Jokainen joka tuntee Herran Jeesuksen ristintyön voiman, omien syntiensä kohdalla - tietää että pelastus on yksin Golgatan ristillä. Vain Herran Jeesuksen sovintoveri antaa synnit anteeksi; Jeesuksen yllä kaikki synnit ja synti tuomittiin. Mitään muuta tietä ei ole ulos synnin tuomiosta ja synnin velasta kuin Jeesuksen ristillä tekemä synnin kukistaminen - ja siihen uskossa tarttuminen, ja siihen uskossa luottaminen. Uskon kohde on ristiinnaulittu Jeesus, ei "kastevesi".
Tähän, Jeesuksen ristin ja veren evankeliumiin tulisi keskittyä, eikä siihen onko "kastevedessä" yhdistyneenä Jumalan Sana, ja näin "kastevesi" voisi antaa syntejä anteeksi ja pelastaa.
Tuosta voi olla pitkälti samaa mieltä. On selvää, että vain Jeesuksen veri voi pestä synnit pois. Ettei kastevesi voi "antaa syntejä anteeksi". Vain Jeeus voi. Jos olit käsittänyt, että luterilaiset opettaisivat, että kastevesi "antaa" synnit anteeksi, olisi syytä paneutua asiaan hieman syvemmin.
Tuosta herää myös kysymyksiä. Mihin uskomme Jeeuksen ristin ja veren evankeliumiin perustuu? Eikö Jumalan sanaan? Eikö kasteesta kertovat Jumalan sanan kohdat ole yhtälailla Jumalan sanaa? Vai emmekö saisikaan siihen uskoa?
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman"
"Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet"
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
"Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.' "
En näe ristiriitaa Jeesukseen ja ristin evenkeliumiin uskomisen ja Jumalan sanaan uskomisen välillä. Koska en näe uskollemme muuta parustusta kuin Jumalan sana.
Mitä luterilainen iso katekismus opettaa kirkollisesta lapsikasteesta:
-----------------
Kaste antaa sen vuoksi jokaiselle kristitylle koko elämän ajaksi riittämiin oppimista ja harjoittamista.
Hänellä on jatkuvasti täysi työ uskoa lujasti se, minkä kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta,
syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa.
Se antaa niin ylenpalttisen runsaasti, että heikko luonto sitä ajatellessaan alkaa väkisinkin epäillä, voiko tämä olla totta. Mietihän itse, mitä tapahtuisi, jos olisi olemassa niin taitava lääkäri, että hän pystyisi estämään ihmisiä kuolemasta, tai vaikka he kuolisivatkin, saisi heidät kuoleman jälkeen elämään ikuisesti? Hänelle sataisi maailmasta rahaa niin paksuin kinoksin, ettei rikkaiden tungokselta kukaan muu pääsisi hänen luokseen. Mutta kasteessa tuodaan ilmaiseksi jokaisen oven eteen aarre ja lääke, joka nielee kuoleman ja säilyttää elossa kaikki ihmiset.
Tällaisessa arvossa meidän on pidettävä kastetta ja käytettävä sitä hyväksemme, jotta synnin ja huonon omantunnon painaessa saisimme kasteen voimaksemme ja lohduksemme. lähde:
http://www.tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html-----------
Iso katekismus siis opettaa, että luterilaisen kirkon jäsenen, joka on kastettu lapsikasteella - Hänellä on jatkuvasti
täysi työ uskoa lujasti se, minkä kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta,
syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa.
En tiedä sitten mitä luterilaisuus nykyään on, jos se on ristiriidassa oman tunnustuksensa ja katekismuksensa kanssa - mutta tässä iso katekismus on aivan selvä: luterilaisessa kirkossa kastetun tulee jatkuvasti uskoa sen minkä kaste lupaa -- siihen kuuluu
syntien anteeksiantamus.
Joko iso katekismus on väärässä tai sitten joku muu on väärässä, mutta selvästi luterilainen kirkko opettaa, että lapsikasteessa saadaan synnit anteeksi.
Tämä on sama kasteoppi kuin katolisessa kirkossa.
SYNTIEN ANTEEKSIANTAMISEKSI …
1263.
Kasteessa annetaan anteeksi kaikki synnit, perisynti ja kaikki henkilökohtaiset
synnit, samoin kuin synnin rangaistukset. Niihin, jotka ovat syntyneet uudesti, ei jää mitään, mikä estäisi heitä astumasta Jumalan valtakuntaan, ei Aadamin syntiä, ei henkilökohtaista syntiä eikä synnin seurauksia, joista pahin on ero Jumalasta.
lähde:
https://cdn.katolinen.fi/uploads/2014/01/KKK-2.OSA-2.JAKSO-1-2.L-1210-1532.pdf