Kirjoittaja Aihe: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?  (Luettu 11995 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #15 : 04.02.16 - klo:21:42 »
Tässä yön hiljaisina tunteina mietin, tämän minulle uuden palstan aiheita lukiessani ja "teihin veljet ja sisaret" tuttavuutta tehdessäni, että kuinkahan merkittävää hengellisessä mielessä on pohtia maapallon ja ihmisen ikää? Kiellettyä se ei ole, mutta tärkeämpää kuin löytää otsikkoasiassa vastauksia on pitää suhde Jeesukseen kunnossa ja sydän puhtaana. "Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi. Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa" (San. 3:5-6).

Olen samoilla linjoilla. Minulla on niin vähän aikaa jäljellä, ettei minulla ole mielestäni aikaa lähteä selvittelemään tällaisia kysymyksiä. Jospa niitä sitten perillä voi kysyä, mikäli on tarvetta. Jokainen päivä on ihmettä itsessä ja ympäristössä, niin suuria ihmeitä, ettei niihin kukaan voi antaa järkeen käypää selitystä. On vain uskottava tai sitten ei. Miljoonista vuosista puhuminen saattaa antaa vaikutelman suuresta tietämyksestä. Mutta voi se olla pelkkää hämäystäkin. Tieteellä ja tiedon janolla on ollut ihmisen historiassa merkityksensä, mutta tosipaikan tullen ovat heppoista kamaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #16 : 05.02.16 - klo:02:51 »
Olen samoilla linjoilla. Minulla on niin vähän aikaa jäljellä, ettei minulla ole mielestäni aikaa lähteä selvittelemään tällaisia kysymyksiä. Jospa niitä sitten perillä voi kysyä, mikäli on tarvetta. Jokainen päivä on ihmettä itsessä ja ympäristössä, niin suuria ihmeitä, ettei niihin kukaan voi antaa järkeen käypää selitystä. On vain uskottava tai sitten ei. Miljoonista vuosista puhuminen saattaa antaa vaikutelman suuresta tietämyksestä. Mutta voi se olla pelkkää hämäystäkin. Tieteellä ja tiedon janolla on ollut ihmisen historiassa merkityksensä, mutta tosipaikan tullen ovat heppoista kamaa.

Muutamia kirjoituksiasi luettuani olen huomannut, että näytämme vaeltavan samassa hengessä. Se tuntuu hyvältä ja siunaa. Samoin tämän foorumin löytäminen.

Olen matkan varrella saanut kokea -en usein mutta toisinaan sentään- että itselleni vieraan henkilön kohdatessani ja muutaman sanan hänen kanssaan vaihdettuani tulee sisäinen aavistus, että "tämä taitaakin olla sukulaissielu". Näinkin Henki yhdistää Jumalan lapsia ja yhteys on sitä herkempänä ja mieluisampana koettavissa, mitä enemmän Jumala on saanut koulussaan hioa meistä sielumme teräviä särmiä pois. Oi tuota Herran armoa ja pitkämielisyyttä lapsiaan kohtaan.




Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #17 : 05.02.16 - klo:08:06 »
Olen samoilla linjoilla. Minulla on niin vähän aikaa jäljellä, ettei minulla ole mielestäni aikaa lähteä selvittelemään tällaisia kysymyksiä. Jospa niitä sitten perillä voi kysyä, mikäli on tarvetta. Jokainen päivä on ihmettä itsessä ja ympäristössä, niin suuria ihmeitä, ettei niihin kukaan voi antaa järkeen käypää selitystä. On vain uskottava tai sitten ei. Miljoonista vuosista puhuminen saattaa antaa vaikutelman suuresta tietämyksestä. Mutta voi se olla pelkkää hämäystäkin. Tieteellä ja tiedon janolla on ollut ihmisen historiassa merkityksensä, mutta tosipaikan tullen ovat heppoista kamaa.

Muutamia kirjoituksiasi luettuani olen huomannut, että näytämme vaeltavan samassa hengessä. Se tuntuu hyvältä ja siunaa. Samoin tämän foorumin löytäminen.

Olen matkan varrella saanut kokea -en usein mutta toisinaan sentään- että itselleni vieraan henkilön kohdatessani ja muutaman sanan hänen kanssaan vaihdettuani tulee sisäinen aavistus, että "tämä taitaakin olla sukulaissielu". Näinkin Henki yhdistää Jumalan lapsia ja yhteys on sitä herkempänä ja mieluisampana koettavissa, mitä enemmän Jumala on saanut koulussaan hioa meistä sielumme teräviä särmiä pois. Oi tuota Herran armoa ja pitkämielisyyttä lapsiaan kohtaan.

Samoin olen kokenut. Arvelen kuitenkin, että joissakin "hengellisissä" ympyröissä koemme kumpikin itsemme vieraiksi. Olen ihmetellyt sitä muukalaisuuden tunnetta, mitä tuntee sisimmässään niin usein. Mahtaako johtua siitä, että on vielä niin vähän tätä kokemusta, vasta vajaat 59 vuotta. Pitänee lisätä tuohon lukuun vielä ne lapsuusvuodet ainakin kymmenvuotiaaksi. Sieltä varmaankin juontaa se ymmärrys, että uskovan elämä koostuu kauniista, puhtaista ja pyhistä asioista. Ne ovat joskus olleet saavuttamattomia, mutta se pohjavire on säilynyt vielä tähän asti, vaikka nykymeno kristikunnassakin on usein ristiriidassa noiden ihanteiden kanssa.

Sekin on ihmeellinen juttu, että sukulaisuussieluisuus on lähes täysin riippumaton siitä, missä yhteisössä olemme eläneet.
« Viimeksi muokattu: 05.02.16 - klo:12:34 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #18 : 07.02.16 - klo:09:51 »
Tuossa linkin tekstissä sanotaan, että yksi päivä on tuhat vuotta tai joku muu pitkä aika.


1. Moos 2.

..ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä. Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan.
Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.
Herra Jumala istutti puutarhan itään, Eedeniin, ja sinne hän asetti ihmisen, jonka oli tehnyt.
Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä, ja paratiisin keskelle hän kasvatti elämän puun sekä hyvän- ja pahantiedon puun.


1. Moos.1:
11 Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihreyttä, siementä tekeviä kasveja ja hedelmäpuita, jotka maan päällä kantavat hedelmissään kukin lajinsa mukaista siementä." Ja niin tapahtui.
12 Maa versoi vihreyttä, siementä tekeviä kasveja ja hedelmäpuita, jotka kantoivat hedelmissään kukin oman lajinsa mukaista siementä. Jumala näki, että niin oli hyvä.
13 Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni kolmas päivä.



Kun yhdistää nuo kaksi edellä olevaa, huomaa, että Aadam luotiin ennen kuin kolmas päivä oli lopussa.
Saattoi Aadamille tulla aika kova nälkä, jos piti odotella kasvien kasvamista esim tuhannen vuotta.

Kuudentena päivänä luotiin ilmeisesti Eeva.



Juu, tiedän, että tuo on vastoin kaikkea yleisesti uskottua, mutta yleisestihän pidetään totena monenlaista kuten, että seimen luokse tuli tietäjiä, siis seimen luokse ja että heitä oli kolme.


Raamattu sanoo kuudennen päivän kohdalla:
"Tehkäämme ihminen (אָדָ֛ם ’ā-ḏām mies)
kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän ..."

Toki tuo Jumalan kuva sitten muuttui hyvin nopeasti,
kun se jaettiin kahtia siten,
että Aadamin kylkiluusta tai ehkä oikeammin kylkisiivusta 
tehtiin yhteensopiva puolisko tälle.
Ja nyt Jumalan kuva olikin jo kaksi persoonaa.

Kun otamme Jumalan Sanan kirjaimellisesti,
niin Aadam ja Eeva kumpikin tehtiin samana päivänä.
Siis kuudentena päivänä tehtiin ensin kedon ja metsän eläimet ja maan matelijat,
sitten Aadam ja sitten Eeva.

Jokainen päivä päättyi siihen, että tuli ehtoo ja aamu.
Selvästikin yksi Maan pyörähdys akselinsa ympäri.

Jokainen näistä kuudesta päivästä alkaa ilmaisulla
"(Ja)Jumala sanoi".

Siis tuolla sanalla (Ja), mitä ei oikeastaan pitäisi kääntää,
alkaa aina uusi tapahtuma.

Näin myös toisen luvun jakeessa 7:
(Ja)Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen




Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #19 : 07.02.16 - klo:19:00 »
Kirjaimellisesti ottaen Aadam luotiin ensin , sen jälkeen istutettiin paratiisi Eedeniin ja sen jälkeen hänet laitettiin sinne.

1.Moos.2:
7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
8 Ja Herra Jumala istutti paratiisin Eedeniin, itään, ja asetti sinne ihmisen, jonka hän oli tehnyt.
9 Ja Herra Jumala kasvatti maasta kaikkinaisia puita, ihania nähdä ja hyviä syödä, ja elämän puun keskelle paratiisia, niin myös hyvän-ja pahantiedon puun.

Edellisessä jakeessa sanotaan, että puut luotiin Aadamin luomisen jälkeen.
Tässä taas sanotaan, että puut luotiin ennen kolmatta päivää, joten Aadamkin on silloin luotu jo toisena päivänä:

1.Moos.1:
11 Ja Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihantaa, ruohoja, jotka tekevät siementä, ja hedelmäpuita, jotka lajiensa mukaan kantavat maan päällä hedelmää, jossa niiden siemen on". Ja tapahtui niin:
12 maa tuotti vihantaa, ruohoja, jotka tekivät siementä lajiensa mukaan, ja puita, jotka lajiensa mukaan kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen oli. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
13 Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kolmas päivä.


Tämän jälkeen Aadam ehkä söi, ainakin nimesi eläimet ja sitten hän otti torkut ja vasta sitten luotiin Eeva.
Kohtuullisen paljon asiaa samalle päivälle.

15 Ja Herra Jumala otti ihmisen ja pani hänet Eedenin paratiisiin viljelemään ja varjelemaan sitä.
16 Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista,
17 mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".
18 Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva".
19 Ja Herra Jumala teki maasta kaikki metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut ja toi ne ihmisen eteen nähdäkseen, kuinka hän ne nimittäisi; ja niinkuin ihminen nimitti kunkin elävän olennon, niin oli sen nimi oleva.
20 Ja ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille ja taivaan linnuille ja kaikille metsän eläimille. Mutta Aadamille ei löytynyt apua, joka olisi hänelle sopinut.
21 Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan lihalla.
22 Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.
23 Ja mies sanoi: "Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu".

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #20 : 07.02.16 - klo:21:45 »
Saattaapa tuossa olla ristiriitojakin ... elleivät ne sitten sula pois kun asiaa tarkemmin tutkii.

Voi olla, että paratiisin istuttaminen ja puiden kasvattaminen on eri asia kuin luominen.
Eri asia kuin se, että Jumala sanoi "kasvakoon maa... hedelmäpuita".

Hieman mietityttämään jää se, että Adam nimesi ensin kaikki eläinlajit,
ja vasta sen jälkeen luotiin Eeva.

Näistä voisi päätellä, että päivä tarkoittaa pitempää ajanjaksoa kuin 24 tuntia.
En kuitenkaan nyt voi varmuudella sanoa, onko asia niin vai ei. Asia vaatii miettimistä.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #21 : 07.02.16 - klo:23:11 »
Kirjaimellisesti ottaen Aadam luotiin ensin , sen jälkeen istutettiin paratiisi Eedeniin ja sen jälkeen hänet laitettiin sinne.

1.Moos.2:
7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
8 Ja Herra Jumala istutti paratiisin Eedeniin, itään, ja asetti sinne ihmisen, jonka hän oli tehnyt.
9 Ja Herra Jumala kasvatti maasta kaikkinaisia puita, ihania nähdä ja hyviä syödä, ja elämän puun keskelle paratiisia, niin myös hyvän-ja pahantiedon puun.

Edellisessä jakeessa sanotaan, että puut luotiin Aadamin luomisen jälkeen.
Tässä taas sanotaan, että puut luotiin ennen kolmatta päivää, joten Aadamkin on silloin luotu jo toisena päivänä:

Eikö meidän pitäisi varoa lukemasta tekstiin sellaista mitä siellä ei ole?

Luomisen järjestyksestä puhutaan luvussa 1. Siellä kerrotaan tarkasti mitä minäkin päivänä luotiin. Ei 1.Moos. kirjoittaja kirjoittaisi ilmiselviä ristiriitoja peräkkäisissä luvuissa! Pitäisi olla varovaisia sellaisissa tulkinnoissa ja päätelmissä.

1.Moos 1 kertoo selvästi, että kasvit luotiin 3. päivänä:
"Kasvakoon maa vihreyttä, siementä tekeviä kasveja ja hedelmäpuita, jotka maan päällä kantavat hedelmissään kukin lajinsa mukaista siementä." Ja niin tapahtui. 12. Maa versoi vihreyttä, siementä tekeviä kasveja ja hedelmäpuita, jotka kantoivat hedelmissään kukin oman lajinsa mukaista siementä. Jumala näki, että niin oli hyvä. 13. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni kolmas päivä"

Ja ihminen 6. päivänä:
"Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." 27. Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. 28. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu." 29. Jumala sanoi vielä: "Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne. 30. Ja villieläimille ja taivaan linnuille ja kaikelle, mikä maan päällä elää ja liikkuu, minä annan ravinnoksi vihreät kasvit." Niin tapahtui. 31. Ja Jumala katsoi kaikkea tekemäänsä, ja kaikki oli hyvää. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni kuudes päivä"


On todella hämmästyttävää, että 1.Moos. 2. luvusta koetetaan hakea luomisen oikeata järjestystä missä ei lainkaan keskitytä luomisen järjestykseen. Eikä sitä katsota sieltä (1.Moos.1) missä nimenomaan kerrotaan mitä minäkin päivänä luotiin!

Asiayhteys.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #22 : 07.02.16 - klo:23:30 »
Toisessa luvussa on lause:

"Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin."

Näennäisistä ristiriidoista löytyy yleensä joku helmi.
Voi tosin mennä vuosia ennen kuin ymmärtää miksi sellainen on kirjoitettu.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #23 : 08.02.16 - klo:17:21 »
Toisessa luvussa on lause:

"Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin."

Näennäisistä ristiriidoista löytyy yleensä joku helmi.
Voi tosin mennä vuosia ennen kuin ymmärtää miksi sellainen on kirjoitettu.

Luin vuosikymmeniä sitten kirjaa, joka kertoi alkuseurakunnan ajoista. Siitä jäi mieleeni, että uskovilla oli tapana rukoilla Kirjoituksia tutkiessaan: "Opeta minua Herra." Sen mielen asenteen olen saanut ja säilyttänyt läpi elämäni. En ole kyseenalaistanut Jumalan ilmoitusta vaan painanut pääni ja pyytänyt: "Opeta minua Herra. Salli sen tapahtua minullekin, minkä teit opetuslapsillesi, kun avasit heidän ymmärryksensä käsittämään Kirjoitukset." Kohta löytyy Luuk. 24:45. Olen saanut kokea Raamatun ilmoitusten avautumista, askel askeleelta, ja lisäksi oppinut kärsivällisyyttä odottaa vastauksia. Vähän olen jo oppinut kuuntelemaan myös veljiä, sillä yksin emme kaikkea ymmärrä vaan tarvitsemme toisiamme. Jumala on säätänyt asian näin.

Mitä tulee Genesiksen ensimmäisen ja toisen luvun tekstien äkkinäisesti ristiriitaisilta vaikuttaviin kertomuksiin, niin pitäisihän jokaisen sisälukutaitoisen ymmärtää, että täysijärkinen kirjoittaja olisi hylännyt toisen kertomuksista juuri ristiriitaisuuksien tähden ellei Jumalan Henki olisi ohjannut häntä kirjoittamaan siten kuin se nyt Raamatussamme on.

Älkää nyt ystävät hermostuko minuun, kun tällään tänne mieleeni nousevia muistikuvia jotka voivat tuntua kovin epäraamatulliselta. Muistan kokeneeni ristiriitaa kotimme seinälle ripustetusta taulusta "Tämän kodin perustuslaki". Se meni näin:

1 § Isä on aina oikeassa.
2 § Jos isä on väärässä noudatetaan ensimmäistä pykälää

Minusta kodin perustuslaissa oli kauhea ristiriita; jos isä on aina oikeassa niin kuinka isä voi olla väärässä ja miksi sitten kuitenkin piti noudattaa sitä väärää ohjetta oikeana? No käytännön tasolla lapsi oppii pitämään suunsa kiinni pari kertaa remmiä saatuaan, mutta nyt jälkikäteen ymmärrän kuinka suojelevia ja oikeaan ohjaavia maallisenkin isäni ohjeet olivat. Kuinka paljoa ennemmin saamme luottaa taivaallisen Isämme ohjeisiin ja opetuksiin. Tälläkin suunnalla pääsemme vähemmällä kurilla kun tottelemme silloinkin, kun emme ymmärrä. Jeesus on Jumalan Poika ja Hän rukoili puolestamme Isää (Joh. 17) ja sanoi pyhistä Kirjoituksista: "Sinun sanasi on totuus". Hän luotti kirjoituksiin ja olemme uhmapäisiä kakaroita jos emme tee samoin. Evankeliumin teksteistä käy ilmi, että Jeesus piti totena luomista, Aadamia, vedenpaisumusta, Joonaa meripedon vatsassa, profeettojen ihmetekoja jne., joita asioita monet teologit pitävät taruina ja satuina ja saaneet uskovaisetkin epäilevälle kannalle -ei sentään kaikkia.

"Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti" (Ps. 119:160).

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #24 : 08.02.16 - klo:19:45 »
Kirjaimellisesti ottaen Aadam luotiin ensin , sen jälkeen istutettiin paratiisi Eedeniin ja sen jälkeen hänet laitettiin sinne.


Ei välttämättä.

Now the Lord God had planted a garden in the east, in Eden;
and there he put the man he had formed. (NIV)
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #25 : 08.02.16 - klo:22:01 »
.
« Viimeksi muokattu: 08.02.16 - klo:22:13 kirjoittanut Taisto »

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #26 : 08.02.16 - klo:22:13 »
Oliko se psalmeissa, joissa Jumala kehottaa meitä tutkimaan tekojansa. Ne kyllä kestävät tutkimista.

Kuinka moneen kertaan olen joutunut uskon elämäni aikana tarkistamaan käsityksiäni. Langennut järki "ymmärtää" asiat omasta näkökulmastaan käsin.
Eikä näin ollen välttämättä ymmärrä mitä Raamatun lauseellla on haluttu sanoa.
Vasta Jumalan Pyhän Hengen opettamana on päässyt yhä syvemmälle Jumalan Sanan ja Kristuksen salaisuuteen perehtymään.
Se avautuu kerta kerralta syvemmin; ja olen joutunut muuttamaan käsitystäni Raamatun kohdan sisällöstä.
Vaikka !!!
Siinä lukee ihan sama kuin ensimmäsilläkin kerroilla sen lukiessani. Sana pysyy ! Minä muutun.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #27 : 09.02.16 - klo:10:07 »

Kohtuullisen paljon asiaa samalle päivälle.

Raamattu itse asiassa paljastaa meille,
kuinka kauan yhden elävän olennon ruumiin tekeminen kestää.
UT:n puolelta löytyy aikayksikkö atomos.
Siis Jumala on luova ylösnousemusruumiimme
yhdessä atomisekunnissa - siis ajassa, joka kuluu yhteen atomivärähdykseen.

Myöskään tomuruumista tehtäessä ei ollut varaa aikailla sekuntitolkulla.
Aivot vaativat happea, mutta hapetus vaatiin aivotoimintaa.
Koko paketin täytyy olla valmis yhdessä silmänräpäyksessä.
Ja vielä elävä samantien.

Aivan samoin kuin Jumala on yhdessä ja samassa atomisekunnissa
luova kaikkien omiensa ylösnousemusruumiit,
on Hän voinut tehdä alussa luodessaan eläinkunnan.
Siis koko eläinkunnan luomiseen on tarvittu aikaa vain yksi atomisekunti.

Eläinkunnan nimeäminen sitten vaati enemmän aikaa,
mutta ei mahdottoman paljon.
Esimerkiksi tiikeri oli tiikeri. Seuraavaksi elefantti. Jne.
Maa ei ollut vielä jakautunut,
jonka jälkeen vasta tiikeri on sopeutumisen myötä
muuttunut hiukan toisenlaiseksi Siperiassa kuin mitä se on vaikka Afrikassa.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #28 : 09.02.16 - klo:10:14 »
Itseäni ihmetyttää nämä väännöt. Myönnän sen. Jumalani kykenisi kuudessa millisekunnissa luomaan maailman.
Siksi suhtaudun ihmisjärjellä luomista selittävien juttuihin kuin muihinkin satuihin. Ei kiinnosta.

Itselleni ei ole oleellista aika. Oleellista on lähde.
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kuinka vanha maapallo ja ihminen on raamatun mukaan?
« Vastaus #29 : 09.02.16 - klo:17:16 »
No, voihan asioiden pohtiminen olla joutavaa järkeilyäkin.
Ja voi se olla myös hedelmällistä Sanaan perehtymistä. Millä mielellä
kukin asiaan suhtautuu, on ehkä se mikä ratkaisee.

Minusta on ihan ok, että Berean juutalaiset "... tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin."

Tässä luomis-keskustelussa, tai kaste-keskustelussa, on kai myös kyse siitä, onko asia niin kuin
yleensä käsitetään. Hyvä että sitäkin tutkitaan. Ei kai Raamattu siitä rikki mene.