Kirjoittaja Aihe: Hengellistä musiikkia  (Luettu 21063 kertaa)

Saldo

  • Vieras
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #15 : 07.11.13 - klo:03:09 »
Hengellinen musiikki, etenkin kokousmusiikki, on erityisen lähellä minun sydäntäni.

Kun muutaman kymmenen vuoden kuluttua palasimme Suomeen, odotimme yleistä laulua kokouksessa ja kuoron laulua. Kummatkin ovat olleet koskettava tapahtuma Suomen heluntaiherätyksessä.
Pari ulkolaista vierastani, 70-luvulla, joista toinen oli puoliammattilainen omassa seurakuntayhteydessään, oli lähes sanaton joidenkin paikkakuntien yhteislaulun vaikuttavuudesta sekä kuorolaulu ja laulajien ikäänkuin 'sivussaolo' teki häneen suuren vaikutuksen. Tulkkasin häntä vuonna 1974, kun hän saarnasi Turun helluntaiseurakunnassa. Siellä lauloi nuori sisar hyvin pelkistetysti, mutta tasokkaasti. Hänen laulunsa tuolloin, vieläkin edustaa minulle täydellistä ihmisen syrjäänvetäytymistä, niin, että Pyhä Henki sai sijaa.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #16 : 07.11.13 - klo:16:09 »
Musiikki on tärkeää hengellisissä tilaisuuksissa.
Mutta yleensä unohdetaan täysin se asia, että osa seurakuntalaisista tai muista
osallistujista on laulutaidottomia.

Vaikka olisi kuinka tuttu laulu, siihen on nahdoton yhtyä, koska ei pysty
muodostamaan laulavaa ääntelyä.
Minunkin hetuloistani kuuluu vain örinää, yninää, määkäisyjä ja kurnutusta,
kun yritän laulaa. 
On aivan mahdotonta esim. laulaa joku tavu möreämmin ja joku
kimeämmin, ja sitten vielä muistaa, mikä tavu mitenkin kuuluu kiekaista.
Minulla on absoluuttinen musikkikorvan puute.

Musiikki on taidemuoto, eikä sen lahjoja ole annettu kaikille.
Eiväthän kaikki osaa maalata tauluja, piirtää, tanssia balettia tai muovailla patsaita.
Kun minun käsketään laulaa, vaatimus on yhtä hurja kuin jos komennettaisiin
lentämään ilman apuvälineitä 50 metriä leveän kuilun yli.

Koen sellaisen puhujan tai laulajan täysääliöksi, joka kiljaisee yleisölle NYT KAIKKI MUKAAN.
Tuollainen laulun pakkopumppaus on kamalaa, mutta erittäin yleistä.

Minun kaltaisilleni- ja meitä on paljon- yhteislaulut ovat siis ikävystyttäviä,
mutta kuoroesitykseen ja hyvään soololauluun voi yhtyä (mielessään) ja siinä kokea
Pyhän Hengen siunausta.
On tosin joitakin hengellisiä lauluja, joiden sanat (siis sanat) ovat rukous, johon voi
yhtyä, mutta aina ei ole sellainen hetki,
että olisi tarvetta rukoilla juuri kyseisillä sanoilla.

Mutta kaikki eivät ole minä.
Enemmistön ehdoillahan maailma pyörii.


Charlotte

  • Vieras
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #17 : 07.11.13 - klo:17:47 »
Minulla taas on suht hyvä sävelkorva, mutta allerginen lima kurkussa aiheuttaa sen, että lauluääneni on enimmäkseen "röhinää".

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #18 : 07.11.13 - klo:18:16 »
Käykääpä kuuntelemassa laulua (Herra Jeesus verellänsä), josta nimim. Miriam kirjoittaa näin:

"Nuoria pyritään tuomaan sisälle uskoon tuomalla maallinen ja voimallinen musiikki. Musiikki joka ei herätä omassa tunnossa kolkutuksia tai kysymysmerkkejä. En tiedä, en itse ole uskovainen, ehkä käsitteellisesti mutta tunnen että sydämmestä ja sielusta en ole.. Sitä en ole kun harvalla ihmisellä nähnyt. Se rauha ja ilo ihmisen kasvoilla on ihmeellistä. Itse haluaisin se kokea….
Olen vaan pysähtynyt miettimään tätä todellisuutta…
Ensimäinen kipale tosiaan koskettaa minua, ja yllätys taas että senkin laulaa vanhoilislestadiolaiset…"


Ja tässä se linkki:
http://sebastiantyne.com/2011/03/20/maallinen-musiikki-on-tullut-seurakuntiin-jaadakseen/

Nostan tämän jälleen esille.
« Viimeksi muokattu: 12.06.14 - klo:08:34 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #19 : 07.11.13 - klo:19:10 »
Lisään vielä tuohon edelliseen sen, että sain olla kuoroissa eri paikkakunnilla ja minulla oli sikäli hyvä onni, että lähes kaikki kuorojemme johtajat olivat olivat lahjakkaita ja kyvykkäitä ja ylipäätään hyviä johtajia, jotka saivat kuoron "soimaan". Mutta töitä tehtiin paljon, esiintymiset olivat vain pieni osa sitä vaivannäköä.

Mutta ei se pelkkää esiintymistä ollut. Muistan erään kerran, jolloin kuoron valtasi jokin ihmeellinen liikutus, ei tainnut kuorossa yhtään kuivaa silmää olla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #20 : 07.11.13 - klo:19:12 »
Paulus voin kertoa sinuille että olen tuota samaan virttä lestadiolaisten laulamana kuunnellut useamman kerran.

Piditkö muuten tästä jonka eilen laitoin?

http://www.youtube.com/watch?v=ha0_fX3FAz8

Vain yksin Jeesus

Lydia

  • Vieras
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #21 : 07.11.13 - klo:19:15 »
Paulus laulaa ja soittaa kauniisti.  :)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #22 : 07.11.13 - klo:19:23 »
Täällä rannikon suomalaisessa vapaassa seurakunnassa on minun mielestäni
erittäin upea kuoro.
Se laulaa etupäässä Hengellisen laulukirjan hienoja sävellyksiä.

Joskus kuoron tilalla on neitokaisia, jotka esittävät ylistysmusiikkia.
Sitä en kerta kaikkiaan voi sietää.
Mutta tilaisuudethan eivät ole vain minua varten, joten on kestettävä.
Jotkuthan pitävät (?) tuosta sisäänpäin kääntyneestä, monotonisesta yninästä.

Täällä käy myös aika usein sooloesiintyjiä (oikein julkkiksiakin), joko matkalla jonnekin,
tai sitten he viettävät täällä talvikuukausia.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #23 : 07.11.13 - klo:22:54 »
Paulus voin kertoa sinuille että olen tuota samaan virttä lestadiolaisten laulamana kuunnellut useamman kerran.

Piditkö muuten tästä jonka eilen laitoin?

http://www.youtube.com/watch?v=ha0_fX3FAz8

Vain yksin Jeesus

Ei ollut makuuni. Kaunis ääni, mutta toteutus pilattiin musiikin lirutuksella ja sillä, ettei laulettu nuottien mukaan. Siinä oli oikeastaan tyypillisiä esimerkkejä niistä virheistä, joista meitä kuorolaisia varoitettiin. Vaikka laulajan ääni sinänsä oli kaunis, niin sanoja ymmärtämätön voisi helpostikin pitää sitä maallisena rakkauslauluna.

Sinänsä tuohon lauluun liittyy vahva muisto varhaisesta lapsuudesta. Olin uimataidoton ja menin siskoni kanssa läheiselle lammelle uimaan. Polskuttelin laiturin päässä ja yht´äkkiä huomasin olevan irti laiturista ja painuin huppeluksiin sameaan veteen. Tuo laulu kaikui sisimmässäni ja erityisesti säkeistö, jossa sanottiin: "On luonain hän, kun jätän tämän maan ja Isän kotiin mä muutan ihanaan." Olisi ollut hyvä lähteä, mutta ehkä tällä elämällä on ollut joku tarkoitus.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #24 : 07.11.13 - klo:23:02 »
Joskus kuoron tilalla on neitokaisia, jotka esittävät ylistysmusiikkia.
Sitä en kerta kaikkiaan voi sietää.
Mutta tilaisuudethan eivät ole vain minua varten, joten on kestettävä.
Jotkuthan pitävät (?) tuosta sisäänpäin kääntyneestä, monotonisesta yninästä.

Olemme sukulaissieluja. Minäkään en siedä sitä monotonista yninää enkä samojen sanojen jankkausta. Se tyyli löi itsensä läpi vuoden -95 paikkeilla torontolaisuuden myötä ja on sittemmin levinnyt lähes kaikkiin seurakuntiin.

Minulla on useita tätä harhaista ylistystä koskevia "oppikirjoja" hyllyssäni. Säilytän niitä varoittavina esimerkkeinä. Vanhin kirja on muistaakseni jo vuodelta -82. Siinä sanotaan, että "älä tule Jumalan eteen tyhjin käsin, tuo jotain mukanasi". Ylistys on se "jotain".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #25 : 07.11.13 - klo:23:14 »
Joskus kuoron tilalla on neitokaisia, jotka esittävät ylistysmusiikkia.
Sitä en kerta kaikkiaan voi sietää.
Mutta tilaisuudethan eivät ole vain minua varten, joten on kestettävä.
Jotkuthan pitävät (?) tuosta sisäänpäin kääntyneestä, monotonisesta yninästä.

Olemme sukulaissieluja. Minäkään en siedä sitä monotonista yninää enkä samojen sanojen jankkausta. Se tyyli löi itsensä läpi vuoden -95 paikkeilla torontolaisuuden myötä ja on sittemmin levinnyt lähes kaikkiin seurakuntiin.

Minulla on useita tätä harhaista ylistystä koskevia "oppikirjoja" hyllyssäni. Säilytän niitä varoittavina esimerkkeinä. Vanhin kirja on muistaakseni jo vuodelta -82. Siinä sanotaan, että "älä tule Jumalan eteen tyhjin käsin, tuo jotain mukanasi". Ylistys on se "jotain".

Olen samaa sukulaissieluväkeä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #26 : 08.11.13 - klo:04:03 »
Joskus 90-luvun puolivälissä seurakuntaan tuli opetus, että kaikki musiikki on neutraalia. Siitä on ollut hirvittävät seuraukset. Puhe musiikin neutraaliudesta on kuitenkin roskaa. Vai oletteko kuulleet hautajaisista, joissa musiikkina olisi räppi tai hevi? Tai Säkkijärven polkka? Tai nukutellaanko jossain vauvoja marssilauluilla tai marssitetaanko sotilaita tuutulauluilla? Minä suuresti ihmettelen, että seurakuntaväki ei noussut kapinaan tämän ilmiön edessä. Kohta on varttunut jo yksi sukupolvi ilman kaunista hengellistä musiikkia, jota on kuitenkin olemassa.

Jo lapsesta saakka minulle kehittyi kauneuden taju, enkä koskaan oppinut pitämään sopivana esim. ns. helluntaihumppaa, joka oii pinnalla joskun 50- ja 60-luvuilla. Tunnen olevani tässä asiassa ja varsinkin tässä ajassa outo lintu. Kun nuorena norkoilin tanssilavojen liepeillä, sisimmässäni "kuului" ääni: "sinä et kuulu tänne" (en ollut silloin uskossa). Se sama "ääni" kuului taas eräänä kesänä, kun lähestyin erään uskonsuunnan kesäjuhlia ja kuulin jo kaukaa sen jytkeen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kapsukka

  • Viestejä: 5
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #27 : 08.11.13 - klo:18:44 »
Vanhoillislestadiolaisten suviseurojen virrenveisuu on kyllä tosi kaunista.

Vanhat, hyvät laulut on mielestäni parhaita. Tosin se voi johtua siitäkin, että aika kultaa muistot eli se mikä on lapsuudesta tuttu, kuulostaa ah niin hyvältä. Tykkään kyllä esimerkiksi noista Nina Åströminkin laulamista lauluista, vaikkeivat ne kaikki vanhoja lauluja ole.

Ja omasta körttis-sieluisuudestani kertonee se, että eniten omalta tuntuu laulu "Vain sinä tunnet minut, Vapahtajani" kuin "Jippii, minä pääsen taivaaseen".

http://www.youtube.com/watch?v=oNttBCHNXSo


Lydia

  • Vieras
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #28 : 08.11.13 - klo:19:18 »
Tuo on eräs minunkin lempivisistäni.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #29 : 08.11.13 - klo:19:40 »
Olen niin vanhanaikainen, että ns. uusi virsikirja on mielestäni runneltu.
En muista, milloin viimeinen uudistus tehtiin, mutta suurin osa ikivanhoista
virsistä on omituisesti muunneltu, ja "syyllinen"on useimmiten sama henkilö, muuan A-M R.

Siis en solvaa häntä, koska tajuan idean ja tunnustan hänen runolliset ansionsa.
Mutta siitä huolimatta minun tyyppiseni kokee vanhojen tekstien uudenaikaistamisen
vääristelynä.
Esim. entinen lempivirteni "On ihanata ylistää" on raiskattu.