Kirjoittaja Aihe: 1. Korinttolaiskirje  (Luettu 3775 kertaa)

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #15 : 03.11.19 - klo:18:10 »
No mä just tulin jutteleen tähän.  :(

Anteeksi. Sä laitat niin lyhyitä lauseita ettei tiedä edes aiotko jatkaa pidemmästi.  😶

Katsos kun on viikon aina kerrallaan juttelematta kenellekään ja vuoden ilman uskon asioista puhumista niin sitä ei kauheesti enää edes odota vastakaikua. Sitä oppii vain ymmärtämään ettei hyljättyjen edes kuulu jutella kenenkään kanssa.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #16 : 04.11.19 - klo:08:42 »
Lainaus
Ap.t. 20:24
En minä kuitenkaan pidä henkeäni itselleni minkään arvoisena, kunhan vain täytän juoksuni ja sen viran, jonka minä Herralta Jeesukselta olen saanut: Jumalan armon evankeliumin todistamisen.

Gal. 1:1
Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,

Nämä Raamatun kohdat kertovat, että Paavali sai evankeliumin ja viran itse Herralta Jeesukselta Kristukselta. Jumalan Henki on Paavalissa vaikuttanut ne kirjeet, mitkä hän on kirjoittanut.

Olen törmännyt netissä, miten Jumalan Sanaa arvostellaan, muunmuassa Paavalia. Silloin arvostelemme itse Jumalaa ja mitätöimme Pyhän Hengen inspiroimaa tekstiä. 

Kiitos Jumalalle, että meillä on Hänen Sanansa kirjoitetussa muodossa.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #17 : 04.11.19 - klo:11:06 »
Lainaus
Ap.t. 20:24
En minä kuitenkaan pidä henkeäni itselleni minkään arvoisena, kunhan vain täytän juoksuni ja sen viran, jonka minä Herralta Jeesukselta olen saanut: Jumalan armon evankeliumin todistamisen.

Gal. 1:1
Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,

Nämä Raamatun kohdat kertovat, että Paavali sai evankeliumin ja viran itse Herralta Jeesukselta Kristukselta. Jumalan Henki on Paavalissa vaikuttanut ne kirjeet, mitkä hän on kirjoittanut.

Olen törmännyt netissä, miten Jumalan Sanaa arvostellaan, muunmuassa Paavalia. Silloin arvostelemme itse Jumalaa ja mitätöimme Pyhän Hengen inspiroimaa tekstiä. 

Kiitos Jumalalle, että meillä on Hänen Sanansa kirjoitetussa muodossa.

Tähän liittyen pyydän, että kuuntelette pätkän Leif Nummelan luennosta, kohdasta 20min 40sek eteenpäin.
https://www.tv7.fi/vod/player/69060/

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #18 : 05.11.19 - klo:22:44 »
Leikkasin tästä ketjusta viestejä uuteen ketjuun nimeltään 'Nuoret lesket'. Samalla laitoin muutaman viestin bittisilppuriin. -Natanael

Poissa papi

  • Viestejä: 42
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #19 : 05.11.20 - klo:22:02 »
Ehkä tätä voisi sitten käsitellä laajemmin jos jollakulla on viisautta siihen kuinka paljon tästä pitää totella?

Mutta aloitetaan korinttin seurakunnan ongelmasta eli

 Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.
5:2 Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi, että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne?

Tässä hänellä on selkeä ohje kuinka toimia kun joku uskova elää äitipuolensa kanssa.

Mutta myöhemmin Paavali sanoo :
2.Kor 7: 12 Vaikka minä siis kirjoitinkin teille, en kirjoittanut vääryyttä tehneen enkä vääryyttä kärsineen vuoksi, vaan sen tähden, että teidän intonne meidän hyväksemme tulisi julki teidän keskuudessanne Jumalan edessä.

Mitä tarkoittaa ettei Paavali siis välittänytkään vääryyttä kärsineen tai vääryyttä tehneen asiasta vaan omaksi hyväkseen tulevasta innosta???



Nyt vasta huomasin tämän ketjun.
Lemmikki kyselee niin montaa asiaa, etten jaksa niita kaikkia kerralla käsitellä, vaan pitäydyn nyt ensimmäiseen 1 kor 7:12

Tässähän Paavali osoittaa huolestumistaan siitä kun niin kovasti heitä aiemmin moitti. Oliko hänen ehkä liian jyrkät syytäkset aiheuttaneet enemmän vahinkoa, kuin parannusta.
Tätä saamaahan tänä päivänäkin saarnaajat jälkeenpäin vatvovat mielessään. Eli mitä hyötyä on paasata ihmisille, jos he eivät toimi sanan mukaan.

Nyt kun hän sai kuulla Tiitukselta, jakeet 6-7, kuinka Korintilaiset olivat ottaneet todella tosissaan opetuksen, jae 11. Niin tosissaan, että koko seurakunta oli ollut myllerryksessä hyvässä mielessä. Asiat oltiin käyty läpi ristiin rastiin ja näin koko seurakunta oli tehnyt parannusta joka kantaa hyvää hedelmää pitkälle eteenpäin.

Yhdenkin seurakuntalaisen lankeaminen julkisesti vakavaan syntiin on koko seurakunnan asia, niinkuin aiemmin Paavali oli opettanut.
Jos nyt tälläinen lakastaan maton alle, eli ei siitä välitetä, kertoo se koko seurakunnan madännäisyydestä. Siksi kierre on katkaistava ja siihen Paavali tähtäsi. Eli koko seurakunnan joutuminen luopumukseen ja synin tekoon, on tietysti suurempi vahinko, kuin yhden ihmisen lankeemus. Sitä tarkoitaa jakeen 12 alkuosa.

Jakeen 12 loppuosa, mistä kysyitkin, kertoo juuri siitä ilosta minkä Paavali ja muut hänen kanssaan kokivat. Siis se Korintolaisten into, eli sen asian vakavasti ottaminen mistä Paavali oli aiemmin kirjoittanut, kertoo ettei moite ollut mennyt hukkaan.
Paavalin sanonta ”intomme meidän puolestamme” ei tarkoittanut Paavalin kunniaa, vaan sitä intoa siitä sanasta, jonka Paavali jakoi Jumalan puolesta, jo jonka he olivat uskoneet ja myös toimineet sen mukaan.
Paavalin ilon lisäksi myös Tiitus sai virvoitusta Korintolaisten hengellisestä kasvusta, jae 13.

Raamatun teksti on usein vaikea selkoista, kun se on käänetty sana tarkasti, eikä selittäen. Mutta perempi niin, kuin että joku selittelee sitä oman mielensä mukaan, joka ei aina ole oikein.
Siksi tämäkin selitys minkä tässä annoin, jääkööt sinun omaan harkintaan.

Minä en nyt tätä kirjoitusta loppun asti miettinyt, vähän lonkalta heitetty. Voi olle virheitä, vaikka pyrinkin aina täydellisyyteen, johon en koskaa yllä.

Poissa papi

  • Viestejä: 42
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #20 : 01.12.20 - klo:00:08 »
Itse asiassa kysyn vielä sitäkin että miksi kaikki olivat Paavalin hyljänneet Rooman vankilaan jos hän kerran kirjoitti Jumalan sanaa?
Sen ajan uskovat siis hylkäsivät Jumalan Sanan?

Toiseksi. Te varmaan tiedätte sen historian tarinan että Pietari olisi perustanut Paavin istuimen Roomassa? No , Raamatun mukaan Paavali oli Roomassa ja Pietari Aasiassa.
Toivon ettei tämä nyt ole pyhäin häväistys mutta nuo Paavalin käskyt ovat täysin sopivat nimenomaan Paavin käskyille.
En siis väitä että Paavali perusti jumalattoman Paavin istuimen mutta nuo Paavin seuraajat ovat hyvin voineet huomata miten sopivia käskyjä löytyy tästä tekstistä tukemaan Paavin VALTAA.

- ei saa mennä naimisiin
- toteltava seurakunnan vanhimpia
- tehtävä hyviä tekoja
- rakennettava kullasta eikä heinistä (luostari)
- saa käyttää valtaa

2.Korinttolaiskirje:
13:10 Sentähden minä kirjoitan tämän poissa ollessani, ettei minun teidän luonanne ollessani tarvitsisi käyttää ankaruutta sen vallan nojalla, minkä Herra on minulle antanut rakentamiseksi, ei kukistamiseksi.

Matteus 20:25 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi: "Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
20:26 Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne,
20:27 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne;

Vaikka tämä on jo vanheneva ketju jota tuskin kukaan enää lukee, niin lisään silti siihen vielä jotain.
Tykkään mietiskellä etenkin uuden testamentin kirjoituksia ja siksi tähän niistä.

Ei Paavalia hyljätty Rooman vankilaan.
Juuri siksi hän joutui vankilaan, kun oli julistanut Jumalan sanaa.

Paavalin vankeus oli ”tutkinta vankeutta” koska häntä ei oltu vielä tuomittu. Siksi hänen luonaan sai käydä seurakuntalaisia ja hän sai siellä myös kirjoittaa kirjeitään heidän mukaanaan vietäväksi meidänkin raamattuun.

Pietari ja Paavali mestattiin paljon ennen Paavin istuimen perustamista. Siksi heillä ei voi siitä syyttää.
Kaikenlaisia tarinoita on kirjoiteltu historiana, mutta on myös paljon alkuperäistä, todellista historiaa siltä ajalta säilynyt.

2 Kor 13:10 josta ilmeisesti pyysit myös tarkennusta.
Siinähän Paavali viittaa tuohon edellisen viestini juttuun 1 Kor 7:6-13.

Siinä Paavali Jeesuksen valtuuttamana apostolina ja sillä vallalla eli sen tiedon nojalla minkä hän on saanut suoraan Jeesukselta, silloin kun hän sai Häneltä ilmestyksen ja tiedon kaikkeen julistukseensa.
Eli valta sanaa ei saa sotkea siihen valtaan, jota maalliset hallitsijat käyttävät. Matt. 20:25

Paavali julisti vuosi kymmenien ajan ja siitä suurimmaksi osaksi hän puhui sen opetuksen mukaan minkä sai suoraan Jeesukselta ja sen minkä PH antoi hänelle päivittäin.
Sitten oli muutamia kertoja jolloin hän sai Herralta sanan suoraan siihen hetkeen. Oliko se ilmestys tai uni, ei väliä. Sen hän saattoi sanoa Herran Sanaksi. Eli se oli sanasta sanaan sitä mitä Herra sanoi. Muutenhan  hän puhui totuuden sanatkin ihmisen lailla, omin sanoin. Paavali puhui paljon turhaakin ”höpinää”, mutta se mikä raamattuun on kirjoitettu ei kuitenkaan ole ristiriidassa itsensä kanssa.

Mitä sitten tulee meihin tänä päivänä ja seurakunnan opetukseen.

Ei meillä eikä seurakuntien opettajilla tietenkään ole sitä ymmärrystä kuin alkuseurakunnan opettajilla. Parhaat opettajatkin tulkitsevat raamatun sanaa sillä ymmärryksellä mitä kullakin on. Sen lisäksi usein saarnaajat joutuvat lainaamaan toisten opetuksia puheittensa sisään.

Vaikka hyvät oppineet opettajat eri seurakunnissa ovat ehkä meitä parempia tulkitsemaan raamattua, niin monessa kohdin hekin erehtyvät. Heillä kuin meilläkin täällä foorumilla on paljon eriäviä mielipiteitä, vaikka kuinka yritämme olle oikeaoppisia. Tämä kuuluu heidän opetuksessaan.

Siksi papilla, pastorilla, opettajalla on vain osa vastuu siitä mitä me ymmärrämme.
Jumala on antanut meille kulekin Pyhän Hengen sisimpäämme opettamaan meitä. Siksi meidän tulee arvostella kaikki kuulemamme raamatun sanan äärellä PH’n johdatuksessa.
Jos me uskomme toisten opetukset sellaisinaan, voimme joutua harhaan. Siinä ei sitten auta selitykset viimeisellä tuomiolla.

Tosin raamattu antaa meille määrättyä pelivaraa opetuksessaan ilman että siitä tulisi seuraamuksia.
Esim. kun mm. Room. 14 luku puhuu syömisistä, päivistä ym. joita kukin tulkitsee omalla tavallaan, ei ne ole olennaisia Jumalan edessä. Tärkeämpää on totella PH’ä ja hyvää tervettä omaatuntoaan.

Hupsista kun tulee kirjoitettua pitkään ja ehkä turhaan. Eipä kai haittaa. Eihän nämä asiat tyhjentävästi näinkään vähällä selviä ja minun häpinät pitää jokaisen itse puntaroida.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #21 : 02.02.24 - klo:18:16 »
Minua alkoi kiinnostamaan Paavalin kuolemaan liittyvät asiat. Etsin niitä Raamatusta, mutta en löytänyt.

Oheisen tekstin löysin tästä keskustelusta:

Pietari ja Paavali mestattiin paljon ennen Paavin istuimen perustamista. Siksi heillä ei voi siitä syyttää.
Kaikenlaisia tarinoita on kirjoiteltu historiana, mutta on myös paljon alkuperäistä, todellista historiaa siltä ajalta säilynyt.


Mahtaisiko siitä löytyä jotain tietoa esim. Raamatun sivuilta? Onko missään siihen viittaavia tekstejä?

Googlella löytyi aiheesta paljonkin tekstejä esim. tällä haulla:
"Paavali/Kuolinsyy
Mestaus
Apostoli Paavali kärsi marttyyrikuoleman keisari Neron aikana noin vuonna 67. Hänet mestattiin miekalla."
« Viimeksi muokattu: 02.02.24 - klo:18:23 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #22 : 02.02.24 - klo:18:29 »
Minua alkoi kiinnostamaan Paavalin kuolemaan liittyvät asiat. Etsin niitä Raamatusta, mutta en löytänyt.

Oheisen tekstin löysin tästä keskustelusta:

Pietari ja Paavali mestattiin paljon ennen Paavin istuimen perustamista. Siksi heillä ei voi siitä syyttää.
Kaikenlaisia tarinoita on kirjoiteltu historiana, mutta on myös paljon alkuperäistä, todellista historiaa siltä ajalta säilynyt.


Mahtaisiko siitä löytyä jotain tietoa esim. Raamatun sivuilta? Onko missään siihen viittaavia tekstejä?


Tuohon "paavin istuimen" perustamiseen antaa runsaasti tietoa Jussi Hanskan kirjoittama kirja ; Jumalan sijaiset maan päällä.
Suosittelen.

Olen lukenut sen vasta kolme kertaa, joten ei se voi kauhean huono kirja olla  ;)

Kirjan lopussa on lista kaikista paaveista, ja myös vastapaaveista, hallinta-aikoineen.

Kirjassa mm. kerrotaan eri paavien puuhasteluista ja kommenteista, muutamion dogmien synnystä, ja milloin suunnilleen nykyisenkaltainen paavi-instituution voi katsoa syntyneen.

Kirja on julkaistu jo 2005, löytyy varmaan netttikirjakaupoista. Suosittelen hankkimaan omaksi, voi sitten aina välillä vilkaista "mitä ne oikein puuhas".

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #23 : 03.02.24 - klo:01:17 »
Pauluksen viestiin...
Ei kai Paavalia mestattu?? Ensimmäisen kerran kuulen tuollaista tietoa.
Raamatussa ei tietääkseni kerrota miten hänen maanpäällinen elämänsä loppui.
« Viimeksi muokattu: 03.02.24 - klo:01:36 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #24 : 03.02.24 - klo:01:38 »
Minua alkoi kiinnostamaan Paavalin kuolemaan liittyvät asiat. Etsin niitä Raamatusta, mutta en löytänyt.

Oheisen tekstin löysin tästä keskustelusta:

Pietari ja Paavali mestattiin paljon ennen Paavin istuimen perustamista. Siksi heillä ei voi siitä syyttää.
Kaikenlaisia tarinoita on kirjoiteltu historiana, mutta on myös paljon alkuperäistä, todellista historiaa siltä ajalta säilynyt.


Mahtaisiko siitä löytyä jotain tietoa esim. Raamatun sivuilta? Onko missään siihen viittaavia tekstejä?


Tuohon "paavin istuimen" perustamiseen antaa runsaasti tietoa Jussi Hanskan kirjoittama kirja ; Jumalan sijaiset maan päällä.
Suosittelen.

Olen lukenut sen vasta kolme kertaa, joten ei se voi kauhean huono kirja olla  ;)

Kirjan lopussa on lista kaikista paaveista, ja myös vastapaaveista, hallinta-aikoineen.

Kirjassa mm. kerrotaan eri paavien puuhasteluista ja kommenteista, muutamion dogmien synnystä, ja milloin suunnilleen nykyisenkaltainen paavi-instituution voi katsoa syntyneen.

Kirja on julkaistu jo 2005, löytyy varmaan netttikirjakaupoista. Suosittelen hankkimaan omaksi, voi sitten aina välillä vilkaista "mitä ne oikein puuhas".


Mielenkiintoiselta kuulostava kirja.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #25 : 03.02.24 - klo:10:12 »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #26 : 03.02.24 - klo:16:11 »
Ainoa mikä minä aikaisemmin olen kuullut oli, että Paavali kuoli siinä Rooman palossa, minkä aloittamisesta epäillään keisari Neroa.
Nyt netti näyttää kertovan että todennäköisesti Paavali teloitettiin.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1159
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #27 : 03.02.24 - klo:16:18 »
Niin, tuossa edeltävässä linkissä ei valitettavasti näköjään ole mitään lähdetietoja, mistä voisi kaivella tarkemmin. Varmaankin se kuitenkin johonkin perustuu.

Suomenkielisen Wikipedian Paavali-sivulta löytyi kuolemasta lyhyesti ja viitaus Kuulan kirjaan.

Englanniksi (https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_the_Apostle) Wikipediasta pidemmälti (suomennos DeepL.comin käsialaa):

Lainaus
Paavalin kuoleman uskotaan tapahtuneen Rooman suuren tulipalon jälkeen heinäkuussa 64 jKr. mutta ennen Neron viimeistä hallitusvuotta 68 jKr. Paavi Klemens I kirjoittaa kirjeessään korinttilaisille, että sen jälkeen, kun Paavali oli "antanut todistuksensa hallitsijoiden edessä", hän "lähti maailmasta ja meni pyhään paikkaan, koska hänet oli havaittu kärsivällisen kestävyyden huomattavaksi malliksi."[2] Paavali oli siis kuollut. "[188] Ignatius Antiokialainen kirjoittaa kirjeessään Efesolaisille, että Paavali "kärsi marttyyrikuoleman", antamatta tarkempia tietoja.[189] Tertullianus kirjoittaa, että Paavali "kruunattiin Johanneksen kaltaisella ulosmenolla" (Paulus Ioannis exitu coronatur), vaikkakin on epäselvää, kumpaa Johannesta hän tarkoitti[190].

Eusebius toteaa, että Paavali surmattiin Neronian vainon aikana[191], ja Dionysios Korinttolaiselta lainaten hän väittää, että Pietari ja Paavali kärsivät marttyyrikuoleman "samaan aikaan"[192].[192] Näin kertoo myös Sulpicius Severus, joka väittää, että Pietari ristiinnaulittiin, kun Paavali mestattiin. [193] Johannes Krysostomos antaa selostuksen siitä, että Nero vangitsi Paavalin, mutta ei hänen teloituksestaan, eikä mainitse Pietaria. 194] Lactantius mainitsee vain "[Se oli Nero], joka ensimmäisenä vainosi Jumalan palvelijoita; hän ristiinnaulitsi Pietarin ja surmasi Paavalin" (Paulum interfecit)[195][196].

Paavalille osoitettujen kirjeiden perusteella Hieronymus väittää, että Nero vangitsi Paavalin "kahdentenakymmenentenä viidentenä vuotena Herramme kärsimyksen jälkeen" (post passionem Domini vicesimo quinto anno), "eli Neron toisena vuotena" (id est, secundo Neronis), "siihen aikaan, kun Festus, Juudean prokuraattori, tuli Felixin seuraajaksi, hänet lähetettiin sidottuna Roomaan, (...) ja hän jäi vapaaksi kahdeksi vuodeksi". Hieronymus tulkitsi toisen Timoteuksen kirjeen osoittavan, että "Nero vapautti Paavalin" (Paulum a Nerone dimissum), "jotta Kristuksen evankeliumia saarnattaisiin myös lännessä"; mutta "neljäntenätoista Neron vuonna" (quarto decimo Neronis anno) "samana päivänä Pietarin kanssa [Paavali] mestattiin Roomassa Kristuksen tähden ja haudattiin Ostiuksen tielle, kolmekymmentäseitsemäntenä vuonna Herramme kärsimyksen jälkeen" (anno post passionem Domini tricesimo septimo). [197][198][ei-alkuperäislähdettä tarvitaan].

Myöhemmin kehittyi legenda, jonka mukaan hänen marttyyrikuolemansa tapahtui Aquae Salviaen luona Via Laurentinan varrella. Tämän legendan mukaan Paavalin marttyyrikuoleman jälkeen hänen katkaistu päänsä kimposi kolme kertaa takaisin ja synnytti vesilähteen joka kerta, kun se kosketti maata, mistä paikka sai nimen "San Paolo alle Tre Fontane" ("Pyhä Paavali kolmen lähteen äärellä")[199][200] Myös apokryfikirjalliset Paavalin teot kuvaavat Paavalin marttyyrikuolemaa ja hautaamista, mutta niiden kertomus on hyvin mielikuvituksellinen ja suurelta osin epähistoriallinen[201].

Näköjään siis mainittu Paavalin kuolema monnissa eri lähteissä. Mutta ei varmaankaan useimpia saatavissa suomeksi, ehkä kaikkia ei edes englanniksi, en tiedä?