Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 91272 kertaa)

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #90 : 06.06.18 - klo:23:49 »
Pelastavaan uskoon voi tulla ilman vesikastetta (oli sitten lapsi/aikuiskaste), kuten ristin ryöväri. Hän kääntyi Jeesuksen puoleen, turvautui uskossa Häneen - ja pelastui.

Tämän aiheen otsikko "uskoon ilman kastetta" on siis aivan totta, ja totuudellista.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #91 : 07.06.18 - klo:12:33 »
Kristinuskossa ei tunneta kuin YKSI kaste. SE ei ole vesikaste, se ei ole lapsikaste, se ei ole uskovien kaste. vaan se on KASTE.

Kristinuskossa (Jeesuksen asettama) kaste tapahtuu vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Mitä ryöväriin tulee, niin hän kuoli VANHAN LIITON aikana. Kristillistä kastetta ei ollut vielä asetettu, ristinkuolema oli edessä päin.

Ja kaste asetettiin niiden 40 päivän aikana jolloin Jeesus käyakeli maan päällä KUOLLEISTA YLÖSNOUSEMISENSA jälkeen, ennen taivaaseen astumistaan.

Kuka sitten ryövärille nuo tunnetut sanat sanoi? KASTE itse sanoi nuo sanat. Kristillisessä kasteessa ihminen kastetaan näet Kristukseen. Kasteen lahjana kastettava saa Kristukselta hänen vanhurskautensa ja kastettava(n) liha  tapetaan ja haudataan yhdessä Kristuksen kanssa. Joka näin on kasteen kautta kuollut pois synnistä, hän saa elää yhdessä Kristuksen kassa ja nousta kerran uuteen elämään Jumalan valtakunnassa, Kristuksen kanssaperillisenä.   Kasteen lahjana ihminen saa myös Pyhän Hengen, oppaakseen matkalla halki tämän elämän.

Kasteen halveksimiselle ja/tai tahalliselle laiminlyömiselle ei ole yhtäkään Jumalan sanan perustetta olemassa.

Room. 6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
Room. 6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

Room. 6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
Room. 6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
Room. 6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

Room. 6:8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
Room. 6:9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
Room. 6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.

*) Room. 6:11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
« Viimeksi muokattu: 07.06.18 - klo:12:39 kirjoittanut evlutkristitty »

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #92 : 08.06.18 - klo:07:04 »
Jumalan armoa ei löydä pohdiskeleva,ihmisviisasmieli ,vaan ahdistunut omatunto.

Näin se on.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #93 : 08.06.18 - klo:07:32 »
Pelastavaan uskoon voi tulla ilman vesikastetta (oli sitten lapsi/aikuiskaste), kuten ristin ryöväri. Hän kääntyi Jeesuksen puoleen, turvautui uskossa Häneen - ja pelastui.

Tämän aiheen otsikko "uskoon ilman kastetta" on siis aivan totta, ja totuudellista.

Niin myös kaikki VT:n ajan uskovat. Nooa, Aabraham, Isak, Jaakob jne. Kaste ei kuulunut vanhan liiton aikaan - paitsi kaste Moosekseen Egyptistä lähdön jälkeen. Myöskään ristin ryöväriä emme voi ottaa ohjeeksi, miten kasteeseen tulee suhtautua. Elettiin siirtymäaikaa vanhasta uuteen liittoon. Eikä kaste ollut edes mahdollinen siinä tilanteessa. Meidän tulee seurata Jumalan sanaa. Mutta Jumala ei armossaan ole antamiensä säädöksien vangitsema. Hän armahtaa niin halutessaan kenet tahtoo.

Pyhä Henki vuodatettiin helluntaina. Siitä alkoi varsinaisesti uuden liiton seurakunnan aika. Sieltä meidän on katsottava miten Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä toteutettiin käytännössä. Miten usko, kaste ja pelastus liittyvät yhteen.

Pietari lainasi Joelin profetiaa "Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.''". Kaste siis tarpeeton? Kun omantunnon pistoksen saaneet kyselivät mitä heidän pitäisi tehdä, mitä Pietari vastasi?

Kehoittiko pelkastään uskomaan ilman kastetta?

"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #94 : 08.06.18 - klo:10:23 »
Raamatullinen vesikaste ei tietenkään ole tarpeeton, mutta se ei ole itsessään ehdoton pelastumisen väline tai pelastuksen tekijä (sakramentti) - kuten roomalaiskatolisessa ja luterilaisessa, sekä ortodoksisessa kirkossa on.

Syntien anteeksisaaminen tapahtuu ilman vesikastetta, uskossa Herran Jeesuksen sovintouhriin, ei uskossa itse kasteveteen.

Kuitenkin todellinen usko Herraan Jeesukseen johtaa syntinsä anteeksisaaneen raamatulliselle vesikastelle, Jeesuksen nimessä, kuten apostoli Pietarin julistuksessa osoitetaan tapahtuneen helluntaipäivänä.
« Viimeksi muokattu: 08.06.18 - klo:14:12 kirjoittanut JPK »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #95 : 08.06.18 - klo:21:10 »
Kuitenkin todellinen usko Herraan Jeesukseen johtaa syntinsä anteeksisaaneen raamatulliselle vesikastelle, Jeesuksen nimessä, kuten apostoli Pietarin julistuksessa osoitetaan tapahtuneen helluntaipäivänä.

En voi sille mitään, että minua nyppii tuossa edellä kirjoittamassasi tuo lihavoitu. Pietarihan sanoo harvinaisen selkeästi:

"ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

Ja Paavalin kääntymiskokemuksesta hänen itsensä kertomana:

"Ja mitä nyt viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi." (Ap. t. 22:16).

Tämä kuuluisi ehkä paremmin tuonne varsinaiseen kastekeskusteluun ja taitaa se sillä jo ollakin. Voi poistaa tästä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #96 : 08.06.18 - klo:21:14 »
Tämä on uusi kasteketju. Entinen on lukittu.

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #97 : 08.06.18 - klo:22:31 »
Kuitenkin todellinen usko Herraan Jeesukseen johtaa syntinsä anteeksisaaneen raamatulliselle vesikastelle, Jeesuksen nimessä, kuten apostoli Pietarin julistuksessa osoitetaan tapahtuneen helluntaipäivänä.

En voi sille mitään, että minua nyppii tuossa edellä kirjoittamassasi tuo lihavoitu. Pietarihan sanoo harvinaisen selkeästi:

"ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

Ja Paavalin kääntymiskokemuksesta hänen itsensä kertomana:

"Ja mitä nyt viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi." (Ap. t. 22:16).

Tämä kuuluisi ehkä paremmin tuonne varsinaiseen kastekeskusteluun ja taitaa se sillä jo ollakin. Voi poistaa tästä.

On selvää Raamatun kokonaisvaltaisen ilmoituksen nojalla, että syntien anteeksisaaminen ei tapahdu kastevedessä. Ristin ryöväri jo todistaa sen, sekä evankeliumeissa, missä Jeesus antaa syntejä anteeksi, hetkissä missä Hän myös parantaa sairaan.

En voi löytää mitään muuta syytä tähän kasteveden ylikorostamiseen pelastuksen tekijänä kuin kirkollisen sakramenttiopin, jota siis edustaa katolinen kirkko ja muut kirkot.

Jos kastamaton ei voi pelastua, miten ristin ryöväri pelastui? Uskomalla että Jeesus on "kastevesi" tai että Hän on "kastevedessä"? Ei. Vaan uskomalla KUKA HÄN ON - Jeesus Jumalan Poika, joka sovitti tämän ryövärin synnit.

Missään UT:ssa ei kehoiteta uskomaan "kasteveteen" pelastajana, tai että Jeesus on "kastevesi", vaan kehoitetaan uskomaan, kuka Herra Jeesus on.

1Joh.5:1 "Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt."

Ei tässäkään lue: "joka uskoo Jeesuksen olleen kastevedessä" tai "joka uskoo että kaste sakramenttina pelastaa, kuten kirkko sen toimittaa", vaan... "Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt".

Kirkollisessa kasteessa uskon kohteeksi siis näyttää tulevan sakramentti, eli kasteveden pelastava voima ja tekijä, ei enää Herran Jeesuksen ristin työ, eikä se kuka HÄN ON.

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #98 : 08.06.18 - klo:22:43 »
Asia tulee mielestäni selkeästi esille tässä luterilaisen kirkon ison katekismuksen tekstissä:

Nuo viisastelevat hurmahenkemme väittävät kuitenkin, että yksin usko pelastaa, teot ja ulkonaiset asiat eivät ollenkaan vaikuta siihen. Vastaamme tähän väitteeseen näin: On aivan totta, että pelastusta ei mikään muu vaikuta kuin usko - tästä kuulemme kohta lisää. Mutta nämä sokeiden taluttajat eivät huomaa sitä, että uskolla tulee olla jokin kohde, eli jotakin, mistä se voi pitää kiinni ja minkä varassa se voi luottavaisesti seistä. Näin usko siis kiinnittää koko huomion veteen. Se uskoo, että vesi on kaste, täynnä pelkkää pelastusta ja elämää, ei kuitenkaan sinänsä, tästähän on jo kylliksi puhuttu, vaan sen vuoksi, että vesi on yhdistynyt Jumalan sanaan ja asetukseen ja että Jumalan nimi on liittynyt veteen.

Kun uskon tämän, en silloin usko mihinkään muuhun kuin Jumalaan, joka on antanut ja istuttanut veteen sanansa ja joka tarjoaa meille tämän ulkonaisen aineen, jotta me siihen tarttumalla voisimme tarttua tuohon aarteeseen.

lähde: http://tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html

Periaatteessa tässä kehoitetaan uskomaan, että Jumalan Sana on kastevedessä, ja siksi kastevesi pelastaa. Raamatussa ei ole tällaista opetusta, vaan uskon kohde on Herra Jeesus itse - kuka Hän on, mitä Hän on tehnyt meidän puolestamme, mitä me olemme Hänessä pelastettuina, kuten apostoli Paavali näitä ahkerasti opettaa seurakuntakirjeissään. Missään ei kehoiteta uskomaan, että kastevesi omaa pelastavan Jumalan Sanan, johon usko tulisi kohdistaa.

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #99 : 08.06.18 - klo:23:01 »
Roomalaiskatolinen kirkko opettaa samalla tavalla kuin luterilainen kirkko:

1228. Kaste on siis vedellä suoritettu pesu, jolloin Jumalan sanan ”katoamaton siemen” vaikuttaa eläväksi tekevällä voimallaan.Pyhä Augustinus sanoo kasteesta: ”Sana liittyy aineelliseen elementtiin, ja siitä tulee sakramentti”.

1238. Kastevesi vihitään epikleesi-rukouksella joko itse kastetilaisuudessa tai pääsiäisyönä. Tässä rukouksessa kirkko pyytää Jumalalta, että hän antaisi Pyhän Hengen voiman laskeutua Poikansa kautta tähän veteen, jotta kaikki, jotka siinä kastetaan, ”syntyisivät vedestä ja Hengestä”

1257. Herra itse sanoo, että kaste on välttämätön pelastumiselle. Siksi hän on antanut opetuslapsilleen käskyn julistaa evankeliumia ja kastaa kaikki kansat. Kaste on pelastukseen välttämätön niille ihmisille, joille on julistettu evankeliumi ja joilla on ollut tilaisuus pyytää tätä sakramenttia. Kirkko ei tunne kasteen ohella mitään muuta välikappaletta, joka varmistaisi pääsyn ikuiseen autuuteen.

lähde: https://cdn.katolinen.fi/uploads/2014/01/KKK-2.OSA-2.JAKSO-1-2.L-1210-1532.pdf

Katolinen kirkko siis sanoo, että kastevesi sisältää Pyhän Hengen voiman Jeesuksen kautta, niin että tämä kastevesi siten uudestisynnyttää kastetun vedestä ja Hengestä; sekä kirkko ei tunne kasteen ohella mitään muuta välikappaletta, mikä varmistaa pääsyn ikuiseen autuuteen. Kaikki siis tässä perustuu kasteveteen ja kasteeseen.


JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #100 : 08.06.18 - klo:23:10 »
Edelleen luterilainen iso katekismus esittää, että kastajan uskolla ei ole merkitystä - koska pelastus tule kasteen, ei kastettavan uskon kautta.

---------------

Tähdennämme vielä sitä, että emme pane suurinta painoa kastettavan uskoon tai sen mahdolliseen puuttumiseen, sillä ei epäusko tee kastetta vääräksi. Kaikki on näet Jumalan sanan ja käskyn varassa.

Edellä sanottu vaikuttaa ehkä jossain määrin kärjistetyltä, mutta se nojaa täysin siihen, mitä olen opettanut. Kaste ei ole muuta kuin vettä ja Jumalan sanaa toisiinsa yhdistettynä.

Toisin sanoen, kun veden kanssa on sana, kaste on oikea, vaikka siihen ei usko liittyisikään, sillä minun uskoni ei luo kastetta, vaan ottaa kasteen vastaan. Vaikka siis kastetta ei otettaisi vastaan eikä käytettäisi oikealla tavalla, ei se siitä vääräksi muuttuisi, kastehan ei ole sidottu meidän uskoomme, vaan sanaan. Jos vaikka joku juutalainen tulisi tänään vilpillisesti ja pahoin aikein luoksemme ja me täysin vakavissamme kastaisimme hänet, meillä ei olisi pienintäkään oikeutta väittää tätä kastetta vääräksi. Onhan siinä läsnä vesi ja Jumalan sana, vaikka kastettava ei niitä vastaanottaisikaan sillä tavoin kuin hänen pitäisi.

Saavathan nekin, jotka käyvät kelvottomina ehtoollisella, epäuskostaan huolimatta oikean sakramentin.

lähde: http://tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html

-----------

Luther (tai luterilaisen kirkon iso katekismus) siis esittää, että kasteen sakramentti on pätevä, vaikka kastettava ei uskoisi siihen oikein, tai ehkä ei ollenkaan. Kaste ei ole sidottu kastettavan uskoon, vaan sanaan (joka on liittynyt kasteveteen). Tämän hän myös liittää ehtolliseen - että epäuskoinenkin saa "oikean" sakramentin (eli kirkon suorittaman ehtoollisen), vaikka olisi kelvoton siihen ja epäuskoinen. Sakramentin voima on suurempi kuin ihmisen oma tila; oli sitten epäuskoinen tai uskovainen; kelvollinen tai kelvoton.

Tämä on johtanut siihen että jumalattomia osallistuu esim. luterilaisen kirkon ehtoolliselle, sillä sakramentti on pätevä vaikka sen vastaanottaja ei olisi pätevä tai kelvollinen.


Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #101 : 09.06.18 - klo:00:22 »
Kukaan kristitty ei opeta että kaste ilman uskoa pelastaisi. Eivät myöskään luterilaiset.

Mutta usko ei ole valintatalon hyllytuote jonka ostaja ottaa sieltä ja kävelee kassan kautta pihalle. Uskon saa vain hän jolle Jumala sen lahjoittaa. Evankeliumin julistus käsky ja käsky kastaa ovat integroidut lähetyskäskyyn. Ja tämä käsky koskee jokaista ihmistä, eli julistakaa koko maailmalle. Kristinusko ei ole stahanovilaista oppia joka jakaa hyvänsä vain menestuneille. Päinvastoin, evankeliumia julistetaan köyhille, eli henkilöille joilla on tarve, eli nälkä. Ähky ja hengellinen ylpeily ovat hengellisen kuoleman merkkejä. Köyhille julistetaan evankeliumia ja syntisairaat patannetaan Kristuksen sanalla.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #102 : 09.06.18 - klo:10:17 »
En ole teologi, vaan ihan tavis ja uskon armosta pellastuvani. Ja yksin siitä.

Halusin vain tuoda esille sen, mitä Raamattu sanoo noissa esimerkkitapahtumissa, jotka tuohon laitoin. Mikä ihme siinä on, että yksinkertaisesta asiasta saadaan aikaan loputon kiistely ja pitää vääntää jokaiselle oma oppi? Raamatussa (kuten noista kahdesta jakeesta näkyy) kaste suoritetaan (pääsääntöisesti) ennen Pyhän Hengen saamista (=uudestisyntymää, uskoontuloa). Ei siitä millään voi totuudesta lipsumatta vääntää oppia, että vain uudestisyntyneitä saa kastaa. Toisaalta Raamatusta löytyy esimerkki myös siitä, että jo Pyhän Hengen saaneitakin tulee kastaa (Ap. t. 10:47).

Kasteajankohtakysymys ei Raamatussa ole joko tai, vaan sekä että.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #103 : 09.06.18 - klo:10:44 »
Kaikissa Raamatun käännöksissä ei ole sanaakaan kasteesta.

18. Ja Jeesus lähestyi heitä ja sanoi heille: "Minulle on annettu kaikki valta taivaissa ja maan päällä. 19. Menkää 20. ja opettakaa pitämään kaikkea, mitä minä olen puhunut teille, iankaikkisuuteen saakka.


Roomalaiset saivat tehtyä ihmisistä kristittyjä ulkonaisen toimituksen kautta.

Se, että on olemassa useampia käännöksiä, joissa on vesikaste mukana, ei todista mitään, jos niissä käytetään samaa väärennettyä alkutekstiä.

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #104 : 09.06.18 - klo:12:10 »
En ole teologi, vaan ihan tavis ja uskon armosta pellastuvani. Ja yksin siitä.

Halusin vain tuoda esille sen, mitä Raamattu sanoo noissa esimerkkitapahtumissa, jotka tuohon laitoin. Mikä ihme siinä on, että yksinkertaisesta asiasta saadaan aikaan loputon kiistely ja pitää vääntää jokaiselle oma oppi? Raamatussa (kuten noista kahdesta jakeesta näkyy) kaste suoritetaan (pääsääntöisesti) ennen Pyhän Hengen saamista (=uudestisyntymää, uskoontuloa). Ei siitä millään voi totuudesta lipsumatta vääntää oppia, että vain uudestisyntyneitä saa kastaa. Toisaalta Raamatusta löytyy esimerkki myös siitä, että jo Pyhän Hengen saaneitakin tulee kastaa (Ap. t. 10:47).

Kasteajankohtakysymys ei Raamatussa ole joko tai, vaan sekä että.

Toin vain esille miten katolinen kirkko ja luterilainen kirkko edellyttää kasteveteen uskomista, johon erityinen pelastava Pyhän Hengen voima/Jumalan sana on liittynyt.

UT:ssa apostolit julistivat evankeliumia, kehoittavat tekemään parannuksen synnistä ja uskomaan Herraan Jeesukseen. Tämä näkyy selvästi apostoli Paavalin lähetysmatkoilla. Itse hän todistaa 1 korinttolaiskirjeessä, ettei Jeesus lähettänyt häntä kastamaan (vesikasteella) vaan julistamaan evankeliumia.

Uudestisyntyminen ei voi tapahtua vesikasteessa, koska muuten kukaan ei voisi pelastua, ennenkuin hänet kastetaan. Ristin ryövärin pelastuminen on tästä selvä esimerkki. Kuten myös Korneliuksen kotona apostoli Pietarin julistaessa evankeliumia, he saivat Pyhän Hengen - kun he uskoivat julistetun evankeliumin Jeesuksesta Kristuksesta.

Raamattu sanoo tästä:

APOSTOLIEN TEKOJEN 10 LUKU

Silloin Pietari vastasi:
47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

On siis täysin väärin opettaa tai vaatia uskomaan, että vain kasteessa saadaan Pyhä Henki, eli uudestisynnytään. Pelastuksen tekijä Korneliuksen kotona oli julistettu Jumalan Sana Pyhässä Hengessä, ei se että heidät olisi kastettu heti, ilman evankeliumin julistusta ja siitä käsin tapahtunutta uskoon tulemista (uudestisyntyminen > Pyhän Hengen saaminen).