Kirjoittaja Aihe: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.  (Luettu 31595 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #90 : 04.04.14 - klo:23:20 »
Siis puhuin nyt Pyhällä Hengellä täyttymisestä. Jos puhutaan pyhityksestä, se tarkoittaa Kristuksen hallintavallan kasvua uskovassa, niinkuin kuvaat. Se on elämänmittainen. Pyhän Hengen täyteydessä eläminen lienee lähinnä samaa kuin Hengessä vaeltaminen.

Jos Kristuksen hallintavalta kasvaa uskovassa, eikö se ole sama kuin, että täytytään Hengellä?
Kristus ja Pyhä Henki ovat yhtä.

Helena

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #91 : 05.04.14 - klo:00:10 »
Siis puhuin nyt Pyhällä Hengellä täyttymisestä. Jos puhutaan pyhityksestä, se tarkoittaa Kristuksen hallintavallan kasvua uskovassa, niinkuin kuvaat. Se on elämänmittainen. Pyhän Hengen täyteydessä eläminen lienee lähinnä samaa kuin Hengessä vaeltaminen.

Jos Kristuksen hallintavalta kasvaa uskovassa, eikö se ole sama kuin, että täytytään Hengellä?
Kristus ja Pyhä Henki ovat yhtä.
Sitä juuri. Aiemmin jo oli puhetta, ettei tässä ole kaavoja. Pyhällä Hengellä täyttymisiä on monenlaisia, mm. Elisabet ja Sakarias täytettiin Hengellä, samoin opetuslapset helluntain jälkeenkin. Nyt vain aiemmin puhuttiin niistä näkyvistä täyttymisistä, jotka selkeästi näkyivät uloskin päin toisille. Eli Pyhällä Hengellä täyttymisestäkin puhuttaessa puhutaan laajalla skaalalla.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #92 : 05.04.14 - klo:00:19 »
Siis puhuin nyt Pyhällä Hengellä täyttymisestä. Jos puhutaan pyhityksestä, se tarkoittaa Kristuksen hallintavallan kasvua uskovassa, niinkuin kuvaat. Se on elämänmittainen. Pyhän Hengen täyteydessä eläminen lienee lähinnä samaa kuin Hengessä vaeltaminen.

Jos Kristuksen hallintavalta kasvaa uskovassa, eikö se ole sama kuin, että täytytään Hengellä?
Kristus ja Pyhä Henki ovat yhtä.
Sitä juuri. Aiemmin jo oli puhetta, ettei tässä ole kaavoja. Pyhällä Hengellä täyttymisiä on monenlaisia, mm. Elisabet ja Sakarias täytettiin Hengellä, samoin opetuslapset helluntain jälkeenkin. Nyt vain aiemmin puhuttiin niistä näkyvistä täyttymisistä, jotka selkeästi näkyivät uloskin päin toisille. Eli Pyhällä Hengellä täyttymisestäkin puhuttaessa puhutaan laajalla skaalalla.

Opetuslapset uudestisyntyivät helluntaina. Sitä ennen he olivat Vanhan liiton uskovia.
He eivät siis saaneet mitään uudestisyntymisestä erillistä Pyhän Hengen kastetta.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #93 : 05.04.14 - klo:00:43 »
Siis puhuin nyt Pyhällä Hengellä täyttymisestä. Jos puhutaan pyhityksestä, se tarkoittaa Kristuksen hallintavallan kasvua uskovassa, niinkuin kuvaat. Se on elämänmittainen. Pyhän Hengen täyteydessä eläminen lienee lähinnä samaa kuin Hengessä vaeltaminen.

Jos Kristuksen hallintavalta kasvaa uskovassa, eikö se ole sama kuin, että täytytään Hengellä?
Kristus ja Pyhä Henki ovat yhtä.
Sitä juuri. Aiemmin jo oli puhetta, ettei tässä ole kaavoja. Pyhällä Hengellä täyttymisiä on monenlaisia, mm. Elisabet ja Sakarias täytettiin Hengellä, samoin opetuslapset helluntain jälkeenkin. Nyt vain aiemmin puhuttiin niistä näkyvistä täyttymisistä, jotka selkeästi näkyivät uloskin päin toisille. Eli Pyhällä Hengellä täyttymisestäkin puhuttaessa puhutaan laajalla skaalalla.

Opetuslapset uudestisyntyivät helluntaina. Sitä ennen he olivat Vanhan liiton uskovia.
He eivät siis saaneet mitään uudestisyntymisestä erillistä Pyhän Hengen kastetta.
Tämä ei tapahtunut helluntaina, vaan heti pääsiäisen jälkeen:

"Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille:
"Ottakaa Pyhä Henki.
 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." (Joh. 20:21-23)

Varsinainen Pyhän Hengen vuodatus tapahtui opetuslastenkin kohdalla vasta helluntaina
(Ap.t. 1:8, 2:2-4).

Oli siis kaksi tapahtumaa.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #94 : 05.04.14 - klo:00:51 »
Siis puhuin nyt Pyhällä Hengellä täyttymisestä. Jos puhutaan pyhityksestä, se tarkoittaa Kristuksen hallintavallan kasvua uskovassa, niinkuin kuvaat. Se on elämänmittainen. Pyhän Hengen täyteydessä eläminen lienee lähinnä samaa kuin Hengessä vaeltaminen.

Jos Kristuksen hallintavalta kasvaa uskovassa, eikö se ole sama kuin, että täytytään Hengellä?
Kristus ja Pyhä Henki ovat yhtä.
Sitä juuri. Aiemmin jo oli puhetta, ettei tässä ole kaavoja. Pyhällä Hengellä täyttymisiä on monenlaisia, mm. Elisabet ja Sakarias täytettiin Hengellä, samoin opetuslapset helluntain jälkeenkin. Nyt vain aiemmin puhuttiin niistä näkyvistä täyttymisistä, jotka selkeästi näkyivät uloskin päin toisille. Eli Pyhällä Hengellä täyttymisestäkin puhuttaessa puhutaan laajalla skaalalla.

Opetuslapset uudestisyntyivät helluntaina. Sitä ennen he olivat Vanhan liiton uskovia.
He eivät siis saaneet mitään uudestisyntymisestä erillistä Pyhän Hengen kastetta.
Tämä ei tapahtunut helluntaina, vaan heti pääsiäisen jälkeen:

"Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille:
"Ottakaa Pyhä Henki.
 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." (Joh. 20:21-23)

Varsinainen Pyhän Hengen vuodatus tapahtui opetuslastenkin kohdalla vasta helluntaina
(Ap.t. 1:8, 2:2-4).

Oli siis kaksi tapahtumaa.

Tämä tapahtui ennen pääsiäistä

Lainaus käyttäjältä: Luuk. 22:
19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

Jeesus kertoi siis jo edeltä käsin tulevista tapahtumista.
Myös tuo puhaltaminen oli ennakoivaa.

Miten Pyhän Henki olisi voinut tulla opetuslapsiin ennen helluntaita, jos Jeesus sanoi näin?:

Lainaus käyttäjältä: Joh. 16:
7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:

Tuon edellä mainitun kohdan perusteella opetuslapset eivät voineet uudestisyntyä ennen helluntaita.
Ja tämän

Lainaus käyttäjältä: Room. 8
Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #95 : 05.04.14 - klo:00:56 »
Epäiletkö, että vaikka Jeesus puhalsi opetuslasten päälle pääsiäismaanantaina ja kehotti heitä ottamaan Pyhän Hengen, he eivät kuitenkaan ottaneetkaan?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #96 : 05.04.14 - klo:01:07 »
Epäiletkö, että vaikka Jeesus puhalsi opetuslasten päälle pääsiäismaanantaina ja kehotti heitä ottamaan Pyhän Hengen, he eivät kuitenkaan ottaneetkaan?

Opetuslapset eivät ymmärtäneet evankeliumia vielä ehtoollisella ollessaan.
He tuskin ymmärsivät juuri mitään Jeesuksen ristin kuolemasta ja ylösnousemisesta.
He eivät varmaankaan käsittäneet ruumiista ja verestä vielä tuossa hetkessä.

En usko, että opetuslapset tajusivat tuota Pyhän Hengen ottamistakaan vielä tuolloin.
He eivät edes voineet ottaa Pyhää Henkeä ennen kuin Jeesus lähetti hänet.
Koska Jeesus oli silloin vielä opetuslasten nähtävissä, häntä ei voitu jakaa. Vastaa Pyhän Hengen tultua, loputkin fyysisen maailman rajoituksista poistuivat.
Olisi ollut erittäin kummallista, jos Jeesuksesta olisi ollut monta kopiota yhtä aikaa olemassa.

Puhaltaminen oli esikuvallista, tulevaisuuteen valmistamista. Opetuslapset tajusivat helluntaina, että se mitä vasta silloin tapahtui, oli sellaista mitä Jeesus joitakin päiviä aiemmin lupasi.
« Viimeksi muokattu: 05.04.14 - klo:01:09 kirjoittanut KnutL »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #97 : 05.04.14 - klo:01:12 »
Epäiletkö, että vaikka Jeesus puhalsi opetuslasten päälle pääsiäismaanantaina ja kehotti heitä ottamaan Pyhän Hengen, he eivät kuitenkaan ottaneetkaan?

Opetuslapset eivät ymmärtäneet evankeliumia vielä ehtoollisella ollessaan.
He tuskin ymmärsivät juuri mitään Jeesuksen ristin kuolemasta ja ylösnousemisesta.
He eivät varmaankaan käsittäneet ruumiista ja verestä vielä tuossa hetkessä.

En usko, että opetuslapset tajusivat tuota Pyhän Hengen ottamistakaan vielä tuolloin.
He eivät voineet ottaa Pyhää Henkeä ennen kuin Jeesus lähetti hänet.

Puhaltaminen oli esikuvallista, tulevaisuuteen valmistamista. Opetuslapset tajusivat helluntaina, että se mitä vasta silloin tapahtui, oli sellaista mitä Jeesus joitakin päiviä aiemmin lupasi.
Mihin perustat näkemyksesi, että Jeesus antoi Pyhän Hengen opetuslapsille vain esikuvallisesti?

Se että opetuslapset eivät ehkä tajunneet Pyhän Hengen olemusta, tuskin esti heitä ottamasta Pyhää Henkeä vastaan, kun itse Jeesus Hengen puhalsi heidän päälleen.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #98 : 25.04.14 - klo:22:55 »
Epäiletkö, että vaikka Jeesus puhalsi opetuslasten päälle pääsiäismaanantaina ja kehotti heitä ottamaan Pyhän Hengen, he eivät kuitenkaan ottaneetkaan?

Opetuslapset eivät ymmärtäneet evankeliumia vielä ehtoollisella ollessaan.
He tuskin ymmärsivät juuri mitään Jeesuksen ristin kuolemasta ja ylösnousemisesta.
He eivät varmaankaan käsittäneet ruumiista ja verestä vielä tuossa hetkessä.

En usko, että opetuslapset tajusivat tuota Pyhän Hengen ottamistakaan vielä tuolloin.
He eivät voineet ottaa Pyhää Henkeä ennen kuin Jeesus lähetti hänet.

Puhaltaminen oli esikuvallista, tulevaisuuteen valmistamista. Opetuslapset tajusivat helluntaina, että se mitä vasta silloin tapahtui, oli sellaista mitä Jeesus joitakin päiviä aiemmin lupasi.
Mihin perustat näkemyksesi, että Jeesus antoi Pyhän Hengen opetuslapsille vain esikuvallisesti?

Se että opetuslapset eivät ehkä tajunneet Pyhän Hengen olemusta, tuskin esti heitä ottamasta Pyhää Henkeä vastaan, kun itse Jeesus Hengen puhalsi heidän päälleen.

Karismaatikot jakavat pyhää henkeä puhaltamalla mikrofoniin ja kas se toimii, porukkaa lakoaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #99 : 25.04.14 - klo:23:33 »
Epäiletkö, että vaikka Jeesus puhalsi opetuslasten päälle pääsiäismaanantaina ja kehotti heitä ottamaan Pyhän Hengen, he eivät kuitenkaan ottaneetkaan?

Opetuslapset eivät ymmärtäneet evankeliumia vielä ehtoollisella ollessaan.
He tuskin ymmärsivät juuri mitään Jeesuksen ristin kuolemasta ja ylösnousemisesta.
He eivät varmaankaan käsittäneet ruumiista ja verestä vielä tuossa hetkessä.

En usko, että opetuslapset tajusivat tuota Pyhän Hengen ottamistakaan vielä tuolloin.
He eivät voineet ottaa Pyhää Henkeä ennen kuin Jeesus lähetti hänet.

Puhaltaminen oli esikuvallista, tulevaisuuteen valmistamista. Opetuslapset tajusivat helluntaina, että se mitä vasta silloin tapahtui, oli sellaista mitä Jeesus joitakin päiviä aiemmin lupasi.
Mihin perustat näkemyksesi, että Jeesus antoi Pyhän Hengen opetuslapsille vain esikuvallisesti?

Se että opetuslapset eivät ehkä tajunneet Pyhän Hengen olemusta, tuskin esti heitä ottamasta Pyhää Henkeä vastaan, kun itse Jeesus Hengen puhalsi heidän päälleen.

Karismaatikot jakavat pyhää henkeä puhaltamalla mikrofoniin ja kas se toimii, porukkaa lakoaa.
Juu, noin tapahtuu, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tässä käsitellyn kanssa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #100 : 09.05.14 - klo:11:09 »
Helluntaikirkko:

"Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymistä seuraava erillinen kokemus, mutta se voi tapahtua myös välittömästi uudestisyntymän yhteydessä. Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymässä saadun Hengen toiminnan laajentumista uskovassa."

Paavali:
"…sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi…" (1. Kor. 12:13).

Helluntaikirkon oppi näyttää poikkeavan edellisestä. Opin mukaan voi siis olla kahden tason uskovia, Hengellä kastettuja ja Hengellä kastamattomia.

Ei ole kysymys helluntaiopista.

1. Kor.12:
4, Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama.
6, voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä.
11, Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

Jo Pyhän Hengen vuodatus Jerusalemissa helluntaina oli samaa Henkeä, kuin Henki joka ensin oli uudestisynnyttänyt nuo ylisalissa rukoilemassa olleet 120.
Samoin Korneliuksen talossa ensin uudestisyntyneet saivat samassa Hengessä, ilmeisesti minuttien sisällä, Pyhän Hengen kasteen.

Seurakunnassani 2010, joulukuun 27 päivä Fabio otti vastaan pelastuksen ja uudestisyntyi kotonaan kokouksen jälkeen. Sitten uudenvuoden aattona hän täyttyi Pyhällä Hengellä ja puhui uusin kielin, kolme tuntia. Kielistä tuli erillisiä sanoja, jotka hän saman yönä otti selville googlettamalla ja ne olivat arabian kielen yhdellä harvinaisella murteella, että Jumala on suuri ja kaikkivoipa.

Kaikki nämä olivat Saman Hengen vaikutusta. Fabio ei missään mielessä ollut jotain muuta tasoa kuin ne seurakuntamme jäsenet, jotka eivät olleet saanneet "laajennettua" Hengen lahjaa.

Otin esille tämän tuolta vanhasta keskustelusta kokonaan, vaikka olisi riittänyt vain tuo tummennettu. Tässä Saldo kirjoittaa sellaista, mitä olen yrittänyt useamminkin tuoda esille. Ellen väärin ymmärtänyt, niin Fabio otti sanan vastaan seurakunnassa, mutta uudestisyntyi vasta hetkeä myöhemmin kotonaan. Tämä on erittäin tärkeä havainto. Itselläni kävi samoin. Kun sanoin Herralle: "tahdon", en siinä hetkessä uudestisyntynyt, vaan se tapahtui seuraavana päivänä. Eräs nainen kertoi radiossa, että hänellä meni siinä välissä aikaa 2,5 vuotta.

Tässä tullaan hyvin tärkeään asiaan, esim. vesikasteeseen. Olen väittänyt, että alkuseurakunta kastoi pääosin uudestisyntymättömiä. Tavallisesti he saivat Pyhän Hengen vasta sen jälkeen. Ihminen on silloin kastekelpoinen, kun hän on sanonut "kyllä" Jeesukselle, vaikka ei vielä olisi uudestisyntynyt.

Näihin ajatuksiin ei voi olla tulematta, jos lukee Raamattua ilman mitään ennakkokäsityksiä. Usko on Jumalan lahja, jota ei voi milloin tahansa "ottaa". Se annetaan silloin, kun on Jumalan aika.

« Viimeksi muokattu: 09.05.14 - klo:14:15 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Saldo

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #101 : 09.05.14 - klo:12:08 »

Tässä tullaan hyvin tärkeään asiaan, esim. vesikasteeseen. Olen väittänyt, että alkuseurakunta kastoi pääosin uudestisyntymättömiä. Tavallisesti he saivat Pyhän Hengen vasta sen jälkeen. Ihminen on silloin kastekelpoinen, kun hän on sanonut "kyllä" Jeesukselle, vaikka ei vielä olisi uudestisyntynyt.


Tämä on niin harhaista opetusta, etten halua olla siinä mukana edes vastaväitteillä, saatikka, että tekstiäni käytettäisiin sen tukemiseen.

Tiedät myös, ettei helluntalaisuus tai nk. helluntalaiset missään näin opeta, koska Raamattu ei niin opeta.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #102 : 09.05.14 - klo:13:30 »

Tässä tullaan hyvin tärkeään asiaan, esim. vesikasteeseen. Olen väittänyt, että alkuseurakunta kastoi pääosin uudestisyntymättömiä. Tavallisesti he saivat Pyhän Hengen vasta sen jälkeen. Ihminen on silloin kastekelpoinen, kun hän on sanonut "kyllä" Jeesukselle, vaikka ei vielä olisi uudestisyntynyt.

Tämä on niin harhaista opetusta, etten halua olla siinä mukana edes vastaväitteillä, saatikka, että tekstiäni käytettäisiin sen tukemiseen.

Tiedät myös, ettei helluntalaisuus tai nk. helluntalaiset missään näin opeta, koska Raamattu ei niin opeta.

Mielenkiintoista, että juuri Fabion tapaus todistaa siitä, mitä sanoin. Jos sen kiistät, niin todistat kirjoittaneesi puppua.

Oletko milloinkaan kuullut puhuttavan eisegeesistä? Toivon, että alat lukea Raamattua niin kuin siihen on kirjoitettu. Vain yksi kohta Raamatussa puhuu siitä, että uudestisyntyminen tapahtui ennen vesikastetta.

Fabion tapaus:
1. Hän otti pelastuksen vastaan.
2. Hän uudestisyntyi vähän myöhemmin samana päivänä (=sai Pyhän Hengen, kts.  Room. 8:9)
3. Hän täyttyi Pyhällä Hengellä 4 päivää myöhemmin.

Joskus nämä ovat päälllekkäisiä asioita, joskus on viive näiden tapahtumien välillä.
Kastekelpoisuus voi siis tulla jo ennen uudestisyntymää.

En välitä tippaakaan siitä, mitä jotkut opettavat, sillä tämä löytyy Raamatusta, mikäli ei kieltäydy sitä näkemästä.
« Viimeksi muokattu: 09.05.14 - klo:14:22 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Saldo

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #103 : 09.05.14 - klo:15:56 »
Paulus:
Alla niinkuin kirjoitin. Raamattu opettaa pelastuksen vastaanottamisesta, jolloin ihminen uudestisyntyy. Sinun numerointisi kertoo opista, jota ei ole minun kirjoituksessani eikä Raamatussa, eikä nk. helluntalaiset näin opeta.

"Seurakunnassani 2010, joulukuun 27 päivä Fabio otti vastaan pelastuksen ja uudestisyntyi (,) kotonaan kokouksen jälkeen."

Mielestäni vaikutat epätoivoiselta, jota tilaa ymmärrän. Et ihmettele, että miksi sadat miljoonat ihmiset, jotka ovat uudestisynnyttyään tänä päivänä elävässä uskossa, ymmärtävät vain sen mitä Raamattuun on kirjoitettu, ilman numerointeja. He ovat uudestisyntyneet, tulleet uskoon joko luettuaan itseksensä Raamattua tai kuultuaan Evankeliumin julistusta, niinkuin Pietari julisti sitä Uuden Liiton alussa ja sitten kaikki apostolit ja alkuseurakunta.

Sinulla on "vapaus" väännellä jopa Kirjoituksia, mutta jätä minun kirjoittamani rauhaan, vaikka pilkku puuttuikin. Metodisi on alhainen. Alhainen siksi, että tiedät varsin hyvin mitä mieltä minä ja veljesyhteyteni ovat.

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #104 : 09.05.14 - klo:16:14 »
Foorumi meni hetkeksi tauolle, pahoittelen katkon aiheuttamaa hämmennystä.

Jatkamme kuitenkin toimintaa vielä.

http://puimatanner.net/index.php?topic=459.msg17681#new