Kirjoittaja Aihe: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen  (Luettu 7006 kertaa)

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #30 : 06.09.22 - klo:10:28 »
Seuraavassa kärjistetty esimerkki, ettei ketju menisi pelkän  kapean näkökulman asiaksi.

Nuori mies, joka valmistautuu Jumalan valtakunnan työhön, on rukoillut perhettä itselleen. Hän tapaa uskovan naisen, he avioituvat ja kaikki vaikuttaa olevan hyvin. Kahden kuukauden kuluttua vaimo on lähtenyt sanaakaan sanomatta, jättänyt avioerohakemuksen ja tulee tieto, että on mennyt kauas ulkomaille, ja sille tielle jää. Tilanteesta selvittyään ja ajan kuluessa, mies avioituu uudelleen ja jatkaa kutsumuksensa tiellä. Eikä häntä hyljeksitä seurakunnissa eronsa ja uuden avioliiton takia.

Tämänkaltaisia elämäntilanteita on. Laitan tänne esimerkkinä,  kun edellä viittasin, etteivät nämä asiat ole mielestäni yksioikoisia. Se on huomoitava, että Jumala on suunnitellut monille perhe-elämän. Ajattelen, että kariutuminen yhdessä (tai kenties useammassa) ei peru alkuperäistä Jumalan suunnitelmaa.

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #31 : 06.09.22 - klo:10:30 »
Avioero itsessään on uskomattoman rankka kokemus vaikka siihen päätökseen itse olisi tullut, vielä monin verroin karseampi jos ei halua eroa ja joutuu hylätyksi. Näiden kokemusten jälkeen ihminen on tosi heikoilla, ei tapahdu hokkuspokkus ihmettä että tuska otetaan pois vaan ihmisenä käydään kaikki läpi.

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #32 : 06.09.22 - klo:11:43 »
Sitten on niitä juttuja kun seurakuntatyössä oleva hullaantuu srkssa toiseen, hylkää puolison ja avioituu ja on valmis jatkamaan julistustyötä.
On suuri ero siinä ottaako eron avioituakseen uuden ihastuksen kanssa tai eron jälkeen myöhemmin löytyy uusi jonka kanssa haluaa yhteen.
« Viimeksi muokattu: 06.09.22 - klo:12:05 kirjoittanut pax »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #33 : 06.09.22 - klo:12:09 »
Ja niitä juttuja, joissa seurakunnan pastorilla on salasuhde, jolle keksii oikeutuksen. Samoin suhteen toinen osapuoli. Mutta nämä on niitä selkeitä näkökohtia, joissa selitellään tyyliin "ansaitsen parempaa, Jumalakin ymmärtää", esimerkiksi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #34 : 07.09.22 - klo:14:07 »
Avioero itsessään on uskomattoman rankka kokemus vaikka siihen päätökseen itse olisi tullut, vielä monin verroin karseampi jos ei halua eroa ja joutuu hylätyksi. Näiden kokemusten jälkeen ihminen on tosi heikoilla, ei tapahdu hokkuspokkus ihmettä että tuska otetaan pois vaan ihmisenä käydään kaikki läpi.

Niin, en ole kokenut täyttä hylätyksi tulemista. Uskon sen olevan todella rankka.

Itse koin vuosikausia hyljityksi tulemista, vihaa uskoani kohtaan, jouduin katsomaan kun puoliso flirttaili muiden kanssa ja oli vihainen jos haavoituin siitä, olin äärettömän vihan ja kontrollin alla noin 14 vuotta. Koin että psyykkisesti en enää ollut olemassa ja olin niin häpeissäni, että en uskaltanut kertoa kenellekään. Varsinkaan vanhemmileni, koska isä oli käyttäytynyt minua kohtaan hieman samalla tavalla ja oli muutenkin kaukainen minulle äärettömän itsekkyyden takia.

Olin häpeissäni, epätoinen ja aivan yksin vieraassa maassa.

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #35 : 07.09.22 - klo:15:00 »
Todella rankkaa.

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #36 : 07.09.22 - klo:15:57 »
Mulla oli seurakunta, joka piti elävien kirjoissa. Mutta aviokriisistä ei siis ollut kyse.

Tulee mieleen yhden kirjan nimi: Miksi pahaa tapahtuu Jumalan ihmisille? Ihminen voi olla toiselle ihmiselle, läheiselleenkin tyranni ja sadisti, uskovan nimeä kantavakin. Lievempikin paha riittäisi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #37 : 09.09.22 - klo:13:26 »
Siis Jumala onneksi pelasti minut moisesta kurjimuksesta. Mutta vain ja ainoastaan sitä kautta että nöyrryin niin pitkälle kuin mahdollista Hänen edessään enkä sooloillut itse tilanteessa.
Sitä kautta juuri opin sydämelläni sen mitä tässä ketjussa kirjoitin. En siis kirjoittanut vahvan uskovan roolissa, vaan ihmisenä joka oli täysin epätoivoinen ja Jumalan sana oli ainoa mikä kykeni pelastamaan minut. Ja kautta jopa hyvin paljon vahvistamaan minua.

Mutta se oli pitkä prosessi, mikä alkoi oman vihan tunnustamisesta. Jumala, Hänen sanansa olivat ainoa kiintotähteni. En edes luottanut ihmisviisauteen. Olin tietty saanut paljonkin neuvoja ja toruja ihmisiltä.

Kauimmin kesti se että kun asiat olivat selvinneet , vielä tunnemaailmani oli ihan sotkussa. Suru oli hyvin syvä.

Kaikkeen siihen Jumala kykeni.
Mieheni kiittää minua että pysyin hänelle uskollisena enkä myöskään ottanut eroa ja on nähnyt mitä teki ja ottanut vastuun siitä.

Olin hyvin lähellä, että olisin lähtenyt "pelastautumaan" toisen uskovan miehen avulla.
Tiedän että olisin tuhonnut itseäni vielä yhden kierroksen lisää, jos niin olisin tehnyt. Minua inhoitti kun Jumala varoitti minua jopa maailmallisten rock biisien kautta, mikä juuri kertoi siitä tilanteessa ja missä tämä maailmallinen laulaja tunnusti asian ja halusi lopettaa puolison hylkäämisen. Ja minä vain mennä porskutin väärään suuntaan uskovana. Inhosin sitä laulua.  :( :(  ................. ;D

Sen kokemuksen avulla minulla ei ole vaikeuksia samastua monenkaan seksuaalirikollisen kanssa. Näin, että olin samasta muotista tehty kuin asiakkaani. Minun on paljon helpompi puhua heille kun kävin niin lähellä rikosta (aviorikosta) itse.

Kaiken tuon keskellä tajusin, että voidakseni jatkaa etääntymistä miehestäni minun piti ikäänkuin ylläpitää ja edelleen kehittää negatiivisia, vihaisia ja kriittisiä ajatuksia häntä kohtaan. Nimittäin jos sen olisin lopettanut, hylkäävä asenteeni ei tuntunut järkevältä ja loogiselta.  Tajusin jotenkin heikosti että siinä ei ollut mitään järkeä-mutta en niin pitkälle, että olisi kääntänyt suuntaani siinä vaiheessa. " on with the angry, critical thoughts!!"  :-[
« Viimeksi muokattu: 09.09.22 - klo:14:29 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #38 : 09.09.22 - klo:13:44 »
Laulu oli Unfaithful. Rihanna oli laulaja.

Löysin "puhtaan" videon, sanoilla.
https://www.youtube.com/watch?v=7Pp-kPe8Xo8

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #39 : 09.09.22 - klo:19:55 »
Sandian kokemukset on niitä todellisia ansoja mihin voi uskovakin langeta ja vielä niin että kokee että mulla on jotenkin oikeus.
Selätit mahtavasti kriisin jossa Jumala oli kuitenkin mukana.
« Viimeksi muokattu: 09.09.22 - klo:20:24 kirjoittanut pax »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #40 : 10.09.22 - klo:20:17 »
Kiitos viisaasta palautteesta. Hyvin ilmaistu.
En ole ikinä kuullut sanaa "selättää"  :D

Mutta kuvaa hyvin sitä mihin käytit sanaa.

Kai se siis tarkoittaa samaa kuin jättää selän taakse? Jos noin en ole, en ymmärrä sanaa.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #41 : 10.09.22 - klo:21:00 »
Kiitos viisaasta palautteesta. Hyvin ilmaistu.
En ole ikinä kuullut sanaa "selättää"  :D

Mutta kuvaa hyvin sitä mihin käytit sanaa.

Kai se siis tarkoittaa samaa kuin jättää selän taakse? Jos noin en ole, en ymmärrä sanaa.

"Selättää"...= voittaa

Eli selvisit voittajana koettelemuksistasi.

Tuo "selättää" on myös painitermi, eli "painaa vastustajan hartiat painimattoon, jolloin voitat painiottelun".

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #42 : 10.09.22 - klo:21:10 »
Okai, ymmärsin hieman väärin. Arvelin todella että se tarkoittaa "jättää selän taakse"

No tavallaan sama.

Tuli mieleen ajatus, että todella voi jättää taakseen jonkun kauan elämää vaivanneen asian mikä on ikäänkuin sitonut  ja astua vapaana eteenpäin.
Se tuntuu hyvältä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #43 : 11.09.22 - klo:16:33 »
Tätä keskustelua tietty voisi laajentaa siihen suuntaan, että mitä mieltä ollaan Pawsonin muusta opetuksesta. Itse olen karttanut häntä koska hänet joissain yhteyksissä on kai todettu opettavat reformoitua oppia, siis kalvinismin suuntaan. Netmissionissa arvostamani nimimerkki Greenis mainitsi että hän arvostaa Pawsonia monesta syystä kalvinismin hivahteesta huolimatta.

Minä olen vain ikäänkuin allerginen kalvinismille joten tähän mennessä olen täysin välttänyt hänen opetuksiaan. Eilen kuuntelin erästä toista opetusta häneltä.
« Viimeksi muokattu: 11.09.22 - klo:17:01 kirjoittanut sandia »

Poissa Vilhelm

  • Viestejä: 148
  • aavikkosutten veli ja kamelikurkien kumppani
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #44 : 11.09.22 - klo:19:58 »
Minä en ole löytänyt moitittavaa. Hän pitäytyy tosi tiukasti Raamatun tekstissä ja perustelee kaikki väittämänsä hyvin.

Itse pidän hänen heikkona kohtanaan eskatologiaa. Se ei ole selkeän linjakasta kuten hänen muu opetuksensa.

Mutta en pysty häntä läpikotaisin arvioimaan, Hän on niin paljon edellä viisaudessa ja tiedossa minua.

Olen lähinnä kuunteluoppilas.
'Sille, joka voittaa, annan valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'