Kirjoittaja Aihe: Tietsikan sekalaisia ongelmia  (Luettu 29927 kertaa)

Taisto

  • Vieras
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #30 : 21.12.13 - klo:11:44 »
Yksi tietotekniikkapalveluja tarjoava yksityisyrittäjä täälllä kotikunnassani
tekee kerran vuodessa niin, että tyhjentää oman koneensa kokonaan
ja asentaa kaikki uusiksi. Muuten ei kuulemma kone pysy iskussa.

Totesi vain, että kyllähän se operaatio jonkun päivän vie aikaa...

Charlotte

  • Vieras
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #31 : 21.12.13 - klo:11:48 »
Me tehtiin kotona yhdelle vanhalle läppärille tuommoinen puhdistus ja kone nopeutui kyllä huomattavasti.

Sitten kun seuraavaksi tulee koneen vaihdon aika, hommaan kyllä mac-koneen, jospa se ei hidastuisi niin äkkiä.

Taisto

  • Vieras
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #32 : 21.12.13 - klo:11:53 »
Kuinka perusteellisesti tyhjennät koneen, miten tehdään tehdasasetusten palautus josta mainitsit?

Charlotte

  • Vieras
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #33 : 21.12.13 - klo:12:32 »
Sen saa tehtyä ohjauspaneelissa kohdassa palauttaminen.

En taida uskaltaa poistaa käyttöjärjestelmää, kun siitä ei tullut tässä koneessa cd:tä mukaan. En tiedä saako sitä kopioitua levylle itse.

Siellä ohjauspaneelin palautuksessa voi tehdä osittaisen palautuksen, mikä ei poista käyttöjärjestelmää.

Jos se ei auta, sitten voi tehdä järeämmän palautuksen, mutta siinä pitää olla käyttöjärjestelmä jossain levyllä tallessa.



« Viimeksi muokattu: 21.12.13 - klo:12:33 kirjoittanut Charlotte »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #34 : 21.12.13 - klo:12:40 »
Yleensähän tehdasasetusten palautus tehdään koneen valmistajan omalla ohjelmalla,
jolla tehdään varmuuskopiot ym.

Minäkin olisin tehnyt sen mielelläni ennen kuin asensin tämän Windows 8.1:n.
Mutta eihän se enää onnistu, koska koneessa olin alunperin Windows 7, ja olen vaihtanuyt
sen W 8.0:an.
Siinä tuhoutuivat samalla laitevalmistajan (Sony) omat alkusetuksissa olleet ohjelmat, jolla
konetta oilisi voinut hallita.

Ostettaessa koneen mukana tuli muistaakseni CD-levy, jossa oli Sony Vaion ohjelmia, mutta
levy on jossakin varastojen uumenissa Suomessa.
Yritin löytää netistä Sonyn sivuilta mahdolllisuutta ladata uudestaan asennus- ja korjausohjelmia,
mutta niitä ei ole.  Kehotetaan vain asettamaan alkuperäinen Sonyn CD tai ostamaan uusi.

W 8:ssa on palautusmahdollisuus, joka asentaa W:n uudestaan, mutta se palautttaa
vain käyttöjärjestelmän, ei koneen omia asetuksia.
 

Taisto

  • Vieras
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #35 : 21.12.13 - klo:12:41 »
Auttaiskohan tähän se, että tekisi ensin palautuslevyn? Mulla on HP läppäri,
ja silloin tällöin kone kysyy, tehdäänkö palautuslevy. Silloin kai saisi käyttiksen
asennetuksi uudestaan.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #36 : 21.12.13 - klo:12:50 »
Ohjauspaneelissa pystyy näköjäään tekemään varmuuskopion windowsista kohdassa Varmuuskopioi ja palauta.


Vastavoima

  • Vieras
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #37 : 21.12.13 - klo:13:11 »
Älä tee kuten minä, vaan kuten sanon  ::)

Ghost ohjelmalla saa juuri uudesta systeemi versiosta täydellisen kuvan eli kopion.
Kun kone on uudelleen asetettu, otattakaa Ghostilla kopio koko kovalevystä, tahi sen osasta missä on se systeemi.

nyt koska tahansa, kymmenessä minuutissa. hmmm, saat heti uuden asennuksen missä kaikki on valmiina.

http://puimatanner.net/index.php?topic=103.msg4932#msg4932

http://murobbs.plaza.fi/ohjelmat-kayttojarjestelmat-ja-ajurit/548597-ilmainen-vaihtoehto-norton-ghostille-acronis-trueimagelle.html

http://www.ilmaisohjelmat.fi/varmuuskopiointi

Valitetavasti en löytänyt sitä mitä etsin mutta, goolea ja haku sanaksi, ilmainen Ghost, tahi Ghost.

laitan kunhan löydän.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #38 : 21.12.13 - klo:15:27 »
Älä tee kuten minä, vaan kuten sanon  ::)

Ghost ohjelmalla saa juuri uudesta systeemi versiosta täydellisen kuvan eli kopion.
Kun kone on uudelleen asetettu, otattakaa Ghostilla kopio koko kovalevystä, tahi sen osasta missä on se systeemi.

nyt koska tahansa, kymmenessä minuutissa. hmmm, saat heti uuden asennuksen missä kaikki on valmiina.

http://puimatanner.net/index.php?topic=103.msg4932#msg4932

http://murobbs.plaza.fi/ohjelmat-kayttojarjestelmat-ja-ajurit/548597-ilmainen-vaihtoehto-norton-ghostille-acronis-trueimagelle.html

http://www.ilmaisohjelmat.fi/varmuuskopiointi

Valitetavasti en löytänyt sitä mitä etsin mutta, goolea ja haku sanaksi, ilmainen Ghost, tahi Ghost.

laitan kunhan löydän.

Mutta tuohan kopioi sitten myös ne kaikki windowsin turhat sälätkin ja tilanne ei muutu yhtään paremmaksi?


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #39 : 21.12.13 - klo:16:04 »
Me tehtiin kotona yhdelle vanhalle läppärille tuommoinen puhdistus ja kone nopeutui kyllä huomattavasti.

Sitten kun seuraavaksi tulee koneen vaihdon aika, hommaan kyllä mac-koneen, jospa se ei hidastuisi niin äkkiä.

Outoja ongelmia Mac-miehen näkökulmasta. Viides Mac menossa, eikä tuollaista ole tarvinnut tehdä kertaakaan. Silti nopeudet ovat ihan riittävät.

En sano, että Mac olisi ongelmaton, mutta ongelmat johtuvat yleensä järjestelmän vanhenemisesta. Varsinaiset "työkoneeni" ovat 6-7 vuotta vanhoja ja toinen niistä toimii edelleen erinomaisesti ja vanhoilla ohjelmilla, joita ei siis ole tarvinnut päivittää kuin kerran vuoden -95 jälkeen! Photoshopia ei ole päivitetty kertaakaan ja sillä hoituu kaikki se, mitä minun on tehtävä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #40 : 21.12.13 - klo:17:02 »
Mutta tuohan kopioi sitten myös ne kaikki windowsin turhat sälätkin ja tilanne ei muutu yhtään paremmaksi?

ei, vaan jos teet ihan uuden asennuksen ja kaikki on uutta ja ihmeellistä niin sen jälkeen otat kopion.

eli vähän kuin pullan laittaminen pakkaseen :)

ekas uusi tuore pulla ja ja kun se on "kauniisti koristeltu" niin sitten pakkaseen.
ja jos tarvii uutta pullaa ottaa sen saman ja yhden sitten aina esille ja käyttöön :)

Kaunis koristus on ne tarpeelliset ohjelmat, ja ne ovat testattu että toimii.

esim, CCleaner on "ehdoton". ja joku turvaohjelma, eli virus scanneri sekä "ehdoton", firewall eli ohjelma joka estää kaikkia suoraan sisään juoksemasta.

"Lämmitys" kestää kymmenen minuuttia, noin.
_______________

jos koneessa on toinen kovalevy voi sen polttaa eli ohjelmalla laittaa siihen jos ei ole sen voi polttaa ekas kovalevylle ja sitten dvd-levylle.

eli jos pullaa tekee ja on kaksi pakkasta niin laittaa siihen kumpi on parempi eli kovalevy ja sitten vielä varmistus dvd-levylle.

hhmmm

« Viimeksi muokattu: 21.12.13 - klo:17:04 kirjoittanut Vastavoima »

Taisto

  • Vieras
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #41 : 21.12.13 - klo:17:52 »
Photoshopia ei ole päivitetty kertaakaan ja sillä hoituu kaikki se, mitä minun on tehtävä.
Käsittelet siis kuvia, kenties työksesi? Minä ostin äskettäin Lightroom 5:n, siinä
tarkoituksessa että saan kuvat paremmin organisoitua ja löydän ne myöhemmin helposti.

Jossakin vaiheessa olisi tarkoitus ostaa joko järkkäri tai sitten pokkari luokkaa
Canon G16 tai Nikon P7800. Siinä  vaiheessa tulisi mukaan raw-kuvien käsittely.
Lightroom varmaankin riittää harrastelijalle?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #42 : 21.12.13 - klo:18:19 »
Photoshopia ei ole päivitetty kertaakaan ja sillä hoituu kaikki se, mitä minun on tehtävä.
Käsittelet siis kuvia, kenties työksesi? Minä ostin äskettäin Lightroom 5:n, siinä
tarkoituksessa että saan kuvat paremmin organisoitua ja löydän ne myöhemmin helposti.

Jossakin vaiheessa olisi tarkoitus ostaa joko järkkäri tai sitten pokkari luokkaa
Canon G16 tai Nikon P7800. Siinä  vaiheessa tulisi mukaan raw-kuvien käsittely.
Lightroom varmaankin riittää harrastelijalle?

Sanotaan niin, että olen käsitellyt ammoin kuvia työkseni. Jo silloin, kun ei tietoneista tiedetty mitään. Nyt olen jo ulkona kaikesta uudesta, tosin digipokkari on ja Photoshopilla saan sen kuvista muokattua mieleisiäni. Asensin tälle uudelle Macille Gimpin, joka on ilmaisohjelma, mutta ei ole paukut riittäneet opetella sitä, sehän poikkeaa täysin Photoshopista.

Jokunen vuosi ostin Canonin pokkarin PowerShot A720 IS:n. Oli ihan tyydyttävä, mutta alkoi yht´äkkiä kuluttamaan virtaa niin, että akut tyhjenivät 2-3 kuvan jälkeen, samoin paristot. Ostin hiljattain uuden Canonin IXUS -pokkarin. Siihen on pakattu ominaisuuksia niin paljon, etten koskaan opi niitä edes puoliksi. Mutta kuvia tulee aika huonoissakin olosuhteissa.

Minun kuvauksiini riittää pokkari ja oikeastaan tärkeintä on se, että kamera on niin pieni, että sen voi ottaa mukaan milloin vain.
« Viimeksi muokattu: 21.12.13 - klo:18:27 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #43 : 21.12.13 - klo:18:42 »
Pitäisi saada aikaiseksi tehtyä tälle läppärille tehdasasetusten palautus.

Tämän käynnistyminen kestää ihan tolkuttoman kauan. Windows koneet kuulemma kerää niin paljon kaikkea sälää, että olisi joskus hyvä palauttaa alkutilaan. Rasittavaa on vaan se, kun pitää kaikki tiedostot varmuuskopioida jonnenkin ja sitten ladata ohjelmat uudestaan.

Acerin miniläppäri meni kokonaan sekaisin tehdasasetusten palautuksessa.

Taisto

  • Vieras
Vs: Tietsikan sekalaisia ongelmia
« Vastaus #44 : 21.12.13 - klo:18:43 »
Ostin hiljattain uuden Canonin IXUS -pokkarin. Siihen on pakattu ominaisuuksia niin paljon, etten koskaan opi niitä edes puoliksi. Mutta kuvia tulee aika huonoissakin olosuhteissa.

Minun kuvauksiini riittää pokkari ja oikeastaan tärkeintä on se, että kamera on niin pieni, että sen voi ottaa mukaan milloin vain.
Ixus minullakin on, 230HS. Paras puoli on tosiaan se, että se kulkee mukana taskussa
eikä oikeastaan paina mitään = sen mukanaoloa takin taskussa ei edes huomaa.

Joitakin mielestäni hyviä kuvia olen teettänyt A3-kokoon. Siinä koossa jo huomaa, että
pokkarin pienen kennon rajat tulevat vastaan, kuvien laatu ei ole sitä mitä haluaisin.
Siinä syy, miksi haluaisin paremman kameran. Luontoretkillä voi saada hyviäkin kuvia,
jotka tekee mieli suurentaa - mutta kuvan tarkkkuuden puute tms harmittaa.