Kirjoittaja Aihe: Kaksi eri aikakautta  (Luettu 1887 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kaksi eri aikakautta
« : 08.07.15 - klo:13:00 »
En ole varmaan ainoa, jota on vaivannut Vanhan testamentin verinen historia ja kaikki se väkivalta, mistä siellä kerrotaan. Jeesuksen uhrikuolema oli päätepiste lain aikakaudelle ja alkoi Armon aikakausi. Monet maailman uskonnot elävät edelleen lain aikakautta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kaksi eri aikakautta
« Vastaus #1 : 08.07.15 - klo:20:35 »
Et ole ainut, mutta joskus sitä on sen verran kyyninen, että ymmärtää oikein hyvin sen verisyyden ja väkivaltaisuuden.
Esim. nyt.

Lienee sitä kuuluisaa lihan liikettä.
Ihmisroska

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kaksi eri aikakautta
« Vastaus #2 : 08.07.15 - klo:21:05 »
Nuorena uskovana pohdin sitäkin, voiko uskova mennä aseelliseen palvelukseen. Voiko uskova tappaa ihmisen esim. sotatilanteessa. Erinäisten mutkien jälkeen päädyin kuitenkin aseelliseen palvelukseen ja hyvä niin. Sain kokea suoranaista Jumalan johdatusta armeija-aikana. Käytännössä olin lähes aseettomassa palvelussa muutamia harjoituksia lukuunottamatta. Komppaniamme vääpeli oli ilmeisesti ottanut selvää vakaumuksestani (näkyi varmaankin kantakortissa) ja halusi minut komppanian kirjuriksi. Sotilasurani huipulle pääsin vähää ennen kotiuttamista.

Nykyisin käsitykseni on aika yksiselitteinen. Jos joku uhkaa esim. perheeni jäsentä ja minä voin uhkan torjua jollakin tavalla, niin olen siihen valmis ja tarvittaessa käytän äärimmäisiä keinoja. Sama koskee myös maan puolustusta, ei siinä juuri eroa ole. Täydellinen aseettomuus ei ole realismia tässä synnin maailmassa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kaksi eri aikakautta
« Vastaus #3 : 08.07.15 - klo:21:29 »
Itse ymmärrän puolustusvoimat osaksi esivaltaa ja sodan aikana jokainen sotilas on siis osana esivaltaa.
En halua poliiseiltakaan pois aseita. Sotatilanteessa on aika vaikea puolustautua ilman aseita. Jumala voi tietysti tehdä ihmeitä, mutta eipä esivalta ole lähtökohtaisesti väärä asia Raamatunkaan mukaan.

Koskaan en toivo sotaa tai tarvetta tarttua aseisiin. Mieluummin rauhassa.

Jos miettii Vanhaa Testamenttia ja sen verisyyksiä, niin ei ihminen ole siitä muuttunut. Ihan käytännössä mennyt vielä hullummaksi. Olen joitain ISIS-pätkiä nähnyt. En halua katsella enempää.

Minua hämää se, että joskus kristityt yrittävät selittää VT:n aikaisia Jumalan käskyjä ja määräyksiä jotenkin lievemmiksi.
Siis niitä ei tunnuta pitävän ensinkään saman Jumalan ajatuksina. Kyllä se on sama Jumala joka käski tappamaan VT:ssa. Ei ole muita Jumalia.
Ihmisroska

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kaksi eri aikakautta
« Vastaus #4 : 08.07.15 - klo:21:51 »
Minua hämää se, että joskus kristityt yrittävät selittää VT:n aikaisia Jumalan käskyjä ja määräyksiä jotenkin lievemmiksi.
Siis niitä ei tunnuta pitävän ensinkään saman Jumalan ajatuksina. Kyllä se on sama Jumala joka käski tappamaan VT:ssa. Ei ole muita Jumalia.

Kyllä monilla uskovilla on taipumus tehdä Jumalasta pehmo-isukki, mutta Raamattu ei todellakaan tue tällaista käsitystä. Vaikka nyt eletäänkin armotalouskautta, niin se ei ole pysyvä olotila ja jumalaton ihmiskunta saa kokea vielä Jumalan vihankin kaikessa ankaruudessaan. Siitä kertoo mm. Ilmestyskirja. Ja Paavali kirjoittaa Room. 1:18 näin: "Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa."

ILMESTYSKIRJA:
6:15   Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin
6:16   ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta!
6:17   Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"
« Viimeksi muokattu: 09.07.15 - klo:02:17 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell