Kirjoittaja Aihe: Miten tulkita Raamattua oikein?  (Luettu 26405 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #60 : 11.10.16 - klo:20:07 »
Mitään "huomattavasti parempaa" jota mökin miinalla pappiin verrattuna voisi olla, ei Raamatussa tunneta.

Jos on Kristuksen vanhurskaudella puettu, niin pelastuu.
Ellei ole, niin ei voi pelastua.

Opettajan virka seurakunnassa on vaativa virka. Ei tehtaassakaan synny valmista, ellei johtaja ole pätevä, tehtäväänsa koulutettu ja alallaan kokenut henkilö.

No, eipä papillakaan voi olla mitään huomattavasti parempaa kuin kenellä tahansa uskovalla,  joka tutkii Raamattua.

Jumalattomien teologien johtamissa oppilaitoksissa ei suuresti viisastu Raamatun tuntemisessa.
Kyllähän sieltäkin voi hyvä opettaja tulla, jos hän on uskova.

Pysähtyneet kellotkin näyttävät oikeaa aikaa kaksi kertaa vuorokaudessa. No, teologisessa voi oppia alkukieliä ja historian tunteminen auttaa ymmärtämään.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #61 : 11.10.16 - klo:20:09 »
Mitään "huomattavasti parempaa" jota mökin miinalla pappiin verrattuna voisi olla, ei Raamatussa tunneta.

Jos on Kristuksen vanhurskaudella puettu, niin pelastuu.
Ellei ole, niin ei voi pelastua.

Opettajan virka seurakunnassa on vaativa virka. Ei tehtaassakaan synny valmista, ellei johtaja ole pätevä, tehtäväänsa koulutettu ja alallaan kokenut henkilö.
No tätä mä justihin tarkootin! Toisten sanomiset ensi kumotahan, tai väännetähän asia vähä siitä niinku sivuhun,
ja sitte esitetähän oma paree näkemys. Asiasta ku asiasta.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #62 : 11.10.16 - klo:20:11 »
"Toisaalta voidaan havaita, että esim. Mäkinen, Räisänen ja Askola ovat ihan kuutamolla ja Raamatun sana näyttää olevan heille ihan tuntematon ja ihan tavallinen uskova osaisi opettaa heille pelastuksen tien jos nuo vain kaivaisivat vaikut pois korvistaan."

Kysymys: Montako kertaa olet käynyt mainitsemiesi henkilöiden luona keskustelemassa näistä asioista? Oletko käynyt kertomassa heille Jeesuksesta, joka sinua syntistä kuolemaan tuomittua on armahtanut?

Eihän nimeltä mainittujen henkilöiden sormella osoittelu, nimimerkin takaa netissä, ole oikea tie viedä evankeliumia Kristuksesta epäuskoisille. Sellainen tapa on ainoastaan itsensä korottamista mainittujen henkilöiden yläpuolelle.

Lopun aikoina on oltava tarkkana, ettei syyllisty sellaisiin tekoihin itse joista toisia syyttää. Kylvötyötä ei voi tehdä, korottamalla itsensä.

Olen ihaillut esimerkiksi Juha Ahviota joka julkisesti keskustelee tällaisten kristinuskoon koulutettujen, mutta uskostaan luopuneiden henkilöiden kanssa. Itselsäni kyllä palaisi pinna homojen vihkimiseen valmistautuneen "papin" kanssa keskustellessa.

Epäuskossa oleva henkilö ei tietenkään sovi papin virkaan lainkaan, vaikka muodollinen pätevyys olisi. En syytä epäuskoisia, hehän toimivat uskonsa mukaisesti kirkossa, vaan syytän sellaisia uskovia, jotka ovat jättäneet kirkkonsa Jumalattomien ihmisten tallattavaksi.


Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #63 : 11.10.16 - klo:20:12 »
"Jos naapurilla menöö överiks, niin kyllähän meillä menöö vielä enempi!"

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #64 : 11.10.16 - klo:20:17 »
Eihän nimeltä mainittujen henkilöiden sormella osoittelu, nimimerkin takaa netissä, ole oikea tie viedä evankeliumia Kristuksesta epäuskoisille. Sellainen tapa on ainoastaan itsensä korottamista mainittujen henkilöiden yläpuolelle.

No mitäs se sitten oli, kun sanoit nimimerkin takaa että jotkut papit "toimivat helvetin porttien avaajina" ?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #65 : 11.10.16 - klo:20:41 »
"Toisaalta voidaan havaita, että esim. Mäkinen, Räisänen ja Askola ovat ihan kuutamolla ja Raamatun sana näyttää olevan heille ihan tuntematon ja ihan tavallinen uskova osaisi opettaa heille pelastuksen tien jos nuo vain kaivaisivat vaikut pois korvistaan."

Kysymys: Montako kertaa olet käynyt mainitsemiesi henkilöiden luona keskustelemassa näistä asioista? Oletko käynyt kertomassa heille Jeesuksesta, joka sinua syntistä kuolemaan tuomittua on armahtanut?

Eihän nimeltä mainittujen henkilöiden sormella osoittelu, nimimerkin takaa netissä, ole oikea tie viedä evankeliumia Kristuksesta epäuskoisille. Sellainen tapa on ainoastaan itsensä korottamista mainittujen henkilöiden yläpuolelle.

Lopun aikoina on oltava tarkkana, ettei syyllisty sellaisiin tekoihin itse joista toisia syyttää. Kylvötyötä ei voi tehdä, korottamalla itsensä.

Olen ihaillut esimerkiksi Juha Ahviota joka julkisesti keskustelee tällaisten kristinuskoon koulutettujen, mutta uskostaan luopuneiden henkilöiden kanssa. Itselsäni kyllä palaisi pinna homojen vihkimiseen valmistautuneen "papin" kanssa keskustellessa.

Epäuskossa oleva henkilö ei tietenkään sovi papin virkaan lainkaan, vaikka muodollinen pätevyys olisi. En syytä epäuskoisia, hehän toimivat uskonsa mukaisesti kirkossa, vaan syytän sellaisia uskovia, jotka ovat jättäneet kirkkonsa Jumalattomien ihmisten tallattavaksi.

En ole käynyt heidän kanssaan keskustelemassa. Kyllä he ovat varmasti jo evankeliumin kuulleet ja sen mitä Raamattu opettaa, mutta ovat sulkeneet korvansa ja paaduttaneet sydämensä.
Jos joku elämäntilanne siihen veisi, että keskustelutilaisuus tulisi, voisin kerran jutella.
Ajattelen niin, että on täysin ajanhukkaa esim. em. henkilöiden kanssa kommunikointi enemmälti,  jos ei Jumalalta siihen erityistehtävää saa.

-
Pidät kirkkoa, ilmeisesti tarkoitat lähinnä luterilaista kirkkoa, jonain erityisenä mitä pitäisi suojella tai arvostaa. Sellaisena, jolla on joku itseisarvo.
Miksi ihmeessä?
Se on aikanaan palauttanut totuuksia,  mutta on ajat sitten jämähtänyt paikoilleen.
Siitä on tullut instituutio, joka on ihan eri asia kuin seurakunta.

On tietenkin siellä täällä eläviä lut.seurakuntia, joille on siksi olemassaolon oikeutus, mutta ainakin se mitä radiosta useimmiten kuulee, on uskonnollista muminaa,  jolla en näe mitään iankaikkisuusarvoa.


Taitaa olla niin, että kaikki Raamatussa mainitut seurakunnat ovat lakanneet toimimasta.
Tilalle on tullut toisia.
« Viimeksi muokattu: 11.10.16 - klo:20:47 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #66 : 11.10.16 - klo:20:57 »
Jokainenhan voi tutkia ihan itse omat tulkintansa avoimen Raamatun äärellä.

Tulkinta on yhtäkuin ymmärrys, joka Raamattua lukiessa kullakin on. Tulkinta ei siis ole joku tietoinen kehitelmä, vaan on luonteeltaan spontaani. On jo todettu, että jokainen tulee ihan itse johtopäätöksiinsä ja ymmärrykseen Raamatun äärellä. Avoimuus ja arka tunto sanan vaikutukselle ovat nekin Jumalan Hengen vaikutusta.

IHan ensimmäiseksi Raamatun avatessaan on tunnustettava etten ymmärrä tästä teoksesta mitään, ellei Jumala Pyhän Henkensä kautta avaa tätä tekstiä minulle.

Ihan itse tulkintansa tekevä on jo eksynyt pois totuudesta. Pitää tuntea (historian kirjoituksista) noin 4500 vuotta kestänyt ajanjakso, miten kristityt ovat ennen uskoneet ja tulkinneet.

Raamattu itse kertoo hyvin monessa kohtaa miten sitä pitäisi tulkita.
Esimerkiksi Uuden Testamentin viittauksissa Vanhaan Testamenttiin.

Ifa

  • Vieras
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #67 : 11.10.16 - klo:21:30 »
Arvoisa evlutkristitty, kirjoitat ymmärrettävästi, mutta jatkuvasti sen ohitse, mitä yritän sanoa. Ketjun otsikko on: Mten voi tulkita Raamattua oikein? Tähän olen osaltani viitannut ja vastannut, ettei mielestäni kukaan toinen ihminen voi toiselle sanoa, miten Raamattua on tulkittava. Ja vielä se, että en ole kirjoittanut Raamatun, Jumalan sanan arvioimisesta mitään. Olen viitannut saarnojen ja puheiden arviointiin, mihin Raamattukin kehottaa.

Alleviivaamani kohdat tekstilainausestasi sulkevat mielestäni pois toinen toisensa.

"Miten voin tulkita Raamattua oikein", oli otsikkomme.

Tämän kanssa ristiriidassa on seuraava toteamuksesi, ettei kukaan toinen voi mielestäsi sanoa toiselle miten Raamattua on tulkittava. Tämä lausuttu tarkoittaa sitä, että henkilö on omasta mielestään paras arvoimaan ITSE, miten Raamattua on tulkittava. Tämä asia tuli minulle nyt selväksi?
Vastaus kysymykseesi on: ei tullut selväksi, vaan jostakin, minulle tuntemattomasta syystä käännät ja väännät viestini omituisesti ihmisen kykyjä korostavaksi. Mehän jo todettiin, että ilman Jumalan Henkeä Raamattu on suljettu kirja, eikö? Koska näin on, Ifa ei voi sanoa evlutkristitylle, että kuule Raamattu opettaa jostakin asiasta näin, muut näkemykset ovat vääriä.

Mitä tulee julistajiin ja opettajiin, hekin puhuvat ja opettavat sitä, mitä ovat Raamatusta oppineet. Heistäkään kukaan ei voi sanoa minulle eikä sinulle, että Raamattu sanoo asiasta X näin, muu on väärää tai harhaa. Jos sanovat, on syytä olla varuillaan.

Tiivistetysti vielä: Jumala itse Pyhän Hengen kautta vain voi avata omaa sanaansa. Ja kun me itsekukin luemme Raamattua ja kuuntelemme saarnoja ja puheita, Hän kirkastaa kullekin sanansa sisältöä. Eli ainut Raamatun tulkitsija on Jumalan Henki ja Hän käyttää tässäkin ihmisiä välikappaleinaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #68 : 11.10.16 - klo:22:29 »
Eli ainut Raamatun (pettämätön, lisäys Paulus) tulkitsija on Jumalan Henki ja Hän käyttää tässäkin ihmisiä välikappaleinaan.

Toisekseen Jumalan Henki on toiminut historiassa monien ihmisten kautta ja meille tulee hyöty usein niiden kirjojen kautta, joita he ovat aikanaan kirjoittaneet. Eräs hyväksi koettu neuvo on "ensivaikutelman sääntö". Se perustuu siihen, että Jumalan Henki, joka asuu uskovassa, reagoi väärään siten, että tulee levoton olo ja varoitus sisimpään. Jos ei välitä tuosta varoituksesta, se heikkenee ja mahdollisesti lakkaa. Raamattukin tukee tätä käsitystä, esim. Joh. 14:16-18, 26 ja Joh. 16:13. Tietysti on olemassa myös poikkeuksia "säännöstä".
« Viimeksi muokattu: 12.10.16 - klo:05:32 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #69 : 11.10.16 - klo:23:04 »
Yksi hyvä esimerkki siitä, että Jumalan Henki avaa sanaansa omiensa kautta, on muutaman kuukauden takainen Kristus-juhla Laukaassa. Ja seurakunnat yleensäkin on kutsuttu julistamaan ja opettamaan. Suuri Jumala haluaa ihmiset työtoverikseen.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #70 : 11.10.16 - klo:23:55 »

Esimerkkinä yksi hurjimpia tulkintoja Jumalan Hengen johdatuksesta kohdasta:
"Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä"(1.Joh.2)

Eräs veli oli sitä mieltä, ettei Raamattua niin tarvitakaan. Koska Jumalan Henki puhuu suoraan sydämelle. "Hänen voitelunsa opettaa kaikessa. Eikä Jumala voi valehdella". (seuraukset tästä olivat katastrofaaliset)

Mitä siihen sanotaan?

Olen kohdannut muutaman uskossaan nuoren ja yli-innokkaan veljen, joka on tuon 1.Jh. 2:27 jakeen perusteella päätellyt, että Raamattu ei ole niin merkittävä ilmoitus kuin mitä jotkut vanhemmat uskovaiset antavat ymmärtää. He kokevat Jumalan puhuvan suoraan heidän sydämelleen, seurauksin, että Raamatun tutkiminen jää vähemmälle tai se jopa jätetään tyystin. Mitäpä sitä lukemaan, kun Jumala puhuu minulle aivan suoraan? Taidankin olla keskivertouskovaista edistyneempi, kun minun ei tarvitse Jumalan mielipiteen selvittämiseksi asiassa kuin asiassa kuluttaa aikaani Raamattua tutkien... Tällaisesta asenteesta ei hyvää seuraa.

Tuon jakeen perusteella minulle on myös selitetty ettei seurakunnassa tarvita opettajia. Rinnakkaiskohtana on esitetty Jeremian kirjasta 31:34 Uutta Liitoa koskeva ilmoitus: "Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä." 2-3 jaetta irroitettuna kokonaisuudesta ja soppa on valmis. "Missä ilmoitus puuttuu, siinä kansa käy kurittomaksi; autuas se, joka noudattaa lakia (torah-laki, opetus)" San. 29:18.

Raamatussa on runsaasti opetusta siitä, kuinka Jumala puhuu ihmisille ja varsinkin omilleen, mutta ei Hänen puheensa poikkea kirjoitetusta Sanasta. Eksymme jos emme tutki ja tunne Jumalan Sanaa. Ja vielä, tuo 1.Jh. 2:27 on yksi niistä sananpaikoista joka näyttää avanneen tietä uudelle ilmestystiedolle (jota ei ole eikä tule).

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #71 : 12.10.16 - klo:00:52 »
Taitaa olla niin, että kaikki Raamatussa mainitut seurakunnat ovat lakanneet toimimasta.
Tilalle on tullut toisia.

Noinhan se on kuin kirjoitit, mutta paljon on tuon yksinkertaisen totuuden vastustajia. On harvinaista, että mikään herätys on ollut voimissaan kahta sukupolvea pitempään. Neljännessä sukupolvessa (viimeistään) siinä ei ole enää alkuperäistä voimaa ja elämää. Herätykset kangistuvat kaavoihin ja oppirakennelmiin, jotka painottuvat niihin asioihin, joita herätys elvytti elävinä esille. Tähän sitten liittyy sellainen ilmiö, että hiipuvan herätyksen keskelle nousee henkilöitä joiden toiminnan kautta syntyy herätysliike herätysliikkeen sisälle. Ja sitten vielä sen sisälle jotain muuta liikehdintää. Näinhän on käsittääkseni asiat edenneet luterilaisessakin kirkossa ja vielä paljon nopeammin esimerkiksi helluntaiherätysten keskuudessa. Kirkot pirstaloituvat ja elämä niistä poistuu kuten Herra poistui Jerusalemin temppelistä ja josta Hesekiel yksityiskohtaisesti kertoo. Läpi vuosisatojen Sardeen ja Laodikean seurakuntien kokemukset ovat toistuneet eri kirkkokunnissa. "Sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut" ja "minä seison oven ulkopuolella ja kolkutan".

Kyllä on seurakunnat säpäleinä näin ihmisen silmillä niitä katsellessa. Mutta onko Jumalan seurakunta säpäleinä myös Herran silmissä, joka tuntee omansa? Tuskinpa. On tullut seulonnan aika; jyvät erotellaan akanoista. Sitten vielä jyvien aitous koetellaan. En voi muuta kuin hiljaa Herran edessä pyytää: ole minulle syntiselle pitkämielinen, laupias ja armahtavainen. Tahdon turvata tähän Herran sanaan: "Ja minä kihlaan sinut itselleni ikiajoiksi, kihlaan sinut itselleni vanhurskaudella ja tuomiolla, armolla ja laupeudella, kihlaan sinut itselleni uskollisuudella, ja sinä olet tunteva Herran" Hoos. 2:19-20.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #72 : 12.10.16 - klo:07:36 »
Oloneuvos kirjoittaa asiaa tuossa edellisissä kommenteissa!

Pikaisesti ennen töihin lähtöä pieni esimerkki. Eräästä Raamatun ymmärtämistä tai tulkintaa käsittelevästä kirjasta.

Raamattupiirissä luettiin Mar.1:1-15. Ja avattiin keskustelu tapahtuman tai tekstin sisällöstä.

Teija:"Nämä jakeet tarkoittavat mielestäni sitä, että kaikkien tulee käydä kasteella, nimenomaan aikuiskasteella"

Tuomo:"Minun mielestäni tämä taas tarkoittaa sitä, että kaikkien tulee saada Pyhän Hengen kaste"

Pasi:"Mitä tästä nyt pitäisi sanoa? Täytyykö minun ymmärtää, mitä Jeesus ja Johannes Kastaja tarkoittavat tarkoittivat vai mitä tämä merkitsee minulle?" Marko pyysi Pasia kertomaan mitä kappale merkitsi hänelle.

Pasi jatkoi:"No, tämä merkitsee minulle sitä, että jos todella tahtoo kohdata Jumalan, sinun tulee mennä erämaahan, kuten Johannes Kastaja ja Jeesus tekivät. Elämä on liian kiireistä, meidän tulee irrottautua arjesta ja oppia luonnosta. Eräs tuttavani kertoi kohtaavansa Jumalan metsässä"

Johanna:"Pyhä Henki näytti minulle - hän aloitti dramaattisella äänellä - että nämä jakeet tarkoitavat sitä, että henkilö joka kastetaan Jeesuksen nimessä, Pyhä Henki laskeutuu hänen ylleen kuin kyyhkynen. Sitä kutsutaa henkikasteeksi"

Mitä tuosta voisi ajatella?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #73 : 12.10.16 - klo:09:51 »


Raamattupiirissä luettiin Mar.1:1-15. Ja avattiin keskustelu tapahtuman tai tekstin sisällöstä.

Teija:"Nämä jakeet tarkoittavat mielestäni sitä, että kaikkien tulee käydä kasteella, nimenomaan aikuiskasteella"

Tuomo:"Minun mielestäni tämä taas tarkoittaa sitä, että kaikkien tulee saada Pyhän Hengen kaste"

Pasi:"Mitä tästä nyt pitäisi sanoa? Täytyykö minun ymmärtää, mitä Jeesus ja Johannes Kastaja tarkoittavat tarkoittivat vai mitä tämä merkitsee minulle?" Marko pyysi Pasia kertomaan mitä kappale merkitsi hänelle.

Pasi jatkoi:"No, tämä merkitsee minulle sitä, että jos todella tahtoo kohdata Jumalan, sinun tulee mennä erämaahan, kuten Johannes Kastaja ja Jeesus tekivät. Elämä on liian kiireistä, meidän tulee irrottautua arjesta ja oppia luonnosta. Eräs tuttavani kertoi kohtaavansa Jumalan metsässä"

Johanna:"Pyhä Henki näytti minulle - hän aloitti dramaattisella äänellä - että nämä jakeet tarkoitavat sitä, että henkilö joka kastetaan Jeesuksen nimessä, Pyhä Henki laskeutuu hänen ylleen kuin kyyhkynen. Sitä kutsutaa henkikasteeksi"

Mitä tuosta voisi ajatella?


Yksinkertaista, lukee vaan mitä on kirjoitettu. Ei siis mitään tulkintoja eikä  teologioita. Helppoa kuin heinänajo. Vai miten se nyt menikään?  ;D
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #74 : 12.10.16 - klo:13:26 »
Ifa:"Vastaus kysymykseesi on: ei tullut selväksi, vaan jostakin, minulle tuntemattomasta syystä käännät ja väännät viestini omituisesti ihmisen kykyjä korostavaksi. Mehän jo todettiin, että ilman Jumalan Henkeä Raamattu on suljettu kirja, eikö? Koska näin on, Ifa ei voi sanoa evlutkristitylle, että kuule Raamattu opettaa jostakin asiasta näin, muut näkemykset ovat vääriä."

Kahden lauseen välisestä ristiriidasta ainoastaan kirjoitin havaintoni.

Luettuani eräästä toisesta viestistäsi, että käyt Suomen Evankeliumikoulun Kristus- päivillä, luotan siihen että olet oikean opetuksen kristinopista saanut. Livenä tama asia olisi varmaankin selvä heti kummallekkin mitä tarkoitamme, ilmän sen enempiä keskusteluja.

Useissa viesteissä täällä on terve oppi taustalla. Joo-joo jutuissa ei muodostu mielenkiintoisa näkökulmia, joita vapaassa keskustelussa syntyy.

Jos heti nousee "niskakarvat pystyyn", ("äiti äiti tuo löi minua!"), kun joku valottaa asioita eri näkökulmilta, niin silloin ei synny keskusteluja. Heti kun joku on eri mieltä, alkaa halveksiva kirjoittelu. Näin ei tarvitse olla. Itse asiassa ei pidäkkään olla. Vierivät kivet näet hiovat toisiaan terveellä tavalla, kun ei heti käynnistä torjuntatykkiään.

Parisuhteessakin, (meillä kristityillä avioliitto), elää kaksi hyvin erilaista ihmistä, silti heillä voi olla hauskaa yhdessä useiden vuosikymmenien ajan.