Kirjoittaja Aihe: Avioliitto raamatun valossa  (Luettu 13765 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #45 : 13.07.20 - klo:21:00 »
Itse en ainakaan tiedä, ovatko olleet kiusauksessa jättää toisensa vai eivät.
Mun on vaikea uskoa siihen, että Päivi ja Niilo olisivat olleet kiusauksessa jättää toisensa, mutta onhan se toki mahdollista. Henkisesti heidän ei kait tarvitsisikaan olla uskollisia omissa fantasioissaan haaveillessaan muista siirtymättä ajatuksista tekoihin.
Henkisesti ihminen voi haaveilla ja fantasioida mitä tahansa,
mutta hengellisyys asettaa terveet rajat:
   
"Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset."
(Matt. 15:19)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #46 : 13.07.20 - klo:21:11 »
Itse tarkoitin vastauksellani TJlle, että vaikka eivät ole kokeneet eroa sinänsä, se ei tarkoita etteikö olisi mahdollista että on joutunut kovaankin kriisiin asian takia ja joutunut kamppailemaan asian kanssa Jumalan edessä.

Jos on itse valinnut eron ja uudelleenavioitumisen, niin silloin on luonnollisesti oikeuttanut sen itselleen. Silloin olisi epäloogistga kirjoittaa että avioero ja uudelleenavioituminen ei ole Jumalan tahto. Yleensä uskova näkee omien valintojensa olevan sopusoinnussa uskonsa kanssa.
« Viimeksi muokattu: 13.07.20 - klo:21:41 kirjoittanut sandia »

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #47 : 13.07.20 - klo:21:53 »
Itse tarkoitin vastauksellani TJlle, että vaikka eivät ole kokeneet eroa sinänsä, se ei tarkoita etteikö olisi mahdollista että on joutunut kovaankin kriisiin asian takia ja joutunut kamppailemaan asian kanssa Jumalan edessä.
Miten koetaan ero sinänsä?

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #48 : 13.07.20 - klo:22:13 »
Itse tarkoitin vastauksellani TJlle, että vaikka eivät ole kokeneet eroa sinänsä, se ei tarkoita etteikö olisi mahdollista että on joutunut kovaankin kriisiin asian takia ja joutunut kamppailemaan asian kanssa Jumalan edessä.
Miten koetaan ero sinänsä?

Eroamalla. Luulisin.
« Viimeksi muokattu: 13.07.20 - klo:22:26 kirjoittanut sandia »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #49 : 15.07.20 - klo:17:40 »
Itse tarkoitin vastauksellani TJlle, että vaikka eivät ole kokeneet eroa sinänsä, se ei tarkoita etteikö olisi mahdollista että on joutunut kovaankin kriisiin asian takia ja joutunut kamppailemaan asian kanssa Jumalan edessä.
Miten koetaan ero sinänsä?

Eroamalla. Luulisin.

 ;D  ::)

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #50 : 16.07.20 - klo:13:57 »
Suomessa on totuttu pitämään Raamatun valossa kristillisen avioliiton ehtona papin aamenta.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #51 : 16.07.20 - klo:15:42 »
Suomessa on totuttu pitämään Raamatun valossa kristillisen avioliiton ehtona papin aamenta.
Näin oli niin kauan kuin Raamattu oli yhteisöllisen ja yksilöllisen moraalin perustana.
Papit olivat varmaankin useimmiten uskovia ja toimivat hengellisinä ja yhteiskunnallisina auktoriteetteina.
He halusivat vahvistaa vihkiessään miehen ja naisen avioliittoon sen,
että liitto on tarkoitettu pysyväksi ja sille on Raamatussa annettu toteuttamisohjeita.

Nykyäänhän tilanne on aivan toinen.
Kirkko ja sen edustajat eivät enää ole tärkeitä vaikuttajia ihmisten elämässä
eikä kirkko välitä  ihmisille raamatullista moraalia.
Ev.lut. kirkko edustaa Raamatulle vierasta opetusta
esim. "siunaamalla" Jumalan ja "seurakunnan" edessä homoseksualistien parisuhteita, vihkimällä eronneita yms.
Kirkko ei myöskään opeta ihmisille, että kiristinuskon kirjallisen perustan,
Jumalan Sanan, mukaan seksuaalinen toiminta kuuluu vain avioliitossa eläville.

Tosin Raamattu ei tunne pappisvirkaa siinä mielessä kuin kirkko sen määrittelee.
Siksi raamatullinen avioliittoon vihkiminen ei kuulu kenellekään tehtävään virallisesti oikeutetulle.
Tietenkin on luonnollista, että uskovien keskuudessa avioliiton julistaa Jumalan ja yhteisön edessä joku luotettava ja ihmisten tuntema uskova,
joka useimmiten on seurakunnan paimen,
pastori tai sitä vastaava työntekijä.
Avioliittohan on kahden ihmisen julkinen sitoutuminen noudattamaan niitä oikeuksia ja velvollisuuksia, jotka Raamattu liitolle asettaa.
Jumala yhdistää avioliitossa kaksi ihmistä pysyvästi toisiinsa.

Uskosta osattomien kohdalla avioliitto
on aivan muuta kuin Jumalan Sanan määrittelemä liitto.
Tilanne ei muutu, vaikka vihkijänä olisi kirkon pappi.
Jos pariskunnalta puuttuu tietoinen ja tunnustava uskon yhteys Jumalaan,
uskovakaan vihkijä ei voi tehdä liiton solmimisesta hengellistä ja
siunaavaa tapahtumaa.








Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #52 : 16.07.20 - klo:17:11 »


Uskosta osattomien kohdalla avioliitto
on aivan muuta kuin Jumalan Sanan määrittelemä liitto.
Tilanne ei muutu, vaikka vihkijänä olisi kirkon pappi.
Jos pariskunnalta puuttuu tietoinen ja tunnustava uskon yhteys Jumalaan,
uskovakaan vihkijä ei voi tehdä liiton solmimisesta hengellistä ja
siunaavaa tapahtumaa.

Ajattelen hieman toisin. Uskon että Jumalankin silmissä avioliitto on aina yhtä arvokas, eiuskovankin avioliitto. Ja puolisot ovat vastuussa Jumalalle siitä miten kohtelevat puolisoaan.

Omassa kriisissäni Herra opetti minulle, että hän arvostaa avioliittoani enemmän kuin minä, vaikka mieheni ei ollut uskossa. Jouduin tekemään parannusta siinä asiassa ja se toi tosi paljon siunausta elämäämme.
Itse asiassa pelasti avioliittomme ja Herra sai enemmän tilaa elämässämme.

Itse ajattelin, että kuka tällaista avioliittoa voi arvostaa. :-[ Kaikki ihan pielessä. Jumala näytti, että se oli hänelle kallisarvoinen. Se oli valtava lahja ja todella muutti kaiken.
Piti vaan tehdä parannusta omasta vihasta ja hyvin hyvin kriittisistä ajatuksista puolisoa kohtaan.
Miehelle Jumala puhui eri asioista ja korjasi ne asiat.
« Viimeksi muokattu: 16.07.20 - klo:17:17 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #53 : 16.07.20 - klo:18:56 »


Uskosta osattomien kohdalla avioliitto
on aivan muuta kuin Jumalan Sanan määrittelemä liitto.
Tilanne ei muutu, vaikka vihkijänä olisi kirkon pappi.
Jos pariskunnalta puuttuu tietoinen ja tunnustava uskon yhteys Jumalaan,
uskovakaan vihkijä ei voi tehdä liiton solmimisesta hengellistä ja
siunaavaa tapahtumaa.

Ajattelen hieman toisin. Uskon että Jumalankin silmissä avioliitto on aina yhtä arvokas, eiuskovankin avioliitto. Ja puolisot ovat vastuussa Jumalalle siitä miten kohtelevat puolisoaan.

Omassa kriisissäni Herra opetti minulle, että hän arvostaa avioliittoani enemmän kuin minä, vaikka mieheni ei ollut uskossa. Jouduin tekemään parannusta siinä asiassa ja se toi tosi paljon siunausta elämäämme.
Itse asiassa pelasti avioliittomme ja Herra sai enemmän tilaa elämässämme.

Itse ajattelin, että kuka tällaista avioliittoa voi arvostaa. :-[ Kaikki ihan pielessä. Jumala näytti, että se oli hänelle kallisarvoinen. Se oli valtava lahja ja todella muutti kaiken.
Piti vaan tehdä parannusta omasta vihasta ja hyvin hyvin kriittisistä ajatuksista puolisoa kohtaan.
Miehelle Jumala puhui eri asioista ja korjasi ne asiat.
Tarkoitin avioliittoa, jossa kummatkaan osapuolet eivät ole uskossa.

On eri asia, jos jompikumpi on uskossa:
"Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä."
(1. Kor. 7:14)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #54 : 16.07.20 - klo:21:12 »
Niin. Jos on avoin Herralle, hän antaa armonsa ja totuutensa tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #55 : 17.07.20 - klo:16:18 »
Itse en ainakaan tiedä, ovatko olleet kiusauksessa jättää toisensa vai eivät.
Mun on vaikea uskoa siihen, että Päivi ja Niilo olisivat olleet kiusauksessa jättää toisensa, mutta onhan se toki mahdollista. Henkisesti heidän ei kait tarvitsisikaan olla uskollisia omissa fantasioissaan haaveillessaan muista siirtymättä ajatuksista tekoihin.
Henkisesti ihminen voi haaveilla ja fantasioida mitä tahansa,
mutta hengellisyys asettaa terveet rajat:
   
"Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset."
(Matt. 15:19)
Päivi ja Niilo ovat kasteen liiton suojassa, joka on aina voimassa (Kol.2:12;Gal.3:27).

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #56 : 17.07.20 - klo:17:38 »
Ymmärrän, että tämä voi olla tungetteleva kysymys, TJ, mutta oletko sinä luterilainen? :)
Ihan vaan uteliaisuudesta...

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #57 : 18.07.20 - klo:00:16 »
Ymmärrän, että tämä voi olla tungetteleva kysymys, TJ, mutta oletko sinä luterilainen? :)
Ihan vaan uteliaisuudesta...
Luterilaisuus on Suomen perususkonto. Olen kastettu, rippikoulun käynyt ja konfirmoitu kristitty, mutten uskovainen, niin kuin suurin osa suomalaisistakin on.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #58 : 18.07.20 - klo:01:37 »
Olet kuitenkin tietoisempi luterilaisuudesta kuin monet luterilaiset?

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #59 : 18.07.20 - klo:14:26 »
Niilo Räsänen antoi minulle juuri ilmestyneen englanninkielisen käännöksen siitä kirjasta vuosi sitten Ryttylässä.
Minua häiritsee siinä se, että he eivät ota kantaa avioeroon ja uudelleenavioitumiseen. Raamattu puolestaan ottaa.
Päivin ja Niilon avioliitto on viidesläisten märkä uni, jossa yhteiset viidesläiset arvot muodostivat suhteelle vankan perustan. Päivi on kuitenkin Niiloa terävämpi pää, joten Niilon kannattaa kysyä Päiviltä neuvoa. Toki Niilo on ollut tärkeä tuki ja turva Päiville, ja nyt pariskunta elää uuden rakastumisen aikaa. Päivin tätitukkakin on vaihtunut uuteen nuorekkaaseen tyyliin hänen muuttuessaan ihan hyvännäköiseksi yli kuusikymppiseksi naiseksi, jonka sääret näyttävät jumalaisilta lyhyen hameen kanssa. Julkisuudessa Päivin jumalaisia sääriä ei ole voinut välttää, sillä hän käyttää mielellään lyhyitä hameita.

https://www.is.fi/viihde/art-2000001031847.html