Kirjoittaja Aihe: Seurakunnaton, helvettiinkö  (Luettu 26447 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #45 : 16.11.13 - klo:14:08 »
Tervetuloa Kurjenmiekka foorumille.  :)

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #46 : 16.11.13 - klo:15:34 »
Kurjenmiekka:
Lainaus
Haluaisin kuitenkin lisää ehdotuksia mitä voi tehdä sellainen henkilö jota ei tunnuta haluavan mihinkään yhteisöön.
Vaikka oppi ja henki olisi oikea seurakunnassa (opetuksessa) niin ihmiset itse eivät edes tervehdi tai millään tavalla auduttu.
yksin istuvaa vuosikausiin.

Kehoittaisin tutustumaan  ja etsimään uutta srk:a. Jos tilanne on jatkunut vuosikausia mennen jopa huonompaan suuntaan, on ajan ja elämän tuhlausta jäädä oottelemaan josko se siitä muuttuisi.

Selvitä onko kohtuu etäisyydellä vaikkapa Lhpk:n srk.  Sen etuja on srk:tien nuoruus ja uutuus: ei ainakaan vielä olla kirkkouduttu ja tönkköydytty. Pastori pyrkii tervehtimään uutta kävijää. Minuun ottivat kirkkokahveilla yhteyttä muutkin ens. käynneilläni.  Eikä ole viihteellistä ylistyskulttuuria.

Hyvä kirjoitus ja katsaus y-kehitykseen.

« Viimeksi muokattu: 16.11.13 - klo:15:39 kirjoittanut Hilema »

Poissa chatarina

  • Viestejä: 53
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #47 : 16.11.13 - klo:15:36 »
Mitä ketjun aiheeseen tulee, aikaisemmin liikkui juoruja luopioitumisestani. Aika helposti sellainen leima lyödään, jos ei halua olla osallisena sellaisessa minkä kokee vääräksi.
           

Puolilihavointi Knutin tekstissä allekirjoittaneen.
Tuo on niin paikkansapitävä. Se nimitys kuultuna seläntakana sattuu, sillä siitä ei ole kysymys. Ainakin itse koin niin, mutta samalla nostan hatua itselleni, että tajusin ja uskalsin sanoa vastaan ja erota.

Olla luopio, on aivan eria asia kuin että olla seurakunnaton.
« Viimeksi muokattu: 16.11.13 - klo:15:38 kirjoittanut chatarina »
Siunaus elämässä - Suurin Pääoma.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #48 : 16.11.13 - klo:15:55 »
Kuka tahansa se puhuja sitten onkin, niin eikö seurakunnalle puhujan tulisi nimenomaan ravita seurakuntaa (eikä itseään), eikä kertoa omista kokemuksistaan tai siitä miten joku sanankohta aukesi puhujalle. Kuulijoilla ei välttämättä ole mitään kosketuspintaa siihen kyseiseen kohtaan tai asiaan. Mikä niissä omien kokemusten kertomisten tavoitteena on? Sympatia, samaistuminen vai mikä?

Ehkä niistä omista kokemuksista ja sanan kohdan aukeamisista tms. voisi kertoa jossain pienpiireissä.
Meitä kuulijoita on monenlaisia.
Minä kuuntelen mielelläni puheita, joissa Jumalan sanaa tarkastellaan tavallisen arkielämän kautta.

Silloin tietysti puhujan oma elämä on häntä lähinnä.
En jaksaisi millään kuunnella pelkkää Sanan paukuttamista ja opin julistusta, eri raamatunkohtien rinnastamisia jne, ellei niitä mietenkään sidota ihmisen elämään.

Eihän Jumala tarvitse Raamatun julistamista ja opettamista, vaan se on tarpeen meille ihmisille.
Koska elämme ihmisruumiissa ja osana erilaisia yhteisöjä, Sana tulee helpommin omaksuttavaksi,
kun sillä osoitetaan olevan jotakin yhteyttä elämään.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #49 : 16.11.13 - klo:16:45 »
1 Ja hän astui venheeseen, meni jälleen toiselle rannalle ja tuli omaan kaupunkiinsa.
2 Ja katso, hänen tykönsä tuotiin halvattu mies, joka makasi vuoteella. Kun Jeesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: "Poikani, ole turvallisella mielellä; sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi".
3 Ja katso, muutamat kirjanoppineista sanoivat mielessään: "Tämä pilkkaa Jumalaa".
4 Mutta Jeesus ymmärsi heidän ajatuksensa ja sanoi: "Miksi te ajattelette pahaa sydämessänne?
5 Sillä kumpi on helpompaa, sanoako: 'Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi', vai sanoa: 'Nouse ja käy'?
6 Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" -hän sanoi halvatulle-"nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
7 Ja hän nousi ja lähti kotiinsa.
8 Mutta kun kansanjoukot sen näkivät, peljästyivät he ja ylistivät Jumalaa, joka oli antanut senkaltaisen vallan ihmisille.
_________________________
1 Ja muutamien päivien perästä hän taas meni Kapernaumiin; ja kun kuultiin hänen olevan kotona,
2 kokoontui paljon väkeä, niin etteivät he enää mahtuneet oven edustallekaan. Ja hän puhui heille sanaa.
3 Ja he tulivat tuoden hänen tykönsä halvattua, jota kantamassa oli neljä miestä.
4 Ja kun he väentungokselta eivät päässeet häntä tuomaan hänen tykönsä, purkivat he katon siltä kohdalta, missä hän oli, ja kaivettuaan aukon laskivat alas vuoteen, jossa halvattu makasi.
5 Kun Jeesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: "Poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi".
6 Mutta siellä istui muutamia kirjanoppineita, ja he ajattelivat sydämessään:
7 "Kuinka tämä näin puhuu? Hän pilkkaa Jumalaa. Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi Jumala yksin?"
8 Ja heti Jeesus tunsi hengessänsä, että he mielessään niin ajattelivat, ja sanoi heille: "Miksi ajattelette sellaista sydämessänne?
9 Kumpi on helpompaa, sanoako halvatulle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja käy'?
10 Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" -hän sanoi halvatulle-
11 "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
12 Silloin hän nousi, otti kohta vuoteensa ja meni ulos kaikkien nähden, niin että kaikki hämmästyivät ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Tämänkaltaista emme ole ikinä nähneet".

Saldo

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #50 : 16.11.13 - klo:18:30 »
Tätä olen kokenut paikallisseurakunnassa, joka on sulattanut voimakkaat tahtojat ja dominoivat luonteet yhteen inhimillisesti 'heikompien esiintyjien' kanssa.

Voimakastahtoiset jyräävät seurakunnissa ja hakeutuvat toisten yläpuolelle. Heitä pidetään hengellisempinä ja siksi heitä kuunnellaan ja totellaan. Usein he ovat narsisteja, joille tarjoutuu mahdollisuus päteä, ja seurakunta on oivallista kasvualustaa tällaisille luonteille.

Asiasta on kirjoitettu ainakin yksi hyvä kirja: Raimo Mäkelä, Naamiona terve mieli.

Voimakastahtoisuus ei ole synti. Jumala pelastaa heitä ja käyttää heitä, mutta myötäsyntyisen ominaisuuden "väärä käyttö" tulee esille kun näille inhimillisille ominaisuuksille suodaan kasvualusta. Siksi sanoinkin aikaisemmin, että Seurakuntaa, paikallisestikin johdattaa Pyhä Henki ja Hän ei yhdy ihmisen "kykyihin".

Voimakastahtoitsen asettaminen ruotuun, ei tarvi taistelua tai hänen nujertamistaan, se tulee hoidetuksi Pyhän Hengen johdatuksessa, eikä Mäkelän tai jonkin muun kirjan hyvien kohtien opastuksessa. Kyllä me tiedämme miten muiden pitäisi menetellä, että hyvä tulisi.

Olen tavannut monta kyvykästä, puhetaitoista ja karismaattista  veljesyhteyksissäni, jotka ovat menettäneet omat kykynsä ja voimansa. Tämä prosessi on edellyttänyt Jumalan, paikallisen vanhimmiston ja sitten asianomaisen yhteisytyötä. Ei konsensusta, lehmänkauppoja, vaan yhteensulautumista.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #51 : 16.11.13 - klo:18:38 »

Haluaisin kuitenkin lisää ehdotuksia mitä voi tehdä sellainen henkilö jota ei tunnuta haluavan mihinkään yhteisöön.
Vaikka oppi ja henki olisi oikea seurakunnassa (opetuksessa) niin ihmiset itse eivät edes tervehdi tai millään tavalla noteeraa
yksin istuvaa vuosikausiin.


Joku on sanonut, että seurakunta on 50 %:ia ihmissuhteita. Jos niitä ei ole, se 50% tai joku muu osuus jää seurakunnasta puuttumaan.
Totta vai ei, sitä voi jokainen miettiä kohdallaan.

Olen itse aika nopea tekemään tuttavuutta toisiin ihmisiin. Eräässä elämän vaiheessani nuorena olin yli puoli vuotta toisella paikkakunnalla.
Ajattelin katsoa miten kauan menee ennen kuin uskovaiset alkavat ottaa kontaktia, jos käyn säännöllisesti kokouksissa, mutta en mitenkään tuo itseäni esille.  Päätin, että en katoa edes viikonlopuksi kotipaikkakunnalleni.
Sellaista kontaktin ottoa ei tapahtunut.
Sitten aloin oma-aloitteisesti auttaa pikkujutuissa kuten penkkien kantamisessa. Erään kerran tuli tilanne, että kokouksessa ei ollut äänilaitteiden hoitajaa. Koska minulla oli paljon kokemusta hommasta, hyppäsin puikkoihin ja hoidin tarvittavan.
Tällaisen pienen oman aktiivisuuden jälkeenkään en tutustunut kehenkään tuossa seurakunnassa.

Huomasin kokousten jälkeen nuorten porukan häipyvän aina jonnekin. Tuppauduin rinkiin, jossa suunniteltiin lähtöä jonnekin. Sain selvyyden, että oli kyse lentopallosta. Kukaan ei pyytänyt mukaan.
Kysyin missä pelit on, etsin paikan ja pyöräilin paikalle.
Pääsin kentälle.
Seuraavien kuukausien aikana kukaan paikkakuntalainen nuori ei koskaan pyytänyt kotiinsa tai pizzalle jonnekin ym.
Etsin sitten toispaikkakuntalaisia uskovia opiskelijoita ja aloin tehdä tuttavuutta heidän kanssaan.

Minulla on aika vahva itsetunto enkä noin pienestä muserru, mutta ymmärrän, että tuollainen kohtelu olisi ollut jollekin toiselle kova isku.
Ja koehan se oli.


Myöhemmin olen yrittänyt jotain asialle tehdä, mutta tulokset ovat jääneet vähäisiksi.


Lainaus
Ei sellaisessa ympäristössä jaksa kauaa oleskella kun tulee "hyljätyksi" vuodesta toiseen joka kerta siellä käydessään.
Rukoiltuani heidän puolestaan vuosia joudun totetamaan vain että tilanne menee pahempaan kun henkilöt mieltyvät populismiin
ja iisebelin ideoihin. Siinä vaiheessa en enää jaksa ja jään kokonaan pois. Olen siis ilman seurakuntaa.... :(


Jostain syystä en ole yhtään yllättynyt.




Kurjenmiekka, tervetuloa foorumille minunkin puolestani.
« Viimeksi muokattu: 16.11.13 - klo:19:12 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #52 : 16.11.13 - klo:18:58 »
Ihminen ei pääse Jumalan tykö ellei häntä kanneta Jumalan eteen !


Pyhäkoulussa opin, että Jeesus muuttaa sydämeen asumaan. Silloin Jumala on jo aika lähellä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #53 : 16.11.13 - klo:19:03 »

nyt: Tehkäämme sopimus rukous.
Kantakaa minut Jumalan eteen ja varmasti saan mitä tarvitsen ja mitä haluan.

Sinun ei tarvitse antaa mitään muuta kuin arvokkainta mitä ihmisellä on aikaa !
eli kanna, vaikka minuutti päivässä ja enkelit tekevät lopun.

Mutta ihmisen tulee antaa siemen jonka päälle Jumala siunaa !

Onko kahta uskovaa jotka haluavat koko Suomen pelkäävän OIKEIN Jumalaa !


Rukoilen puolestasi ja olen jo niin tehnyt monena päivänä.  Joskus silloin tällöin kun 'nähtiin' vuosia sitten jossain muualla.
Varaudu kuitenkin, että Jumala antaa mitä haluaa ja miten haluaa ja määränpääkin voi olla kaikkea muuta kuin mieluinen.
Muista Joona.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #54 : 17.11.13 - klo:15:00 »
Kiitos Lydia :)

Tervetuloa Kurjenmiekka foorumille.  :)

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #55 : 17.11.13 - klo:15:03 »
Kurjenmiekka:
Lainaus
Haluaisin kuitenkin lisää ehdotuksia mitä voi tehdä sellainen henkilö jota ei tunnuta haluavan mihinkään yhteisöön.
Vaikka oppi ja henki olisi oikea seurakunnassa (opetuksessa) niin ihmiset itse eivät edes tervehdi tai millään tavalla auduttu.
yksin istuvaa vuosikausiin.

Kehoittaisin tutustumaan  ja etsimään uutta srk:a. Jos tilanne on jatkunut vuosikausia mennen jopa huonompaan suuntaan, on ajan ja elämän tuhlausta jäädä oottelemaan josko se siitä muuttuisi.

Selvitä onko kohtuu etäisyydellä vaikkapa Lhpk:n srk.  Sen etuja on srk:tien nuoruus ja uutuus: ei ainakaan vielä olla kirkkouduttu ja tönkköydytty. Pastori pyrkii tervehtimään uutta kävijää. Minuun ottivat kirkkokahveilla yhteyttä muutkin ens. käynneilläni.  Eikä ole viihteellistä ylistyskulttuuria.

Hyvä kirjoitus ja katsaus y-kehitykseen.

kiitos vastauksesta mutta en nyt millään keksi mistä nuo kirjaimet on lyhenne ?

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #56 : 17.11.13 - klo:15:11 »


Kurjenmiekka, tervetuloa foorumille minunkin puolestani.

kiitos :)

Charlotte

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #57 : 17.11.13 - klo:15:40 »
Tuo Lhpk-lyhenne on lyhenne Suomen evankelisluterilaisesta Lähetyshiippakunnasta, tuossa on linkki heidän nettisivuilleen:

http://www.lhpk.fi/

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #58 : 17.11.13 - klo:15:44 »
Tuo Lhpk-lyhenne on lyhenne Suomen evankelisluterilaisesta Lähetyshiippakunnasta, tuossa on linkki heidän nettisivuilleen:

http://www.lhpk.fi/

kiitos täytyy tutustua sivuihin :)

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Seurakunnaton, helvettiinkö
« Vastaus #59 : 15.12.13 - klo:14:15 »
Mielestäni päästäisiin asian ytimeen jos jatkettaisiin armosta puhumista tässä ketjussa.....

Kun sain äskettäin antaa anteeksi eräälle "seurakunnalle" jossa kokemistani asioista olin katkeroitunut, sain siunata heitä katsellessani lähetystä ja koin itsekin siunausta....

MUTTA   kun nyt mietin mihin seurakuntaa uskaltaisin mennä vaikka olisin antanut kaikille anteeksi en keksi yhtään seurakuntaa  :-[   :'( 

Pelkään että joudun taas halveksituksi ja samaan katkeruuden ansaan josta juuri vapauduin.

samaa katkeruutta näen puheissa armosta , sen oikeasta opetuksesta ja oikeasta ymmärtämisestä.

Mitä siis voisimme TEHDÄ jotta saisimme tähän ongelmaan oikeasti avun.....

se minua ärsyttää ettei mihinkään löydä oikeasti apua  :-[