Kirjoittaja Aihe: Tuomarien kirja  (Luettu 14981 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #15 : 26.03.16 - klo:21:30 »
Puimiksen VT-teologien kerhon toiminta taitaa olla hiipumaan päin... kommenttien lukumäärästä ja laadusta päätellen.

Kommenttien puute osoittaa, ettei kukaan muu taida olla sisällä koko asiassa. Mutta ei se silti merkitse sitä, että Knutin kirjoitus olisi turha. On ehkä joku vieras, joka on askarrellut Tuomarien kirjan kanssa. Hyvä, että kirjoitus jää tänne talteen vastaisen varalle. On syytä myös muistaa, että juutalaiselle evankeliumi avautuu erityisesti Vanhan testamentin kirjoitusten kautta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #16 : 12.04.16 - klo:16:16 »
Puimiksen VT-teologien kerhon toiminta taitaa olla hiipumaan päin... kommenttien lukumäärästä ja laadusta päätellen.

Kommenttien puute osoittaa, ettei kukaan muu taida olla sisällä koko asiassa. Mutta ei se silti merkitse sitä, että Knutin kirjoitus olisi turha. On ehkä joku vieras, joka on askarrellut Tuomarien kirjan kanssa. Hyvä, että kirjoitus jää tänne talteen vastaisen varalle. On syytä myös muistaa, että juutalaiselle evankeliumi avautuu erityisesti Vanhan testamentin kirjoitusten kautta.

En voi sanoa olevani sisällä, mutta haluaisin olla.
Jotain, vähän kerrallaan selviää.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #17 : 12.04.16 - klo:16:44 »
Tuota kertomusta siitä, kuinka Eehud kävi tappamassa, oikeastaan murhaamassa, Eglonin, Mooabin kuninkaan, kerrottiin varmaan tuhansia kertoja benjamilaisten iltanuotioilla.
Benjamilaiset olivat kuopuksen asemassa ja olivat pieni heimo.
Kun heidän keskuudestaan nousee sitten vapauttaja Israelille, olihan se iso juttu.

Jostain netissä olleessa artikkelissa oli senkaltainen arvelu, että Tuomarien kirjan tapahtumat eivät ole aikajärjestyksessä historiallisesti.
Syy siihen, että he inhimillisesti katsoen olivat joutuneet mooabilaisten hallintaan johtui sisällissodassa kärsityistä miestappioista, joka on kerrottu luvussa Tuom.20.
Tuollaista jakeiden ja lukujen siirtelyä olen huomannut tapahtuneen. Esim. Samgarista kerrotaan yhdellä jakeella Tuom.3:31 ja sitten taas Tuom. 5:6.
Mielestäni tuollaisessa historiankirjoituksessa ei ole järkeä, mutta Raamattu onkin hengellinen kirja.
Tuomarien kirjassa Israel vaipuu kaiken aikaa suurempaan pahuuteen ja päättyy, niin kuin aikaisemmpin oli jo esillä, sanoihin "Siihen aikaan ei ollut kuningasta Israelissa; jokainen teki sitä, mikä hänen omasta mielestään oli oikein."



Eräänä keskeisenä osana Eehudin urotyötä oli se, että hän oli vasenkätinen.
Varmaankin siellä Eehudin luona oli jonkunmoinen vartioporukka, jota katsoivat minkälaista porukkaa kuninkaan luokse vaelsi.
Olisivatkohan myös vähän katselleet löytyykö tulijoilla aseita.
Vasenkätisenä Eehud piti miekkaa tai oikeastaan tikaria (pituus 1 jalka) oikealla puolelle takin alle kätkettynä.

Voidaan ehkä ajatella, että ensimmäisellä reissulla seurueen kanssa, Eehud testasi jääkö miekan kanssa kiinni.
Toisaalta pakeneminen seurueen kanssa surman jälkeen olisi ollut hitaampaa kuin yhden miehen.

Iltanuotiolla varmaan naureskeltiin Eglonin lihavuudella ja hänen nimensä merkityksellä 'hieho'.
Kuningas oli siis läski hieho, jonka Eehud tikarilla surmasi.
Suomalaisessa Raamatusta puuttuu jostain syystä jakeen 22 loppuosa "and the dirt came out"
Siitä varmaan johtui se, että Eehudin palvelijat luulivat, että kuningas oli lukittujen ovien takana tarpeillaan niin, että koko "linna" haisi.


Benjaminin nimi tarkoittaa oikean käden poikaa.
Liekö Jumalan huumorintajua, että benjaminilaisissa oli paljon vasenkätisiä.
Eehudin lisäksi esim. näin kuvataan benjaminilaisten sotajoukkoja "Kaikesta tästä väestä oli seitsemänsataa valiomiestä vasenkätistä; jokainen näistä osasi lingota kiven hiuskarvalleen, hairahtumatta."

Vasenkätisyys on ainakin aiemmin yhdistetty väärään tai outouteen tai jonkunmoiseen poikkeamaan.
Viron kielessä vasen on 'pahem' ja oikea 'parem'. Navigaattorikin ohjaa viroksi kääntymään pahemmal poole, kun pitää kääntyä vasempaan.


 Joku internet-lähde tiesi kertoa, että juutalaisen perimätiedon mukaan Eglon olisi ollut mooabilaisen Ruutin isä. Siis yksi Jeesuksen esiäideistä.
« Viimeksi muokattu: 12.04.16 - klo:16:50 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #18 : 12.04.16 - klo:17:05 »
Olen pitkään miettinyt mitä tuo katkelma opettaa hengellisesti.
Niin kuin edellä kirjoitin, että nuo Gilgalissa olevat kivet tai toisen käännöksen mukaan epäjumalan kuvat aiheuttavat miettimistä.


Jae 16 kertoo, että Eehud takoi itselleen kaksiteräisen miekan.
Siltä osin esikuvallinen sanoma on selvä:

"Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; "

Mielestäni hengellisestä näkövinkkelistä tuo miekka on eräs tärkeimmistä, jos ei tärkein kohta, jonka varaan voi alkaa rakentamaan opetusta.


Israelilaiset olivat siis jälleen kerran tehneet pahaa Herran silmissä.
Seuraus oli Mooabin kuninkaan ja  ammonilaisten ja amalekilaisten valtaan joutuminen.

Amalekin hengellinen merkitys on lihallisuus. Sen valtaan siis israelilaiset joutuivat.

Mooabilaiset ja ammonilaiset, Lootin jälkeläiset, vahvistavat tuota kuvaa.
Lootista sanotaan myös näin: "Loot asettui lakeuden kaupunkeihin ja siirtyi siirtymistään telttoineen Sodomaan asti."
Pikku hiljaa uskovan elämä voi mennä tuota rataa eli kohti Sodoman syntejä.


Tuom. 3:15 kertoo vielä yhden merkittävän taustatiedon:

"Ja [Eglon] tämä kokosi luoksensa ammonilaiset ja amalekilaiset, lähti liikkeelle ja voitti Israelin, ja he valtasivat Palmukaupungin."
Jeriko oli hävitetty Joosuan aikana ja se rakennettiin uudelleen vasta paljon myöhemmin.
Palmukaupunki oli samoilla seuduilla Jerikon kanssa ja se kuvastaa  jotakin samaa kuin mitä Jerikossa oli, olematta kuitenkaan Jeriko.


Mm. tässä Jumalan Moosekselle vuorelta näyttämässä Luvatun maan näkymässä näkyy Jerikon ja Palmukaupungin yhteys:
5. Moos. 34:3
"Etelämaan sekä Lakeuden, se on Jerikon, Palmukaupungin, laakson, aina Sooariin asti."

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #19 : 12.04.16 - klo:17:16 »
Eglonin nimi merkitsee siis hiehoa, naaraspuolista poikimatonta nautaa.
Hänelle israelilaiset joutuivat viemään veronsa tai antinsa.

Ne annit kuuluivat Jumalalle eivätkä Mooabin kuninkaalle.
Väistämättä tuo nimen käännös hieho tuo mieleen myös sen kultaisen vasikan, jota israelilaiset eräässä vaiheessa palvoivat erämaavaelluksen aikana.


Ensimmäisellä reissulla Eehudilla oli miekka jo mukanaan.
Kääntyessään takaisin Gilgalista/Golgatalta hänellä oli edelleen miekka mukanaan, mutta nyt mennessään Eglonin luokse, hän uskalsi myös käyttää sitä.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #20 : 12.04.16 - klo:17:37 »
Kun Eehud pakeni Eglonin luota, hän meni uudemman kerran Gilgalin ohitse.
Hän ei kuitenkaan mennyt benjaminilaisten luokse tai Juudan vuoristoon.
Kerrotaankin, että "Ja sinne tultuaan hän puhalsi pasunaan Efraimin vuoristossa. "

Miksi Eehud puhalsi pasuunaan Efraimin vuoristossa?
Varmaankin siksi, että tuo pasuuna oli siellä.


Tuossa jakeessa käytetty sana pasuunasta on soofar.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?lex=BDB&ref=Tuom.+3%3A1&ent=07782

Englanninkielisissä Raamatuissa pasuunan kohdalla on usein trumpet.
Alkukielessä pasuunaan ja trumpettiin päädytään useammasta eri sanasta.
Tässä se on siis soofar.

Ymmärtääkseni tuo soitin ei ollut mikä tahansa soitin, vaan nimenomaan se soitin, joka soi tietyissä erityisissä tilanteissa.


2.Moos.19:16
"Ja kolmantena päivänä, kun aamu oli tullut, alkoi jylistä ja salamoida, ja paksu pilvi laskeutui vuoren ylle, ja kuului ylen kova pasunan ääni, niin että koko kansa, joka oli leirissä, vapisi pelosta."
3.Moos.25:9
"Ja seitsemännessä kuussa, kuukauden kymmenentenä päivänä anna pasunan raikuen soida; sovituspäivänä antakaa pasunan soida koko maassanne."



Eehudin pasuuna soi siis lakina ja evankeliumina.

ja kun se soi

"Silloin israelilaiset laskeutuivat hänen kanssaan vuoristosta, ja hän heidän etunenässään.
a hän sanoi heille: "Seuratkaa minua, sillä Herra antaa teidän vihollisenne, mooabilaiset, teidän käsiinne". Silloin he laskeutuivat hänen jäljessään alas, valtasivat mooabilaisten tieltä Jordanin kahlauspaikat eivätkä päästäneet ketään yli.
Ja he voittivat silloin Mooabin, lähes kymmenen tuhatta miestä, kaikki voimakkaita ja sotakuntoisia miehiä; eikä ainoakaan päässyt pakoon."



Tuosta pasuunasta vielä.
Missä tuota pasuunaa säilytettiin?

Joos.19:51 kertoo näin:
"Nämä ovat ne perintöosat, jotka pappi Eleasar ja Joosua, Nuunin poika, ja israelilaisten sukukuntien perhekunta-päämiehet jakoivat arvalla Siilossa Herran edessä, ilmestysmajan ovella. Niin he lopettivat maan jakamisen. "
Ilmestysmaja oli tuolloin Siilossa.
Siilo sijaitsi Efraimin alueella.

http://scriptures.lds.org/fi/biblemaps/3
(MAPin karttoja, tiedän, mutta kaiketi heidän tietoihinsa maantiedosta voi luottaa)

En ole mistään (vielä) sellaista tietoa löytänyt, että pasuuna säilytettäisiin Ilmestysmajassa, mutta pitäisin sitä erittäin todennäköisenä.
« Viimeksi muokattu: 12.04.16 - klo:18:54 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #21 : 12.04.16 - klo:17:39 »
Jos edellisiin ei olisi varsinaisia kommentteja, olisin kiitollinen myös kyseenalaistuksista ja tulkinnoistani noiin yleisemminkin.


Sellaisena perusajatuksena Tuomarien kirjaan liittyen minulla on, että se kertoo paitsi siitä, miten helposti me joudumme synnin pettämäksi, myös millaisia nuo viholliset ovat ja ennen kaikkea siitä miten niistä voi päästä voitolle.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #22 : 30.04.16 - klo:14:11 »
Eehud oli se, joka tällä kertaa vapautti israelilaiset Mooabin kuninkaan vallasta.
Hän lähti surmaamaan Mooabin kuningasta Gilgalista.
Gilgal on niin kuin muistamme Golgatan vertauskuva.

En oikein tiedä miten pitäisi suhtautua näihin Raamatunkäännöksiin:

1933
"Mutta itse hän kääntyi takaisin Gilgalin luona olevilta jumalankuvilta. Mutta itse hän kääntyi takaisin Gilgalin luona olevilta jumalankuvilta"

1992
"Vietyään veron perille hän saattoi kantajina olleita miehiä Gilgalin kivipatsaille asti, mutta palasi itse Eglonin luo."


Jos Gilgalissa oli jumalankuvia,  epäjumalanpalvelus oli Israelissa tosi pitkällä.

Nuo kivipatsaat saattoivat olla myös niitä kiviä, jotka Joosuan aikaan otettiin Jordanista muistoksi siitä, että Herran arkki eli siis Jeesus itse oli avannut tien Luvattuun maahan.
Gilgalissa/Golgatalla tapahtui myös (sydämen) ympärileikkaus.

Olen lueskellut erilaisia kommentaareja.
Monet pitävät juuri sitä ns. viimeisenä pisarana,  että Ehud nähdessään Gilgalissa epäjumalan kuvia päätti lähteä taisteluun miehittäjää vastaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #23 : 30.04.16 - klo:15:01 »
Seuraavasta tuomarista, Samgarista Raamattu ei kerro juuri mitään.

Kolmannessa luvussa hänestä on vain yksi jae.

"31 Hänen jälkeensä tuli Samgar, Anatin poika. Hän surmasi filistealaisia kuusisataa miestä häränpistimellä; hänkin vapautti Israelin."


Viidennessä luvussa, osana Deborah ja Baarakin laulua, hänen ajastaan on sielläkin vain lyhyt maininta.

"6 Samgarin, Anatin pojan, päivinä, Jaaelin päivinä tiet olivat tyhjinä, matkamiehet kiertelivät syrjäisiä polkuja."


Nimi Samgar on suomennettuna miekka.
Hänen isänsä nimi Anat tarkoitaa vastausta.


Kun katsoo Tuomarien kirjan kolmatta lukua kokonaisuutena, voidaan havaita, että sen jälkeen, kun Israel kääntyi takaisin Jumalan puoleen he saivat voiton filistealaisista.
Siis filistealaisista.

Jumala koetteli israelilaisia tiettyjen kansojen kautta.
Israelilaiset alkoivat tehdä syntiä ottaessaan jumalikseen niiden kansojen jumalia, joiden keskellä he elivät.
Seuraus oli se, että israelilaiset joutuivat toisten, niiden samojen kansojen valtaan,  jotka olivat estämässä israelilaisia pääsemästä Luvattuun maahan.
Kun israelilaiset tekivät parannusta, he pääsivät noiden toisten, uskoon tulon estäjien, vallasta, mutta myös 600:sta filistealaisista.


Filistealaisten viisi ruhtinasta mainittiin ensimmäisenä listassa, jotka jätettiin israelilaisia koettelemaan.

Samgar voitti filistealaisia, ei filistealaisten ruhtinaita.

Joosuan kirja luettelee nuo ruhtinaat:

 "viisi filistealaista ruhtinasta, nimittäin Gassan, Asdodin, Askelonin, Gatin ja Ekronin ruhtinaat,"


Sana filistealainen tarkoittaa maahanmuuttajaa tai -tunkeutujaa.



Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #24 : 30.04.16 - klo:22:23 »
On syytä myös muistaa, että juutalaiselle evankeliumi avautuu erityisesti Vanhan testamentin kirjoitusten kautta.

Minä ilmeisesti olen sitten juutalainen  ;). Pelastuksen asioista kertoessanikin toimin samalla periaatteella kuin Paavali. Hänestä Apostolien teoissa kerrotaan näin: "Hän kumosi suurella voimalla julkisesti juutalaisten väitteet ja näytti kirjoituksista toteen, että Jeesus on Kristus" (18:28). Sillä erotuksella, että minulla ei ole armoitusta kumota vastaan sanojien väitteitä "suurella voimalla". Vanhan Liiton pyhät Kirjoitukset todistavat itselleni aukottomasti, että Jeesuksessa täytyivät kaikki sen ennustukset ja siitä tiedän, että Jeesus on luvatti Messias eli Kristus ja Jumalan Poika. On riemullista lukea VT:n tekstejä nyt niiden täyttymyksestä käsin, kun olemme päässeet VT:n lakiliitosta tänne UT:n armoliittoon, me pakanasyntisetkin. Kiitetty olkoon Herran nimi.

Piti vielä jotain lisuketta tähän tällätä, mutta unohdin asian, kun sydämeni tulvi kiitollisuutta Jumalalle Hänen sanomattomasta lahjastaan. Luulen kuitenkin, että en ymmärrä juuri mitään sen lahjan suuruudesta ja iankaikkisista ulottuvuuksista, josta olen päässyt osalliseksi.

Nyt tuli mieleeni. Se merkittävä ero VT:n ja UT:n Kirjoitusten välillä on nähdäkseni tämä. VT:ssa kehotetaan etsimään Herraa ja tulemaan Hänen luokseen. Se on hyvä sana, mutta UT:ssa on sitäkin parempi sana, sillä se kertoo, että Jumala tuli meidän luoksemme ja etsii meitä.

Ihmiskunta on se Jerikon tien kulkija, joka joutui rosvojen (lue: perkeleen) käsiin ja jäi puolikuolleena makamaan tien sivuun. Siitä meni ohi lakiliiton pappi ja lakiliiton palvelustyötä toimittava leeviläinen, mutta ei heillä ollut lääkettä runnellun auttamiseksi. Laki kyllä olisi voinut käskeä puolikuollutta nousemaan ylös ja etsimään Herraa, mutta kun hän teki kuolemaa eikä kyennyt tekemään hyväkseen mitään. (Jeesus puhuikin vertauksen lakiliiton aikana). Mutta sitten tuli paikalle laupias samarialainen ja koko ihmiskunan pelastus lähti tästä liikkeelle. Hän tuli puolikuolleen luokse, ei puolikuollut päässyt hänen luokseen. Ja ensimmäinen asia, minkä tämä laupias samarialainen teki puolikuolleelle oli tämä: "Hän armahti häntä ja meni hänen luokseen" (Luuk. 10:33,34). Tästä pelastus lähti ja lähtee liikkeelle; Hän nostaa, kantaa ja pelastaa.

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #25 : 30.04.16 - klo:22:53 »
On syytä myös muistaa, että juutalaiselle evankeliumi avautuu erityisesti Vanhan testamentin kirjoitusten kautta.





Nyt tuli mieleeni. Se merkittävä ero VT:n ja UT:n Kirjoitusten välillä on nähdäkseni tämä. VT:ssa kehotetaan etsimään Herraa ja tulemaan Hänen luokseen. Se on hyvä sana, mutta UT:ssa on sitäkin parempi sana, sillä se kertoo, että Jumala tuli meidän luoksemme ja etsii meitä.



Olen samaa mieltä, että VT:n tekstejä on riemullista lukea niiden täyttymyksestä käsin, ja siinä on varmaankin tietynlainen ero siihen nähden, miten niitä luettiin ennen niiden täyttymystä. Mutta jollain tavalla vierastan tuota esittämääsi VT:n ja UT:n eroa. Eikö heti syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala lähtenyt etsimään Adamia ja Eevaa, jotka lymysivät puskissa? Ja samassa yhteydessä annettiin ensimmäinen lupaus Messiaasta. Ja siitä se sitten lähti.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #26 : 30.04.16 - klo:23:28 »
On syytä myös muistaa, että juutalaiselle evankeliumi avautuu erityisesti Vanhan testamentin kirjoitusten kautta.


Nyt tuli mieleeni. Se merkittävä ero VT:n ja UT:n Kirjoitusten välillä on nähdäkseni tämä. VT:ssa kehotetaan etsimään Herraa ja tulemaan Hänen luokseen. Se on hyvä sana, mutta UT:ssa on sitäkin parempi sana, sillä se kertoo, että Jumala tuli meidän luoksemme ja etsii meitä.



Olen samaa mieltä, että VT:n tekstejä on riemullista lukea niiden täyttymyksestä käsin, ja siinä on varmaankin tietynlainen ero siihen nähden, miten niitä luettiin ennen niiden täyttymystä. Mutta jollain tavalla vierastan tuota esittämääsi VT:n ja UT:n eroa. Eikö heti syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala lähtenyt etsimään Adamia ja Eevaa, jotka lymysivät puskissa? Ja samassa yhteydessä annettiin ensimmäinen lupaus Messiaasta. Ja siitä se sitten lähti.

Tarkoitin sitä, että VT:n tekstit ovat kyllä "hyvä sana", mutta niiden täyttymys tapahtui vasta Jeesuksen elämässä ja kertakaikkisessa uhrissa puolestamme. Vanha Liitto oli lain aikaa vaikka sen Kirjoituksiin olikin jo kätketty evankeliumin ihanuus, mutta vasta "pappeuden vaihtuessa tapahtui lain muutos" eli lakiliitto päättyi ja armoliitto alkoi. Kyllä esikuvissa jo lakiliitonkin aikana -paratiisista lähtien- Jumala on pukenut ihmisen vaatteisiin, jotka peittivät hänen alastomuutensa, mutta esikuvien varjot saivat täyttymyksensä vasta Kristuksessa.

Luulen, että me emme näe näitä asioita kovinkaan eri tavalla, mutta ehkä vain en osaa ilmaista itseäni... pitää siis harjoitella lisää.

PS. Olen iloinen, kun tulit palstalle kirjoittamaan.

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #27 : 01.05.16 - klo:07:31 »
On syytä myös muistaa, että juutalaiselle evankeliumi avautuu erityisesti Vanhan testamentin kirjoitusten kautta.


Nyt tuli mieleeni. Se merkittävä ero VT:n ja UT:n Kirjoitusten välillä on nähdäkseni tämä. VT:ssa kehotetaan etsimään Herraa ja tulemaan Hänen luokseen. Se on hyvä sana, mutta UT:ssa on sitäkin parempi sana, sillä se kertoo, että Jumala tuli meidän luoksemme ja etsii meitä.



Olen samaa mieltä, että VT:n tekstejä on riemullista lukea niiden täyttymyksestä käsin, ja siinä on varmaankin tietynlainen ero siihen nähden, miten niitä luettiin ennen niiden täyttymystä. Mutta jollain tavalla vierastan tuota esittämääsi VT:n ja UT:n eroa. Eikö heti syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala lähtenyt etsimään Adamia ja Eevaa, jotka lymysivät puskissa? Ja samassa yhteydessä annettiin ensimmäinen lupaus Messiaasta. Ja siitä se sitten lähti.

Tarkoitin sitä, että VT:n tekstit ovat kyllä "hyvä sana", mutta niiden täyttymys tapahtui vasta Jeesuksen elämässä ja kertakaikkisessa uhrissa puolestamme. Vanha Liitto oli lain aikaa vaikka sen Kirjoituksiin olikin jo kätketty evankeliumin ihanuus, mutta vasta "pappeuden vaihtuessa tapahtui lain muutos" eli lakiliitto päättyi ja armoliitto alkoi. Kyllä esikuvissa jo lakiliitonkin aikana -paratiisista lähtien- Jumala on pukenut ihmisen vaatteisiin, jotka peittivät hänen alastomuutensa, mutta esikuvien varjot saivat täyttymyksensä vasta Kristuksessa.

Luulen, että me emme näe näitä asioita kovinkaan eri tavalla, mutta ehkä vain en osaa ilmaista itseäni... pitää siis harjoitella lisää.

PS. Olen iloinen, kun tulit palstalle kirjoittamaan.

Joo, eihän tässä mistään suuresta näkemyserosta ole kyse. Itseäni vaan hiukan välillä häiritsee, jos tuntuu hämärtyvän se, että Raamattu on kuitenkin yhtenäinen jatkumo, jonka sanoma on koko ajan sama. Se häiritsee vieläkin myös esim. tässä nykyisessä messussa, jossa istutaan, kun luetaan VT:n tekstiä, ja vasta sitten noustaan seisomaan ja lauletaan hallelujaa ja ties mitä, kun luetaan evankeliumiteksti. Minä haluaisin nousta seisomaan jo VT:N tekstin aikana, niin kuin tehtiin vanhassa kaavassa.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #28 : 02.05.16 - klo:09:50 »
^ Meillä (lhpk) ponnahdetaan seisomaan joka kerta kun Rttua luetaan mistä tahansa kohtaa.

Mukavaa saada uusi kirjoittelija joukkoon!

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #29 : 02.05.16 - klo:10:02 »
^ Meillä (lhpk) ponnahdetaan seisomaan joka kerta kun Rttua luetaan mistä tahansa kohtaa.

Mukavaa saada uusi kirjoittelija joukkoon!

Kiitos. Joo, vanhassa kaavassa noustiin seisomaan myös epistolatekstin kohdalla, ja minusta se oli hyvä niin. Pikkuisen tuossa uudessa kaavassa tulee sellainen olo, että VT:stä ei niin tarvitse välittää, ja kirjeet ovat vain apostolien mielipiteitä ja loppujen lopuksi vain evankeliumit kannattaa noteerata. No, ehkä siinä oli syynä se, ettei koko ajan tarvitse nousta ja istua edestakaisin.