Kirjoittaja Aihe: Valtava ahdistus kalvinismista  (Luettu 42014 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #255 : 13.04.18 - klo:18:52 »
MInusta kalvinismissa on sielunvihollisen koukku. Jos on äärikarismaattisuudessa niin on kalvinismissakin. Suomalaiset eivät ikävä kyllä ole sitä vielä huomanneet kun sen kautta on tullut uutena ideana Raamatun lukeminen ja äärikarismaattisuuden välttäminen. Mutta ajan mittaan se vie ojasta allikkoon. Surullista jos Suomessa ei ole Jumalan palvelijoita jotka osaisivat opettaa terveesti.


Haluaisin mennä jonnekin säännöllisesti kuulemaan opetusta, mutta valitettavasti joutuu aika lailla valikoimaan puhujan ja aiheen mukaan.

Esimerkiksi tunnen joitakin perinteisemmän laidan helluntaipuhujia, jotka osaavat tuoda erittäin hyvin esille vaikkapa sovituksen ja lunastuksen, mutta ovat aivan kuutamolla, kun puhutaan lopun ajoista tai Pyhästä Hengestä. Aika usein samoissa piireissä ollaan aika lakihenkisiä ja tietysti muistetaan tölväistä helluntaikirkkolaisia.

Helluntaikirkossa ollaan välillä taas niin liberaalia, että sellaista jaksa kuunnella.
« Viimeksi muokattu: 13.04.18 - klo:19:25 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #256 : 13.04.18 - klo:18:53 »
Mutta lopulta siis kalvinismiksi osoittauttuu hämmentäjäksi, hujariksi ja vastaavaksi. Vaikka se on näennäisesti äärikarismaattisen harhan vastakohta. Tätä yritin sanoa. Ja taas tulee uusi aalto haavoittuneita ja hämmentyneitä uskovia sitä kautta.

Antaisitko esimerkkejä opeista?

Vai tarkoitatko nyt täyden viiden pisteen kalvinisteja?


Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #257 : 13.04.18 - klo:19:10 »
Mutta lopulta siis kalvinismiksi osoittauttuu hämmentäjäksi, hujariksi ja vastaavaksi. Vaikka se on näennäisesti äärikarismaattisen harhan vastakohta. Tätä yritin sanoa. Ja taas tulee uusi aalto haavoittuneita ja hämmentyneitä uskovia sitä kautta.

Antaisitko esimerkkejä opeista?

Vai tarkoitatko nyt täyden viiden pisteen kalvinisteja?

Mikäli ymmärrän oikein McArthus on 5 pisteen kalvinisti.
Heidän mukaan Kristus Ei kuollut koko maailman puolesta.

Se on jo lähtökohtaisesti täysin erilainen näkemys Jeesuksesta. Muu sitten seuraa tuosta.

Olen kertonut omasta kalvinismitaistelustani muualla useampaan kertaan. Voin toistaa sen täälläkin, mutta nyt ei oo aikaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #258 : 13.04.18 - klo:19:20 »
Tänne on tuotu joitakin viestejä Toronto-ketjusta
« Viimeksi muokattu: 13.04.18 - klo:19:38 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #259 : 13.04.18 - klo:19:45 »

Olen kertonut omasta kalvinismitaistelustani muualla useampaan kertaan. Voin toistaa sen täälläkin, mutta nyt ei oo aikaa.

Mielestäni se olisi hyvä lisä tähän ketjuun, koska useimmat ovat kirjoitelleet vain lukemaansa.
« Viimeksi muokattu: 13.04.18 - klo:20:42 kirjoittanut Natanael »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #260 : 14.04.18 - klo:20:37 »
Okei yritän kertoa kokemukseni kalnivistisesta seurakunnasta mihin mielestäni minut johdettiin, ja missä Herra kyllä puhui minulle siellä olevien uskovien kautta. Mutta sitten minut hyvin selvästi johdettiin myös pois sieltä. Ja jostain kummasta syystä koko seurakunta sitten hävisi paikkakunnalta täysin, vaikka olivat juuri hankkineet uuden kyltin ja kaikki

Olin hengellisesti hyvin nälkiintynyt, vailla uskovien yhteyttä ja suruissani avioliittoni tilasta. Mies ei ollut uskossa.

Tähän lähistölle tuli uusi seuraunta Grace Bible Fellowship. Päätin mennä katsomaan ja totesin ilokseni, että siellä keskityttiin hyvin johdonmukaisesti Raamatun opiskeluun ja jokainen saarnakin oli niinkuin raamattutunti. Muistan eka kerran siellä ollessani miten Pyhä Henki puhutteli minua vahvasti Mooseksen elämäntilanteiden kautta. Muistaakseni kun hän purnasi Jumalalle että hänen piti johtaa sellaista lapsellista laumaa kuin israelilaiset. Herra nuhteli häntä siitä asenteesta. Se puhutteli minua ja menin ikäänkuin täysin maahan hengessä, alas polvilleni Herran edessä. Herra puhui minulle vahvasti että minä olin napissut Hänelle.

Koin sen valtavava Jumalan lahjana. Koinhan olleeni eksynyt enkä tiennyt miten selvittää asia Jumalan kanssa. Siitä lähtien Jumala puhui minulle TODELLA selvästi Raamatun kautta, lähinnä Jeremian kirjan ja myös Pietarin kirjeiden kautta. Se johti minut noin vuoden sisälle parannukseen, pääsin lähelle Jumalaa ja Herra alkoi nostaa minua niissä tilanteissa missä olin.

Rakastin Jumalan sanaa, iloitsin siitä uskovien yhteydestä ja raamattupiiristä missä kävin.

Mutta sitten alkoi tapahtua merkillisiä.
Aloin tajuta että kaiken sen ohella pastori ikäänkuin salakavalasti, hienon hienoilla sanankäänteillä käänsi ihmisten ajatuksia kalvinistien pääoppeihin. Hän käytti niitä termejä kuten Total Depravity, Irresestible Grace. Jotenkin huomasin ne termit mitä en ollut ennen kuullut, mutta ikäänkuin minusta ne heijastivat Raamatun totuuksia ihmisen syntisyydestä ja Jumalan armosta. Mutta se ei jäänyt siihen. Muistan myös Persevarence of the Saints. Ja siinäkin oli järkeä. En vielä ollut mistään ikäänkuin hämmentynyt.

Mutta noin puolitoista vuotta siellä oltuani alkoi hahmottaa että mitä kummaa olen kalnivistisessa seurakunnassa!!!

Ei sekään minua niin kauheasti vielä shokeerannut.
Mutta se lievä ikäänkuin aivopesu jatkui.
Tiedostin että he opettavat että ainoastaan valitut pelastuvat. No sekään ei vielä ikäänkuin ollut vastoin Raamattua.

Mutta sitten aloin tajuta että he opettavat että JEESUS EI KUOLLUT KOKO MAAILMAN PUOLESTA.

Sitten alkoi tulla ???????jä ja !!!!jä mieleeni.
Menin tiedustelemaan pastorilta suoraan ja hän sanoi: "eihän siinä ole mitään järkeä että Jeesus olisi kuollut kaikkien puolesta mutta silti kaikki eivät pelastu".

Se annettiin minulle perusteeksi. Ja olen huomannut että se on ehkä tyypillisin perustelu heidän opilleen siitä että vain valitut pelastuvat.

Jatkan tästä myöhemmin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #261 : 14.04.18 - klo:21:44 »
Mielenkiintoista kuulla elämäntarinaasi.
Keskustelimme tänään eräässä porukassa hieman kalvinismin opeista ja miten niiden kanssa voi elää, kun erään keskustelijan elämä väistämättä vie läheiseen yhteyteen heidän kanssaan (ei Suomessa).

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #262 : 14.04.18 - klo:22:23 »
Hyvin kerrottu kokemuksesi Sandia.
Olet aivan oikeassa. Opetus Jeesuksen kuolleen vain valittujen puolesta turhentaa Jeesuksen sovitustyötä Golgatalla. Jeesus todellakin kärsi ja kuoli toisena uutena synnittömänä Adamina ensimmäisen Adamin ja tämän lapsien synnit sovittaen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #263 : 15.04.18 - klo:17:16 »
Tässä lienee sandian tarkoittama artikkeli Uusi Tie-lehdessä.

https://uusitie.com/mika-kalvinismissa-kiehtoo/



Lisäys: sandia laittoikin tuon saman jo toiseen ketjuun
Jääköön tähänkin.
« Viimeksi muokattu: 15.04.18 - klo:17:55 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #264 : 15.04.18 - klo:17:36 »
Tuohon edelliseen linkkiin liittyen, eräs kalvinistinen blogi.

https://reformoitu-baptisti.com


Näyttää siltä, että nuoret miehet alkavat olla totaalisen kyllästyneitä äärikarismaattiseen hörhöilyyn mitä esiintyy ihan tavallisissakin helluntaiseurakunnissa.
Helluntaikirkottumisen myötä tulleet liberaalit tulkinnat eivät yhtään auta.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #265 : 15.04.18 - klo:18:30 »
Kristittyjen pitäisi tehdä paljon enemmän yhteisöistä riippumatonta yhteistyöt. Mm. politiikassa jyräävät voimakkaana sateenkaariliikkeen arvot, ne on tuotu voimalla myös kouluopetukseen ja lastentarhoihinkin.
Tänään katselin TV7 foorumia lasten kasvattamisesta, kaikkialla pyritään riisumaan kristillinen omaailmnankatsomus pois mahdollisimman nopeasti.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #266 : 22.04.18 - klo:17:56 »
Tässä lienee sandian tarkoittama artikkeli Uusi Tie-lehdessä.

https://uusitie.com/mika-kalvinismissa-kiehtoo/



Lisäys: sandia laittoikin tuon saman jo toiseen ketjuun
Jääköön tähänkin.

Juu tuota tarkoitin. Ja sen sisältö vaivasi minua. Kuten sanoin, surullista että tuolla tavalla lähdetään etsimään tervettä oppia, siis katsotaan kuka opettaja olisi se Cool Person joka oppia voisi seurata.
Ei se mene niin. Pitäisi nöyrtyä Jumalan sanan edessä ja rukoilla että Herra ohjaisi oikeaan.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #267 : 22.04.18 - klo:18:05 »
Haluaisin jatkaa tuota kertomusta siitä kun olin joutunut äärikalvinistiseen seurakuntaan.

Eräs entinen työkaveri, joka on uskossa, huomasi että olen mennyt kalvinistiseen seurakuntaan. Hän yritti puhelinkeskusteluissamme kertoa minulle, että kalvinismi ei ehkä ole oikea suunta lähteä etsimään seurakuntayhteyttä. Hän totesi, että en ottanut hänen palautetta vastaan. Olinhan karismaattinen pietisti (Suomessa Kansanlähetyksen kanssa yhteydessä olevan lut. seurakunnan sisällä uskoon tullut, ja myöhemmin Herra kosketti minua siten että olen ikäänkuin karismaattinen).

Vastustin ystäväni varoituksia sanomalla että seison niin hyvin omaalla vakaalla pohjalla uskossani että kykenen hengen yhteyteen vaikka mistä taustasta tulevien uskovien kanssa (helluntailaisten, vapaakirkkolaisten, täällä vaikka minkämoisesta seurakunnasta lähtöisin olevan uskovan kanssa...). Sanoin että näen hengellisen yhteyden tuolla tavalla seurakunnasta riippumatta. Se oli vakaa uskomukseni.

Mutta en tiennyt oloja Suomen rajojen ulkopuolella, olin muuttanut USAhan joitakin vuosia aikaisemmin. Teologiset erot ovat muualla suurempia kuin Suomessa perinteisesti on ollut.

No ystäväni otti sitten toisen lähtökohdan. Hän sanoi että hänpä lähettää mulle pinkan matskua missä on tietoa kalvinismista ja hän pyysi minun antaa siitä palautetta. Hän veti oikeasta nuorasta silloin!! :D Nautin tutkia ja antaa palautetta.

Tuota kautta tulin ehkä hieman avoimemmaksi siihen että tutkisin asiaa paremmin.

Luin hänen antamansa materiaalin, mutta yhä ajattelin, että hengen yhteys pelaa kalvinistienkin kanssa.
Ystäväni kertoi, että hänelle oli käynyt samalla tavalla. Hänkin oli tutustunut kalvinistisiin uskoviin, ja kaikki oli aluksi ihan okei, mutta hänkin huomasi että pikkuhiljaa sellainen aivopesumainen johdonmukainen asioiden esilletuominen alkoi niinkuin nakertaa aivoja ja alkoi kyseenalaistamaan että ehkä minä sittenkin olen ymmärtänyt pelastuksen väärin, ehkä nämä ihmiset ymmärtävät asian paremmin, koska he näyttävät niin varmoilta älyllisessä Raamatun tutkimuksen johdonmukaisuudessa.

« Viimeksi muokattu: 22.04.18 - klo:18:13 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #268 : 22.04.18 - klo:18:15 »
Siinä vaiheessa on niin kuin heikolla pohjalla kun ei enää luota omaan todellisuudentajuunsa.
Ja alkaa olla avoin Uudelleenkouluttamiseen.
Aloin olla avoin että ehkä Pyhä Henki ei olekaan opettanut oikein Kristuksesta.

On niin kuin ristiaallokossa eikä ole ihan varma omasta suunnasta.
MUTTA koska se oli kiva ihmisryhmä, heillä oli Raamattupiiri, missä silti tutkittiin muutenkin Raamattua, niin ajattelin että on tää ihan okei.
Muistan myös ajatelleeni suoraan näin: " en kyllä nyt viitti huolehtia teologiasta, kun mulla vihdoin on ihmisryhmä missä koen viihtyväni"

En muista miten siinä sitten kävi, mutta pikkuhiljaa ajauduin lisääntyvään hämmennykseen ja koen että kyllä mun pitää ottaa selvä asioista lopullisesti.
Keskustelin pastorin kanssa eikä hän tarjonnut muuta kuin se mitä sanoin: "eihän siinä olisi järkeä että Jeesus olisi kuollut kaikkien puolesta, mutta kaikki eivät silti pelastu".

Itsekseni mietin että miksi sitten tuota ajatuskuvioita ei ole Raamatussa??????


« Viimeksi muokattu: 22.04.18 - klo:18:22 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #269 : 22.04.18 - klo:18:26 »
Jatkan tässä kun vahingossa loin uuden viestin.

Se mitä pastori antoi sitten ikäänkuin opilliseksi vaihtoehdoksi oli, että jotkut omaksuvat ei 5 pisteen kalvinismia, vaan neljän tai vähemmän pisteen kalvinismin. Minusta se tuntui kummalliselta. Miksi minun pitäisi ikäänkuin valita siitä ajattelukuviosta, minkä he tarjoavat, ikäänkuin osan. Miksi en saisi ajatella kokonaan heidän pisteidensä ulkopuolella. Olin ollut uskossa vuosikausia tietämättä heidän pisteistään mitään.

Tuossa vaiheessa minulla alkoi raksuttamaan, että jotain tässä mättää....

Aloin tutkia Raamattua, rukoilemaan asiaan selvennystä.
Huomasin ahdistuvani asian puolesta koska koin, että jos yhä olen sen ryhmän kanssa en tule olemaan vapaa heidän pisteparadigmastaan missää osin, koska se on heille niin tärkeä.
Olin kuitenkin sosiaalisesti kiintynyt heihin uudessa maassa, missä minulla ei ollut hengellistä kotia.

Mitä enemmän luin Raamattua ja rukoilin, sitä ahdistuneemmaksi tulin. Muistan valvoneeni yhden tosi kuuman kesäyön valtavassa ahdistuksessa. Koin että mulle ikäänkuin kuiskattiin että sä et oo tajunnut Jumalan sanasta mitään oikein. Paras antaa aivot vaan tälle kalvinistipastorille että opit jotain oikein.

Mutta se oli valtavassa ristiriidasta koko hengellisen elämäni suhteen. Olinhan tullut ihanasti uskoon ja Herra oli vuosikausia ruokkinut minut Sanansa ja Henkensä kautta, ja nyt mulla on paine heittää se roskiin... :'(




« Viimeksi muokattu: 22.04.18 - klo:18:38 kirjoittanut sandia »