Kirjoittaja Aihe: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet  (Luettu 1679 kertaa)

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #30 : 02.06.22 - klo:17:32 »
Olet varmaan kuullut käsitteestä ”Sidottu ratkaisuvalta”.  Luterilaisessa ajattelussa on kasteasiassa tärkeää ehtiä ennen paholaista. Kun lapsi kasvaa kodin hengellisessä ilmapiirissä uskoon, hän oivaltaa että armo=’ansaitsematon rakkaus minun osakseni’ on jo Kristuksen kuoleman ja ylösnousemisen kautta tullut. Minun vanhempani halusivat antaa parhaimman tietämänsä lahjan minulle - kasteen-, nyt hyväksyn tuon kastehetken merkityksen itselleni. Kaikki on jo valmistettu. Saan sanoa joka päivä Jeesukselle: tahdon. Vapaa tahtoni on se, että huudan hädässäni Herraa ja tiedän, että hän kuulee omiaan. Olen ollut hänen omansa jo äitini kohdusta alkaen. Kaikille lapsuudessa saadun kasteen merkitys ei avaudu, jolloin kaste menettää voimansa. Mutta heilläkin on mahdollisuus saada syntinsä anteeksi ja palata takaisin kotitielle.  Nykyään elämme toisenlaisessa maailmassa. Harvassa ovat kodit, jotka kasvattavat lapsensa kristillisesti, koska yhteiskunta ei tue kristillistä kasvatusta, vaan on mukautunut vastakkaisen voiman palvelukseen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #31 : 02.06.22 - klo:19:21 »

Minustakin on kauheaa, että kaikki eivät pääse taivaaseen, mutta niin Raamattu selvästi kertoo ja tuomion päivä on kaikille. (Meillä luterilaisilla ei siis ole vapaata tahtoa pelastusasiassa ja luonnon rajoitukset monessa muussakin asiassa. Saamme siis kasteenkin lahjana, vaikka pappi sen suorittaa ja kasteelle mennään tai viedään, mutta homma ei ole siinä teossa, vaan Sanassa joka vettä apuna käyttäen on siinä lahjana ja Kristuksen tekemänä yksin.
Raamattu ei tue ajatusta, että kasteen avulla lapsi saisi synnit anteeksi.
Lapsen pelastuminen perustuu armoon eikä siinä ole kastevedellä mitään tekemistä.

Aikuisen tai ymmärtäväisessä iässä olevan kasteen merkityksen voi ajatella olevan tahdon ilmaisu kääntyä synneistä seuraamaan Jeesusta. Vapaissa suunnissa tuo tahdon ilmaisu tehdään usein käden nostamisella.

Saulukselle lausuttu "Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi"  sisältää kehotuksen antaa oma tahdon ilmaisu ottamalla kaste.
Syntejä ei kuitenkaan pestä pois vedellä, vaan verellä.



Lainaus
Samoin kaikki ihmiset (aatamissa) syntyvät syntisinä, se on fakta. En pysty ymmärtämään, mitä Natanael kirjoittaa. Tarvitsisin Junkkaalan "suomentamaan" sen minulle. Kaikki se mistä puhut saan minä siinä vesikasteessa (vauva- ja lahjana), joka on itsessään siis pelkkää vettä, mutta SANA... (Alkaa aivot pursuamaan otsasta ulos, joten tältä päivältä tämä).

No, tuo ajatus ei perustu Raamattuun, vaan luterilaiseen oppiin.
Tuo vauvakastejuttu on oikeastaan vähän sama juttu kuin mitä tapahtui Joosuan kirjassa.
Ruubenilaiset, gaadilaiset ja puolet manasselaisista pystyttivät itselleen muistomerkin oikeasta alttarista. Joos.22:10-

Väistämättä tulee mieleen vanhat kirkot: katoliset, ortodoksit sekä anglikaanit/luterilaiset.
Nuo sukukunnat halusivat asettua Mooseksen antamaan (Jumalan sallimaan) maahan eivätkö sinne minne Jumala olisi halunnut heidät viedä asumaan eli Jordanin yli.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1667
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #32 : 02.06.22 - klo:19:45 »
Olet varmaan kuullut käsitteestä ”Sidottu ratkaisuvalta”.  Luterilaisessa ajattelussa on kasteasiassa tärkeää ehtiä ennen paholaista. Kun lapsi kasvaa kodin hengellisessä ilmapiirissä uskoon, hän oivaltaa että armo=’ansaitsematon rakkaus minun osakseni’ on jo Kristuksen kuoleman ja ylösnousemisen kautta tullut. Minun vanhempani halusivat antaa parhaimman tietämänsä lahjan minulle - kasteen-, nyt hyväksyn tuon kastehetken merkityksen itselleni. Kaikki on jo valmistettu. Saan sanoa joka päivä Jeesukselle: tahdon. Vapaa tahtoni on se, että huudan hädässäni Herraa ja tiedän, että hän kuulee omiaan. Olen ollut hänen omansa jo äitini kohdusta alkaen. Kaikille lapsuudessa saadun kasteen merkitys ei avaudu, jolloin kaste menettää voimansa. Mutta heilläkin on mahdollisuus saada syntinsä anteeksi ja palata takaisin kotitielle.  Nykyään elämme toisenlaisessa maailmassa. Harvassa ovat kodit, jotka kasvattavat lapsensa kristillisesti, koska yhteiskunta ei tue kristillistä kasvatusta, vaan on mukautunut vastakkaisen voiman palvelukseen.


No en ole tuollaisesta käsitteestä kuullutkaan. Jeesus sanoi että jos ette tule lasten kaltaisiksi ette pääse Jumalan valtakuntaan, eli lapsi on puhdas ja aina taivaskelpoinen, Jumala tietää ajan kunkin kohdalla milloin lapsi/nuori/aikuinen tarvitsee itse valita Jeesus.

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #33 : 02.06.22 - klo:21:22 »
Pax, katsopa googlella. Kannattaa tutustua. Jeesus sanoi, että hänellä on lampaita muissakin aitauksissa. Meistä vaan inhimillisesti ajatellen tuntuu kovin vierailta ne muiden aitausten lampaat. Emmehän me paljon seinänaapureistammekaan tiedä, josko edes tervehdimme. Mutta jos edes hyväksyisimme toisenlaistakin määkinää...

Paikalla pax

  • Viestejä: 1667
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #34 : 02.06.22 - klo:21:39 »
Mikään uskonsuunta ei ole ovi taivaaseen, Jeesus on se ovi, tie, totuus ja elämä. Mitään muuta reittiä ei ole.
Jeesus tuntee omiensa määkinän. 🐑
« Viimeksi muokattu: 03.06.22 - klo:07:55 kirjoittanut pax »

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #35 : 03.06.22 - klo:15:42 »
Luonnollisesti peukutan Opoa ja kiitän Paxia rauhan rakentamisesta ja yhteisen perustan löytämisestä.

Perisynnin takia kuolemme ja emme voi itse pelastaa itseämme (Sidottu Ratkaisuvalta). Jos Jeesuksen Kristuksen täydelliseen antiin puolestamme lisätään jotain, menee se pilalle ja saastuu syntimme tähden. Ihmisen (kuvitellut) mahdollisuudet ovat Paholaisesta. "Yksin polki viinikuurnan"[/iJes.63:3]

Lukekaa Kallis Hunajanpisara Willcox ja ymmärtäkää Jeesuksen K. Korvaamaton Arvo, mitä ilman ei kukaan pelastu!

Paikalla pax

  • Viestejä: 1667
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #36 : 03.06.22 - klo:19:26 »
Kiitos kiittäjälle 🙏😊

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #37 : 03.06.22 - klo:21:10 »
Tässä kirjoitus perisynnistä vähän toisesta näkökulmasta.

http://www.uskonet.fi/artikkelit/176/perisynnin_olemus_ja_seuraamukset

Paikalla pax

  • Viestejä: 1667
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #38 : 03.06.22 - klo:21:31 »
Hyvä kirjoitus Kuosmaselta👍