten ratkaisua saa tehdä, niin ei hätää. Saa tehdä. Tee se heti. Sano kyllä Jeesukselle. Tunnusta Jeesus Herraksi. Sen jälkeen ei tarvitse miettiä sitä asiaa, että ollako vai ei ratkaisukristitty. Joka aamu on hyvä aloittaa ratkaisulla.
Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #49 : 11.08.19 - klo:16:23 »
Jeesukseen kutsuun tarvitsee vastata vain yhden kerran "kyllä",
eli siis tehdä myönteinen ratkaisu.
Uudestisyntyminen ei tapahdu moneen kertaan, koska siinä syntyy Jumalan tekemä uusi luomus.
"Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."
(2. Kor. 5:17)

Tässä opetuksessaan elämän leivästä Jeesus kehottaa oppilaitaan ratkaisemaan, tahtovatko todella seurata Häntä:

"Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"
Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."
(Joh. 6: 65-69)

Pietarin vastaus osoittaa, että on selvä ero siinä, kuka haluaa seurata Vapahtajaa ja kuka ei.
Ihminen joko on uskossa tai ei ole.
Jotkut valitsevat hylkäämisen, mutta uudestisyntyneet haluavat pysyä uskossa,
ja se tapahtuu vain Jumalan armosta Pyhän Hengen voimalla.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #50 : 11.08.19 - klo:17:01 »
Apt. 2: 38

Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40 Pietari jatkoi vielä puhettaan. Hän vetosi heihin ja kehotti: "Antakaa pelastaa itsenne, ettette hukkuisi tämän kieroutuneen sukupolven mukana."


Itse ymmärrän ratkaisukristillisyyden olevan tuota mistä Pietari tuossa puhuu.
Tästä lähtökohdasta olin siis todella yllättynyt, että herätyskristillinen henkilö yhtäkkiä varoittikin "ratkaisukristillisyydestä"

Olen aina silloin tällöin miettinyt tätä, nyt tuli kerrotuksi ihmettelyni.

Ehkä sana ratkaisukristillisyys tarkoittaa jossain jotain muuta, mutta itse en ole tietoinen muusta käytännöstä.

Ajattelen myös, että ei ihminen itsessään koska päätä seurata Jeesusta. Ihminen itsessään on täydessä kapinassa Jumalan suhteen, ellei Pyhä Henki häntä herättele. Siksi en ymmärrä miten joku "ratkaisukristillisyys" on harha tai väärin tai jotain.
« Viimeksi muokattu: 11.08.19 - klo:17:07 kirjoittanut sandia »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #51 : 11.08.19 - klo:17:16 »
"Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna", ja iso osa jengistä veti herneet nenään ja lähti lätkimään.

Ja ei uskoon tarvitse tulla monta kertaa. Sitä en tarkoittanut tietenkään.
En vastusta ratkaisun tekemistä. Kannattaa sanoa Jeesukselle kyllä.

Minusta uskoa ja uskoon tulemista yritetään selittää ihan turhaan auki. Kukaan ei tee mitään ratkaisuja Jumalan puoleen luonnostaan. Jumala tekee aina ensimmäisen siirron. Siinä mielessä olen ratkaisukristitty, että uskon Jumalan ratkaisseen syntiongelman ristillä. Siihen ratkaisuun uskon ja luotan.

Ehkä tää on hiustenhalkomista. Ja kenenkään uskoa en ole kyseenalaistamista sen vuoksi mitä tästä asiasta ajattelee.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #52 : 11.08.19 - klo:17:17 »
Minua nyt vaan vierastuttaa se ihmisen ratkaisun korostaminen. Siinä koko asia yhdessä lauseessa.
Ihmisroska

Paikalla Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #53 : 11.08.19 - klo:17:18 »
Olit ehkä tehnyt ratkaisusi tuon henkilön mielestä väärässä paikassa.

Minulta netmissionissa eräs vanhimmistoveli tiukkasi missä olen tullut uskoon.

Lopulta vastasin: ristin juurella

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #54 : 11.08.19 - klo:17:18 »
Saisinko kysyä, jos sopii? Ymmärränkö oikein, että luterilaisissa piireissä ratkaisukristillisyys toimii? Koskeeko se siis apostolista uskontunnustusta, jonka kautta luterilaiset tulevat uskoon?

Mikäli muistan historiaa oikein, ne vanhat uskontunnustukset oltiin laadittu lähinnä kiteyttämään evankeliumin tai siis kristinuskon pääkohdat siinä teologisesssa sekamelskassa, mikä vallitsi kristinuskon alkuvaiheissa.

Siis ei niiden oleteta sinänsä omaavan jonkinlaista hengellistä....jotain.
« Viimeksi muokattu: 11.08.19 - klo:17:37 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #55 : 11.08.19 - klo:17:23 »
Olit ehkä tehnyt ratkaisusi tuon henkilön mielestä väärässä paikassa.

Siinä tapauksessa olen pahoillani, että ei mennyt hänen kaavansa mukaan.

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntasalin takasalissa. Polvillani rähmälläni itkien täysin murtuneena kun Pyhä Henki oli murtanut loput kapinani.

Siis ei tää niin vakavaa ole, että joku sillai mulle sanoi, mutta koska otsikko oli ratkaisukristillisyys, niin ajattelin mainita.

Kyllä minä sitten olin ihan hyvää kamua tän tyypin kanssa ja yhä oon FB kaveri.
« Viimeksi muokattu: 11.08.19 - klo:17:33 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #56 : 11.08.19 - klo:17:31 »
Olit ehkä tehnyt ratkaisusi tuon henkilön mielestä väärässä paikassa.

Minulta netmissionissa eräs vanhimmistoveli tiukkasi missä olen tullut uskoon.

Lopulta vastasin: ristin juurella

Heh. Vähän samanlainen tilanne.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #57 : 11.08.19 - klo:17:38 »
-
« Viimeksi muokattu: 23.09.19 - klo:22:40 kirjoittanut rupattelija »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #58 : 11.08.19 - klo:18:17 »
Kiinnitin paremmin huomiota lainaamiini Pietarin sanoihin:
Apt. 2: 38

Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40 Pietari jatkoi vielä puhettaan. Hän vetosi heihin ja kehotti: "Antakaa pelastaa itsenne, ettette hukkuisi tämän kieroutuneen sukupolven mukana."



Tajusin, että tuossa jakeessa on todella paljon asiaa.
Jumala kutsuu, meidän neuvotaan kääntymään ja antamaan pelastaa itsemme.

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #59 : 11.08.19 - klo:19:36 »
Minua nyt vaan vierastuttaa se ihmisen ratkaisun korostaminen.

Minua myös. Lohdullista sen sijaan on, kun Jumalan tekoja korostetaan.