Kirjoittaja Aihe: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?  (Luettu 21272 kertaa)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #30 : 22.03.14 - klo:12:04 »
Se estää ymmärtämästä, että sydämessä ei ole todellista halua eikä tilaa ymmärtämiselle. Sydäntä hallitsee mestarointi, fraasit, neuvominen ja viimeinen sana.

Miten voisi ymmärtääkään jos ei edes kysy? Miksi kysyisikään, kun on jo vastaus valmiina joka asiaan ja tilanteeseen?
Laput silmillä jankutetaan omia juttuja ja muiden on parasta yhtyä ajatuksiin tai sitten heidät jätetään ns. kasvamaan.

Paljon pälpättäviä suita, ei juuri ollenkaan korvia.
Ihmisroska

Lydia

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #31 : 22.03.14 - klo:12:21 »
Paljon oikeassaolemisen tarvetta. :-\ Mitä sen väliä on vaikka olisikin aina silloin tällöin väärässä, ketää se haittaa. :D

Tuolla edellä kirjoitinkin että kyselevä ja pohdiskeleva keskustelu on mielenkiintoista.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #32 : 22.03.14 - klo:12:42 »
Avoin ja  rohkea keskustelu on ehdottomasti hyvä asia. Eikä haittaa vaikka joskus vähän vängättäisiinkin, jos sen voi tehdä turvallisesti. Turvallisuudella tarkoitan sitä, että erimielisyyksistä huolimatta ei jätetä ketään yksin, eikä nousta  kenenkään yläpuolelle. Ei aleta jaottelemaan Kristuksessa roikkuvia.

Raamatun totuus on kuitenkin se, että ilman rakkautta kaikki on turhaa. Totuutta rakkaudessa ja rakkautta totuudessa.
Pitää muistaa se, että ihmiset ovat hyvin erilaisissa tilanteissa omissa elämissään. En tarkoita nyt vain hengellistä "mittaa", vaan ihan tätä käytännön elämää. Ymmärrystä löytyy usein silloin, kun jaksaa hymyillä ja olla suopuisa. Mutta sitten kun mielenmaiseman täyttää synkät pilvet ja on heikoimmillaan, ei löydykään ketään jolla olisi aikaa. Mukaville on helppo olla mukava. Kärsivät ja tuskaiset jätetään "kasvamaan". Se on ns. hengellisyyttä usein.
Ihmisroska

Lydia

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #33 : 22.03.14 - klo:12:44 »
Voin paljastaa että minua loukkaa jos kerron jotakin kokemuksia Jumalan yhteydessä koetuista asioista ja niitä mitätöidään kuvitteluna ja oman pään tuotoksina. Siinä ylitetään sellainen raja joka ei taida olla Jumalankaan silmissä ihan ok. Vaikka eihän meitä kuitenkaan kenenkään ihmisen sanat voi eroittaa Jumalan rakkaudesta.
« Viimeksi muokattu: 22.03.14 - klo:13:55 kirjoittanut Lydia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #34 : 22.03.14 - klo:12:51 »
Myös erilainen hengellinen tausta eli se, miten ymmärtää "uskonnollisten" sanojen merkityksen eri tavalla kuin toinen (kaanaankieli, joka on eri porukoissa vähän erilainen).
Toisella foorumilla, muutama vuosi sitten, aloitin kaanaankieli- ketjun. Se oli tehty lajia suomi - helluntailaisuus - suomi. Hmm...olisikohan se jossain tallessa? Olisikohan sellaiselle sanakirjalle käyttöä kuin vapaat suunnat - luterilaisuus - uuskarismaattisuus? Sanakirjan teon voisi aloittaa vaikkapa sellaisista sanoista kuin armo, kaste, siunaus ja ylistys.

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #35 : 22.03.14 - klo:14:02 »
Tuolla Mice mainitsi neuvomisen. Minulla on kyllä paha tapa yrittää aina neuvoa ihmisiä heidän ongelmissaan, vaikkei ehkä itsellä olisi jostain puheena olevasta asiasta edes omakohtaisia kokemuksia.  :-\ Kuitenkin tulee jotenkin sellainen tunne, että joku ratkaisu nyt täytyisi löytää. Ehkä seurausta hyvin omaksutusta isosiskon roolista. Isosiskolla on vastuu ja hänen odotetaan tietävän vastaukset moniin kysymyksiin.

KnutL:n ehdotus sanakirjalle "Vapaat suunnat - luterilaisuus - uuskarismaattisuus" voisi olla käyttöä.  :D

Helposti tulee myös oletettua ihmisestä jotakin sen perusteella, mihin kirkkokuntaan tai herätysliikkeeseen hän kuuluu vaikka oikeasti hänen mielipiteensä saattavat olla toisenlaiset kuin jossakin ko. liikkeen kirjassa lukee.
Esimerkiksi nyt vaikka luterilaisuus. Minulla on se käsitys, että suurin osa luterilaisista uskovista ei tiedä, mitä joku Martti Luther on kirjoittanut jostakin asiasta sillä he eivät lue Lutherin kirjoituksia vaan Raamattua. (Onhan tosin joitakin Lutherin tekstejä julkaistu hartauskirjoina ja niissä on kyllä ihan asiallista asiaa. Vaikka olen sitä mieltä, ettei kenenkään raamatunopettajan tekstejä kannata ottaa ihan sellaisenaan vaan aina tarkistaa Raamatusta pitääkö ne opetukset paikkansa. Ihmisiä ne kirjoittajatkin on ja ihmiset tekee virheitä.)
« Viimeksi muokattu: 22.03.14 - klo:14:04 kirjoittanut Tarck Aili J.A. »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #36 : 22.03.14 - klo:14:06 »
Myös erilainen luonne ja huumorintaju vaikuttavat asiaan. Ainakin näiden arvelisin vaikuttavan asiaan.

Totta. Eräs "hurskas" mummo kyseli aikoinaan lähetysveteraani Åke Söderlundilta, että mikä on kaikkein tärkein armolahja lähetyskentällä. Huumorintaju, vastasi Åke. Ilman sitä on vaikeuksia monessa paikassa, foorumillakin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #37 : 22.03.14 - klo:14:45 »
Tuolla Mice mainitsi neuvomisen. Minulla on kyllä paha tapa yrittää aina neuvoa ihmisiä heidän ongelmissaan, vaikkei ehkä itsellä olisi jostain puheena olevasta asiasta edes omakohtaisia kokemuksia.  :-\ Kuitenkin tulee jotenkin sellainen tunne, että joku ratkaisu nyt täytyisi löytää. Ehkä seurausta hyvin omaksutusta isosiskon roolista. Isosiskolla on vastuu ja hänen odotetaan tietävän vastaukset moniin kysymyksiin.

KnutL:n ehdotus sanakirjalle "Vapaat suunnat - luterilaisuus - uuskarismaattisuus" voisi olla käyttöä.  :D

Helposti tulee myös oletettua ihmisestä jotakin sen perusteella, mihin kirkkokuntaan tai herätysliikkeeseen hän kuuluu vaikka oikeasti hänen mielipiteensä saattavat olla toisenlaiset kuin jossakin ko. liikkeen kirjassa lukee.
Esimerkiksi nyt vaikka luterilaisuus. Minulla on se käsitys, että suurin osa luterilaisista uskovista ei tiedä, mitä joku Martti Luther on kirjoittanut jostakin asiasta sillä he eivät lue Lutherin kirjoituksia vaan Raamattua. (Onhan tosin joitakin Lutherin tekstejä julkaistu hartauskirjoina ja niissä on kyllä ihan asiallista asiaa. Vaikka olen sitä mieltä, ettei kenenkään raamatunopettajan tekstejä kannata ottaa ihan sellaisenaan vaan aina tarkistaa Raamatusta pitääkö ne opetukset paikkansa. Ihmisiä ne kirjoittajatkin on ja ihmiset tekee virheitä.)

Tämä nyt on niin rehellistä puhetta, että et kyllä kuulu niihin ihmisiin, joita katkeruudella kuorrutetussa kirjoituksessani tarkoitin. :)

Ja kyllä, tunnen katkeruutta juuri nyt. Huono tunne. Pakko purkaa. Ei jaksa kantaa sitä.
Ihmisroska

Saldo

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #38 : 22.03.14 - klo:16:12 »
Se estää ymmärtämästä, että sydämessä ei ole todellista halua eikä tilaa ymmärtämiselle. Sydäntä hallitsee mestarointi, fraasit, neuvominen ja viimeinen sana.

Miten voisi ymmärtääkään jos ei edes kysy? Miksi kysyisikään, kun on jo vastaus valmiina joka asiaan ja tilanteeseen?
Laput silmillä jankutetaan omia juttuja ja muiden on parasta yhtyä ajatuksiin tai sitten heidät jätetään ns. kasvamaan.

Paljon pälpättäviä suita, ei juuri ollenkaan korvia.

Tarkoitat tällä huomioinnilla ja luettelolla muita kuin itseäsi, olettaisin. Se onkin tämän kommenttisi ainoa vika.

Toisaalta tältä toiset ihmiset ja heidän mielenilmaisunsa näyttävät, eritoten silloin, kun ne ovat minun tai sinun kantasi vastaisia.


Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #39 : 22.03.14 - klo:16:16 »
Se estää ymmärtämästä, että sydämessä ei ole todellista halua eikä tilaa ymmärtämiselle. Sydäntä hallitsee mestarointi, fraasit, neuvominen ja viimeinen sana.

Miten voisi ymmärtääkään jos ei edes kysy? Miksi kysyisikään, kun on jo vastaus valmiina joka asiaan ja tilanteeseen?
Laput silmillä jankutetaan omia juttuja ja muiden on parasta yhtyä ajatuksiin tai sitten heidät jätetään ns. kasvamaan.

Paljon pälpättäviä suita, ei juuri ollenkaan korvia.

Tarkoitat tällä huomioinnilla ja luettelolla muita kuin itseäsi, olettaisin. Se onkin tämän kommenttisi ainoa vika.

Toisaalta tältä toiset ihmiset ja heidän mielenilmaisunsa näyttävät, eritoten silloin, kun ne ovat minun tai sinun kantasi vastaisia.

Äläs nyt Saldo taas hätäile johtopäätöksissäsi.
Olen ihan siinä samassa veneessä muiden kanssa. Tiedän, että osaan soutaa sitä venettä väärään tahtiin ja silloin airot kolisevat. En kuuntele aina perämiehen tahdinhuutoa, vaan menen omassa tahdissani.

Nyt elän sellaista elämäntilannetta läpi, että en kaipaa viisasteluja. On vaikea tilanne. Huudan ja valitan. Koettakaa kestää.
Ihmisroska

Saldo

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #40 : 22.03.14 - klo:16:33 »


Äläs nyt Saldo taas hätäile johtopäätöksissäsi.
Olen ihan siinä samassa veneessä muiden kanssa. Tiedän, että osaan soutaa sitä venettä väärään tahtiin ja silloin airot kolisevat. En kuuntele aina perämiehen tahdinhuutoa, vaan menen omassa tahdissani.

Nyt elän sellaista elämäntilannetta läpi, että en kaipaa viisasteluja. On vaikea tilanne. Huudan ja valitan. Koettakaa kestää.

Usko tai älä , kaikki myötätunto minun puolelta sinulle, tietämättä tämän hetkisistä ahdinngoista. Usko, myös se, että Jeesus rukoilee puolestasi. Hän, Jeesus, rukoilee minussakin (Pyhä Henki), sinun puolestasi.

Nyt vasta "hätäilen" tähtesi, vailla viisastelua.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #41 : 22.03.14 - klo:16:41 »


Äläs nyt Saldo taas hätäile johtopäätöksissäsi.
Olen ihan siinä samassa veneessä muiden kanssa. Tiedän, että osaan soutaa sitä venettä väärään tahtiin ja silloin airot kolisevat. En kuuntele aina perämiehen tahdinhuutoa, vaan menen omassa tahdissani.

Nyt elän sellaista elämäntilannetta läpi, että en kaipaa viisasteluja. On vaikea tilanne. Huudan ja valitan. Koettakaa kestää.

Usko tai älä , kaikki myötätunto minun puolelta sinulle, tietämättä tämän hetkisistä ahdinngoista. Usko, myös se, että Jeesus rukoilee puolestasi. Hän, Jeesus, rukoilee minussakin (Pyhä Henki), sinun puolestasi.

Nyt vasta "hätäilen" tähtesi, vailla viisastelua.

Kyllä minä uskon mitä kirjoitat.
Ihmisroska

tikli

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #42 : 22.03.14 - klo:18:12 »
Hyvää huomenta teille konkareille!

Uutena foorumilaisena ajattelisin, että tuskin voidaan välttyä väärinkäsityksiltä silloin, kun kommunikoinnista puuttuvat ääni, ilmeet, eleet ja vastapuolen tunteminen.

Emme esimerkiksi tiedä mitään toisen huumorintajusta, emme elämän kokemuksista, jotka antavat kunkin elämälle pohjan ja silmälasit, joiden kautta hän kutakin tapahtumaa katselee
ja  jokainenhan kuitenkin tulkitsee kaiken sen pohjalta, minkä pohjan oma elämä on luonut.

Kärsivällisyys, hyvä tahto ja pyrkimys toisen ymmärtämiseen lienevät avaimia päästä väärinkäsityksistä eteenpäin?

Tervetuloa foorumille Tikli  :).

Kiitos 

tikli

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #43 : 22.03.14 - klo:18:16 »
Hyvää huomenta teille konkareille!

Uutena foorumilaisena ajattelisin, että tuskin voidaan välttyä väärinkäsityksiltä silloin, kun kommunikoinnista puuttuvat ääni, ilmeet, eleet ja vastapuolen tunteminen.
Tervehdys, tikli!

Nythän meillä on keskustelua helpottamassa heti kuva ja
muutakin tietoa sinusta (tikli, Carduelis carduelis: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tikli:)

Tuli heti mieleen: oletko lintuharrastaja?

Kiitos tervetulotoivotuksista ja kuvasta.

En ole lintuharrastaja, mutta kuvaus tiklistä osui ja upposi.


Taisto

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #44 : 22.03.14 - klo:19:48 »
Se estää ymmärtämästä, että sydämessä ei ole todellista halua eikä tilaa ymmärtämiselle. Sydäntä hallitsee mestarointi, fraasit, neuvominen ja viimeinen sana.

Miten voisi ymmärtääkään jos ei edes kysy? Miksi kysyisikään, kun on jo vastaus valmiina joka asiaan ja tilanteeseen?
Laput silmillä jankutetaan omia juttuja ja muiden on parasta yhtyä ajatuksiin tai sitten heidät jätetään ns. kasvamaan.

Paljon pälpättäviä suita, ei juuri ollenkaan korvia.
Kas, osasitpa hyvin sanoa tämän asian. Myönnän, että itse syyllistyn tähän väärään asenteeseen,
ainakin silloin tällöin  ::)