Kirjoittaja Aihe: Voimallinen rukous  (Luettu 5456 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #45 : 22.11.19 - klo:18:19 »

PS. Liittyikö tuo raamattukoulu jollakin tavoin Arkeen Ruotsissa?

En tiedä, enkä tunne RJ:n tapausta juuri enempää, kuin mitä linkeissä on kerrottu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #46 : 22.11.19 - klo:20:06 »

PS. Liittyikö tuo raamattukoulu jollakin tavoin Arkeen Ruotsissa?

En tiedä, enkä tunne RJ:n tapausta juuri enempää, kuin mitä linkeissä on kerrottu.
Et kuitenkaan ottanut kantaa tuohon rukouspuoleen. Nyt ärsytän vähän lukijoita, mutta tuon edellä esitetyn tapahtumaketjun mukaan  (http://puimatanner.net/index.php?topic=1143.msg47817#msg47817) voisimme ehkä rukoilla näin: Oi Herra, paranna nyt äiti niin minä lupaan sitten antaa sinun työllesi 10.000 euroa. Sitten äiti paranisi ja jossain rukoushetkessä myöhemmin Jumala sanoisi: nyt on sinun vuoro lunastaa lupauksesi ja antaa tälle puhujalle 10.000 euroa.

Ei tämä mitään uutta ole. Noinhan on menestysteologiassa opetettu jo vuosikymmeniä, mm. siellä Ruotsissa.

[Mitä sitten noihin tuuliturbiineihin tulee niin ne ovat todella hieno ja toimiva keksintö, mutta pidän hyvin arveluttavana vedota sen syntyneen kerrotulla tavalla "Jumalan ja ihmisen välisellä vaihtokaupalla" niin kuin ainakin minä tekstin ymmärrän]

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #47 : 22.11.19 - klo:21:09 »
Lupausuhrit ja muu uhraaminen kuuluvat Vanhaan liittoon.
Siksi itsensä maksaminen synnittömäksi tai
menestyksen ostaminen vaihtokaupalla eivät kuulu krisityille.

Nykyään on alettu esim. kolehdista käyttää nimitystä uhri,
ja vapaissa suunnissakin kerätään uhrirahaa.
Se kuulostaa harhaoppiselta.
Vapaaehtoinen omastaan antaminen on Jumalan tahto,
mutta sitä ei kai ole tarkoitus käyttää saadakseen itselleen jonkin vastapalvelun Jumalalta.

"Uhratkaamme siis hänen kauttansa Jumalalle joka aika kiitosuhria,
se on: niiden huulten hedelmää,
jotka hänen nimeänsä ylistävät.
Mutta älkää unhottako tehdä hyvää ja jakaa omastanne,
sillä senkaltaisiin uhreihin Jumala mielistyy."
(Hepr. 13: 15-16)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #48 : 22.11.19 - klo:21:29 »

PS. Liittyikö tuo raamattukoulu jollakin tavoin Arkeen Ruotsissa?

En tiedä, enkä tunne RJ:n tapausta juuri enempää, kuin mitä linkeissä on kerrottu.
Et kuitenkaan ottanut kantaa tuohon rukouspuoleen. Nyt ärsytän vähän lukijoita, mutta tuon edellä esitetyn tapahtumaketjun mukaan  (http://puimatanner.net/index.php?topic=1143.msg47817#msg47817) voisimme ehkä rukoilla näin: Oi Herra, paranna nyt äiti niin minä lupaan sitten antaa sinun työllesi 10.000 euroa. Sitten äiti paranisi ja jossain rukoushetkessä myöhemmin Jumala sanoisi: nyt on sinun vuoro lunastaa lupauksesi ja antaa tälle puhujalle 10.000 euroa.

Ei tämä mitään uutta ole. Noinhan on menestysteologiassa opetettu jo vuosikymmeniä, mm. siellä Ruotsissa.

[Mitä sitten noihin tuuliturbiineihin tulee niin ne ovat todella hieno ja toimiva keksintö, mutta pidän hyvin arveluttavana vedota sen syntyneen kerrotulla tavalla "Jumalan ja ihmisen välisellä vaihtokaupalla" niin kuin ainakin minä tekstin ymmärrän]

En tosiaan "vaivannut" itseäni lainkaan tuolla vaihtokaupalla, ts. en kiinnittänyt siihen huomiotani. Mutta tuo tuulimyllyasia kiinnostaa siinäkin mielessä, että voisiko niitä käyttää esim. omakotitaloissa ja onko ylipäätään mahdollista tulla toimeen itsenäisesti ilman, että liittyy valtakunnan verkkoon?  :-\
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #49 : 22.11.19 - klo:22:43 »
Mutta tuo tuulimyllyasia kiinnostaa siinäkin mielessä, että voisiko niitä käyttää esim. omakotitaloissa ja onko ylipäätään mahdollista tulla toimeen itsenäisesti ilman, että liittyy valtakunnan verkkoon?

Ilmeisesti pienemmillä laitteilla voi ratkaista esimerkiksi kesämökin sähkön tarpeen, isommilla jopa myydä omasta käytöstä ylijäämää valtakunnan verkkoon. Energia-asioissa pitää huolellisesti tutkia ja verrata tuulienergian ja aurinkoenergian suhdetta toisiinsa, varsinkin täällä pimeässä Pohjolassa. Ilmeisesti aurinkoenergian talteen ottaminen on Suomessa laitteiston hankinnan osalta huomattavasti halvempaa kuin tuulienergian talteen ottaminen alkupääoman tarvetta ajatellen. Tämä aihe kiinnostaa, mutta ei voimallisten rukousten yhteydessä. Enköhän niistä ilmaissut jo mielipiteeni varsin tyhjentävästi.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #50 : 23.11.19 - klo:18:52 »
Mutta tuo tuulimyllyasia kiinnostaa siinäkin mielessä, että voisiko niitä käyttää esim. omakotitaloissa ja onko ylipäätään mahdollista tulla toimeen itsenäisesti ilman, että liittyy valtakunnan verkkoon?  :-\
Tuulivoimassa on sellainen pieni haittapuoli, että aina ei tuule ;). Ja vastaava juttu aurinkosähkön tuotannossa on se, että aina ei paista aurinko...

Jos haluat olla irti sähköverkosta, niin sinun on joko tultava ajoittain toimeen ilman sähköä, tai sitten tyynellä säällä pimeänä aikana tuotettava sähköä polttomoottorikäyttöisellä generaattorilla. Voi olla, että edullisempi vaihtoehto on kuitenkin ostaa tarvittava lisäsähkö sähköyhtiöltä :)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #51 : 23.11.19 - klo:18:56 »
Et kuitenkaan ottanut kantaa tuohon rukouspuoleen. Nyt ärsytän vähän lukijoita, mutta tuon edellä esitetyn tapahtumaketjun mukaan  (http://puimatanner.net/index.php?topic=1143.msg47817#msg47817) voisimme ehkä rukoilla näin: Oi Herra, paranna nyt äiti niin minä lupaan sitten antaa sinun työllesi 10.000 euroa. Sitten äiti paranisi ja jossain rukoushetkessä myöhemmin Jumala sanoisi: nyt on sinun vuoro lunastaa lupauksesi ja antaa tälle puhujalle 10.000 euroa.

Ei tämä mitään uutta ole. Noinhan on menestysteologiassa opetettu jo vuosikymmeniä, mm. siellä Ruotsissa.

[Mitä sitten noihin tuuliturbiineihin tulee niin ne ovat todella hieno ja toimiva keksintö, mutta pidän hyvin arveluttavana vedota sen syntyneen kerrotulla tavalla "Jumalan ja ihmisen välisellä vaihtokaupalla" niin kuin ainakin minä tekstin ymmärrän]
Minulla on tuosta asiasta sellainen käsitys, että Jumalan kanssa ei voi käydä kauppaa...

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #52 : 23.11.19 - klo:21:36 »
Et kuitenkaan ottanut kantaa tuohon rukouspuoleen. Nyt ärsytän vähän lukijoita, mutta tuon edellä esitetyn tapahtumaketjun mukaan  (http://puimatanner.net/index.php?topic=1143.msg47817#msg47817) voisimme ehkä rukoilla näin: Oi Herra, paranna nyt äiti niin minä lupaan sitten antaa sinun työllesi 10.000 euroa. Sitten äiti paranisi ja jossain rukoushetkessä myöhemmin Jumala sanoisi: nyt on sinun vuoro lunastaa lupauksesi ja antaa tälle puhujalle 10.000 euroa.

Ei tämä mitään uutta ole. Noinhan on menestysteologiassa opetettu jo vuosikymmeniä, mm. siellä Ruotsissa.

[Mitä sitten noihin tuuliturbiineihin tulee niin ne ovat todella hieno ja toimiva keksintö, mutta pidän hyvin arveluttavana vedota sen syntyneen kerrotulla tavalla "Jumalan ja ihmisen välisellä vaihtokaupalla" niin kuin ainakin minä tekstin ymmärrän]
Minulla on tuosta asiasta sellainen käsitys, että Jumalan kanssa ei voi käydä kauppaa...
Se käsitys minullakin on. Itse asiassa olen vakuuttunut, ettemme voi käydä pyhän Jumalan kanssa minkäänlaista kauppaa. Toki olemme taipuvaisia siihen langenneina lankeamaan. Tuli mieleeni Jaakob, joka teki kauppaa Jumalan kanssa pakomatkallaan. Menikös se niin, että Jaakob pyysi sitä ja tätä Jumalalta ja lupasi, jos saisi, antaa sitten Jumalalle kaikesta kymmenykset. Etsin tähän sen paikan.

"Ja Jaakob teki lupauksen, sanoen: "Jos Jumala on minun kanssani ja varjelee minut sillä tiellä, jota nyt kuljen, ja antaa minulle leipää syödäkseni ja vaatteita pukeutuakseni, niin että saan palata rauhassa isäni kotiin, niin on Herra oleva minun Jumalani; ja tämä kivi, jonka olen patsaaksi pystyttänyt, on oleva Jumalan huone, ja kaikesta, mitä minulle suot, minä totisesti annan sinulle kymmenykset" 1.Moos. 28:20-22. Aikamoista jossittelua ja kaupankäyntiä. Jumalan lupauksessa Jaakobille ei ollut jossitteluja vaan Herra sanoi: "Katso, minä olen sinun kanssasi ja varjelen sinua, missä ikinä kuljet, ja saatan sinut takaisin tähän maahan; sillä minä en jätä sinua, ennen kuin olen toteuttanut sen, minkä minä olen sinulle puhunut" 1.Moos. 28:15.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #53 : 29.11.19 - klo:09:11 »
Minullakin on ihan omakohtaista kokemusta vuoteella rukoilemisesta ja siihen läheisesti liittyvästä nukkuvan rukouksesta.

Nukkuvan rukousta on pidetty jopa häpeällisenä. On kuitenkin joskus hyvä lopettaa minä-keskeinen höösääminen ja antaa Jumalan hoitaa asiansa, jolloin ne hoituvat parhaalla mahdollisella tavalla.  :)

Rakas veli Herrassa. Olet jonkin sortin idolini ja olen kai ottanut tuossakin Sinusta mallia. Kirjoitithan siitä kesällä
http://puimatanner.net/index.php?topic=1077.msg44427#msg44427

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #54 : 30.01.20 - klo:06:27 »
Aamulla kuulin radiosta sen tyyppistä rukoilua, mikä on varmaankin monelle tuttua: "Herra sinä Herra tiedät että Herra..." pitkät litaniat. En tiedä olenko liian rationaalinen joissain asioissa (koska olen kuitenkin vahvasti myös tunneihminen) ja pitäisi vaan antaa periksi ihmisten hengellisen ilmaisun vapaudelle. Mutta. Mitä tuollainen rukous kuvastaa? Jos tarkoittaa joka sanaa. Miten uskosta osaton kokee tällaisen tunnerukouksen kun kuulee sitä radiosta?
« Viimeksi muokattu: 30.01.20 - klo:06:45 kirjoittanut NanoK »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #55 : 30.01.20 - klo:08:45 »
Aamulla kuulin radiosta sen tyyppistä rukoilua, mikä on varmaankin monelle tuttua: "Herra sinä Herra tiedät että Herra..." pitkät litaniat. En tiedä olenko liian rationaalinen joissain asioissa (koska olen kuitenkin vahvasti myös tunneihminen) ja pitäisi vaan antaa periksi ihmisten hengellisen ilmaisun vapaudelle. Mutta. Mitä tuollainen rukous kuvastaa? Jos tarkoittaa joka sanaa. Miten uskosta osaton kokee tällaisen tunnerukouksen kun kuulee sitä radiosta?

Jeesus opetti, ettei meidän tulisi rukoillessa turhia hokea ja käskyhän on yksiselitteinen: "Älä lausu Herran nimeä turhaan." Minusta toisinaan tuntuu, että lähestymme joskus pyhää Jumalaa kuin Hän olisi kuka tahansa kaltaisemme kaveri -sellaisella tuttavallisuudella, josta puuttuu Herran pelko ja kunnioitus. 

"Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu" 2.MS. 20:7

Anton

  • Vieras
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #56 : 30.01.20 - klo:10:18 »
Siihen voi olla monia syitä.

- ollaan opittu tällainen tapa elämän tai uskonelämän alkuaikana, ja siitä on vaikea päästä eroon. Varmasti kaikilla meillä on tosi paljon tällaisia tapoja jotka pysyvät koko elämän läpi, ilman että edes tiedostamme niitä.

- käytetään paljon täytesanoja hermoilun ja epävarmuuden vuoksi. Joskus ihmiset puhuessaankin toistelevat ja selittelevät tästä syystä pitkästi. Julkinen äänessä oleminen voi myös jännittää.

Nämä tulivat nyt ensin mieleen aiemmin mainittujen ohella. Jos ihmisen rukous itsekseen on samanlaista, niin se kuulostaa huolestuttavalta. En tiedä mutta arvelisin että yksin rukous on kaikilla jossain määrin erilaista kun julkisesti rukoillessa.

Itse olen tottunut esiintymään ja puhumaan julkisesti joten pystyn rukoilemaan sanoen rauhalliseen ja normaaliin äänensävyyn vain tärkeimmät asiat, jotka haluan sanoa. Joskus minua häiritsi paljon toisten häslääminen ja sellainen tietynlainen äänensävy joka rukouksia lausuessa usein otetaan, mutta en enää jaksa antaa sellaisen häiritä.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #57 : 30.01.20 - klo:10:24 »
Aamulla kuulin radiosta sen tyyppistä rukoilua, mikä on varmaankin monelle tuttua: "Herra sinä Herra tiedät että Herra..." pitkät litaniat. En tiedä olenko liian rationaalinen joissain asioissa (koska olen kuitenkin vahvasti myös tunneihminen) ja pitäisi vaan antaa periksi ihmisten hengellisen ilmaisun vapaudelle. Mutta. Mitä tuollainen rukous kuvastaa? Jos tarkoittaa joka sanaa. Miten uskosta osaton kokee tällaisen tunnerukouksen kun kuulee sitä radiosta?

Jeesus opetti, ettei meidän tulisi rukoillessa turhia hokea ja käskyhän on yksiselitteinen: "Älä lausu Herran nimeä turhaan." Minusta toisinaan tuntuu, että lähestymme joskus pyhää Jumalaa kuin Hän olisi kuka tahansa kaltaisemme kaveri -sellaisella tuttavallisuudella, josta puuttuu Herran pelko ja kunnioitus. 

"Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu" 2.MS. 20:7

Olen ajatellut tuota samaa. "Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan." (Matt. 6:7)
Tai tämä toinen Jeesuksen opetus: "Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." (Joh 4:24) Mitä kaikkea tämä tarkoittaa?

Toisaalta muistan nuorena itsekin rukoilleeni vähän tuohon suuntaan, se vaan tuli luonnostaan. Nyt se kuulosti häiritsevältä kun joka kolmas sana oli "Herra". Jos kaivautuisi vähän syvemmälle ja miettisi mikä sellaisen rukouksen synnyttää. Uskon että se voi olla kuten sanottu tunteesta nousevaa "tajunnanvirtaa", ei niinkään järjestä. Halua tuntea olevansa lähellä Herraa? (Pikkuisen epäuskoa mukana, ei usko että kuullaan muuten?) Lopulta Jumala näkee sydämeen ja sietää lastensa vajavaisuuksia.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #58 : 30.01.20 - klo:12:34 »
Onko kenelläkään kokemusta "saarna-rukouksesta". Olin kerran tilaisuudessa, jossa (muistaakseni) alkurukous kesti n. puoli tuntia. Minun korvissani rukous muistutti enemmänkin saarnaa. En tosin muista yksityiskohtia enää, koska tilaisuudesta lienee kulunut jo yli 20 vuotta.

Jälkeenpäin ajatellen tämä henkilö puhui enemmän ihmisille kuin Jumalalle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #59 : 30.01.20 - klo:13:00 »
Jotkut ihmiset pitävät Jumalalle pitkäkön tiedotustilaisuuden esim.omasta elämän tilanteestaan ?Tuttua on Herra,Herra.Se kuulostaa kuin yrittäisi pinnistellä ja tehdä "vaikutusta"joko Jumalaan tai toisiin ihmisiin.Omiin korviini se kuulostaa melko ...Näin miettii pelkkä huokailija.Voikaa hyvin ja levätkää Herran,Herran hoidossa ;D