Kirjoittaja Aihe: Israelin rooli Jumalan pelastussuunnitelmassa kristillisen kirkon rinnalla  (Luettu 32757 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Pyhä paikka.

https://youtu.be/C6SGrJ38yhA

Ehkä ei.

Niin. Jeesushan sanoi, että ei jää kiveä kiven päälle.

Ei anneta Raamatun pilata hyviä tarinoita.


Sanotaan, että ortodoksijuutalaiset hyppäävät niiden jakeiden yli, jotka osoittavat Jeesuksen olevan Messias.
He eivät halua kuulla sellaisesta, vaan haluavat poimia vain sellaiset jakeet, jotka toimivat heidän asettamissaan kehyksissä.

Samaan aikaan moni kristitty syyllistyy samantapaiseen ajatteluun.


Raamatussa on aivan selvästi ilmoitettu, että usea Jumalan lupaama on jo toteutunut.
Miksi ne toteumat eivät kelpaa?
Tai miksi profetioiden pitää toteutua moneen kertaan?

Siksi, että muutoin ei saada sepitetylle tarinalle tukea.

Opettaako Raamattu seitsemänkymmenen vuosiviikon pätkimisestä?
Opettaako Raamattu oikeasti kirjaimellisesta kolmen ja puolen vuoden mittaisesta vihan ajasta?
Miksi maantieteellisistä paikoista vain Siionin vuori aiheuttaa intohimoja? Eikö Siinain vuorikin olisi tärkeä saada haltuun?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
VT:n ennustukset toteutuivat aika pian.
Esim. Danielin kuvapatsas.
Miksi Ilmestyskirjan seurakunnille lähetettyjen kirjeiden sisältö olisi joillekin ihan muille kuin heille?

Eikö Vanhan Testamentin voisi heittää roskiin, koska siinähän on pääasiassa juttua Mooseksen lain saaneille ja israelilaisten historian kirjoitusta?


Eihän se tee Ilmestykirjaa yhtään vähemmäksi, jos siellä ei ole mitään kulutettavaksi tämän päivän seurakuntien himoon tietää tulevia tapahtumia.

Ilmestyskirjassa on ihan riittävästi rohkaisua ja iankaikkisen tulevaisuuden näkymä.

Ajattelin kuitenkin pitää Vanhan Testamentin jos ei muusta syystä niin siitä, että Jeesus sanoi, että Mooses ja profeetat puhuvat hänestä.

Kyllä.

Näinkin on sanottu:
1. Kor. 10:
11 Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Ei anneta Raamatun pilata hyviä tarinoita.

...

Raamatussa on aivan selvästi ilmoitettu, että usea Jumalan lupaama on jo toteutunut.
Miksi ne toteumat eivät kelpaa?
Tai miksi profetioiden pitää toteutua moneen kertaan?

Siksi, että muutoin ei saada sepitetylle tarinalle tukea.
Hyvin perusteltu, miksi tulkinnoista (tarinoista) pidetään niin tiukasti kiinni.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
VT opettaa Jumalan valinneen Abrahamin, josta sikisi kansa, jonka Herra kutsui pappiskansaksi muille kansoille.
Tästä kansasta syntyi koko maailmalle luvatu Messias: Jeesus Kristus, joka kuoli koko maailman syntien puolesta.

Ylipappina ja uhrilampaana uhraten itsensä meidän syntiemme tähden.

Israel on ollut uppiniskainen Herraansa kohden, ja sitä on rangaistu lujasti useamman kerran.
Silti Herra ei ole sitä hylännyt. Jumala vihaa hylkäämistä.  Tämäkin lupaus löytyy roskiksessa olevasta VT;n sivuilta.

Tänä päivänä on myös Isreal fanituksessa; etten sanoisi palvonnassa on ylilyöntejä.
Israel elää syvässä paatumuksessa. Sieltä löytyy uskonnolliset harhaopit ja seksuaaliset perverssiot muiden syntien lisäksi.
Silti se on Jumalan Israel; ja sille on lupaukset voimassa. Osa yhä toteutumatta.

Lupaukset toteutuu yhtävarmasti kuin Israelin valtio syntyi. Mahdoton ajatus sekin oli vuoteen 1948 saakka valtaosa ihmisten mielissä.
Myös uskoviksi kutsuttavien joukossa.

Raamatun mukaan maailman viha nousee Israelia vastaan aikojen lopussa, ja ikävä kyllä myös uskovien sydämissä tuo viha näyttää syttyvän.

Meidän aivoitukset on kovin erilaiset kuin Jumalan. Se mikä ei mahdu meidän ajatuksiimme; ei tarkoita sen olevan Jumalalle mahdotonta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Juutalaiset eivät ole kääntyneet Jumalan puoleen.
Ei ole siis mitään perustetta nykyiselle Israelille.
Siellä on nykyisin paljon jumalattomampaa elämää kuin naapurimaissa.
Syyrian sodan tapahtumat ovat tietenkin oma lukunsa.

Raamatun mukaan juutalaiset pitäisi nyt karkottaa maastansa. Esim 3. Moos. 26:1

Nyky-Israel on poliittinen luomus ja jostain syystä Jumala sallii sen.


Siis ensin pitäisi olla katumus ja sitten paluu.


Tätähän ei ole tapahtunut:

40 Silloin he tunnustavat syntivelkansa ja isiensä syntivelan, sen että ovat olleet minulle uskottomat ja käyneet minua vastaan,
41 jonka tähden minäkin kävin heitä vastaan ja vein heidät heidän vihollistensa maahan. Silloin heidän ympärileikkaamaton sydämensä nöyrtyy, ja silloin he sovittavat syntivelkansa.
42 Ja silloin minä muistan liittoni Jaakobin kanssa ja muistan liittoni Iisakin kanssa ja liittoni Aabrahamin kanssa, ja minä muistan myös maan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Se on hyvä juttu, että Israel sai Trumpilta tukea Golanin kukkuloihin, mutta ne kukkulat eivät ole hengellinen asia.
Jos minulta kysyttäisiin, laittaisin kaikki länsirannan räyhääjät ja kivenviskojat bussiin ja kyytäisin heidät Jordanian puolelle.
Ja se ruma kultakupolinen rakennus sen yhden mäen päältä voitaisiin purkaa, jos siitä ei syntyisi suursotaa.


Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Niinpä. Eivä taida ihan yhteen eikä kahteen bussiin mahtua tuo porukka.
Transjordania tai mikään muukaan ei pistänyt tikkua ristiin omiensa puolesta, jotka siirtyivät alta pois, kun 5 maan armeijan hyökätessä vasta perustetun Israelin kimppuun 1948. Juutalaiset piti ajaa mereen, ja sitten saisivat palata takaisin.
Toisin kävi, ja syntyi "pakolaisongelma".

Hävinneiden kehotuksesta siis tulivat pois sodan alta, ja kun ei voittoa tullut jäi nuo "pakolaiset" propaganda aseeksi.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Aiemmin oli juttua siitä miten Raamatun profetioita tulkitaan omasta näkövinkkelistä. Yleensä hyvinkin ahtaasta.
Raamatun mukaan olemme syntiinlangennut suku. Jokaisen meistä veressä kiertää käärmeen myrkky ja myös ajattelumme on turmeltunutta. Onko siis ihme, jos on syntynyt valtavasti tulkintoja oman kapean ymmärryksen mukaan?

Israel odotti kirjoitusten ennustamaa Messiasta. Marian synnyttäessä Jeesus lapsen vain harva ymmärsi mitä tapahtui.
Itämaalta lähti kolme viisasta miestä liikkelle kohti Jerusalemia. Siellä kansa asiasta mitään tiennyt ja Hedoreskin suhtautui vihamielisesti tietäjien kysymyksiin vasta syntyneestä kuningasten Kuninkaasta.
Vain vanhat ja hurskaat Simeon ja Hanna ymmärsivät Jerusalemissa Messiaan lopultakin syntyneen. Pyhän Hengen valaisemana he saivat tämän ymmärryksen.

Katsoin Aapeli Saarisalon Raamatun sanakirjasta Viikunapuulla ymmärrettävän Israelia. Ehkäpä Aapelikin jotain sentään ymmärsi.
Näin uskon.
Jeesus sanoo Matt. 24
Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.


Turussa jo kohta 2 viikkoa on harjattu kaduilta hiekoitussepeliä pois. Lauantaina puunasin auton kesäkuntoon ja vaihdoin kesärenkaat.
Seuraavana aamuna tuli 2 senttiä lunta, joka kyllä suli pois iltapäivällä suurelta osin. Yöllä menee pakkasen puolelle yhä.
Kesän tiedetään lähentyvän, vaikka talvi pitää yhä pintaansa. Kesä tulee, vaikka emme tiedä minä päivänä se tapahtuu.

Näin on Israelin syntymisenkin tähden. Jumalan pyhät ovat Pyhän Hengen välittäminä saaneet ymmärryksen Israelista ajanmerkkinä.
Me emme tiedä tarkkaa päivää ja miten asiat tapahtuvat, mutta osaamme odottaa.
Herra palaa hakemaan omansa temmaten heidät vastaansa, ja alkaa Jaakobin ahdistus, jossa juutalainen kansa; pieni jäännös huutaa
Minun Herrani, minun Jumalani ja ymmärtävät tuon ristillä roikkuneen muodottomaksi runnellun puusepän pojan olleen heidän luvattu Messias.

Jeesus sanoo myös; Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.

Jos emme Raamtun sanomaa ja profetioita kaikessa ymmärrä, niin älkäämme kuitenkaan pilkatko.
Vaan pikemmin voimme rukouksessa lähestyä Jeesuksen nimessä pyhä Jumalaa ja pyytää, että Pyhä Henki saisi meille kirkastaa kirjoituksia.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Collins Larry - Lapierre Dominique: Oi Jerusalem

Muistaakseni silminnäkijä toimittajien kirjoittama kirja Israelin Syntymähetkistä, ja sen rajuista taisteluista romaani muodossa.
Siitä on paljon aikaa kuin luin sen. Hyvä kirja ja kuvaten sitä mitä tuolloin tapahtui.

Taitaa olla vuosi aikaa kun luin tämän; Israel, hebrean kieli ja Raamattu - Pauli Rahkonen.
Hyvä kirja ja mielestäni oikein kiihkottomasti ja raittiisti valottaa aihetta.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Jokaisen meistä veressä kiertää käärmeen myrkky
Minun verestäni ei ole löytynyt hyaluronidaasia, beta-bungarotoksiinia, noteksiinia, krotoksiinia eikä taipoksiinia. Sinultako on löytynyt, ja olet siitä huolimatta vielä hengissä?

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Ihan rehellisesti jos lukee Matteus 24 ja olikohan se luukas 21,niin voidaan todeta, että edellä on lueteltu aikain merkkejä, ja viikunapuu kun rupee puskee lehtee, niin tiedetään että nyt on esim. kevät ja kohta tulee kesä, eli viikunapuu=ei Israelin valtio. Vaan merkkien seuraaminen.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Mielestäni kyseessä on vain poliittisen israelfanaatikkojen kotiinpäin vedetty tulkinta. Mitä hyötyä ja iloa on jumalattomasta Israelin kansasta profetioiden valossa? Jerusaleminkin on puoliksi arabeilla.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Nämä  55 jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä osoittavat, että viikunapuu EI ole Israelin symboli.


1. Moos. 3:7
Silloin aukenivat heidän molempain silmät, ja he huomasivat olevansa alasti; ja he sitoivat yhteen viikunapuun lehtiä ja tekivät itselleen vyöverhot.

4. Moos. 13:23
Ja he tulivat Rypälelaaksoon; sieltä he leikkasivat viiniköynnöksen, jossa oli rypäleterttu, ja kahden miehen täytyi kantaa sitä korennolla; samoin he ottivat granaattiomenia ja viikunoita.

4. Moos. 20:5
Ja minkätähden johdatitte meidät pois Egyptistä tuodaksenne meidät tähän pahaan paikkaan, jossa ei kasva viljaa eikä viikunoita, ei viiniköynnöksiä eikä granaattiomenia, ja jossa ei ole vettä juoda?"

5. Moos. 8:8
nisun ja ohran, viiniköynnöksen, viikunapuun ja granaattiomenapuun maahan, jalostetun öljypuun ja hunajan maahan,

Tuom. 9:10
Niin puut sanoivat viikunapuulle: 'Tule sinä ja ole meidän kuninkaamme'.

Tuom. 9:11
Mutta viikunapuu vastasi heille: 'Jättäisinkö makeuteni ja hyvät antimeni, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'

1. Sam. 25:18
Niin Abigail otti joutuin kaksisataa leipää, kaksi leiliä viiniä, viisi lampaanpaistia, viisi sea-mittaa paahdettuja jyviä, sata rusinakakkua ja kaksisataa viikunakakkua ja pani ne aasien selkään.

1. Sam. 30:12
ja he antoivat vielä hänelle viikunakakun ja kaksi rusinakakkua syödä. Silloin hän virkosi henkiin; sillä hän ei ollut syönyt eikä juonut kolmeen vuorokauteen.

1. Kun. 4:25
niin että Juuda ja Israel asuivat turvallisesti, itsekukin viinipuunsa ja viikunapuunsa alla, Daanista Beersebaan asti, niin kauan kuin Salomo eli.

2. Kun. 18:31
Älkää kuulko Hiskiaa.' Sillä Assurin kuningas sanoo näin: 'Tehkää sovinto minun kanssani ja antautukaa minulle, niin te saatte syödä kukin omasta viinipuustanne ja viikunapuustanne ja juoda kukin omasta kaivostanne,

2. Kun. 20:7
Ja Jesaja sanoi: "Toimittakaa tänne viikunakakkua". Niin he toivat sitä ja panivat paiseen päälle; ja hän parani.

1. Aik. 12:40
Nekin, jotka asuivat lähellä heitä, aina Isaskariin, Sebuloniin ja Naftaliin saakka, toivat aasien, kamelien, muulien ja härkien selässä ruokatavaraa: jauhoja, viikunakakkuja ja rusinakakkuja, viiniä ja öljyä, raavaita ja pikkukarjaa viljalti; sillä Israelissa oli ilo.

Neh. 13:15
Siihen aikaan minä näin Juudassa niitä, jotka sapattina polkivat viinikuurnaa ja jotka kuljettivat viljaa ja kuormittivat aaseja sillä sekä viinillä, rypäleillä, viikunoilla ja kaikenlaisella muulla kuormatavaralla. Ja he toivat niitä Jerusalemiin sapatinpäivänä; ja minä varoitin heitä, kun he myivät elintarpeita.

Ps. 105:33
Ja hän hävitti heidän viini-ja viikunapuunsa ja murskasi puut heidän alueeltansa.

Sananl. 27:18
Joka viikunapuuta hoitaa, saa syödä sen hedelmää; ja joka isännästänsä vaarin pitää, se tulee kunniaan.

Laul. l. 2:13
Viikunapuu tekee keväthedelmää, viiniköynnökset ovat kukassa ja tuoksuavat. Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule.

Jes. 34:4
Kaikki taivaan joukot menehtyvät, taivas kääritään kokoon niinkuin kirja, ja kaikki sen joukot varisevat alas, niinkuin lehdet varisevat viinipuusta, niinkuin viikunapuusta raakaleet.

Jes. 36:16
Älkää kuulko Hiskiaa.' Sillä Assurin kuningas sanoo näin: 'Tehkää sovinto minun kanssani ja antautukaa minulle, niin saatte syödä kukin viinipuustanne ja viikunapuustanne ja juoda kukin kaivostanne,

Jes. 38:21
Ja Jesaja käski tuoda viikunakakkua ja hautoa paisetta, että hän tulisi terveeksi.

Jer. 5:17
He syövät sinun satosi ja leipäsi, he syövät sinun poikasi ja tyttäresi, syövät sinun lampaasi ja raavaasi, syövät sinun viinipuusi ja viikunapuusi; he miekalla hävittävät sinun varustetut kaupunkisi, joihin sinä luotat.

Jer. 8:13
Minä tempaan heidät peräti pois, sanoo Herra. Ei ole rypäleitä viinipuussa eikä viikunoita viikunapuussa, ja lehtikin lakastuu. Minä saatan hyökkääjät heidän kimppuunsa."

Jer. 24:1
Ja Herra näytti minulle näyn, ja katso, kaksi viikunakoria oli asetettu Herran temppelin edustalle, sen jälkeen kuin Nebukadressar, Baabelin kuningas, oli siirtänyt pois Jekonjan, Joojakimin pojan, Juudan kuninkaan, ja Juudan päämiehet sekä sepät ja lukkosepät Jerusalemista ja vienyt heidät Baabeliin.

Jer. 24:2
Toisessa korissa oli ylen hyviä viikunoita, uudisviikunain kaltaisia, ja toisessa korissa oli ylen huonoja viikunoita, niin huonoja, ettei niitä voinut syödä.

Jer. 24:3
Ja Herra sanoi minulle: "Mitä sinä näet, Jeremia?" Minä vastasin: "Viikunoita. Hyvät viikunat ovat ylen hyviä, mutta huonot ovat ylen huonoja, niin huonoja, ettei niitä voi syödä."

Jer. 24:5
"Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Niinkuin näitä hyviä viikunoita, niin minä katselen hyvällä suosiolla Juudan pakkosiirtolaisia, jotka minä lähetin tästä paikasta kaldealaisten maahan.

Jer. 24:8
Mutta niinkuin tehdään huonoille viikunoille, joita ei voi syödä, kun ovat niin huonoja, niin minä, sanoo Herra, teen Sidkialle, Juudan kuninkaalle, ja hänen ruhtinailleen ja Jerusalemin jäännökselle, niille, jotka ovat jääneet jäljelle tähän maahan, ja niille, jotka asuvat Egyptin maassa:

Jer. 29:17
Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, minä lähetän heidän sekaansa miekan, nälän ja ruton ja teen heidät inhottaviksi kuin viikunat, jotka ovat niin huonoja, ettei niitä voi syödä.

Hoos. 2:12
Ja minä hävitän hänen viiniköynnöksensä ja viikunapuunsa, joista hän on sanonut: 'Ne ovat minun portonpalkkani, jonka rakastajani ovat minulle antaneet'. Minä teen ne metsäksi, ja metsän eläimet syövät niitä.

Hoos. 9:10
Niinkuin rypäleet erämaassa minä löysin Israelin; niinkuin varhaishedelmät viikunapuussa, sen alkurunsaudessa, minä näin teidän isänne. He tulivat Baal-Peoriin, vihkiytyivät häpeäjumalalle ja tulivat kauhistaviksi, niinkuin tuo heidän rakastettunsa.

Joel 1:7
Se on raastanut minun viiniköynnökseni ja katkonut minun viikunapuuni, on ne paljaiksi kuorinut ja karsinut; niiden oksat ovat valjenneet.

Joel 1:12
Viiniköynnöstä on kohdannut kato, viikunapuu on kuihtunut, granaattipuu ja myös palmu ja omenapuu; kaikki kedon puut ovat kuivettuneet. Niin, häpeään on joutunut ilo, ihmislasten joukosta pois.

Joel 2:22
Älkää peljätkö, metsän eläimet, sillä erämaan laitumet viheriöivät, sillä puu kantaa hedelmänsä, viikunapuu ja viiniköynnös antavat voimansa.

Aam. 4:9
Minä rankaisin teitä nokitähkillä ja viljanruosteella; teidän monet puutarhanne, viinimäkenne, viikunapuunne ja öljypuunne söi kalvajasirkka. Mutta te ette kääntyneet minun tyköni, sanoo Herra.

Miika 4:4
He istuvat kukin oman viinipuunsa ja viikunapuunsa alla kenenkään peljättämättä. Sillä Herran Sebaotin suu on puhunut.

Nah. 3:12
Kaikki sinun varustuksesi ovat viikunapuita, joissa on varhaisviikunoita: jos niitä pudistellaan, ne putoavat syöjän suuhun.

Hab. 3:17
Sillä ei viikunapuu kukoista, eikä viiniköynnöksissä ole rypäleitä; öljypuun sato pettää, eivätkä pellot tuota syötävää. Lampaat ovat kadonneet tarhasta, eikä ole karjaa vajoissa.

Hagg. 2:19
Onko aitassa enää siementä? Ja viiniköynnös, viikunapuu, granaattiomenapuu ja öljypuu, nekään eivät ole kantaneet hedelmää. Tästä päivästä lähtien minä annan siunauksen."

Sak. 3:10
Sinä päivänä te kutsutte, kukin ystävänsä, viinipuun ja viikunapuun alle."

Matt. 7:16
Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

Matt. 21:19
Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui.

Matt. 21:20
Kun opetuslapset tämän näkivät, ihmettelivät he ja sanoivat: "Kuinka viikunapuu niin äkisti kuivettui?"

Matt. 21:21
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi, niin ette ainoastaan voisi tehdä sitä, mikä viikunapuussa tapahtui, vaan vieläpä, jos sanoisitte tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', niin se tapahtuisi.

Matt. 24:32
Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.

Mark. 11:13
Ja kun hän kaukaa näki viikunapuun, jossa oli lehtiä, meni hän katsomaan, löytäisikö ehkä jotakin siitä; mutta tultuaan sen luo hän ei löytänyt muuta kuin lehtiä. Sillä silloin ei ollut viikunain aika.

Mark. 11:20
Ja kun he varhain aamulla kulkivat ohi, näkivät he viikunapuun kuivettuneen juuria myöten.

Mark. 11:21
Silloin Pietari muisti Jeesuksen sanat ja sanoi hänelle: "Rabbi, katso, viikunapuu, jonka sinä kirosit, on kuivettunut".

Mark. 13:28
Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: Kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.

Luuk. 6:44
sillä jokainen puu tunnetaan hedelmästään. Eihän viikunoita koota orjantappuroista, eikä viinirypäleitä korjata orjanruusupensaasta.

Luuk. 13:6
Ja hän puhui tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt.

Luuk. 13:7
Niin hän sanoi viinitarhurille: 'Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?'

Luuk. 21:29
Ja hän puhui heille vertauksen: "Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita.

Joh. 1:48
Natanael sanoi hänelle: "Mistä minut tunnet?" Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Ennenkuin Filippus sinua kutsui, kun olit viikunapuun alla, näin minä sinut".

Joh. 1:50
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sentähden, että minä sanoin sinulle: 'minä näin sinut viikunapuun alla', sinä uskot. Sinä saat nähdä suurempia, kuin nämä ovat."

Jaak. 3:12
Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.

Ilm. 6:13
ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,
« Viimeksi muokattu: 02.04.19 - klo:17:40 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jos halutaan uskoa, että viikunapuu symboloi Israelia, viesti on täysin selvä:

19 Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Viikunapuun asemesta viinitarha kuvaa Israelia.

Jes.5.
1 Minä laulan ystävästäni, laulan rakkaani laulun hänen viinitarhastaan. Ystävälläni oli viinitarha lihavalla vuorenrinteellä.
2 Hän kuokki ja kivesi sen ja istutti siihen jaloja köynnöksiä, rakensi sen keskelle tornin ja hakkasi sinne myös kuurnan. Ja hän odotti sen kasvavan rypäleitä, mutta se kasvoi villimarjoja.
3 Ja nyt, te Jerusalemin asukkaat ja Juudan miehet, tuomitkaa minun ja minun viinitarhani välillä.
4 Mitä olisi viinitarhalleni vielä ollut tehtävä, jota en olisi sille tehnyt? Miksi se kasvoi villimarjoja, kun minä odotin sen kasvavan rypäleitä?
5 Mutta nyt minä ilmoitan teille, mitä teen viinitarhalleni: minä poistan siitä aidan, niin että se jää hävitettäväksi, särjen siitä muurin, niin että se jää tallattavaksi.
6 Minä hävitän sen: ei sitä enää vesota eikä kuokita, vaan se on kasvava ohdaketta ja orjantappuraa, ja minä kiellän pilvet sille vettä satamasta.
7 Sillä Israelin heimo on Herran Sebaotin viinitarha, ja Juudan miehet ovat hänen ilo-istutuksensa. Ja hän odotti oikeutta, mutta katso, tuli oikeuttomuus, ja vanhurskautta, mutta katso, tuli vaikerrus.


Mark.12
1 Ja hän rupesi puhumaan heille vertauksilla: "Mies istutti viinitarhan ja teki aidan sen ympärille ja kaivoi viinikuurnan ja rakensi tornin; ja hän vuokrasi sen viinitarhureille ja matkusti muille maille.
2 Ja kun aika tuli, lähetti hän palvelijan viinitarhurien luo perimään tarhureilta viinitarhan hedelmiä.
3 Mutta he ottivat hänet kiinni, pieksivät ja lähettivät tyhjin käsin pois.
4 Ja vielä hän lähetti heidän luoksensa toisen palvelijan. Ja häntä he löivät päähän ja häpäisivät.
5 Ja hän lähetti vielä toisen, ja sen he tappoivat; ja samoin useita muita: toisia he pieksivät, toisia tappoivat.
6 Vielä hänellä oli ainoa rakas poikansa. Hänet hän lähetti viimeiseksi heidän luoksensa sanoen: 'Kavahtavat kaiketi minun poikaani'.
7 Mutta viinitarhurit sanoivat toisilleen: 'Tämä on perillinen; tulkaa, tappakaamme hänet, niin perintö jää meille'.
8 Ja he ottivat hänet kiinni, tappoivat ja heittivät hänet ulos viinitarhasta.
9 Mitä nyt viinitarhan herra on tekevä? Hän tulee ja tuhoaa viinitarhurit ja antaa viinitarhan muille.
10 Ettekö ole lukeneet tätä kirjoitusta: 'Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi;


Joh.15
1 "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
2 Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.