Kirjoittaja Aihe: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.  (Luettu 56914 kertaa)

Poissa pax

  • Viestejä: 1711
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #345 : 12.01.23 - klo:14:12 »
Olen ymmärtänyt että usein käytetään ilmaisua parantaako Jumala homouden, voit ajatella jonkun sopivamman termin siihen. Sukupuolivietti on ihmisellä voimakas jos homon pitää ’lopettaa himo’ se on minun mielestäni parantumista ja suuri ihme.

Ai mitä tarkoitin pidättymisellä😊 sitä tietysti etteivät harrasta seksiä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6445
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #346 : 12.01.23 - klo:14:13 »
Olen toki huomannut että lähes kaikki nuoret ja nuoret aikuiset näkevät homoseksuaalisuuden ja sukupuolen vaihtamisen normaalina. Olen ihmetellyt sitä mistä moinen lähes globaali ajatuksenmuutos johtuu. Toki minulla on ajatus siitä, mutta ajattelin tuoda aiheen esille tällä tavalla.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6445
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #347 : 12.01.23 - klo:14:15 »
Olen ymmärtänyt että usein käytetään ilmaisua parantaako Jumala homouden, voit ajatella jonkun sopivamman termin siihen. Sukupuolivietti on ihmisellä voimakas jos homon pitää ’lopettaa himo’ se on minun mielestäni parantumista ja suuri ihme.

Ai mitä tarkoitin pidättymisellä😊 sitä tietysti etteivät harrasta seksiä.

En löydä Raamatusta tukea käsitykselle "parantaa homouden".
Eli luit ajatuksiani siten, että olen temmannut tuon ajattelun nykyisestä yhteiskunnasta ja ajattelusta.
En seuraa yleensä tuollaisia ajattelutapoja,koska minusta ne eivät ole valideja.
Eli heijastit minuun jotain mitä minä en ole. :) No problem.
Mutta tuota tapahtuu paljon juuri median seurauksena.  Ja sillä tapaa media manipuloi ja johtaa ajatuksiamme.

Ylläoleva ajattelu, että homoudesta parantuu on juuri esimerkki ajattelun psykologisoitumisesta. Jossain ketjussa juuri puhuimme siitä muistaakseni. :)

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1253
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #348 : 12.01.23 - klo:15:22 »
Lueskelin tässä identiteettijuttuihin liittyen arkkipiispa Tapio Luoman puhetta "Kristuksen omat", https://evl.fi/documents/1327140/89133375/arkkipiispa-luoman-avauspuhe-kirkolliskokouksessa-elokuu-2021.pdf

Siinä tuli esille, että kristittynä olo perustuu Kristukseen ja todistajana olemiseen. Joskin hän on ymmärtääkseni hieman sitä mieltä etteivät kristilliset arvot ole enää tärkeitä, tämä varmaan kattaisi jakavan homokysymyksenkin (voin tulkita väärinkin). Liberaalien ja konservatiivien jakaman kirkon johtajalta tämä on aika varovainen näkemys. Samoin perinteiset raamatulliset arvot saattavat asettua maailman kanssa aika vastahankaan nykyään, eikä kirkko ehkä ole enää samanlainen "arvojohtaja" tai niiden määrittelijä kuin joskus.

Luoma:
Lainaus
"Onpa siis kyseessä yksittäinen kristitty tai heistä koostuva seurakunta, kristillisen identiteetin perusta on Jeesus Kristus, yhteys häneen, hänen läsnäolonsa. Kirkon suuri opettaja, 1200-luvulla elänyt Tuomas Akvinolainen on määritellyt, kuka on kristitty. Hänen mukaansa ”kristityksi nimitetään sitä, joka on Kristuksen oma.” Jos Tuomasta on uskominen, kristittyä ei määritellä hänen ominaisuuksiensa, mielipiteidensä, käyttäytymisensä tai puhetapojensa perusteella. Olennaista on kristityn suhde Kristukseen, se, että hän on Kristuksen oma. "

"Näin teologinen puheenparsi voi tuntua oudolta. Onko kristityn identiteetti siis jonkinlainen uskonnollinen salaisuus tai henkimaailman asia? Mitä se tarkoittaa käytännössä? Itse asiassa juuri tämän selville saaminen ja todeksi eläminen on kirkon olemassaolon syy ja tarkoitus. Kasteessa meidät on liitetty Kristukseen. Ehtoollisessa me otamme vastaan Kristuksen. Arjessa ja juhlassa me elämme elämää, jossa Kristus on aina läsnä. Meidät siunataan hautaan Kristuksen omina. Kristityn elämässä ei ole sellaista hetkeä, jossa hänen identiteettinsä ytimessä ei olisi Jeesus Kristus."

"Meitä ei ole kutsuttu ensi sijassa julistamaan ”kristillisiä arvoja” tai niihin perustuvia mielipiteitä. Sen sijaan meidät on kutsuttu ylösnousseen Kristuksen todistajiksi, elämään todeksi identiteettiämme Kristuksen omina ja pitämään esillä evankeliumin ainutlaatuista viestiä pieniä, heikkoja ja syntisiä ihmisiä rakastavasta Jumalasta, joka haluaa pelastaa koko maailman. Olkoon siitä Jumalalle ylistys ja kunnia, ikuisesti."
« Viimeksi muokattu: 12.01.23 - klo:15:36 kirjoittanut Korpima »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #349 : 12.01.23 - klo:15:49 »
Jossain on uskovia, jotka ajattelevat yleistäen, että esim. homous poistuu ihmisestä uudestisyntymän hetkellä. On kuitenkin niin, että useat lapset ovat uudestisyntyneet ja vasta sen jälkeen alkaa seksuaalisuus herätä. Hämmennys on suuri, kun kiinnostus kohdistuu samaan sukupuoleen. Heitä on yllättävän paljon seurakunnissa. Heistä jotkut ovat tulleet esiin omalla nimellään ja kertoneet ihmeellisen muuttumiskokemuksensa. Taustalla on ollut mm. vaikeita traumoja. Jumalan Henki on parantanut sisäistä maailmaa ja samalla hiljalleen muuttanut myös seksuaalisuuden.

Mielestäni ei voi yleistäen sanoa, että esim. homous johtuu aina himosta.

Poissa pax

  • Viestejä: 1711
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #350 : 12.01.23 - klo:17:46 »
Olen ymmärtänyt että usein käytetään ilmaisua parantaako Jumala homouden, voit ajatella jonkun sopivamman termin siihen. Sukupuolivietti on ihmisellä voimakas jos homon pitää ’lopettaa himo’ se on minun mielestäni parantumista ja suuri ihme.

Ai mitä tarkoitin pidättymisellä😊 sitä tietysti etteivät harrasta seksiä.

En löydä Raamatusta tukea käsitykselle "parantaa homouden".
Eli luit ajatuksiani siten, että olen temmannut tuon ajattelun nykyisestä yhteiskunnasta ja ajattelusta.
En seuraa yleensä tuollaisia ajattelutapoja,koska minusta ne eivät ole valideja.
Eli heijastit minuun jotain mitä minä en ole. :) No problem.
Mutta tuota tapahtuu paljon juuri median seurauksena.  Ja sillä tapaa media manipuloi ja johtaa ajatuksiamme.

Ylläoleva ajattelu, että homoudesta parantuu on juuri esimerkki ajattelun psykologisoitumisesta. Jossain ketjussa juuri puhuimme siitä muistaakseni. :)

Ei tämä maailma puhu Jumalan parantavasta voimasta homoudessa, se ruokkii sitä kaikin mahdollisin keinoin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6445
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #351 : 13.01.23 - klo:02:22 »
Jossain on uskovia, jotka ajattelevat yleistäen, että esim. homous poistuu ihmisestä uudestisyntymän hetkellä. On kuitenkin niin, että useat lapset ovat uudestisyntyneet ja vasta sen jälkeen alkaa seksuaalisuus herätä. Hämmennys on suuri, kun kiinnostus kohdistuu samaan sukupuoleen. Heitä on yllättävän paljon seurakunnissa. Heistä jotkut ovat tulleet esiin omalla nimellään ja kertoneet ihmeellisen muuttumiskokemuksensa. Taustalla on ollut mm. vaikeita traumoja. Jumalan Henki on parantanut sisäistä maailmaa ja samalla hiljalleen muuttanut myös seksuaalisuuden.

Mielestäni ei voi yleistäen sanoa, että esim. homous johtuu aina himosta.

Ajattelen, että kaiken synnin takana on himo.

Kun vaikka ihminen on pettynyt aviopuolisoonsa, kokee itsensä hylätyksi, ja ilman rakkautta jätetyksi, luonnollisesti koemme surua, pettymystä, yksinäisyyttä, huonoutta siten että epäilemme olemmeko edes rakkauden ansanneita, ehkä meissä on jokin vika. Ja kaipaamme kovasti rakastetuksi tulemista.

Kaikki inhimillisiä tunteita ja tarpeita.

Sitten jos tapaa vaikka naimissa olevan henkilön ja alkaa kohdistaa kaikkia noita tarpeita tähän ihmiseen, voi tulla tunne, että tuo henkilö on juuri se joka kykenee täyttämään tarpeeni tulla rakastetuksi, halutuksi.
Se tunne aiheuttaa sen että alamme oikeuttaa sitä suhdetta vaikka se johtaa aviorikokseen.

Se olo että ellen saa tuon ihmisen rakkautta minkä koen ansainneeni, en voi elää. Mun tarvii saada se.
Ajattelen, että tuo on himo.

Jaakobin kirje:   
kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.

Ihminen sekoittaa oikeutetut tarpeensa ja synnin eikä enää näe siinä eroa ja silloin synti tuntuu oikeutetulta-

Viha on hieman samanlainen. Viha jotakuta kohtaan tuntuu niin oikeutetulta sen jälkeen mitä tuo ihminen on tehnyt minulle. Ja kun sitä sitten ilmaisee tätä henkilöä kohtaan, tuntuu että hetkeksi helpoittaa, mutta se viha ikäänkuin on kierre ja siihen liittyvät ajatukset nousevat jatkuvasti pintaan, ja sen mukana tulevat tunteet.
Se ei lopu sillä, että sen ilmaisee. Eli tulee ikäänkuin himo satuttaa toista ihmistä sillä vihalla. Tää on helppo nähdä kun esim. työssäni joudun tapamaan jo eronneita puolisoita ja yrittää opettaa heitä toimimaan yhdessä sen verran että voivat kasvattaa yhdessä lapsia. Joskus tuomari määrää heidän opettelemaan sitä.
Se viha mitä nämä vanhemmat kokevat toisia kohtaan on intensiivistä ja molemmat vain keskittyvät hyökkäämään sanallisesti toisia kohtaan ja käyttävät kaikkea saavuttaakseen sen päämäärän.

On helppo ymmärtää miksi Jeesus samastaa vihan ja murhan. Samoin tekee Johannes kirjeessään.

Uskon, että Jumalan sana kykenee näyttämään totuuden siitä missä menee oikeutettujen tunteiden ja synnin raja. Jumala teki sen minulle selväksi eräässä hyvin tuskallisessa tilanteessa. Ja sitä kautta kykenin näkemään  itsessäni sen mikä on syntiä ja mikä on oikeutettua inhimillistä tunnetta.

« Viimeksi muokattu: 13.01.23 - klo:04:17 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #352 : 13.01.23 - klo:10:33 »
Funtsaan, oliko sandian teksti tarkoitettu oman viestini kommentiksi vai yleisenä viestinä ketjuun. Oli miten oli, en kuitenkaan omalla kohdalla ole ajatellut tuonkaltaista "synnin oikeuttamista". Synti on aina syntiä, eikä sitä voi puolustella, eikä voi saada vähemmän synnilliseksi edes itseään huijaamalla, koska tällainen huijaaminenkin paljastuu Jumalan valkeudessa heti alkuunsa. Synnin kauhistavuus tulee voimalla läpi kaikesta tällaisesta, ei kannata edes yrittää kaunistella sitä. Tämä siis oman kokemuspohjalta sanottua. Joku toinen ei koe samalla tavalla.

Esimerkiksi homous on asia, jonka syitä en kuittaa yksiselitteisesti. Sen enempää en lähde analysoimaan, koska sellaiseen minulla ei ole resursseja.

Poissa pax

  • Viestejä: 1711
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #353 : 13.01.23 - klo:10:42 »
En ole havainnut että kukaan kirjoittajista olisi sen kannalla että uskova saa harjoittaa haureutta, oli sitten homo tai hetero.

Palaan vielä siihen kun kirjoitin Jumalan parantavasta voimasta homoseksuaaleihin mihin sandia puuttui.
Kun Jeesus söi ja seurusteli syntisten kanssa ja häntä siitä nuhdeltiin, hän vastasi ettei terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. Itse ymmärrän että ei niinkään ollut kysymys sairaista vaan synnistä kipeitä olevia ihmisiä joita hän halusi parantaa Jumalan seurakuntaan.
« Viimeksi muokattu: 13.01.23 - klo:10:51 kirjoittanut pax »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6445
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #354 : 13.01.23 - klo:13:51 »
Funtsaan, oliko sandian teksti tarkoitettu oman viestini kommentiksi vai yleisenä viestinä ketjuun. Oli miten oli, en kuitenkaan omalla kohdalla ole ajatellut tuonkaltaista "synnin oikeuttamista". Synti on aina syntiä, eikä sitä voi puolustella, eikä voi saada vähemmän synnilliseksi edes itseään huijaamalla, koska tällainen huijaaminenkin paljastuu Jumalan valkeudessa heti alkuunsa. Synnin kauhistavuus tulee voimalla läpi kaikesta tällaisesta, ei kannata edes yrittää kaunistella sitä. Tämä siis oman kokemuspohjalta sanottua. Joku toinen ei koe samalla tavalla.

Esimerkiksi homous on asia, jonka syitä en kuittaa yksiselitteisesti. Sen enempää en lähde analysoimaan, koska sellaiseen minulla ei ole resursseja.

Se oli yleisellä tasolla annettu kommentti lauseeseesi, että et usko että homoseksuaalisuuden takana on aina himo.
Selvensin mitä minä ymmärrän käsitteellä himo.
Ja miten se on eri asia kuin särkyneimmänkin ihmisen haavoittunut tunne-elämä.
Sitten tuli mieleen, miten Herra näytti minulle mikä on murtuneen sydämen ja synnin ero omassa elämässäni. Tajusin sitten, että mainitsemani Heprealaiskirjeen kohta ehkä todella kuvaa sitä miten Herra voi paljastaa ihmiselle salatuimmatkin totuudet omasta sydämestä.

En ajattele, että me ihmiset olemme kovin erilaisia sen suhteen mistä eri synnit johtuvat.
Esim. työssäni jatkuvasti käsittelen lasten hyväksikäyttäjien ajatuksia siitä miten he päätyivät  tekemään sen mitä tekivät. Yleensähän he näkevät lapsen yhdenvertaisena seksikumppanina ja heidän päässään on fantasia yhdenvertaisesta seksuaalisesta suhteesta ja se AINA täyttää muitakin tarpeita, kuten läheisyyden, rakkauden tarpeita seksin ohella.  Ja myös usein he kokevat valtavaa voimattomuutta omassa elämässään ja teko antaa heille tunteen, että joku kuulee heitä ja tavallaan suostuu siihen mitä he haluavat.  Huom. vertaan tässä heitä itseeni, joten kukaan ei voi syyttää, että voi kauhea että mä voin edes puhua homoudesta ja lasten hyväksikäytöstä samassa yhteydessä.

No me kaikki olemme samaa langennutta ihmissukua. Ja Jumala voi paljastaa kenelle tahansa heidän koukeronsa.
« Viimeksi muokattu: 13.01.23 - klo:14:31 kirjoittanut sandia »

Poissa Vilhelm

  • Viestejä: 148
  • aavikkosutten veli ja kamelikurkien kumppani
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #355 : 13.01.23 - klo:15:35 »
Mulla on tietokoneongelma joka aihettaa katoamisia keskustelusta.

Mutta hyviä mielipiteitä on kirjoitettu.Jotenkin tuntuu että outo ajatus -'en tuomitse sinua, tuomitsen synnin', johtaa siihen että synnillisistä teoista pidättäytymällä taistelu olisi voitettu. Ehkä siksi että normaalisti toisesta ei näe kuin osan teoista.

Itse sanoisin että se vasta alkaa siitä. Jeesuksen puheista ei näe eroa synnin ja syntisen välillä. Hän kategorisesti tuomitsee ihmisen (joka ajattelemalla tekee syntiä). Jeesus vaatii kääntymistä. Luopumista. Sanoo että jos varastaminen on sinulle ongelma hakkaa käsi pois ettet varkaana joutuisi helvettiin. Ja sitten sielun tuomio: Jos silmäsi vilkuilee himossa toista ihmistä sokeuta se ettet....

Jos homohimoa ei tuomita ajatuksen asteella, sitä ei voi tuomita teossakaan.

En tiedä onko olemassa muuta seksuaalisuutta kuin seksuaalisuus. Viittaan kommenttiin jossa taas oletettiin homouden olevan jotain muuta kuin seksuaalista.

Jeesus kyllä opettaa että, himon kiusatessa ajatuksia, on tehtävä kaikki että se saadaan voitettua ja ajettua sieltä pois ettei se vedä mukanaan tuhoon. Jos(kun) tällainen tilanne tulee. Se on sinun hengellinen taistelusi jota ei voi jättää kesken.

Hyvä juttu on se, että Pyhä Henki, sinun niin halutessas,i vie sinut voittoon ja uudistaa mielesi. Mutta toisaalta samalla sanotaan että sinun on uudistettava mielesi.

Hyvä kommentti oli tuo, että seurakunnassa on aina kasvamassa ihmisiä joilla ei ole aikomustakaan seurata Jeesusta. He ovat sosiaalisista syistä mukana tai sitten vain pelkureita jotka odottavat itsensä rohkaistumista että vihdoin uskaltavat lähteä maailmaan nauttimaan sen himoista.

Jos on kyse uskovasta jota kiusaa jokin himo, homo-, vallan- tai rahanhimo. Hän ahdistuu tästä ja jos on viisas, lukee Raamatusta että se himo nousee maailmasta ja sen ruhtinaasta. Mitä sitten. Hän siis on siteissä maailmaan joka syöttää häneen Jumalanvastaista elämäntapaa.

Silloin karsitaan. Netflix? -Tuoko vanhurskautta, pyhyyttä, rauhaa, puhtautta, Hengen läsnäoloa???
Jos ei, niin pois.
Spotify? -Tuoko vanhurskautta, pyhyyttä, rauhaa, puhtautta, Hengen läsnäoloa???
Jos ei, niin pois.
Yle TV1 -Tuoko vanhurskautta, pyhyyttä, rauhaa, puhtautta, Hengen läsnäoloa???
Jos ei, niin pois.
Karsimista, karsimista niin kauan että näkee mikä saasta on itsestä peräisin ja mitä syötetään ulkoa. Sen jälkeen on jokin konkreettinen omasta sielunmaisemasta nouseva synti (henkilökohtainen helmasynti). Ja se on se taistelukenttä johon Jeesus sinut haluaa johdattaa. Ja se tulee 100% varmasti ajamaan sinut ristin juurelle vielä monta kertaa.

Ja se pelastaa sielun.
« Viimeksi muokattu: 13.01.23 - klo:15:40 kirjoittanut Vilhelm »
'Sille, joka voittaa, annan valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'

Poissa Vilhelm

  • Viestejä: 148
  • aavikkosutten veli ja kamelikurkien kumppani
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #356 : 13.01.23 - klo:16:08 »
Ja kyllä minä tiedän mikä vaara tuossa on.

Olenhan elänyt helluntailaisuudessa seitkytluvun lopusta alkaen niin että muistan sen tekopyhyyden ja teeskentelyn määrän.

Se oli homoutta kuvottavampaa. Se oli ulkokultaisuutta.
'Sille, joka voittaa, annan valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #357 : 13.01.23 - klo:16:49 »
Sandia tietenkin himo ja traumatisoituneen henkilön tunne-elämä ovat eri asioita. Jos joku täällä ei kerro kovinkaan paljoa itsestään ja elämästään, ei se tarkoita, ettei olisi kärryillä siitä, mistä puhutaan. Toin vain esille sen, että en halua olla kaikkitietävä ihminen, joka ymmärtää Raamattua juuri oikein, nyt tässä po. asiassa. Jätän todella mielelläni avoimeksi sen, mistä esim. homous johtuu kenenkin kohdalla. Elämä ei ole yksiselitteistä eikä yksisäikeistä mielestäni. En koe tarvetta vedota mihinkään, koska en koe tarvetta olla oikeassa.

Omat viestini keskittyvät uskossa oleviin henkilöihin. Ja onhan aina ihanaa kuulla Jumalan teoista ihmisten elämässä.

Yleisesti vielä, Jeesus tehtiin synniksi meidän tähtemme, että meille avautuisi tie pelastukseen. Hän ei tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että ihmiset pelastuisivat parannuksen ja uskon kautta Jeesukseen.

Poissa Vilhelm

  • Viestejä: 148
  • aavikkosutten veli ja kamelikurkien kumppani
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #358 : 13.01.23 - klo:23:37 »
Hyvin yleinen harhaluulo liberaalien keskuudessa onkin että Jeesus ei tuomitsisi ketään. Sehän on täyttä puppua sillä juuri Jeesus on se jolle Isä on antanut kaiken tuomiovallan. Ja juuri Jeesus on se joka on ankarimmat tuomiot lausunut ihmissydämestä ja sen kantajista.

Ja juuri ne sanat jotka Jeesuksen suusta tulivat/tulevat, tuomitsevat koko maailman.

Lainaus
Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,  että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.
Lainaus
Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
Lainaus
Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä. Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.

Lainaus
En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea,
Lainaus
Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.  Ja vaikka minä tuomitsisinkin, niin minun tuomioni olisi oikea,
Lainaus
Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.

Lainaus
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Kaikessa tässä on täysin ilmeistä normaalilukutaitoiselle että Jeesus ei tuomitse Häneen uskovia. Siis niitä jotka ovat kääntyneet syntielämästään ja lähteneet seuraamaan Häntä. Mutta kaikki muut tuomitsee nimenomaan Hän.

Ainut kohta missä hätäinen lukija voi kompastua on tämä:

Lainaus
Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.  Ja vaikka minä tuomitsisinkin, niin minun tuomioni olisi oikea,

Eli fariseukset tuomitsevat lihan mukaan. Jeesus ei tuomitse lihan mukaan. Ja vaikka tuomitsisikin, tuomio olisi oikea. Koska Jeesus lihassa ei ole silti lihan vallassa.

Muu tulkinta johtaa Jeesuksen ja Isän puheet tuomioista ja tuomitsemisista ristiriitaan tuon kanssa.

Ja kuka voi väittää ettei Jeesus tuominnut ihmisiä.

"te kyykäärmeen sikiöt..." "te olette isästä perkeleestä..." "mene pois edestäni, saatana(pietari)..." jne... vaikka kuinka pitkään.

Joten tuomitsematon jeesus on joku aivan muu kuin se Herra joka synnit sovitti.
« Viimeksi muokattu: 14.01.23 - klo:00:06 kirjoittanut Vilhelm »
'Sille, joka voittaa, annan valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6445
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #359 : 14.01.23 - klo:00:07 »
Tosin kun Jeesus sanoi, "mene pois edestäni, saatana" hän sanoi sen omalleen.

Ja Paavali kirjoitti uskoville: "mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi."