Kirjoittaja Aihe: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?  (Luettu 7773 kertaa)

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #15 : 26.06.19 - klo:22:09 »
Tuntuu vieraalta ajatukselta, että Paavalin kirjeet eivät olisi universaaleja ohjeita vain joillekkin paikallsille. Toki ne on lähetetty paikallisten tarpeiden mukaan.
Samaa käytetään joskus evankeliumeista kun halutaan perustella lopunajan näkemyksiä siten että ne saadaan sopimaan , erityisesti Israeliin ympättyyn lopunajan teologiaan.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #16 : 26.06.19 - klo:22:15 »
Anteeksi offtopic
Matt. 25
40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

Tästä halutaan vetää johtopäätös ,että tässä moititaan nimenomaan Juutalaisille tehdystä tai tekemättömistä teoista.
Mutta Jeesus kyllä sanoo ketkä ovat hänen veljiänsä ja perhettään
matt 12
48 Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
49 Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

Asiasta voi lukea lisää Israel-intoilijoiden lähteistä

Ps. Olen itsekin Israel-intoilija mutta ihan toisista syistä :)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #17 : 26.06.19 - klo:22:24 »
Minustakaan se ei kuulosta terveeltä ajatukselta, että kirjeet eivät yleisesti ottaen olisi myös universaaleja ohjeita. Siksipä minäkin luen niitä, vaikka en ole vuosituhannen alun efesolainen :)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #18 : 27.06.19 - klo:00:10 »
Ainakaan sellaisia apostoleja ja profeettoja ei ole enää olemassa, jotka voisivat tehdä rakennukseen uutta anturaa.

Ef.2
19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.


Mitä rakennusta tarkoitetaan? Jos puhutaan paikallisseurakunnasta, ja apostolilla ja profeetalla tarkoitetaan lähettejä jotka istuttavat uusia seurakuntia, niin tavallaan voidaan sanoa että he laskevat perustaa jolle seurakunta rakentuu.

Universaaliseurakuntaa.
Sen opillinen perusta on jo rakennettu ja Raamatussa ilmoitettu.

Mikään nykyajan apostolien lanseeraama uusi hämmästyttävä juttu, ilmestystieto yms. ei siihen kuulu.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #19 : 27.06.19 - klo:04:58 »
Nykyajan apostoleilla on oma kansainvälinen ammattiyhdistyksensä.
https://www.icaleaders.com/membership

Amerikkalaisten apostoleiden jäsenmaksu on $450. Mutta jos sekä mies että vaimo ovat apostoleita, heidän yhteinen jäsenmaksunsa on myös $450. Kansainvälisten apostolien jäsenmaksu on $350.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #20 : 27.06.19 - klo:07:02 »
Apostolin tehtävään kutsuttu Paavali kirjoitti ”olen pitänyt kunnianani olla julistamatta evankeliumia siellä, missä Kristuksen nimi jo on mainittu, etten rakentaisi toisen laskemalle perustukselle”.

Ajatelkaapa tätä sen valossa mitä aiemmin kirjoitin apostoleista ja paikalliseurakunnan perustuksen laskemisesta.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #21 : 27.06.19 - klo:13:32 »
Jos lähetystyöntekijä tai apostoli julistaa joillekin ihmisille (pakanoille) ensimmäistä kertaa evankeliumia ja syntyy uusi paikallinen seurakunta,
hän tietysti osallistuu siihen, että Jeesus Kristus tulee uuden seurakunnan perustaksi.

Tässä Paavali sanoo panneensa perustuksen taitavan rakentajan tavoin:

"Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.
 Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.
 Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan.
 Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.

 Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette."
(1. Kor. 3: 6-17)

Tuossa Paavali selvästi rinnastaa yksityisen uskovan hengellisen rakennuksen ja uskovien seurakunnan, jotka molemmat ovat osa Kristuksen näkymätöntä seurakuntarakennusta.

Mutta sellaista en ymmärrä, että joitakin uskovia nimitetään apostoleiksi tai profeetoiksi, kun he keräävät jäseniä johonkin uuteen seurakuntaan paikkakunnalla ja valtiossa, jossa on jo satoja vuosia toiminut uskovien seurakuntia.
Sellaista on kuulemma tapahtunut.
Evankelistoja tietysti tarvitaan, jotta Jumalasta vieraantuneet kuulevat evankeliumin yhä uudelleen. 
Kuulijoiden joukossa voi tietysti aina olla ensikertalaisiakin, esim. maahanmuuttajia.
Silti on mielestäni turhaa ihmisen korottamista nimittää julistajia apostoleiksi.



Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #22 : 27.06.19 - klo:16:44 »
Silti on mielestäni turhaa ihmisen korottamista nimittää julistajia apostoleiksi.

Ongelma joka tuossa lauseessa kiteytyy ei ole se, että joitakin nimitetään apostoleiksi, vaan se että tuo nimittäminen nähdään ihmisten koroittamisena. Silloin koroitetaan oikeastaan apostolin nimitys korkeammalle kuin se oikeasti on, ja annetaan sille merkityksiä joita sillä ei oikeasti ole.

Toki jos koko asiaa lähestytään siitä olettamuksesta, että apostolin nimitys tarkoittaa suunnilleen Kristuksesta seuraavaa, niin ymmärrän silloin sen kannan joka täällä monella on. Mutta suosittelisin tutkimaan ja perehtymään tarkemmin siihen, mitä apostolin nimitys Raamatun mukaan merkitsee.

Raamatussa mainitaan useita apostoleja niiden lisäksi, jotka Jumalan kutsusta osallistuivat pyhien kirjoitusten maailmaan saattamiseen. Vähemmän tunnettuina esimerkkeinä apostolit nimeltä Andronikus ja Junia. Nimitys apostoli tarkoittaa yksinkertaisesti tehtävän kuvausta. Ei mitään sen enempää, edes Paavalin ja Pietarin kohdalla. Se että heidän kirjoitukset ovat osa Jumalan ilmoitusta, ei johdu suoranaisesti siitä että he olivat apostoleja, vaan siitä että Jumala valitsi heidät tuohon tehtävään.

Omien tutkimusteni perusteella apostoli ja profeetta ovat täysin samalla "tasolla" kuin evankelista, paimen ja opettaja. On typerää puhua edes "tasoista", koska nämä kaikki ovat omia osia Kristuksen ruumiissa ja omassa tehtävässään kokonaisuutta palvelevia, toisiaan täydentäviä, korvaamattomia ja täysin yhtä tärkeitä.

Joten ongelma monessa narratiivissa on apostolin nimityksen väärin käsittäminen. Kun se käsitetään oikein, ei voi olla mitään ongelmaa nimittää apostolin tehtävään kutsuttua uskovaa apostoliksi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #23 : 27.06.19 - klo:17:28 »
Mikäli olen ymmärtänyt oikein, ne ihmiset jotka kutsuvat itseään apostoleiksi itse asiassa kuuluvat tiettyyn uudehkoon lahkoon tai liikkeeseen joilla on oma oppinsa. Ne on niitä uusapostoleja tai jotain. Netmissionissa niistä oli juttua. Yritän etsiä lähteitä.  Eli jäljet johtavat tiettyihin karismaattisuudesta lähteneisiin juttuihin.

Taitaa olla NAR lyhennettynä. New Apostolic Reformation.

https://en.wikipedia.org/wiki/New_Apostolic_Reformation

Ikävä kyllä tää on enkuksi vaan. Tästä oli aika paljon juttua netmissionissa. Nimimerkki greenis kirjoitti siitä paljon ja itsekin tutkailin sitä silloin.

Se on saanut alkunsa menestysteologiasta. Siitä on kai lähdetty sitten seilaamaan vieläkin pidemmälle kehittämään ihan koko uutta kristinuskon muotoa. Ja he väittävät sitä AINOAKSI OIKEAKSI kristillisyydeksi.
Vähän samaan tapaan kuin mormonit ja jehovantodistajat.
Mutta sen idea on että he aikovat toteuttaa Jumalan valtakunnan tänne maan päälle nyt. Eli siihen kai tarvitaa ensisijaisesti rahaa. Paljon rahaa. ??? ???
« Viimeksi muokattu: 27.06.19 - klo:17:55 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #24 : 27.06.19 - klo:17:57 »
Tuo apostolien kansanvälinen yhdistys luonnollisestikin ovat heidän juttujaan. Siis annoin siitä linkin joku viesti sitten.
Siihen kai myös kuuluu ns. Valtakunta nyt teologia. Ja ns. dominion teologia.

Voi kauhee mulle tuli mieleen, että missähän määrin nää tyypit on Trumpin takana. Varmaan jossain määrin. Mun poika huvikseen työnsä ohella Las Vegasissa oli ollut Trump rally'ssä joku vuosi sitten. Hän kertoi että joitakin tyyppejä oli tullut juttelemaan hänelle ja heidän ajattelunsa oli poikani mielestä tosi kummallista...

Mutta ei todellakaan kaikki kristityt konservatiivit kuulu tuohon. Varmaan jossain määrin rajallinen poppoo.
Mutta Suomessa heitä on käynyt usempikin.
« Viimeksi muokattu: 27.06.19 - klo:18:18 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #25 : 27.06.19 - klo:18:21 »
En tiedä saako Mauno Mattilan juttu olla täällä, mutta laitan, voihan sen poistaa jos ei tykätä.
Hän opettaa tässä ja varoittaa uusapostolisuudesta.
https://maunomattila.org/2016/11/01/uusapostolisuus/

Tuolla usko ja äly ketjun lopussa on myös opetus " Väärän kirkon oikeat merkit" raamattutunti puhuu itse asiassa samasta teemasta.

Kuuntelen tuota Mattilan puhetta. Minusta oikein valaiseva koska se käsittelee näitä ajatussuuntia, ja niiden historiallista kehitystä.
« Viimeksi muokattu: 27.06.19 - klo:18:46 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #26 : 27.06.19 - klo:19:18 »
Silti on mielestäni turhaa ihmisen korottamista nimittää julistajia apostoleiksi.

Ongelma joka tuossa lauseessa kiteytyy ei ole se, että joitakin nimitetään apostoleiksi, vaan se että tuo nimittäminen nähdään ihmisten koroittamisena. Silloin koroitetaan oikeastaan apostolin nimitys korkeammalle kuin se oikeasti on, ja annetaan sille merkityksiä joita sillä ei oikeasti ole.

Toki jos koko asiaa lähestytään siitä olettamuksesta, että apostolin nimitys tarkoittaa suunnilleen Kristuksesta seuraavaa, niin ymmärrän silloin sen kannan joka täällä monella on. Mutta suosittelisin tutkimaan ja perehtymään tarkemmin siihen, mitä apostolin nimitys Raamatun mukaan merkitsee.

Raamatussa mainitaan useita apostoleja niiden lisäksi, jotka Jumalan kutsusta osallistuivat pyhien kirjoitusten maailmaan saattamiseen. Vähemmän tunnettuina esimerkkeinä apostolit nimeltä Andronikus ja Junia. Nimitys apostoli tarkoittaa yksinkertaisesti tehtävän kuvausta. Ei mitään sen enempää, edes Paavalin ja Pietarin kohdalla. Se että heidän kirjoitukset ovat osa Jumalan ilmoitusta, ei johdu suoranaisesti siitä että he olivat apostoleja, vaan siitä että Jumala valitsi heidät tuohon tehtävään.

Omien tutkimusteni perusteella apostoli ja profeetta ovat täysin samalla "tasolla" kuin evankelista, paimen ja opettaja. On typerää puhua edes "tasoista", koska nämä kaikki ovat omia osia Kristuksen ruumiissa ja omassa tehtävässään kokonaisuutta palvelevia, toisiaan täydentäviä, korvaamattomia ja täysin yhtä tärkeitä.

Joten ongelma monessa narratiivissa on apostolin nimityksen väärin käsittäminen. Kun se käsitetään oikein, ei voi olla mitään ongelmaa nimittää apostolin tehtävään kutsuttua uskovaa apostoliksi.
Millaisia tehtäviä ajattelet nykypäivän apostoleilla olevan, jotka erottavat heidät esim. lähetystyöntekijöistä ja evankelistoista?

 "Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä." (1. Kor. 12:28)

Tuossa kohdassa Paavali kertoo Kristuksen seurakunnan ensimmäisistä työntekijöistä, apostoleista, profeetoista ja opettajista.
Seurakunta, jonka kulmakivi on Jeesus Kristus, on rakennettu apostolien ja profeettojen laskemalle perustukselle. (Ef. 2:20)
Profeetat olivat Messiaan sanansaattajia (Mooses ensimmäisenä) ja apostolit Hänen maanpäällisen toimintansa silminnäkijöitä tai muuten välittömiä aikalaistodistajia,
jotka levittivät sanomaa juutalaisille ja pakanoille.

Nykyäänkin seurakunnissa monilla on erilaisia armolahjoja,
mm. profetoiminen, palveleminen, opettaminen, kehottaminen, antaminen, johtaminen ja laupeuden harjoittaminen.  (Room. 12: 6-8)

Raamattu ei tunne apostolinvirkaa tavallisena seurakuntatehtävänä tai armolahjana alkuseurakuntien ajan jälkeen.


Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #27 : 27.06.19 - klo:19:31 »
Soltero, mielestäni tulee ennemmin tarkastella nykypäivän evankelistoja ja lähetystyöntekijöiksi kutsuttuja, ja miettiä miten heidän toimintansa suhteutuu Raamatusta löytyviin malleihin palvelutehtävistä. Eikä niinpäin, että nykyajan malleista tehdään standardi johon Raamatun malleja verrataan...

Näkemykseni mukaan asia on niinpäin, että nykyajan palvelutehtävät poikkeavat melkein aina enemmän tai vähemmän Raamatun malleista. Etenkin paimenen kohdalla, mutta myös kaikkien muiden palvelutehtävien kohdalla.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #28 : 27.06.19 - klo:19:33 »
Sandia, en laittaisi kovin paljoa painoarvoa sille miksikä jotkut tyypit itseänsä nimittävät :) Varsinkin jos heidän toiminnassaan on yleisesti ottaen arvelluttavia piirteitä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #29 : 27.06.19 - klo:19:54 »
Soltero, mielestäni tulee ennemmin tarkastella nykypäivän evankelistoja ja lähetystyöntekijöiksi kutsuttuja, ja miettiä miten heidän toimintansa suhteutuu Raamatusta löytyviin malleihin palvelutehtävistä. Eikä niinpäin, että nykyajan malleista tehdään standardi johon Raamatun malleja verrataan...

Näkemykseni mukaan asia on niinpäin, että nykyajan palvelutehtävät poikkeavat melkein aina enemmän tai vähemmän Raamatun malleista. Etenkin paimenen kohdalla, mutta myös kaikkien muiden palvelutehtävien kohdalla.
Niinpä.  Ja nythän on puhe apostoleista.
Heistä puhutaan Uudessa testamentissa, koska Kristuksen maanpäällisenä aikana ja heti sen jälkeen Herra kutsui muutamia apostoleikseen.

Seurakunnalliset virat poikkeavat nykyään usein Paavalin opettamista.
Esim. naisia on asetettu opettajiksi ja jopa seurakuntien kaitsijoiksi vastoin Jumalan Sanaa.
Joissain seurakuntaryhmittymissä pyritään kuitenkin noudattamaan alkuperäisiä ohjeita.
 
Apostolinviran uudelleenelvyttämistä en silti ymmärrä.
Mitä evankelistoista ja lähetystyöntekijöistä poikkeavia tehtäviä heillä olisi?