Kirjoittaja Aihe: Evankeliumi ei usein näy uskovissa  (Luettu 4893 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #30 : 30.11.17 - klo:19:59 »
Joo, se ei ole minustakaan väkisin väännettyä yhteiskristillisyyttä, vaan aidompaa yhteyttä eri taustaisiin uskoviin. Kai se jonkinlaisen oman uskonelämän romahtamisen vaati, että sellaiseen syttyy oikea halu. Parhaassa tapauksessa luottamus siirtyy omasta uskosta, omasta puljusta ja omasta totuudellisuudesta häneen, johon kaikki luottamus tuleekin asettaa.

Itse olen kokenut ehkä kaikkein rikkaimpina ne hetket missä "eri merkkiset" uskovat voivat olla ilman kyräilyä yhdessä etsimässä keskinäistä yhteyttä ja yhteyttä Jumalaan. Yhteiskristillisyys on muodostunut minun mielessäni sellaisiksi hetken projekteiksi, missä ymmärretään olla puhumatta vaikeista aiheista. Eli hetken aikaa siedetään niitä "jotka ovat väärässä"...
Mainitsit romahtamisen. Siinä taitaakin olla asian ydin: omat niin tärkeät opit ja käsitykset eivät enää olekaan niin tärkeitä, ehkä eivät paljon minkään arvoisia.

Ja arvokkaita ovatkin toiset uskovat vajavaisina ihmisinä, eivätkä heidän oppikäsityksensä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #31 : 30.11.17 - klo:20:36 »
Mainitsit romahtamisen. Siinä taitaakin olla asian ydin: omat niin tärkeät opit ja käsitykset eivät enää olekaan niin tärkeitä, ehkä eivät paljon minkään arvoisia.

Nostaisin tuon romahtamisen rinnalle sanan kriisi. Kriisikin on parhaassa tapauksessa uskonelämälle uusi alku. Tietenkin voi käydä toisinkin päin. Tuosta kriisistä on myös henkilökohtaista kokemusta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #32 : 03.12.17 - klo:14:43 »
Jaan Janon kanssa saman huolen mikä tuossa aloituksessa on. Jeesus puhuu suolana ja valona olemisesta. Siitä, että Hänen seuraajansa tunnetaan keskinäisesta rakkaudesta. Miten se toteutuu ja näkyy käytännössä? Onko suola käynyt mauttomaksi, onko lampusta öljy vähissä, ellei loppunut? Siitäkin Jeesus varoittaa.

Miten sitten tilanne voisi parantua? Iso kysymys.

Jeesus nuhteli aikansa fariseuksia:
"Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta".

Siihen taitaisi johtaa oma yrittäminen olla "esimerkkinä". Koska silloin helposti keskitytään itseensä, omaan hurskauteen. Joka johtaa väistämättä ulkokultaisuuteen. Motiiviksi tulisi helposti se, että kaikki näyttäisi ihmisistä hyvältä. Olisiko silloin ennemminkin vaara, että 'ylistettäsiin' hyvistä teoista ihmistä eikä  Jumalaa?

Ihminen tai joku porukka voi ihmisten silmissä näyttää hyvinkin oikealta ja hurskaalta. Jumala näkee asian todellisen laidan. Jumalan näkemys voi poiketa paljonkin. Myös käsityksestä omasta tilanteesta. "Sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston". Tarvitsemmeko mekin silmävoidetta? Mistä ja miten sitä saataisiin?

Palstalla on mielestäni hyviä kommentteja ja näkökohtia. Itse en rohkene enempää tässä vaiheessa.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #33 : 03.12.17 - klo:18:30 »
Jeesus nuhteli aikansa fariseuksia:
"Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta".

Siihen taitaisi johtaa oma yrittäminen olla "esimerkkinä". Koska silloin helposti keskitytään itseensä, omaan hurskauteen. Joka johtaa väistämättä ulkokultaisuuteen. Motiiviksi tulisi helposti se, että kaikki näyttäisi ihmisistä hyvältä. Olisiko silloin ennemminkin vaara, että 'ylistettäsiin' hyvistä teoista ihmistä eikä  Jumalaa?

Hyviä ajatuksia. Tuo keskittyminen ihmiseen näkyy liian usein. Mitä näkyvämpi asema, sitä suurempi vaara.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell