Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 19548 kertaa)

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #195 : 27.07.23 - klo:14:43 »
Korpiman viestiin 191 ajatusta, että ymmärtäisin oppimisen olevan muuttumista, jonka Jumala saa aikaan armon kasvatustyön tuloksena. Sitä kautta, että oltaisiin "muistavia kuulijoita" Jumalan sanan äärellä. Raamatun sana on elävä ja voimallinen, ihmisen osuus on olla avoin sen edessä, antaa sen tulla kohti sekä nuhtelevana että lohduttavana.

Hyvin sanottu! Yritin tuossa viestissä hieman sekoitella tieteellisiä oppimisen termejä ja hengellisiä käsitteitä, mutta ehkä hengellinen oppiminen on hyvä pitää hengellisenä. Henki, sielu, sydän, aivot jne. Toisaalta onhan kristityilläkin aivot ja jotenkin esimerkiksi Raamatun totuuksia voinee kerrata, muistella ja opiskella. Kertaus on opintojen äiti, usein.

Raamatun viestin liittäminen jokapäiväisen arkielämän tilanteisiin sitten voi joskus olla ainakin itselleni vaikeampaa. Parannus ja katumus on myös toiminnan muutosta ymmärtääkseni, vaikka myös mielen uudistumista. Luomakunta - ja yksittäinen ihminenkin - on monipuolinen kokonaisuus, jossa on erilaisia vaikuttavia osia.

***

Raamatussa olen VT:n kohdalla menossa Jeremian kirjassa (35, "Rekabilaiset esikuvina", https://raamattu.fi/raamattu/KR38/JER.35/Jeremia-35). Tässä kohdassa tulee sille se, että Jumalan ohjeita ja määräyksiä todella tulisi ja kannattaisi noudattaa prikulleen, koska ne johtavat hyvään. Onhan Jumala kaiken luoja ja ylläpitäjä, tietää varmasti mitä tekee.

Toisaalta tästä rekabilaisten esikuvallisesta isän käskyjen noudattamisesta (ei pidä juoda viiniä) mieleeni tuli Jeesuksen kritiikki isien perinnäissääntöjä kohtaan. Ehkä tässä voi ajatella, että Jumalan sääntöjä ei pidä sotkea ihmisten perinnäissääntöihin (rekabilaisten isän viinisääntö vs. vielä paljon korkeammat Jumalan säännöt). Mutta niistä pitäisi pitää kiinni yhtä tiukasti kuin rekabilaiset pitivät kiinni omasta ohjeistuksestaan.

Kuuliaisuus Jumalalle on kuuliaisuutta totuudelle, hyvyydelle, kauneudelle, toimivuudelle jne. Pätee varmasti vielä nykymaailmassakin erilaisten kiistojen ja kehityskulkujen keskellä.
« Viimeksi muokattu: 27.07.23 - klo:15:14 kirjoittanut Korpima »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #196 : 27.07.23 - klo:18:48 »
Korpiman viestiin 191 ajatusta, että ymmärtäisin oppimisen olevan muuttumista, jonka Jumala saa aikaan armon kasvatustyön tuloksena. Sitä kautta, että oltaisiin "muistavia kuulijoita" Jumalan sanan äärellä. Raamatun sana on elävä ja voimallinen, ihmisen osuus on olla avoin sen edessä, antaa sen tulla kohti sekä nuhtelevana että lohduttavana.

Hyvin sanottu! Yritin tuossa viestissä hieman sekoitella tieteellisiä oppimisen termejä ja hengellisiä käsitteitä, mutta ehkä hengellinen oppiminen on hyvä pitää hengellisenä. Henki, sielu, sydän, aivot jne. Toisaalta onhan kristityilläkin aivot ja jotenkin esimerkiksi Raamatun totuuksia voinee kerrata, muistella ja opiskella. Kertaus on opintojen äiti, usein.

Raamatun viestin liittäminen jokapäiväisen arkielämän tilanteisiin sitten voi joskus olla ainakin itselleni vaikeampaa. Parannus ja katumus on myös toiminnan muutosta ymmärtääkseni, vaikka myös mielen uudistumista. Luomakunta - ja yksittäinen ihminenkin - on monipuolinen kokonaisuus, jossa on erilaisia vaikuttavia osia.
Samaa olen ajatellut tuosta käytäntöön soveltamisesta ja ollut jollain lailla suruissani omasta hitaudesta ymmärtämään ja taipumaan Jumalan tarkoittamalla tavalla. Työ on onneksi Jumalan, itseä ei voi muuttaa.

Joka päivä voi iloita armon osallisuudesta ja rukoilla ymmärrystä, mielen uudustusta aina kun tilanteita tulee. Sitäkin tapahtuu, että huomaa muuttuneensa. Se ilmenee jossain käytännön tilanteessa, jossa esim. ajattelee ja toimii ihan toisin kuin joskus aiemmin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #197 : 12.08.23 - klo:18:01 »
Luin Apt. 4. lukua ja siitä käy ilmi, että jo silloin esiintyi henkilöitä, jotka väittivät "jotakin olevansa", mutta he aina lopulta hävisivät pois. Eli erilaisia tyyppejä jotka pyrkivät saamaan vaikutusvaltaa hengellisellä alueella on ilmeisesti aina ollut. Jakeet 36-39.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1717
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #198 : 15.08.23 - klo:07:51 »
Tulipa niin ’siunattu’ olo kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen ilmestyi ensimmäiseksi Maria Magdaleenalle josta oli ajanut ne riivaajat ulos. Ei se ollut sattumaa.❤️
Ihmiset askartelevat hierarkian mukaan, kuka on arvovaltaisin sille osoitetaan ja annetaan kunnia ja huomionosoituksia.
Jumala on rakkaus ja toimii sen mukaan.
« Viimeksi muokattu: 15.08.23 - klo:10:39 kirjoittanut pax »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #199 : 01.09.23 - klo:14:19 »
Luin Apostolien teon luvusta 12 siitä, kun Jumala johdatti Pietarin pois vankilasta.
Pietari nukkui kahden sotamiehen välissä, sidottuna kaksilla kahleilla; ja vartijat vartioitsivat oven edessa vankilaa.  Siitä enkeli vain johdatti hänet vapauteen kahleista, sotamiehistä, lukikuista ovista ja portista.

Kun on aika lähteä, niin silloin on aika lähteä.

Mulla on noin kuvannollisesti vähän samanlaiset tunnelmat.
Irtisanoutuminen vankilan virasta tapahtui myös hyvin nopeasti ja odottamattomasti tavallaan.  :

Pietarin oli määrä olla oikeudessa seuraavana aamuna. Siitä tuli mieleen, että Päivi Räsäsellä on taas oikeusistunto tänään.
Kuuntelin hänen tämän aamuisen juttelunsa FBstä.
« Viimeksi muokattu: 01.09.23 - klo:20:34 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #200 : 03.09.23 - klo:18:52 »
Heh, kun tänään menin seurakuntaan ja laulu alkoi, seinälle oltiin heijastettu tämän laulun sanat.
https://www.youtube.com/watch?v=Rrh0xZg

En sano, että hirveän paljon yleensä pidän tällaisesta hengellisestä musiikista, mutta tuossa on ihan okei sanat.
Mutta ihan ensiksi näin siis nämä sanat kun menin kirkkoon:


there's no prison wall you can't break through   :)  Siis suomeksi: "ei ole sellaista vankilan muuria, mitä et sinä (Herra) kykene murtamaan.

Siis viittaan tällä edelliseen viestiini.

En tunne tuota laulua entuudestaan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #201 : 05.09.23 - klo:18:05 »
Olen tullut tietoiseksi siitä, että kaikki Pietarin puheet, taisi olla kolme, Apt.'n alussa, sitten Stefanuksen puhe ja Paavali puhe Antiokioassa olivat teemaltaan samanlaisia.
Kaikissa niissä puheissa Pietari, Paavali ja Stefanus lähti VTn kirjoituksista ja siihen perustuen opettivat, että Jeesus on Jumalan Poika, Messias, ja että ainoastaan Hänen kauttaan pelastumme.

Se on jotenkin vaikuttavaa johdonmukaisuudessaan ja tavallaan yksinkertaisuudessaan.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #202 : 05.09.23 - klo:23:04 »
Juu, ja onhan siinä lähestymistavassa järkeä etenkin juutalaisia lähestyttäessä. Heillehän oma historiansa suurmiehet mukaan lukien ja uskontonsa varmaankin olivat useimmille tuttuja. Siihen sitten jatkoksi ikään kuin uusin palanen eli messias Jeesus. Historia ja uutuus.

Lisäys: en nyt tiedä onko tuo edellä käyttämäni suurmies-nimitys kovin hyvä hengellisessä mielessä, mutta ainakin Jumalan voimallisesti käyttämiä ja esim. Mooseskin taisi olla hyvin nöyrä ja muutenkin hyvä.
« Viimeksi muokattu: 05.09.23 - klo:23:11 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #203 : 06.09.23 - klo:14:09 »
Juu. Tuli myös mieleen kohta muistaakseni Luukkaan evankeliumissa. Jeesus ylönousemuksensa jälkeen selitti muutamalle opetuslapselle sen, miten VT jo puhui hänestä. Sekin on vakuuttava kohta. Katson löydänkö se lyhyessä ajassa.

Luuk. 24
44. Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
45. Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1717
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #204 : 25.09.23 - klo:13:07 »
Aloin myös lukemaan Matteusta.
 Minua puhuttelee se kun tietäjät löysivät Jeesus vauvan ja heittäytyivät maahan kumartamaan häntä. Olisi paljon tavallisempaa että olisivat siinä ihmetelleet että tässä tämä vauvako on juutalaisten kuningas ja olisivat vaihtaneet ihmetteleviä katseita.

Samoin mietin sitä kun Joosef sai unessa Herralta ohjeita minne pitää muuttaa milloinkin että kaikki menee hyvin ja Jumalan suunnitelmien mukaan. Helposti ainakin itse ajattelen kun Jumalalla on kaikki valta niin hän voi likvidoida murhaajat pois tieltä mutta kaikki menee ajallaan eikä hän raivaa pois pahantekijöitä tuosta vain. Putinin saa touhuta touhujaan toistaiseksi.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1717
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #205 : 26.09.23 - klo:08:20 »
Tykkään lukea evankeliumeita, aina niistä löytää uutta mietittävää ja ihmeteltävää.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #206 : 27.09.23 - klo:23:35 »
Tämä jae tuli vastaan ja onhan se tiivistetysti ja hyvin sanottu, kun sitä vähän mietiskelee:

Lainaus
Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, taivaan tähtien Isältä, jonka luona ei mikään muutu, ei valo vaihdu varjoksi. (Jaakob 1:17, https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/JAS.1)

Aiheuttaa eräänlaista sense of wonder -fiilistä. Hyvä jos Raamatun tutkimiseen saisi enemmän tällaista ihmetystä, syvää kunnioitusta tai hämmennystäkin aiheuttavaa. Onhan kaikki hyvin ihmeellistä.

Luomakunnan ja Raamatun mysteerit!

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #207 : 28.09.23 - klo:15:00 »
Olen lukemassa Raamattua VT:n puolella Danielin kirjassa:

Lainaus
»Lopulta tuli eteeni Daniel, jonka nimenä on Beltesassar minun jumalani nimen mukaisesti ja jossa asuu pyhien jumalien henki. Minä kerroin hänelle unen: ’Beltesassar, sinä ylin enteidenselittäjä! Minä tiedän, että sinussa asuu pyhien jumalien henki ja ettei mikään salaisuus ole sinulle selittämätön. Kuule uni, jonka olen nähnyt, ja selitä se. (Daniel 4:5-6, https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/DAN.4)

Tästä tuli mieleen ja aikaisemmasta pohdinnasta, että jotenkin tulisi mieltää vielä paremmin Raamatun sivujen ja nykyisen elämän ja ajan vastaavuus. Siis se, että Raamattu ei ole "vain jotain tarinaa", vain myös ajankohtaista nykytodellisuutta omassa elämässä (ja muiden kristittyjen).

Jotenkin helposti sitä lukiessa siirtyy vain "tarinaa seuraamaan", eikä osaa sisäistää sitä omaan nykyhetkeen. Tai ymmärtää sen ihmeteltävyyttä. Ja että sama Jumala ja Henki on ja toimii Raamatun sivuilla ja nykyhetkessä, siis kristityissä. Pitää siis jotenkin erillään ympäröivän nykytodellisuuden ja Raamatun, vaikka ne tietysti ovat samaa hengellistä todellisuutta.

Samoin tuosta Pyhän Hengen temppelinä olosta kyllä tuli mieleeni hieman maallisia ajatuksia. Ihmisillähän on kaikenlaisia biologisia ja psykologisia tarpeita, haluja ja himojakin (vaikka ruumiin himoja ei pitäisi noudattaa). Näitä ei oikein osaa yhdistää ylevään termiin "Pyhän Hengen temppeli" (biologia on biologiaa jne.). Harva kristitty varmaankaan on kuitenkin täysin ylevä, mutta varmasti syntisenä ihmisenä olo on nykyisin ikään kuin sallittua: vain Kristus on Kristus. Esimerkiksi Danielkin oli varmasti syntinen, eikä täydellinen kaikessa ja hänelläkin oli biologiset puolensa.

Hengen ylevyys ja ihmisenä vaeltelun biologisuus ja raadollisuuskin pitää nähdä osana Jumalan suunnitelmaa, jossa ihmisenä olo saa uuden hengellisen ulottuvuuden. Ylhäältä tänne alas, jossa pienet ihmiset elelevät.
« Viimeksi muokattu: 28.09.23 - klo:15:09 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #208 : 29.09.23 - klo:14:20 »
Tämä jae tuli vastaan ja onhan se tiivistetysti ja hyvin sanottu, kun sitä vähän mietiskelee:

Lainaus
Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, taivaan tähtien Isältä, jonka luona ei mikään muutu, ei valo vaihdu varjoksi. (Jaakob 1:17, https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/JAS.1)

Aiheuttaa eräänlaista sense of wonder -fiilistä. Hyvä jos Raamatun tutkimiseen saisi enemmän tällaista ihmetystä, syvää kunnioitusta tai hämmennystäkin aiheuttavaa. Onhan kaikki hyvin ihmeellistä.

Luomakunnan ja Raamatun mysteerit!

Juu tuossa yhdessä jakeessa on todella jo niin paljon Jumalasta!

Olen ollut huomaavinani kirjoituksistasi, että ehkä sinä olet saanut "ilmestyksen" tai ymmärrystä siitä miten hyvä on se että, Jumala on.
Viittaat siihen melko usein.  Siis tää on mun tulkintani, toivottavasti ei mene ihan pieleen. Sori, jos niin kävi.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #209 : 29.09.23 - klo:14:46 »
Olen ollut huomaavinani kirjoituksistasi, että ehkä sinä olet saanut "ilmestyksen" tai ymmärrystä siitä miten hyvä on se että, Jumala on.
Viittaat siihen melko usein.  Siis tää on mun tulkintani, toivottavasti ei mene ihan pieleen. Sori, jos niin kävi.

Toivottavasti näin on! Siis olen saanut ymmärrystä (jotakin kautta). En kylläkään osaa sanoa miten tai mistä.

Jotenkin tuntuu siltä, että on hiljalleen muodostunut hieman jonkinlaista aavistusta Raamatun kokonaiskuvasta ja sitä kautta Jumalasta ja myös maailman hengellisestä ulottuvuudesta. Vaikkapa Jeesuksen opetuksen laadukkuudesta - hänhän puhuu ja tekee asiaa. Ja on luotettava ja voimallinen! Siis kokonaisuuden syvällisempää tajuamista.

Se ikään kuin asettaa sohlailevan ja syntisen ihmisen omaan pieneen tilaansa. Rajallinen ja tilapäinen ihminen, ikuinen ja luotettava Luoja, johon voi luottaa ja joka ei ole menossa pois. Tavallaan aika itsestäänselvyyksiä uskovalle, mutta tuntuu ottavan oman aikansa (vuosiakin) ennen kuin asioita todella sisäistää.

Ja lisäksi olen etenkin viime aikoina (tänäänkin) kamppaillut omien vanhojen syntieni ja lihani kanssa aika aktiivisesti, niin mieli kaipaa jotain parempaa kuin oma langenneisuus. "Virheitä on tullut tehtyä. Seurauksia näkyy ja tuntuu." Ja onneksi on Jumala, jota voi kiittää elämän hyvistä puolista.
« Viimeksi muokattu: 29.09.23 - klo:14:53 kirjoittanut Korpima »