Kirjoittaja Aihe: Israelin rooli Jumalan pelastussuunnitelmassa kristillisen kirkon rinnalla  (Luettu 32682 kertaa)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Joo ei Jumala tee virheitä, eikä Raamattu ole väärässä. Ihmiset sen sijaan... no hairahtuvat monessa kohden.
Siitä huolimatta Jumala nostaa opettajia, vaikka hekään eivät täydellisiä ole. Siksi kaikki on arvioitava. Mielellään vieläpä yhdessä. Se ei riitä mielestäni, että kehoitetaan itse ottamaan asioista selvää Raamatusta. Jumalan malli ei ole se, että jokainen yksin löytää kaiken tarvittavan tiedon ja sitten kokoonnumme yhdessä toteamaan, että nyt tiedämme kaiken.
Ihmisroska

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Juuri sen yhteisen etsimisen ja tutkimisen tulisi olla ilo seurakunnissa.Ja jos vielää löytyykin,mitä etsitään.Ainakin niin on luvattu.Jokainen etsivä löytää.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Kukahan vastaisi tähän kysymykseen, jonka olen jo aiemmin eri muodoissa esittänyt:

Millä tavalla nykyisen Israelin muodostuminen vastaa sitä mitä Raamatussa lukee?


Jos he tekevät syntiä sinua vastaan-sillä ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee-ja sinä vihastut heihin ja annat heidät vihollisen valtaan, niin että heidän vangitsijansa vievät heidät vangeiksi vihollismaahan, kaukaiseen tai läheiseen,
47 mutta jos he sitten menevät itseensä siinä maassa, johon heidät on vangeiksi viety, kääntyvät ja anovat sinulta armoa vangitsijainsa maassa, sanoen: 'Me olemme tehneet syntiä, tehneet väärin ja olleet jumalattomat',
48 ja palajavat sinun tykösi kaikesta sydämestään ja kaikesta sielustaan vihollistensa maassa, jotka veivät heidät vangeiksi, ja rukoilevat sinua kääntyneinä tähän maahan päin, jonka sinä olet antanut heidän isillensä, tähän kaupunkiin päin, jonka olet valinnut, ja tähän temppeliin päin, jonka minä olen sinun nimellesi rakentanut,
49 niin kuule taivaasta, asuinsijastasi, heidän rukouksensa ja anomisensa, hanki heille oikeus
50 ja anna anteeksi kansallesi, mitä he ovat rikkoneet sinua vastaan, ja kaikki heidän syntinsä, jotka he ovat tehneet sinua vastaan; ja suo, että heidän vangitsijansa olisivat laupiaat heitä kohtaan ja armahtaisivat heitä.


Tuossa pyydetään anteeksiantoa eikä paluusta Israeliin ole mitään puhetta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Tämä uusiksi. Ei Raamatusta voi poimia vain lupauksia ilman lupausten edellytyksiä.


Juutalaiset eivät ole kääntyneet Jumalan puoleen.
Ei ole siis mitään perustetta nykyiselle Israelille.
Siellä on nykyisin paljon jumalattomampaa elämää kuin naapurimaissa.
Syyrian sodan tapahtumat ovat tietenkin oma lukunsa.

Raamatun mukaan juutalaiset pitäisi nyt karkottaa maastansa. Esim 3. Moos. 26:1

Nyky-Israel on poliittinen luomus ja jostain syystä Jumala sallii sen.


Siis ensin pitäisi olla katumus ja sitten paluu.


Tätähän ei ole tapahtunut:

40 Silloin he tunnustavat syntivelkansa ja isiensä syntivelan, sen että ovat olleet minulle uskottomat ja käyneet minua vastaan,
41 jonka tähden minäkin kävin heitä vastaan ja vein heidät heidän vihollistensa maahan. Silloin heidän ympärileikkaamaton sydämensä nöyrtyy, ja silloin he sovittavat syntivelkansa.
42 Ja silloin minä muistan liittoni Jaakobin kanssa ja muistan liittoni Iisakin kanssa ja liittoni Aabrahamin kanssa, ja minä muistan myös maan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."



Tuo "niin kaikki Israel" tarkoittaa tapaa millä juutalaiset pelastuvat. Se ei tarkoita koko kansakuntaa.
Raamattu puhuu Vanhassa testamentissa monessa kohtaa vai jäännöksestä tai näin:
"Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa"

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Joo ei Jumala tee virheitä, eikä Raamattu ole väärässä.

Olen kanssasi aivan samaa mieltä, mutta kaikki eivät ajassamme ole kanssamme suinkaan samaa mieltä Raamatun arvovallasta ja luotettavuudesta. Monia olen kohdannut, jotka selittävät Raamatun opetuksia toisin kuin Jumalan seurakunnassa on opetettu vuosisatojen ajan. Vedotaan mm. uusimpiin kielitutkimuksiin joilla pyritään osoittamaan Raamatun kirjoitusten tulleen vuosisatoja väärin ymmärretyiksi. Alkutekstin sanat saavat nyt uusia merkityksiä joilla sitten perustellaan uusia vieraita oppeja ja niiden pohjalta laaditaan jopa kokonaisia uusia raamatunlaitoksia, varsinkin englanninkielisiä. Ehkä pahinta tässä on väärää opetusta ja harhaoppejakin sisältävät kirjat, joiden raitista uskoa murentavat vaikutukset jatkavat ajottavaa työtä senkin jälkeen, jos kirjojen sisältämä opetus onnistutaan torjumaan.

Lainaus käyttäjältä: Mice
Ihmiset sen sijaan... no hairahtuvat monessa kohden.
Siitä huolimatta Jumala nostaa opettajia, vaikka hekään eivät täydellisiä ole. Siksi kaikki on arvioitava. Mielellään vieläpä yhdessä. Se ei riitä mielestäni, että kehoitetaan itse ottamaan asioista selvää Raamatusta. Jumalan malli ei ole se, että jokainen yksin löytää kaiken tarvittavan tiedon ja sitten kokoonnumme yhdessä toteamaan, että nyt tiedämme kaiken.

Tässäkin olen samaa mieltä, mutta vaikka Jumala on asettanut seurakuntaan opettajia niin jokaisen uskovan tulee tutkia Raamattua myös hiljaisuudessa Herran edessä. Aikamme on osoittanut kuinka vähän me uskovat tunnemme Jumalan sanaa. Viimeisten vuosikymmenten aikana olemme ottaneet vastaan Raamatulle täysin vieraita opetuksia (eläinuhrien uhraamisesta taivaassa, taivaassa käynnit joiden yhteydessä kohdataan Jumala kasvoista kasvoihin ja sanotaan hänelle tuttavallisesti käsipäivää ym ym). Vaikka julistajat ja opettajat kuuluvat seurakuntaelämään niin meidän tulee tutkia itse Raamattuamme kuin Berean juutalaiset muinoin eikä pureksimatta niellä kaikkea.

Pitää jatkaa toiste... tuli vähän äksöniä.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Lainaus käyttäjältä: Oloneuvos
Uskomme perustuu Jumalan lupauksiin. Jumala on ehdottoman luotettava ja uskollinen lupauksissaan. Meidän epäuskomme ja luopumuksemme eivät voi tehdä tyhjäksi Jumalan uskollisuutta ja sanassaan antamia lupauksia. Raamatussa on monia lupauksia luopuneelle Israelin kansalaisille ja heidän paluustaan Jumalan yhteyteen
Tuo on jo toteutunut. Esra ja Nehemia kertovat paluusta.

Lainaus
aikojen lopulla, sen jälkeen kun Jumalan kuritus- ja rangaistustuomiot ovat kaikilta osin kohdanneet heitä.

Tuohon on aika heikosti perusteluja.

Miksi profetioiden pitäisi toteutua moneen kertaan?
Miksi aiemmassa liitossa toteutuneiden asioiden pitäisi toteutua uudelleen, jos sen jälkeen on tehty uusi liitto?

Eihän Israelilaisetkaan Mooseksen aikana päässeet enää aiemman liiton olosuhteisiin eli paratiisiin hyvän ja pahan tiedon puun luokse.

-

Mielestäni 70 vuosiviikosta erilleen pätkäisty yksi vuosiviikon on aivan tuulesta temmattu juttu. Haluaisin nähdä perustelun sille miksi niin voitaisiin tehdä etenkin, kun kaikki siihen liittyvä tapahtui jo Jeesuksen ristinkuoleman aikoihin.

Juutalaisille on nykyään täsmälleen sama pelastustie kuin pakanoillakin. Eivät uudestisyntyneet juutalaiset jää tänne saarnailemaan. Ko. oppiin liittyy marttyyriys.
Kuitenkin Raamattu sanoo, että Kristuksessa kuolleet nousevat ennen. Se tarkoittaa sitä, että marttyyrit nousevat Jeesusta vastaan ennen elossa olevia uskovia.
Se taas tarkoittaa sitä, että sen jälkeen kun elossa olevat menevät Jeesusta vastaan, ei voi tulla enää marttyyreitä.


"15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa"


Siionin vuori ei ole Raamatussa läheskään aina luonnollinen vuori.
Siinain vuori ja Baasanin vuori ovat Jumalan vuoria.
Siionin vuori on Herran vuori.


Jer.31
11 Sillä Herra on lunastanut Jaakobin ja vapahtanut hänet häntä väkevämmän kädestä.
12 Ja he tulevat ja riemuitsevat Siionin kukkulalla, tulevat virtanaan Herran hyvyyden tykö, jyväin, viinin ja öljyn ääreen, karitsain ja karjan ääreen. Ja heidän sielunsa on oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, eivätkä he enää näänny.

Hepr12.
20 sillä he eivät voineet kestää tätä käskyä: "Koskettakoon vuorta vaikka eläinkin, se kivitettäköön";
21 ja niin hirmuinen oli se näky, että Mooses sanoi: "Minä olen peljästynyt ja vapisen";
22 vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri


Sak.8
 "Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kiivailen Siionin puolesta suurella kiivaudella, suurella vihalla minä sen puolesta kiivailen.
3 Näin sanoo Herra: Minä käännyn jälleen Siionin puoleen ja tulen asumaan Jerusalemin keskelle, ja Jerusalemia kutsutaan Uskolliseksi Kaupungiksi ja Herran Sebaotin vuorta Pyhäksi Vuoreksi.


Joel2
32 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu.
 

 Ilm.21
2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;


Uusi Jerusalem on Jeesus ja seurakunta


Eikä tässäkään puhuta luonnollisista vuorista.

Ob.1
Pelastajat nousevat Siionin vuorelle tuomitsemaan Eesaun vuorta. Ja kuninkuus on oleva Herran

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Joo ei Jumala tee virheitä, eikä Raamattu ole väärässä.

Olen kanssasi aivan samaa mieltä, mutta kaikki eivät ajassamme ole kanssamme suinkaan samaa mieltä Raamatun arvovallasta ja luotettavuudesta. Monia olen kohdannut, jotka selittävät Raamatun opetuksia toisin kuin Jumalan seurakunnassa on opetettu vuosisatojen ajan. Vedotaan mm. uusimpiin kielitutkimuksiin joilla pyritään osoittamaan Raamatun kirjoitusten tulleen vuosisatoja väärin ymmärretyiksi.

Yhtälailla kuin Suomeen tulvii äärikarismaattisia hömpötyksiä, jo vuosikymmenet on samalta suunnalta tullut vääriä lopunaikaoppeja.
Se, että ei usko Raamattuun sullottuja vääriä oppeja, ei tarkoita sitä, että luopuisi Raamatun arvovallasta. Se tarkottaa vain sitä, että hylkää ne väärät, Raamatun ulkopuoliset opit.

-

Kun tutustuu siihen mitä slaavilaissa maissa opetetaan, huomataan, että ne ovat erilaisia kuin Suomessa vallalla olevat näkemykset.
Lienee sanomattakin selvää, että Roos ei ole siellä paha Venäjä, vaan siellä löytyy esimerkiksi ajatuksia siitä, että oikea usko on turvassa nimenomaan siellä toisin kuin tämä länsimainen kristillisyys, joka antaa periksi kaikessa.

-

Länsimaissa kalvinismiin ja luterilaiseen oppiin kuuluu amilleanistinen näkemys - osa molemmista porukoista, varsinkin luterilaisista Suomesta on vaihtanut käsityksensä helluntailaiseen näkemykseen.
Amilleanismi on oikeastaan väärä sana ko. käsitykselle. He käsittävät ajan olevan eri kohdassa, käytännössä alkaen Jeesuksen ristinkuolemasta.
He siis uskovat symboliseen tuhanteen vuoteen (eli pitkään, mutta Jumalan tiedossa olevaan määrämittaiseen aikaan).
Se tarkoittaa mm. sitä, että elämme juuri nyt sitä aikaa ja, että Ilm.20:1-3 ja Ilm.20:4-6 kertovat samaan aikaisia tapahtumia eri näkökulmista.
Samalle ajalle ajoittuvat myös luvut 4-7 ja taas toisesta näkökulmasta luvut 8-11, ja kolmannesta näkökulmasta samaa aikaa luvut 12-14 ja edelleen 15-16 ja luvut 17-19.
Vihan maljojen kohdalla painopiste on kuitenkin lähinnä aivan ajanjakson lopussa.

Sitten on vielä ainakin historialliset käsitykset, joissa vuosia lasketaan maailmanhistoriasta aloittaen ja lopettanut eri kohdista.
En muista mitä roomalaiskatoliset ja ortodoksit opettavat tästä aiheesta.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Miksi profetioiden pitäisi toteutua moneen kertaan?

Etkö todellakaan ymmärrä tätä, että profeetat tunnistettiin Jumalan lähettämiksi profeetoiksi siitä, että heidän ennustuksensa toteutuivat usein jo heidän eläessään. Esimerkiksi kuningas Aahaalle Jesaja ennusti, että neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan. Tämä toteutui Aahaan aikana, muutoinhan Jesaja olisi kivitetty vääränä profeettana ja olisikin pitänyt kivittää. Uudessa testamentissa samaan profetiaan vedottiin uudelleen. Profetia toteutui siis kahdesti. Samoin Jooelin profetiat toteutuivat Jooelin aikana, mutta jälleen Pyhän Hengen vuodatuksen päivinä, paitsi, että osa siitä on toteutumatta, kunnes Jumala lähettää taivaasta Poikansa (Ap.t 3:21). Katsopa vaan miten tuokin kohta on alkuteksteissä ja monissa hyvissä käännöksissä. Se odottaa yhä täyttymystään yhdeltä osin. Ja näitä ennustuksia on aika paljon. Minä ihmettelen, jos sinä ajattelen Jumalan jättäneen seurakuntansa kuin tuuliajolle ja vaille ilmoitusta mitä lopun aikana tapahtuu.

Ei näistä kannata kovasti täällä kättä vääntää. Ymmärrämme Raamatun monissa kohdin eri tavalla, mutta olemme kuitenkin veljiä Herrassa.  Sinulla on Raamatun sanasta paljon viisaita ja syvällisiä opetuksia, mutta tässä asiassa olemme aivan eri linjoilla.

Rukoillaan, että Herran armo ja tunteminen lisääntyy meille ja kaikille.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Miksi profetioiden pitäisi toteutua moneen kertaan?

Etkö todellakaan ymmärrä tätä, että profeetat tunnistettiin Jumalan lähettämiksi profeetoiksi siitä, että heidän ennustuksensa toteutuivat usein jo heidän eläessään. Esimerkiksi kuningas Aahaalle Jesaja ennusti, että neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan. Tämä toteutui Aahaan aikana, muutoinhan Jesaja olisi kivitetty vääränä profeettana ja olisikin pitänyt kivittää.

Ihan oikeastiko tarkoitat, että joku neitsyt synnytti Jesajan aikana ja siten, että lapsen sikiäminen oli yliluonnollinen tapahtuma?

Vai olisiko kuitenkin näin:

https://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/muut/ihmeellinen_immanuel_-_koko_historian_herra/

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
"Samoin Jooelin profetiat toteutuivat Jooelin aikana, mutta jälleen Pyhän Hengen vuodatuksen päivinä, paitsi, että osa siitä on toteutumatta, kunnes Jumala lähettää taivaasta Poikansa (Ap.t 3:21). Katsopa vaan miten tuokin kohta on alkuteksteissä ja monissa hyvissä käännöksissä."

Mikä osa tuosta jäi toteutumatta?

Jos tarkoitat kohdalleen asettamisella maan päällistä Israelia, olen vahvasti eri mieltä. Näen sen tarkoittavan ikuisuutta.

Eikä Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla. Ei edes ns. 1000v. valtakunnan aikana.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
"Minä ihmettelen, jos sinä ajattelen Jumalan jättäneen seurakuntansa kuin tuuliajolle ja vaille ilmoitusta mitä lopun aikana tapahtuu. "

Dispensationalismi jättää seurakunnan tuuliajolle kahdeksi tuhanneksi vuodeksi ja siihen liittyvän opin mukaan selostaa sellaisia asioita, jolloin sen opin mukaisesti srk ei ole enää maan päällä.

Ensisijaisesti Ilmestyskirja on kirjoitettu seitsemälle seurakunnalle, jotka olivat oikeita seurakuntia maan päällä.
Heille annettu viesti rohkaisee meitäkin.
Se viesti ei sisällä Venäjää, valtioliittoja, mikrosiruja, erilaisia sotakonekuvauksiin ym.
Ilmestyskirja kertoo hengellisiä asioita, joista suurin osa on silmille näkymättömiä.

Ef.6:12-

Ilmestyskirja rohkaisee ja kehottaa ja kertoo Voittajan ja voittajien tulevaisuuden.

Olen kuullut aiemminkin kommentteja tuosta näköalattomasta tulevaisuudesta.
Mielestäni, jos heitetään pellolle mm. Hal Lindseyn, Hartosen, Mellerin ja Sartolan opit ja nostetaan katse sanomalehdistä hengelliseen taisteluun, näköaloja on ihan toisella tavalla.
Olen katsonut esim. Sartolan opetuksia. Hänen näkemyksensä Israelin poliittisesta tilanteesta saattaa olla oikea, vaikka onkin hyvin oikeistolainen.
Valtiopolitiikka ei kuitenkaan rakenna ketään hengellisesti. Se on vain politiikkaa, jolla vaikutetetaan ajalliseen elämään.

Mitä tulee uskomattomien juutalaisten avustamiseen Israeliin, mielestäni se on pahempi teko kuin lähettää heidät Pohjois-Koreaan. Juutalaisuuden kautta ei pelastu. Päin vastoin moni tulee immuuniksi evankeliumille.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Katselin netistä mitä tuosta 'kaikki Israel' teemasta ajatellaan.
Aika paljon esim. USAssa on ihan muita ajatuksia kuin tämä helluntailainen oppi.

Esimerkkinä pastorin kirkosta Redeemer Orthodox Presbyterian Chapel kirjoittaa pitkän tekstin.
https://www.the-highway.com/articleFeb98.html


Seurakunta on Israel ja Israel on seurakunta. Juutalaiset ja uskoontulleet pakanat yhdessä.
Kasvaen kaadetun puun kannosta nousevasta Vesasta.

https://www.the-highway.com/premil3_Venema.html



Viikunapuu, sukupolvi ja viimeiset ajat
https://www.the-highway.com/matt24_Woodrow5.html
« Viimeksi muokattu: 10.04.19 - klo:23:20 kirjoittanut Natanael »

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Tunnen yhden juutalaisen joka uskoo Jeesukseen eikä hän esim. hyväksy Israelin politiikka kaikelta osin. Häntä vaivaannuttaa Uskovien Israel fanitus ja Hän on syntynyt uudesti ylhäältä eikä maasta. Ja on muuttanut pois Israelista.
« Viimeksi muokattu: 10.04.19 - klo:21:57 kirjoittanut peneriktus16 »

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Miksi profetioiden pitäisi toteutua moneen kertaan?

Etkö todellakaan ymmärrä tätä, että profeetat tunnistettiin Jumalan lähettämiksi profeetoiksi siitä, että heidän ennustuksensa toteutuivat usein jo heidän eläessään. Esimerkiksi kuningas Aahaalle Jesaja ennusti, että neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan. Tämä toteutui Aahaan aikana, muutoinhan Jesaja olisi kivitetty vääränä profeettana ja olisikin pitänyt kivittää. Uudessa testamentissa samaan profetiaan vedottiin uudelleen. Profetia toteutui siis kahdesti. Samoin Jooelin profetiat toteutuivat Jooelin aikana, mutta jälleen Pyhän Hengen vuodatuksen päivinä, paitsi, että osa siitä on toteutumatta, kunnes Jumala lähettää taivaasta Poikansa (Ap.t 3:21). Katsopa vaan miten tuokin kohta on alkuteksteissä ja monissa hyvissä käännöksissä. Se odottaa yhä täyttymystään yhdeltä osin. Ja näitä ennustuksia on aika paljon. Minä ihmettelen, jos sinä ajattelen Jumalan jättäneen seurakuntansa kuin tuuliajolle ja vaille ilmoitusta mitä lopun aikana tapahtuu.

Ei näistä kannata kovasti täällä kättä vääntää. Ymmärrämme Raamatun monissa kohdin eri tavalla, mutta olemme kuitenkin veljiä Herrassa.  Sinulla on Raamatun sanasta paljon viisaita ja syvällisiä opetuksia, mutta tässä asiassa olemme aivan eri linjoilla.

Rukoillaan, että Herran armo ja tunteminen lisääntyy meille ja kaikille.

Siis noinko? Missä Raamatussa kerrotaan niin tapahtuneen? Kuka silloinen neitseestä syntynyt oli?

Entä Jes. 53?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)