Laitanpa tähän muutama vuosi sitten tekemäni kirjoituksen, jonka oikeastaan ajattelin laittaa toiseen ketjuun, mutta laitan sen tähän missä on aiheesta aloitus. Tuo toinen ketju on siis tämä
http://puimatanner.net/index.php?topic=411.msg16214#newPyhän Hengen kasteesta sanotaan, että se on voima todistamiseen ja taisteluihin.
Esikuvassa näemme, että ensimmäiseen taisteluun ryhdyttiin kohta sen jälkeen, kun oli saatu syötäväksi mannaa ja juotavaksi vettä kallioista.
En löydä esikuvasta sellaista kohtaa joka tukisi uskoontulosta erillistä Pyhän Hengen kastetta. Esikuva Pyhän Hengen kasteesta on jo Kaislameren rannalla - siellä missä Jeesus vapautti meidät synneistämme.
Nyt alkaa siis taistelu amalekilaisia vastaan Joosuan johdolla.(2.Moos.17:9-16)
Samaan aikaan vuorella Mooses rukoili ja piti käsiään koholla apunaan Aaron ja Huur.
Usein tuo tapahtuma nähdään vain kuvauksena kestävästä rukouksesta ja esimerkkinä
kuinka meidän tulisi auttaa rukouksessa lähimmäisiämme.
Eihän kestävä rukous tietenkään mikään epäraamatullinen asia ole.
Meitä kehotetaan kantamaan toistemme kuormia ja itkemään itkevien kanssa ja toki myös iloitsemaan iloitsevien kanssa.
Mielestäni tehdään kuitenkin vääryyttä tuossa esikuvan tulkinnassa, jos tulkitaan se vain osittain esikuvallisesti.
Useinhan ajatellaan niin, että Joosuan, esikuvallisesti siis Jeesuksen, johdolla voitetaan taistelu, kunhan vain jaksetaan itse rukoilla.
Tässä on suuri vaara ajautua lainalaiseen tilaan.
Taistelussa amalekilaisia vastaan näemme, että Joosua Jeesuksen esikuvana johti taistelua amalekilaisia vastaan. Amalek kuvaa ihmisen lihaa ja kaikkea sitä mikä estää uskovaa pääsemästä perille.
Näkemyksessäni on siis iso ero sellaiseen tulkintaan, jossa hengelliset taistelut ovat jotain hyökkäyssotia paholaista vastaan, vaikkapa jonkun kaupungin evankelioimiseksi.
Kaikki tähän asti tapahtuneet asiat olivat tapahtuneet ihmeen kautta. Israelilaisten ei tarvinnut esimerkiksi itse sotia ollenkaan egyptiläisiä vastaan.
Nyt alkaa siis taistelu amalekia vastaan. Siinä on israelilaisillakin jokin rooli.
Joku saattaa uskoon tultuaan hetken muuta luulla, mutta jo kohta havahtuu, että ajallisen elämän mittainen taistelu on vasta alkanut.
Taistelun aikaan Mooses on siis vuoren huipulla rukoilemassa. Kuka on Mooses esikuvallisesti?
Hän on Jeesuksen esikuva: välimies Jumalan ja ihmisten välillä.
Ihminen Mooses väsyi rukouksissaan eikä voinut päästä vuoren huippua korkeammalle, mutta Jeesus taivaassa ei väsy.
Kuka on Aaron?
Aaron on ylimmäinen pappi, kuvaten Jeesusta siitä näkökulmasta.
Kuka oli Huur?
Huurista Raamattu kertoo hyvin vähän. Ilmeisesti hän oli Mooseksen sisaren Mirjamin mies. Mooseksen noustessa vuorelle lakia saamaan, mukaan tuli 70 vanhinta. Mooses asettaa Aaronin ja Huurin vastuullisiksi hänen poissa ollessaan.
Huur oli ilmeisesti ilmestysmajan esineistön tekijän, Besalelin, isoisä.
Päädyin ajattelemaan, että tuossa taistelukuvauksessa amalekilaisia vastaan, merkittävä on Huurin nimen eräs suomennos, joka on vapaa tai vapaasyntyinen - esikuvallisesti siis synnistä vapaa. Ainoa sellainen oli Jeesus. (Nimi Huur voidaan kääntää myös sanalla hole, joka tarkoittaa suomeksi aukkoa tai onkaloa.)
Voimme siis rukouksen suhteen eräässä mielessä jättää pois kaikki pinnistelyt ja ponnistelut.
Vahvistuksen em. ajatuksille voimme löytää roomalaiskirjeestä.
Room.8:34 kirjoittaa, että Jeesus itse Jumalan oikealla puolella rukoilee meidän puolestamme.
Toisaalta voimme tietää, että Pyhä Henki rukoilee meissä.
Room.8:26,27. Emmehän edes tiedä, mitä meidän tulisi rukoilla.
Jokainen itselleen rehellisen uskovan on tunnustettava, että vaikka synti ei enää hallitse, se jossain sopukassa kuitenkin vielä asuu. Room.6:14
Mikä oli ja on voiton salaisuus taistelussa amalekilaisia vastaan?
Oliko se israelilaisten kädessä ollut miekka vai Mooseksen kädessä ollut sauva?
Se oli ojennetussa kädessä ollut sauva, joka kuvaa Jumalan voimaa.
Jumalan voima on se vanha evankeliumi, joka kertoo armosta ja anteeksiantamuksesta - voima myös taisteluja käyvälle uskovalle.
Room.1:16-17. Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itse kullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".