Kirjoittaja Aihe: Usko ja uskonnollisuus  (Luettu 18507 kertaa)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #15 : 07.10.18 - klo:23:03 »
Oloneuvos, en myöskään tarkoittanut ettei Raamatun (käännöksen) ulkopuolisia sanoja saisi käyttää, tarkoitin vaan että kellään ei ole yksinoikeutta määrätä mitä ne tarkoittavat. Uskonto ja uskonnollisuus ovat sanoja joilla suurin osa ihmisistä tarkoittaa kaikkea Jumalaan liittyvää toimintaa, ei pieni uudestisyntyneiden vähemmistö voi alkaa vaatimaan että valtaosa ihmisistä alkaisi käyttämään sanoja heidän tahtomallaan tavalla.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #16 : 08.10.18 - klo:05:20 »
Oloneuvos, en myöskään tarkoittanut ettei Raamatun (käännöksen) ulkopuolisia sanoja saisi käyttää, tarkoitin vaan että kellään ei ole yksinoikeutta määrätä mitä ne tarkoittavat. Uskonto ja uskonnollisuus ovat sanoja joilla suurin osa ihmisistä tarkoittaa kaikkea Jumalaan liittyvää toimintaa, ei pieni uudestisyntyneiden vähemmistö voi alkaa vaatimaan että valtaosa ihmisistä alkaisi käyttämään sanoja heidän tahtomallaan tavalla.

Olen tuosta samaa mieltä kanssasi. Lisäksi kielet elävät ja kehittyvät ja näin sanat saavat uutta merkitystä ja sisältöä. Ups, nyt joku aamuvirkku soittaa. Palaan palstalle myöhemmin...

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #17 : 08.10.18 - klo:18:13 »
Aihe on talla hetkella mielessani keskusteltuani eilen aamulla  taalla Arizonan takamailla eraan rouvan kanssa joka oli lahtenyt takalaisesta lapsuuden kodistaan ja pienesta mormonien paavirrasta eronneen aarimormonien perustamasta kylasta 80 luvun lopulta pois ja lahiaikoina palannut kotikylaan ja muuttanut lapsuudenkotiins. Jarkky historia silla pienella Colorado City nimisella kylalla. Olimme tan rouvan vieraana hanen kodissaan minka on muuttanut bed and breakfast'iksi.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #18 : 08.10.18 - klo:20:36 »
Jatkan tuosta paremmalla ajalla.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #19 : 09.10.18 - klo:04:39 »
Kyllä se on tärkeätä, ettei alkuperäisen sanoman sisältö muutu. Mikäli muuttuu, sanoman muuttaja saa itselleen vahingon ja asemastaan riippuen, hän voi tehdä suurenkin vahingon vielä muille.

Eli Raamatun sanomaan ei saa lisätä mitään, eikä siitä saa ottaa mitään pois. Raamattu sisältää näet testamentin, jonka jättäjä on kuollut meidän syntiemme sovitukseksi ja noussut ylös kuolleista.

Maallistakaan testamenttia ei saa missään olosuhteissa muuttaa, testamentin jättäjän kuoleman jälkeen.

Room 3:13-25 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.

Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.

Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä

-niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" -sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.
Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",
eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli kuolettunut-sillä hän oli jo noin satavuotias-ja että Saaran kohtu oli kuolettunut;
mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle,
ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää.
*) Sentähden se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi.

Mutta ei ainoastaan hänen tähtensä ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin,
vaan myös meidän tähtemme, joille se on luettava, kun uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, meidän Herramme,
joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.

____________

Ps. Lakiin luottaminen (lainvanhurskaus) tarkoittaa opmiin tekemisiinsä ja tekemättömyyteensä luottamista.

Uskonvanhurskaus on Jumalan lupauksiin luottamista!

Hepr. 11:1 Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #20 : 10.10.18 - klo:21:21 »
Uskon ja uskonnon erottelu toimii suht hyvin niin kauan kuin puhutaan kuulijalle, joka kuuluu samaan porukkaan.
Jos kuulija on joku muu ja toisen uskonnon harjoittaja, ollaan isossa ongelmassa.
Millä perusteella usko muuttuu uskonnoksi?

Vähän samaan sarjaan kuuluu käsitteet uskova ja tosi uskova tai kristitty ja kulttuurikristitty.

Muslimin mielestä lähes kaikki länsimaalaiset valkonaamat lienevät kristittyjä. Ateistitkin.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #21 : 10.10.18 - klo:22:12 »
Nii no, vaikka tietyssä rajatussa piirissä itsekin erottelen noita asioita, niin pidän silti monesti tuota jaottelua oman "tosiuskon" korostamisena. Ollaan tiiviisti jonkun porukan mukana, mutta silti ylikorostetaan henkilökohtaista tapaa uskoa ja kavahdetaan uskonto -sanaa. Puolustetaan yhteisöä vimmalla, samalla kuitenkin haukkumalla muita jotka tekevät samaa uskonnollisiksi.

Ja monet kristityt pitävät uskonnollisuutena paljon sellaista mitä itse en pidä. Kaikki riippuu sydämen asenteesta. Esim. onko liperit koko homman ydin, vai onko ne vaan osa yhteisön sovittuja tapoja. 
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #22 : 10.10.18 - klo:22:56 »
Oikeastaan mä en nyt ollut kiinnostunut lipereistä ja siitä ilmentävätkö ne miten paljon uskon laatua, vaan kysymykseni liittyi viestin #12 linkkeihin.

Millä perusteella yhden joukon tosiusko eroaa toisen porukan tosiuskosta?

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #23 : 10.10.18 - klo:23:35 »
Viestini ei liittynyt sun viestiin. Lainaan aina jos kommentoin jotain tiettyä viestiä. Kertaan omaa näkemystäni mikä tuolla olikin jo. Siellä jo näköjään puhuin lipereistä. Tärkeä teema.

Vastasin aiheeseen lukematta kuka sen oli nostanut ylös. En oo kamalasti muuttanu näkökantaani. Joten turhaa kertausta. Sori siitä, lainaten A. Stubbia.
« Viimeksi muokattu: 11.10.18 - klo:00:00 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #24 : 10.10.18 - klo:23:56 »

Millä perusteella yhden joukon tosiusko eroaa toisen porukan tosiuskosta?

Mitä tarkoitat "millä perusteella"? Niitä perusteitahan on vaikka kuinka paljon.
Tosiuskovia on joka porukassa. He ovat oikeassa ja taistelevat muiden kuollutta uskonnollisuutta vastaan. On myös yksityisyrittäjiä samalla itsevarmalla asialla.

Hairahtumisen mahdollisuus on olemattoman ja tokkopa välissä, jos heiltä kysytään. Oikeassa ollaan ja jos mainitsee keskinäisen rakkauden, alkaa posket punottaa ja pannu pihistä. Rakkaudesta ei sovi puhua, koska liian abstrakti aihe. Symbaalit helisee ja vaski kumisee, mutta näin on marjat.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #25 : 11.10.18 - klo:07:04 »

Millä perusteella yhden joukon tosiusko eroaa toisen porukan tosiuskosta?

Mitä tarkoitat "millä perusteella"? Niitä perusteitahan on vaikka kuinka paljon.
Tosiuskovia on joka porukassa. He ovat oikeassa ja taistelevat muiden kuollutta uskonnollisuutta vastaan. On myös yksityisyrittäjiä samalla itsevarmalla asialla.


Maassamme parveilee shiioja ja sunneja, jotka sanovat olevansa oikean jumalan asialla ja pitävät uskoaan oikeana.
Uuskarismaattiset taitavat olla just nyt takkiaan silittämässä ja sillä lienee vaikutusta käytettävissä olevan uskon määrään, mutta luja usko on heilläkin.

Jos nyt tuossa tilanteessa elävässä uskossa Jumalaan oleva sanoo olevansa uskossa ja on sitä mieltä, että nuo toiset ovat vain uskonnollisia, voi olla, että lopputulos ei ole kaikille ihan selvä. Riippumatta siitä onko Tunnustuskirjat hyllyssä tai kielilläpuhuminen hallussa.

Entäpä jos paikalle pölähtäisi joku mies sanoen "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.", miten sitten asetelma muuttuisi?
Olisivatko ne, jotka tähän aikaan putsaavat joulupatoja käyttökuntoon vähemmän uskonnollisia oikeita uskovia?
« Viimeksi muokattu: 11.10.18 - klo:07:18 kirjoittanut Natanael »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #26 : 11.10.18 - klo:07:32 »
Juu, olen ymmärtänyt sen, että lähes jokainen johonkin uskova on mielestään oikeassa ja siten totuudessa eli tosiuskossa.
Riippumatta mikä on jumalan nimi.

Olen yrittänyt vuosia selittää sitä kristillisessä kontekstissa, että kuinka ylimielistä onkaan kohdella toisella tavalla uskovia kristittyjä niin, että he tietoisesti olisivat väärässä uskossa ja vain joidenkin perinnesidosten takia uskovat kuten uskovat.

Tähän asenteeseen olen henkilökohtaisesti törmännyt monta kertaa ja sillä tavalla, että yksityisviestein on paheksuen lähestytty ja selitetty, kuinka minun pitäisi jo ymmärtää luopua siitä mitä uskon, koska noitten taulapäitten mukaan tietoisesti uskon väärin ja levitän väärää käsitystä uskosta.

Saman voi laajeentaa koskemaan kokonaan eri uskontojakin. Mielestään ovat oikeassa.

Näitten kokemusten ja oman Raamatun ymmärryksen pohjalta vieroksun niitä jotka keuhkoavat ja päsmäröivät suhteessa muitten uskoon.


Selkeet huijarit sit erikseen.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #27 : 11.10.18 - klo:07:42 »
Enkä mä ole yhtään varma tajuanko ollenkaan mitä yrität selittää. Tää on paras mihin pystyn.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #28 : 11.10.18 - klo:07:45 »
Enkä mä ole yhtään varma tajuanko ollenkaan mitä yrität selittää. Tää on paras mihin pystyn.

Onko sitten ihan sama mihin uskoo, jos uskoo lujasti?

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #29 : 11.10.18 - klo:07:49 »
Enkä mä ole yhtään varma tajuanko ollenkaan mitä yrität selittää. Tää on paras mihin pystyn.

Onko sitten ihan sama mihin uskoo, jos uskoo lujasti?

Sama minkä suhteen? Pelastuksenko?

Ihmisroska