Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 90745 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #450 : 08.07.18 - klo:17:25 »
Olen vieläkin sitä mieltä, että kristilliseen kasteeseen on olemassa vain kaksi syytä. Ensiksi se, että kastettavasta tulisi Jumalan lapsi. Toiseksi se, että kastettava on jo Jumalan lapsi. Onko muita syitä, tietääkö joku?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #451 : 08.07.18 - klo:17:32 »
Olen vieläkin sitä mieltä, että kristilliseen kasteeseen on olemassa vain kaksi syytä. Ensiksi se, että kastettavasta tulisi Jumalan lapsi. Toiseksi se, että kastettava on jo Jumalan lapsi. Onko muita syitä, tietääkö joku?

Jotta saadan lisää jäseniä kirkkoon. Rahan vuoksi. Tavan vuoksi.
Siksi, että luullaan siitä olevan hyötyä. Siksi, ettei itse ajatella, vaan mennään kasteelle, koska muutkin menevät.
Siksi, että kastatetaan lapset, koska niin on tapana.
Siksi, että kannatetaan kulttuurikristillisyyttä ja on kiva saada suku kokoon.
Siksi, ettei pohdita sitä miksi pitäisi mennä kasteelle tai mitä hyötyä siitä on.
Noin niin kuin esimerkiksi.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #452 : 08.07.18 - klo:17:32 »

Sellaiset väitteet, joita ei voi perustella Raamatulla, ovat vain jonkun kirkon, herätysliikkeen tai yksityisajattelijan tekemiä järjen päätelmiä.

Jokaisella kirkolla on oikeus päättää siihen liittymisrituaalinsa, mutta niiden yhdistäminen taivaaseen pääsemiseen on lahkolaisuutta.
« Viimeksi muokattu: 17.07.18 - klo:23:02 kirjoittanut Natanael »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #453 : 23.07.18 - klo:11:03 »
Olen vieläkin sitä mieltä, että kristilliseen kasteeseen on olemassa vain kaksi syytä. Ensiksi se, että kastettavasta tulisi Jumalan lapsi. Toiseksi se, että kastettava on jo Jumalan lapsi. Onko muita syitä, tietääkö joku?

Löysin mielenkiintoisen dokumentin ja palaan siksi tähän perin kaluttuun aiheeseen.

Se dokumentti on Kastetodistukseni. Luin mielenkiinnolla todistuksen sanamuodot. Todistus vastaa aika hyvin kysymykseen: Miksi kastetaan?

Otan tähän alle sanatarkan lainauksen ko. todistuksesta ilman henkilötietoja:

Minä allekirjoittanut, Jumalan ja Hänen seurakuntansa palvelija, olen tänään kasteen kautta Kristuksen seurakunnan ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon yhteyteen ottanut   …………..   kuun  …….   p:nä 19 …..  syntyneen lapsen, jonka vanhemmat ovat  ……………..……………….  ja hänen vaimonsa …………..………………..,  omaa sukua  ………………..     …………………………….. n seurakunnasta ja on tässä tilaisuudessa lapselle vanhempien toivomuksesta annettu nimi   …………………………………..

Lapsen kummit ovat   ……………………………………….      ………………………………………..

Toimituksen aikana piti lasta sylissään  (toisen kummin nimi)

Tämä todistus annetaan lapsen vanhemmille muistoksi ja velvoittavaksi kehoitukseksi, että he tämän lapsensa mahdollisuuksiensa mukaan sielun ja ruumiin puolesta niin hoitaisivat ja kasvattaisivat, että hänestä tulisi sekä kristillisen seurakunnan että maallisen yhteiskunnan kelvollinen ja arvollinen jäsen.

Tässä heidän pyrkimyksessään tahdomme me, tämän kasteen todistajat ja toimittajat, kaikilla hyvillä toivomuksilla, esirukouksilla ja avulla heitä tukea.

………………………….  kuun  …………..  p:nä  ……………..

Kasteen toimittaja   ………………………………………..

Virka-asema   …………………………………………..
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #454 : 23.07.18 - klo:11:35 »
Vertailun vuoksi kaivoin oman kastetodistukseni ja laitan tähän mitä siinä lukee sanatarkasti:

Kastetodistus ..... seurakunnasta

"Jeesus sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta."

Pyhässä kasteessa

on ..... ...... ........ joka on syntynyt ..........kuun ....p:nä 19..... saatettu tänään Jeesuksen Kristuksen lunastustyön osallisuuteen, kutsuttu hänen opetuslapsekseen ja liitetty hänen seurakuntansa jäsenyyteen,

......kuun ......p:nä 19....

......... ............
kasteen toimittaja

Lapsen kummit ................ .................... .......................

Jeesus sanoi: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."

Toivotamme Jumalan siunausta kasvatustyölle kodissanne ja odotamme myös aikanaan tätä lasta päiväkerhoon ja pyhäkouluun.

Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #455 : 23.07.18 - klo:11:54 »
En mitenkään tajua mikä yhteys on lasten sallimisella tulla Jeesuksen tykö ja kastamisella.

Oikeastaan sen väittäminen, että kasteen avulla päästään Jeesuksen luo, on juuri sitä estämistä mistä Jeesus nuhteli.
Lapset pääsee Jeesuksen luo ihan varmasti ilman kastemaljoja, kastealtaita, vesiämpäreitä ja paloruiskuja.

Minua inhottaa tämä kaikkien kirkkojen ja seurakuntien kastemagia. Jostain ihmisten suorittamasta teosta tehdään iankaikkisuusjuttu.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #456 : 23.07.18 - klo:12:04 »
Minua ei inhota. Enkä näe magiaa. Mutta en ala siitä väittelemään, kun mölinäksi menee joka tapauksessa.

Keskustelua on turhaa jatkaa, kun poterot ovat syvät ja niistä ei poistuta. Sanavalinnat osoittavat myös sen, että mielenkiintoinen vertailu loppukoon osaltani tähän.

Lähden vetten ääreen muutamaksi päiväksi. En usko, että ketään silti kastetaan kristillisellä kasteella vedellä tällä kertaa, vaikka veden määrästä se olisi kiinni.

Saahan sitä inhota jos siitä jotain kostuu.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #457 : 23.07.18 - klo:12:06 »
Kommentillani ja kasteveden määrällä ei ollut asian kanssa mitään tekemistä.


Tietääkseni vesi pysyy vain poteroissa ja harvemmin sitä näkyy kesällä kasoina.
Taidan olla foorumin ainoita kuivan maan kulkijoita.

En ole kastetta vastaan, mutta en näe siinä mitään hyötyä.
Ärähdän joka kerta, jos joku tekee vesikasteesta esteen taivaaseen pääsylle.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #458 : 23.07.18 - klo:12:25 »
En viitannut kommentiisi mainitessani kasteveden määrästä. Se oli huumoriksi tarkoitettu kevennys.

 Selväksi on käynyt, että et näe arvoa kristillisellä kasteella vedellä, riippumatta veden määrästä tai siitä mitä kristilliseen kasteeseen ymmärretään sisältyvän. Juuri siksi on ihan järjetöntä käydä keskustelua kristillisestä kasteesta vedellä. Joten antaa olla.

Kuivalle maalle voi kaivaa poteron. Olipa siellä vettä tai ei.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #459 : 23.07.18 - klo:12:41 »
En viitannut kommentiisi mainitessani kasteveden määrästä. Se oli huumoriksi tarkoitettu kevennys.

 Selväksi on käynyt, että et näe arvoa kristillisellä kasteella vedellä, riippumatta veden määrästä tai siitä mitä kristilliseen kasteeseen ymmärretään sisältyvän. Juuri siksi on ihan järjetöntä käydä keskustelua kristillisestä kasteesta vedellä. Joten antaa olla.

Kuivalle maalle voi kaivaa poteron. Olipa siellä vettä tai ei.

Poterot tuppaa täyttymään vedellä.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #460 : 23.07.18 - klo:12:46 »
En viitannut kommentiisi mainitessani kasteveden määrästä. Se oli huumoriksi tarkoitettu kevennys.

 Selväksi on käynyt, että et näe arvoa kristillisellä kasteella vedellä, riippumatta veden määrästä tai siitä mitä kristilliseen kasteeseen ymmärretään sisältyvän. Juuri siksi on ihan järjetöntä käydä keskustelua kristillisestä kasteesta vedellä. Joten antaa olla.

Kuivalle maalle voi kaivaa poteron. Olipa siellä vettä tai ei.

Poterot tuppaa täyttymään vedellä.

Kyllä se Jumala täyttää tarvittaessa kuivan maankin vedellä ja sen kuivan ja tasaisen maan kulkijat siinä mukana, siinä missä poteroissaan pesivätkin.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #461 : 23.07.18 - klo:12:56 »

Selväksi on käynyt, että et näe arvoa kristillisellä kasteella vedellä, riippumatta veden määrästä tai siitä mitä kristilliseen kasteeseen ymmärretään sisältyvän.


Näen vesikasteella evankeliumin julistamisen merkityksen.
Sitä ei vaan käytetä sellaisena.
Joskus entisaikaan kastetilaisuudet vapaissa suunnissa oli julkisia esimerkiksi järven rannalla.
Nyt kasteet tapahtuvat suljetuissa tiloissa vain seurakunnan läsnäollessa tai lapsen kotona.

Toinen hyvä arvo kastelle olisi ottaa kaste, että saisi synnit anteeksi. Nykyisin käden nosto korvaa tuon. Mielestäni se on huonompi vaihtoehto.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #462 : 23.07.18 - klo:14:17 »
Ei niinkään arvomerkityksessä, vaan toteamuksena:

Monet uskovat on niin omatunnoltaan sidottuja ja ahdistettuja tässä kastekysymyksessä,  että ehkä heidän kannattaa kaste ottaa. Eipä tarvitse sen vuoksi kipuilla ja lähimmäisilleen selitellä ja kasteen myötä tulevat myös hyväksytyksi yhteisöönsä.

-

Vauva ovat syyttömiä niihin toimenpiteisiin mitä heihin kohdistetaan.
Uskomattomat vanhemmat tekevät mitä tekevät.
Uskovaiset vauvan vanhemmat ovat toisessa asemassa.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #463 : 23.07.18 - klo:23:14 »
Taidan olla foorumin ainoita kuivan maan kulkijoita.

Et ole.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #464 : 23.07.18 - klo:23:55 »
En ole kasteen; enkä lapsi kasteen vastustaja.

Myös minulla karvat nousee pystyn , kun.... kasteesta tehdän uskon kohde. Edellytys, ja ehto vain tällä kasteella olet taivaskelpoinen.

Pentti Tynjälästä kertovaa kirjaa lukiessa kyllä huvitti. Uskoon tulleita teinejä ( n. rippikoulu ikäisiä), jotka halusivat kasteen ja tunnustautua Jeesuksen seuraajaksi. Kastettiin.
Luterilaisen kirkon aktiivit paheksuivat syvästi "alaikäisten" kastamista.