Kirjoittaja Aihe: Voiko seurakunta olla vaarallinen?  (Luettu 12316 kertaa)

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #30 : 08.11.16 - klo:10:25 »
Minun mielestäni Hakkarainen enemmänkin toi esille sitä ettei jostain syystä halua olla seurakunnassa vaan viihtyy yksin joka ei varmaan ole Jumalan tahto. Hän hellarina puhuu tietysti siltä kantilta asiaa, jos hän olisi baptisti hän taas toisi asian sen seurakunnan kantilta.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #31 : 08.11.16 - klo:12:45 »
Minun mielestäni Hakkarainen enemmänkin toi esille sitä ettei jostain syystä halua olla seurakunnassa vaan viihtyy yksin joka ei varmaan ole Jumalan tahto. Hän hellarina puhuu tietysti siltä kantilta asiaa, jos hän olisi baptisti hän taas toisi asian sen seurakunnan kantilta.

Kuuntelin puhetta vain 20 min alusta. Tuohon, ettei "jostain syystä halua olla seurakunnassa vaan viihtyy yksin joka ei varmaan ole Jumalan tahto" sanoisin, että on aikoja jolloin Jumala vie omiaan yksinäisyyteen. Näinhän tapahtui tarsolaisen Sauluksenkin kohdalla. Jumala johti hänet yksinäisyyteen. Apt. 11:25a käännöksemme sanoo, että "Niin hän [Barnabas] lähti Tarsoon etsimään [anadzetesai] Saulusta". Tuo verbi anadzeteo-etsiä merkitsee "kiihkeää kaikkialta etsimistä", joka paikan kääntämistä kunnes löytää. Saulus ei siis ollut julkisessa toiminnassa mukana vaan syrjässä, yksin Jumalansa kanssa ja jälki oli erinomaista.  Kuitenkin on totta myös tuo, että Jumala tahtoo omiensa olevan yhdessä. Kaikella on määräaika; aika on olla yhdessä ja aika olla yksin Jumalan kanssa.

Tiesittekö muuten miten häkkiin suljettu satakieli oppii kauneimmat laulunsa? Se viedään muista erilleen viileään kellariin ja häkki peitetään liinalla. Kun se tuodaan sitten omistajansa määräämänä aikana olohuoneen lämpimään ja pimeän vaikuttanut peite häkin yltä vedetään syrjään, niin silloin satakielen laulu helkkyy taivaan kuoriin saakka. Se on ihmeellistä kuultavaa. Näin myös me opimme kauneimmat laulumme syrjässä ja usein pimeissä laaksoissa. Kyllä sen laulun erottaa muista, kun sitä joskus jossain kuulee.

Ifa

  • Vieras
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #32 : 08.11.16 - klo:15:17 »
Minun mielestäni Hakkarainen enemmänkin toi esille sitä ettei jostain syystä halua olla seurakunnassa vaan viihtyy yksin joka ei varmaan ole Jumalan tahto. Hän hellarina puhuu tietysti siltä kantilta asiaa, jos hän olisi baptisti hän taas toisi asian sen seurakunnan kantilta.
Kuuntelin ja tulin samaan ymmärrykseen.

Oloneuvos kirjoitti toisesta näkökulmasta ja näkee puhujan jopa syyllistävänä. Hakkarainen ei mielestäni käsittele muuta kuin sitä, että vieraannutaan seurakunnasta sellaisista syistä, jotka johtuvat eroajasta itsestään. Oloneuvoksen tarkoittama yksinäisyydessä oleminen on tietysti ymmärrettävää, mutta se syynä ei johda seurakunnasta eroamiseen eikä johdu kielteisestä asennoitumisesta seurakunnan jäsenyyttä kohtaan.

Jumalan seurakunta ei tietenkään ole yhtä kuin joku kirkko tai yhteisö, jotka ovat vain rakenteita, jotta seurakunta voi toimia lakien mukaan. Kärjistetysti sanoen, seurakuntaa ei käytännön toimijana voisi olla olemassakaan ilman rakenteita ja ihmisten jäsenyyksiä niissä.

Ifa

  • Vieras
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #33 : 08.11.16 - klo:16:09 »
Ei helluntaiherätys ole sama asia kuin Jumalan seurakunta. Helluntaiherätys on yksi monista kristillisistä uskonsuunnista (kuten vapaakirkko, luterilainen kirkko jne), mutta ei sama asia kuin Jumalan seurakunta. Joku voi erota noista, ei siksi että omassa elämässä olisi jotain erityisesti vialla vaan siksi, että uskonnollisessa yhdyskunnassa johon on liittynyt on jotain osoittautunut olemaan vakavasti vialla. Esimerkkinä mm. uuskarismaattiset harhaopit ja torontolaisuuden, jotka 90-luvulla ottivat seurakuntia pihteihinsä. Uskovia painostettiin ottamaan nämä eksytykset vastaan. Silloin toiset jättivät valitsemansa uskonsuunnan, mutta eivät Jumalan seurakuntaa. Minä olen yksi heistä ja Jumalan ihmeellisen suojelun ja johdatuksen kautta suhteeni Häneen syveni ja lujittui, samoin kuin siteeni Jumalan seurakuntaan kuuluvien kanssa (olivatpa johonkin suuntaan kuuluvia tai niistä eronneita -meitä ei yhdistä ensisijaisesti uskonsuunnat vaan se, että "olemme saaneet juoda samaa Henkeä").

Täällä samoja kokemuksia. Voisin palata siihen ekaseurakuntaan, josta aikoinaan erosin (ev.lut.) ellei sen ylin johto olisi niin pöpelikössä.
Entä Lähetyshiippakunta? Se on syntynyt heidän perustamana, jotka ovat pettyneet luterilaiseen kirkkoon.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #34 : 08.11.16 - klo:17:54 »
Minun mielestäni Hakkarainen enemmänkin toi esille sitä ettei jostain syystä halua olla seurakunnassa vaan viihtyy yksin joka ei varmaan ole Jumalan tahto. Hän hellarina puhuu tietysti siltä kantilta asiaa, jos hän olisi baptisti hän taas toisi asian sen seurakunnan kantilta.
Kuuntelin ja tulin samaan ymmärrykseen.

Oloneuvos kirjoitti toisesta näkökulmasta ja näkee puhujan jopa syyllistävänä. Hakkarainen ei mielestäni käsittele muuta kuin sitä, että vieraannutaan seurakunnasta sellaisista syistä, jotka johtuvat eroajasta itsestään. Oloneuvoksen tarkoittama yksinäisyydessä oleminen on tietysti ymmärrettävää, mutta se syynä ei johda seurakunnasta eroamiseen eikä johdu kielteisestä asennoitumisesta seurakunnan jäsenyyttä kohtaan.

Jumalan seurakunta ei tietenkään ole yhtä kuin joku kirkko tai yhteisö, jotka ovat vain rakenteita, jotta seurakunta voi toimia lakien mukaan. Kärjistetysti sanoen, seurakuntaa ei käytännön toimijana voisi olla olemassakaan ilman rakenteita ja ihmisten jäsenyyksiä niissä.

En oikein ymmärtänyt mitä kirjoitit. Jeesus liitti minut seurakuntaan 1971 eikä minulla ole käynyt mielessäkään ajatusta erota. Joskus langettuani olen kyllä ajatellut, että Hän erottaa minut, mutta Hän ei ole erottanut.

Kirjoitit tuossa myös näin, että "seurakuntaa ei käytännön toimijana voisi olla olemassakaan ilman rakenteita ja ihmisten jäsenyyksiä niissä". Jos se noin olisi niin kuinka maanalaiset seurakunnat ovat vuosisadoista toisiin kyenneet toimimaan ilman rakenteita ja jäsenluetteloja? Raha ja kiinteän omistaminen ovat käsittääkseni olleet (lähes) ainoat syyt yhdistysten perustamisille. Mielestäni raha, kiinteän omistaminen sekä vallan- ja hallitsemisen halu ovat olleet niitä tekijöitä, jotka herätyksiä ovat sammuttaneet ja karkoittaneet uskovaisia lahkoutuvista ja/tai maallistuvista "seurakunnista". Niistä eronneilla on voinut syystäkin olla kielteinen asennoituminen tuollaisten uskonsuuntien jäsenyyteen vaikka heillä ei ole kielteistä asennetta suhteessaan Jumalan Seurakuntaan.

Palaan ehkä tähän asiaan paremmalla ajalla. Nyt käyn laittamassa yhden rukouspyynnön tuonne esirukouspuolelle.

Ifa

  • Vieras
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #35 : 08.11.16 - klo:21:22 »
Hei Oloneuvos, kirjoitin tietysti sellaisesta seurakunnasta eroamisesta, joka on eroamista jäsenrekisteristä. Näitä rakenteita on oltava, että seurakunta voi  laillisesti toimia Suomessa ja monissa muissa maissa. Esimerkiksi lähetystyö, varainhankinta yleensä (kolehdit, muut lahjoitukset, myyjäiset yms.) diakoniatyö julkisena toimijana, laitosvierailut pääsääntöisesti, kokoontumistilat. Tuossa muutamia. Ne eivät ole mahdollisia ilman rahaliikennettä. Maanalaisesta seurakunnasta on tietysti puhuttava erikseen.

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #36 : 08.11.16 - klo:22:28 »
Jokainen uskova rakentaa seurakuntaa ja jokainen voi olla siunaukseksi jollekin toiselle vaikka ei edes itse sitä tiedä ja huomaa. Missä muualla voi kokea sellaista yhteisöllisyyttä missä itse Jumalan Henki yhdistää ihmiset. Jokaisella on mahdollisuus osoittaa rakkautta ja Kristuksen mieltä toista kohtaan, vain itseemme voime vaikuttaa ja ehkä sitä kautta muihin jos näkee puutteellisuutta muissa.