Minustakin on kauheaa, että kaikki eivät pääse taivaaseen, mutta niin Raamattu selvästi kertoo ja tuomion päivä on kaikille. (Meillä luterilaisilla ei siis ole vapaata tahtoa pelastusasiassa ja luonnon rajoitukset monessa muussakin asiassa. Saamme siis kasteenkin lahjana, vaikka pappi sen suorittaa ja kasteelle mennään tai viedään, mutta homma ei ole siinä teossa, vaan Sanassa joka vettä apuna käyttäen on siinä lahjana ja Kristuksen tekemänä yksin.
Raamattu ei tue ajatusta, että kasteen avulla lapsi saisi synnit anteeksi.
Lapsen pelastuminen perustuu armoon eikä siinä ole kastevedellä mitään tekemistä.
Aikuisen tai ymmärtäväisessä iässä olevan kasteen merkityksen voi ajatella olevan tahdon ilmaisu kääntyä synneistä seuraamaan Jeesusta. Vapaissa suunnissa tuo tahdon ilmaisu tehdään usein käden nostamisella.
Saulukselle lausuttu "Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi" sisältää kehotuksen antaa oma tahdon ilmaisu ottamalla kaste.
Syntejä ei kuitenkaan pestä pois vedellä, vaan verellä.
Samoin kaikki ihmiset (aatamissa) syntyvät syntisinä, se on fakta. En pysty ymmärtämään, mitä Natanael kirjoittaa. Tarvitsisin Junkkaalan "suomentamaan" sen minulle. Kaikki se mistä puhut saan minä siinä vesikasteessa (vauva- ja lahjana), joka on itsessään siis pelkkää vettä, mutta SANA... (Alkaa aivot pursuamaan otsasta ulos, joten tältä päivältä tämä).
No, tuo ajatus ei perustu Raamattuun, vaan luterilaiseen oppiin.
Tuo vauvakastejuttu on oikeastaan vähän sama juttu kuin mitä tapahtui Joosuan kirjassa.
Ruubenilaiset, gaadilaiset ja puolet manasselaisista pystyttivät itselleen muistomerkin oikeasta alttarista. Joos.22:10-
Väistämättä tulee mieleen vanhat kirkot: katoliset, ortodoksit sekä anglikaanit/luterilaiset.
Nuo sukukunnat halusivat asettua Mooseksen antamaan (Jumalan sallimaan) maahan eivätkö sinne minne Jumala olisi halunnut heidät viedä asumaan eli Jordanin yli.