Kirjoittaja Aihe: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?  (Luettu 21270 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Mistä väärinkäsitykset syntyvät? Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa? Tällä foorumilla on neljä viisi kertaa syytetty jotakuta pilkkaamisesta - toiselle asia on huumoria. Useammasti sanomiset eivät muuten vain kohtaa. Shibbolet.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #1 : 15.12.13 - klo:23:30 »
Ymmärtämistä voi estää tyhmyys. 
Älyllinen kapasiteetti ei kerta kaikkiaan riitä toisen hienon tekstin tajuamiseen.

Voi olla puutteita tiedoissa.  Joku saattaa kirjoittaa virheellistä tietoa tai esittää asian
väärin.
Silloin toinen menee vielä enemmän sekaisin, varsinkin jos tuntee asiaa heikosti.

Joku voi keikaroida viisaudellaan ja käyttää tahallaan sellaisia ilmaisuja tai rakenteita,
joita toinen ei ymmärrä.

Hengellisissä keskusteluissa kaanaan kielen sanonnat voivat tarkoittaa kirjoittajalle eri asioita kuin lukijalle.  Silloin tulee väärinkäsityksiä.

Tiukasti johonkin oppiin sitoutunut on usein niin oppinsa kahleissa, että kirjoittaa tahtomattaankin
tekstiä, jonka toisen oppikäsityksen omaksunut käsittää aivan omalla tavallaan.

Ja vaikka oppi olisikin yhteinen, joku on niin tottunut pyörittämään raamatunlauseita ja hengellisiä käsitteitä omien kaavojensa mukaan, että luulee niiden olevan yleisesti tunnettuja.
Silloin tulee väärinkäsityksiä ja loukkaantumisia.

Varsinkin mustavalkoista oppia suoltava kirjoittaja loukkaantuu silmittömästi, jos häntä ei ymmärretä hänen edellyttämällään tavalla.
Hänen lihallisuutensa alkaa näissä tilanteissa hyvin herkästi riehua, ja hän alkaa syyttää
toista henkilöä tahallaan väärin ymmärtäjäksi tai olkiukkojen rakentelijaksi.



Vastavoima

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #2 : 16.12.13 - klo:00:13 »
Lainaus
Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?

Hengellisissä tapahtumissa ja "totuuksissa" toinen henki kuten Joosuan ja Kaalebin kohdalla.
Toinen henki ei tarkoita että on paha henki vaan ihmisen henki tahi "idea".

Ihminen, kirjoittaja joka ei halua että hänen tekstejään tutkitaan, saattaa johtua siitä että ei kestä valoa.
Jos ei ole mitään salattavaa asiasta mistä itse on kirjoittanut, tulisi toki vastata jos kysytään mitä tahi miksi jne jne.
« Viimeksi muokattu: 16.12.13 - klo:00:16 kirjoittanut Vastavoima »

KTS

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #3 : 16.12.13 - klo:09:57 »
"...Hengellisissä keskusteluissa kaanaan kielen sanonnat voivat tarkoittaa kirjoittajalle eri asioita kuin lukijalle.  ..."

Suosittelen hellarinuorten laatimaa "Kaanaan Kielen sanakirjaa" hankalis paikois...

Tosin siitäkin kirjasta Netmössössä änkyräsiipi pahoitti mielensä..:p

Taisto

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #4 : 16.12.13 - klo:11:56 »
Mistä väärinkäsitykset syntyvät? Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
No kun ne toiset ovat väärässä ja minä olen oikeassa. Minä olen
hyvin perehtynyt asiaan ja tiedän mistä puhun. Minä sydämessäni
ymmärrän tämän asian eikä toisten pidä taivutella minua pois oikeasta
opistani. MINÄ en ymmärrä miksi toiset eivät ymmärrä minua. Minä minä.
Minä minä minä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #5 : 16.12.13 - klo:12:07 »
Varsinkin mustavalkoista oppia suoltava kirjoittaja loukkaantuu silmittömästi, jos häntä ei ymmärretä hänen edellyttämällään tavalla.
Hänen lihallisuutensa alkaa näissä tilanteissa hyvin herkästi riehua, ja hän alkaa syyttää
toista henkilöä tahallaan väärin ymmärtäjäksi tai olkiukkojen rakentelijaksi.

Mielestäni ihminen luonnostaan haluaa (alitajuisesti) tulla petetyksi. Tämä koskee nähdäkseni monia niitäkin, jotka väittävät rakastavansa Jeesusta. Eräs henkilö kirjoitti toisella foorumilla: "Jos joku rakastaa Jeesusta, niin minä." Kuitenkin hän oli yksi ko. foorumin häijyimmistä.

Uskovalla, joka ei halua tulla petetyksi, on rakkaus totuuteen. Se merkitsee myös valmiutta tarkistaa omiakin käsityksiään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Veera

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #6 : 16.12.13 - klo:12:26 »
Mistä väärinkäsitykset syntyvät? Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa? Tällä foorumilla on neljä viisi kertaa syytetty jotakuta pilkkaamisesta - toiselle asia on huumoria. Useammasti sanomiset eivät muuten vain kohtaa. Shibbolet.

Hyvä kysymys. Mietin tätä, kun nyt on ollut pari väärinymmärrystä kirjoittamistani viesteistä. Varmastikin on niin, että olen kirjoittanut niin epäselvästi, ettei sitä ymmärretä niinkuin omasta mielestäni olen tarkoittanut viestittää.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #7 : 16.12.13 - klo:12:57 »
Olen huomannut, että joillakin henkilöillä on aivan vilpittömästi sellainen näkemys,
että koska Minä ja Jeesus olemme jotakin mieltä ja koska Sanassakin niin sanotaan, muut ovat tietysti väärässä.
Sitten he tykittävät lausuntonsa ehdottoman varmana tietona.  Ja voi sitä, joka ei ymmärrä tai on jopa eri mieltä.  Minä ja Jeesus loukkaannumme.

Tietenkin Raamattu on ja pysyy Jumalan ainoana kirjallisena ilmoituksena ihmiskunnalle,
ja se on pyhää Sanaa.
Silti siitä on rakennettu monenlaisia oppeja, jotka ovat rakentelijoiden mielestä ainoita totuuksia.
Ja sitten nämä monet ainoat totuudet jakavat uskovat keskenään jopa taisteleviin ryhmittymiin.

Siksi mielestäni näillä foorumeillakin (ainakin tällä yleiskristillisellä) kannattaisi muistaa nöyrästi se karvas tosiasia, että todennäköisesti kukaan ei ole saanut
vain itselleen ja omalle järjestelmälleen  ainutlaatuista jumalallista tietoa, vaan Jumala puhuu muillekin aivan saman Sanansa kautta,
mutta jostain syystä sallii heidän kokea asiat eri tavalla painottuneina.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #8 : 16.12.13 - klo:13:11 »
Siksi mielestäni näillä foorumeillakin (ainakin tällä yleiskristillisellä) kannattaisi muistaa nöyrästi se karvas tosiasia, että todennäköisesti kukaan ei ole saanut
vain itselleen ja omalle järjestelmälleen  ainutlaatuista jumalallista tietoa, vaan Jumala puhuu muillekin aivan saman Sanansa kautta,

mutta jostain syystä sallii heidän kokea asiat eri tavalla painottuneina.

On tosiasia, että Jumala on käyttänyt joitakin ihmisiä sanomansa esilletuomiseen merkittävästi enemmän kuin joitakin muita. Mutta se on myös totta, että Hän on sallinut näiden samojen ihmisten myös erehtyä,  ehkä sekin on kuulunut Hänen suunnitelmaansa, ettemme alkaisi palvoa näitä ihmisiä.

Parhaimmallekin ihmiselle on tyypillistä se, että löydettyään jonkin totuuden Raamatusta, hän ajattelee olevansa siinä määrin "Jumalan valittu ase", että hän kuvittelee tietävänsä myös monet muut Jumalan salaisuudet.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #9 : 16.12.13 - klo:15:10 »
Mielestäni ihminen luonnostaan haluaa (alitajuisesti) tulla petetyksi. Tämä koskee nähdäkseni monia niitäkin, jotka väittävät rakastavansa Jeesusta.
En ymmärrä. Kerrotko jonkun käytännön esimerkin.

Lydia

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #10 : 16.12.13 - klo:16:26 »
Mielestäni tilan ja mielipiteen antaminen kuuluu kasvaneelle uskovalle, enkä tarkoita pöhöttynyttä. Eli ei enää ime tuttipullosta maitoa.
Jossakin maailman kolkalla korkeilla vuorilla on mahdollisesti joku kauriseläin joka tiukan paikan tullen kun ohittaminen jyrkänteellä on mahdotonta, asettuu maahan ja nuorempi kävelee yli.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #11 : 16.12.13 - klo:16:54 »
Mielestäni ihminen luonnostaan haluaa (alitajuisesti) tulla petetyksi. Tämä koskee nähdäkseni monia niitäkin, jotka väittävät rakastavansa Jeesusta.
En ymmärrä. Kerrotko jonkun käytännön esimerkin.

Ensimmäisenä esimerkkinä voisin mainita Aatamin ja Eevan. Jos alttiutta petokselle soveltaa tämän ajan seurakuntaan, niin torontolaisuus on mielestäni erittäin hyvä esimerkki. Jotkut harvat tunnistivat siinä petoksen, mutta valtaosasta se oli niin kiehtovaa, että siihen piti mennä mukaan. En tiedä ainoaakaan seurakunnan johtajaa, joka olisi noussut sitä vastaan.

Ilmestyskirjassa mainittu Sardeen seurakunta on oivallinen kuvaus siitä, kuinka valtaosa seurakuntaväestä antoi pettää itsensä.

Sielunvihollinen on varsinainen Pettäjä, ja sillä on taito naamioida petos hyvin houkuttelevaksi.

Tästä alueelta on erinomainen kirjakin: Paholaisen kirjeopisto (C.S. Lewis).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #12 : 16.12.13 - klo:17:18 »
Mielestäni ihminen luonnostaan haluaa (alitajuisesti) tulla petetyksi. Tämä koskee nähdäkseni monia niitäkin, jotka väittävät rakastavansa Jeesusta.
En ymmärrä. Kerrotko jonkun käytännön esimerkin.

Ensimmäisenä esimerkkinä voisin mainita Aatamin ja Eevan. Jos alttiutta petokselle soveltaa tämän ajan seurakuntaan, niin torontolaisuus on mielestäni erittäin hyvä esimerkki. Jotkut harvat tunnistivat siinä petoksen, mutta valtaosasta se oli niin kiehtovaa, että siihen piti mennä mukaan. En tiedä ainoaakaan seurakunnan johtajaa, joka olisi noussut sitä vastaan.

Ilmestyskirjassa mainittu Sardeen seurakunta on oivallinen kuvaus siitä, kuinka valtaosa seurakuntaväestä antoi pettää itsensä.

Sielunvihollinen on varsinainen Pettäjä, ja sillä on taito naamioida petos hyvin houkuttelevaksi.

Tästä alueelta on erinomainen kirjakin: Paholaisen kirjeopisto (C.S. Lewis).
Tiedän kyllä että pettämistä on ollut Adamin ja Eevan ajoista alkaen. Torontolaisuudesta
olen samaa mieltä kuin sinä, ja tuon C.S.Lewisin kirjankin olen joskus lukenut.

Ihminen voi olla altis petokselle, siis helposti petettävissä.
Mutta se, että ihminen haluaa tulla petetyksi? En vieläkään ymmärrä...

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #13 : 17.12.13 - klo:12:55 »
Mutta se, että ihminen haluaa tulla petetyksi? En vieläkään ymmärrä...

Tuo johtopäätös on tullut juuri siitä, että tässä maailmassa ihmisten halu ja mielenkiinto kohdistuu suurelta osin asioihin, jotka ovat vahingollisia itselle ja muille. Tämä koskee myös seurakuntaväkeä, ja siis uskoviakin. Halu tulla petetyksi ei ole niinkään määrätietoista, vaan se on ikäänkuin sisäänrakennettuna alitajunnassa, mutta se ohjaa suurelta osin ihmisen käyttäytymistä.

Ehkä sen voi ymmärtää syntiinlankeemuksen seurauksena, joka rasittaa koko ihmiskuntaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #14 : 17.12.13 - klo:13:13 »
Koko viihdemaailma perustuu ihmisten haluun tulla huijatuksi.

Mitä suurempi tämä halu on, sitä paremmin henkilö eläytyy esim. elokuvan roolihahmoihin.

Yleensä filmejä katsottaessa muistaa välillä, että tämä kaikki on keksittyä ja ihmiset
sanovat ja tekevät kaikkea pelkästään teeskentelemällä.

Mutta hyvin eläytyvä tyyppi menee kokosydämisesti mukaan näyteltyyn juttuun.
Sama tapahtuu taikatemppujen tekijää katseltaessa tai erittäin palavasieluista uskonnollista
esiintyjää kuuneltaessa.

Ihminen haluaa katsella ja kuunnella "hyvää" esiintyjää, näyttelijää, puhujaa tms.,
koska haluaa tulla ainakin jonkin verran huijatuksi.
Pakoa todellisuudesta?