Kirjoittaja Aihe: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.  (Luettu 2057 kertaa)

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #30 : 15.12.22 - klo:15:47 »
Alla olevassa linkissä on Kujalla-podcastin jakso "Milloin terapiasta on kristitylle hyötyä?". Haastateltavana on Salme Blomster. En ole itse katsonut tätä jaksoa, mutta ne mitä olen katsonut ovat olleet hyviä.

https://www.youtube.com/watch?v=7rvfEOZeR6w

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #31 : 15.12.22 - klo:16:10 »
Alla olevassa linkissä on Kujalla-podcastin jakso "Milloin terapiasta on kristitylle hyötyä?". Haastateltavana on Salme Blomster. En ole itse katsonut tätä jaksoa, mutta ne mitä olen katsonut ovat olleet hyviä.

https://www.youtube.com/watch?v=7rvfEOZeR6w

Olen katsellut kymmenen minuuttia ja vaikuttaa alun perusteella hyvältä. Itse olen ollut kristityn ratkaisukeskeisen terapeutin pakeilla ja siitä oli kyllä apua omissa jutuissani. Käsittelimme välillä myös hengellisiä asioita.

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #32 : 15.12.22 - klo:17:24 »
Sana Jumalan sydämeltä suoraan ihmisen kipukohtaan parantaa paremmin kuin terapiaistunnot.
Varmaan on uskovia terapeutteja joilla on oma elämä järjestyksessä ja osaavat kuunnella ja ohjata tarvitsevaa, kiitos Jumalalle.
Valitettavasti olen joutunut kuulemaan asioita miten omassa elämässä jopa uskova terapeutti toimii. 😫

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #33 : 15.12.22 - klo:23:33 »
Siis Korpiman viesti viittaa maalliseen psykologiaan tai sitä vastaavaan missä ihminen on tietoisempi omista ajatuksistaan ja sitä kautta käyttäytymisestä ja sen kautta pyrkii muuttamaan lähtökohtiaan ja käyttäytymistä.

Juu, pointtihan oli siis että yrittäisi edistää vuorisaarnan opetuksien sisäistämistä tällaisilla maallisen psykologian keinoilla. En tiedä, onko se järkevää, mutta hyvä tilannehan olisi jos vuorisaarnan opetukset muodostuisivat kristityn ajatuksiksi ja näkyisivät käyttäytymisessä. Toinen juttu sitten on, pitäisikö luottaa vain lukutaitoon, rukoukseen ja Pyhän Hengen vaikutukseen vai olisiko tällaisille harjoituksille tarvetta. Tai olisiko niistä peräti haittaa?

Tämä on minulle tuttua rikollisten kuntoutuksesta.

Kaikkihan olemme rikollisia - ainakin Jumalan lakia vastaan. Toivottavasti kuntoudumme Jumalan valtakuntaan. En tiedä pitäisikö tähän laittaa hymiö.  :)

Mielenkiintoinen kirja, jonka hankin ja luin viime aikoina on Pyhien isien opetuksia himoista (suom. Petri Piiroinen), jossa ortodoksiset isät ja askeetikot opettavat taistelua erilaisia himoja vastaan. "... ihminen oppisi taistelemaan Jumalan tarkoituksia estäviä ja elämän voimia turmelevia pyrkimyksiä, voimia ja asenteita vastaan." Taistelu himoja vastaan jaetaan ainakin vatsanpalvontaan, hekumaan, turhamaisuuteen ja vihaan. Noin käyttäytymisen muutoksen näkökulmasta mielenkiintoista. Nöyryyttä, synnintuntoa ja rukousta korostetaan takakansitekstissä.

Juu huomasin pointtisi ja harmitti kun oli ikäänkuin en olisi sitä huomannut ja noteerannut. Kun tykkään kun joku pohtii ja antaa palautetta. On myönnettävä, että minä olen hyötynyt siitä kun olen opettanut rikollisia tunnistamaan itsessään rikollisen ajattelun. Olen myös todennut että heidän ajattelunsa ei niin kauheasti poikkea kenen tahansa ajattelusta, mutta ikävä kyllä he oikeuttavat sillä juttuja, mitkä ovat vahingollisia, vaarallisia ja laittomia.

Samoin minäkin ajattelen: olemme kaikki lain rikkojia.

Juu on mielenkiintoista lukea vanhoja hartauskirjoja ja todeta miten suoraan ne käsittelevät asioita, kun tuossa mistä kerroit. Vatsanpalvonta, hekuma, turhamaisuus ja viha. Siinä sitä on listaa.

Mutta jos ottaa Jeesuksen sanat sellaisina kuin hän ne ilmaisee, eikä katso niitä erilaisten filttereiden läpi, en usko että tarvitsemme psykologista kirjallisuutta tai edes vanhojen kristittyjen kirjoituksia.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #34 : 15.12.22 - klo:23:50 »
Uskovien kokemus on kai myös sellainen, että Jeesus puhuu sydämelle, ei vain aivoille. Kun Herra näyttää Pyhän Hengen kautta jotain Jeesuksen olemuksesta, Hänen hyvyyteensä ikäänkuin ihastuu ja sitä kautta myös näkee sen eron mikä on minun ja Jeesuksen sydämen välillä. Sitä kautta avautuu että ahaa nyt mä tajuun.Koen sen hyvin positiivisena, en siten että tulisi kauhea synnin tuska. Vaan näkee vain että wautsi onpas mun sydämeni kaukana tuosta. Ei ole tuomiota, koska olemme Jeesuksen omia.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #35 : 16.12.22 - klo:13:53 »
Tässä on mielestäni mielenkiintoista myös se, miten hengellinen Pyhä Hengen vaikutus ja rukous, sekä ihmisen omat ajatukset ja käyttäytyminen kietoutuvat yhteen.

Maallisella ihmisellahän on vain ja tietysti omat ajatukset ja käyttäytyminen, mutta uskovalla Pyhä Henki ja Jumalan voiman mahdollisuus.

Toisaalta hengellisiin harjoituksiinhan luetaan Raamatun lukeminen (kun useimmat osaavat nykyisin lukea). Tätä voinee tehostaa vaikka pitämällä päiväkirjaa ja miettimällä/kehittämällä vaikka omaa toimintaa vuorisaarnan opetuksia vastaan, jota tässä ketjussakin on mietitty. Muutakin kristillistä kirjallisuutta on runsaasti, jos jokin elämänalue kaipaa parannusta, esim. olen lukenut kahden tohtorin kirjoittamaa kristillistä kirjaa rajoista (Cloud & Townsend: Boundaries), jossa puhutaan myös perheen vaikutuksesta.

Lisäksi onhan kristillistä sielunhoitoa/perheneuvontaa ym., jossa varmaan jossakin määrin sovelletaan myös erilaisia harjoitteita ja ehkä psykologiankin metodeja, jos ne toimivat ja ovat soveliaita? Tässä suhteessa ihminen on monipuolinen kokonaisuus, johon voi vaikuttaa erilaiset hengelliset ja psykologiset vaikutteet. Olettaisin että kaikki mikä edistää Jumalan tahdon etenemistä ihmisen elämässä on hyvää, vähän niin kuin kristitty urheilijakin voi hyödyntää tieteen ja tutkimuksen tuloksia. Joskus tarvitsee treenata tai hakea apua (Jumalalta/muilta ihmisiltä), jos haluaa muutosta.

"Jumalan henki on kuitenkin himojen orjuudesta vapauttava henki, joka suo sellaisen todellisen vapauden ja todellisen rauhan, jota tämä maailma ei voi antaa eikä ymmärtää." (Pyhien isien opetuksia himoista, s. 19, suom. Petri Piiroinen.)

Minäkin satuin tutkailemaan tuota Boundaries kirjaa. Heillä muistaakseni on myös kirja nimeltä Boundaries in Dating. Hämärästi muistan. Olihan ne suurelta osin okei.

Itse olen melko skeptinen terapiateollisuuden suhteen.

Mutta kieltämättä on siellä jotain hyvääkin. Varsinkin kirjallisuudessa, jos löytyy hyviä kirjoja.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #36 : 16.12.22 - klo:13:55 »
Alla olevassa linkissä on Kujalla-podcastin jakso "Milloin terapiasta on kristitylle hyötyä?". Haastateltavana on Salme Blomster. En ole itse katsonut tätä jaksoa, mutta ne mitä olen katsonut ovat olleet hyviä.

https://www.youtube.com/watch?v=7rvfEOZeR6w

Salme Blomsterin puheista olen tykännyt, mutta lähinnä uskovana.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #37 : 16.12.22 - klo:14:24 »
Sitä voi päättää, annan anteeksi ja todella haluaa tehdä Jumalan tahdon, mutta  taas sopivan hetken tullen voikin yllättyä omista ajatuksistaan jotka eivät pyhittyneet.

Kuuntelin eilen Horisontti-ohjelmaa, jossa oli hauska kohta (Pieniä sanoja, suuria vaikutuksia – vieraina kirjailija Petri Tamminen ja kielentutkija Janne Saarikivi, https://areena.yle.fi/podcastit/1-63620182)

Kohdasta noin 30:40:

Lainaus
Vanhan merikapteenin muistelmista (painamattomat), jota käytin lähteenä. Hänellä upposi siellä laivoja, ja hän antoi sitten itselleen armon sanomalla, että "erhetykset vastoin tahtoakin tulevat".

Mä oon miettinyt, ai että.

Ja olin sitten pitkän matkan bussissa, saavutaan kaupunkiin, stop-valo palaa ja kuski pysäyttää, mutta kukaan ei jää pois. Sitten kuski vähän kärttyisästi, että "jääkö tässä joku?" Ja nainen hyvin ujosti sieltä, "ei kun mä vahingossa painoin".

Jolloin kuski vielä hämmentävämmin ja kärttyisämmin, "ei saa painaa vahingossa!"

Ja mä mietin että tuossa kun olisi osannut nousta ja lausua: "erhetykset vastoin tahtoakin tulevat", niin olisi järjestynyt koko bussin tunnelma välittömästi ja vapauduttu kaikki tästä. Kaikki olisi ymmärtänyt missä mennään.

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #38 : 16.12.22 - klo:14:53 »
😁

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #39 : 17.12.22 - klo:11:46 »
Mun äiti kertoi, että kun oli pikkutyttö ja tein jotain hölmöä mistä oli harmilliset seuraukset ja äiti lievästi harmitteli, sanoin: "Äiti, mahingossa"

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #40 : 17.12.22 - klo:12:04 »
Yksi syy miksi nää jutut tässä ketjussa on ollut mulle niin pinnalla,on se työkaveri.
Kun hän alkoi kärttyilemään minulle, yritin tietysti jatkaa kommunikointia eikä jättää tilannet hänen automaattiseen töksäyttelyynsä.
Mutta totesin, että hän innostui siitä lisää, oli minun kommenttini kuinka neutraali tahansa. Hän nosti homman uudelle tasolle ja sanoilla hyökkäsi hölmän hävyttömästi minua vastaan vaikka aihe oli kuin arkipäiväinen tahansa.

Tulin siihen johtopäätökseen, että kaikki kommunikaatioyritykset oli lopetettava, koska hän yritti luoda tilannette missä muka aina olisimme napit vastakkain ja kilpailismme jostain. Tosin parissa tilanteessa kun olin jo kyennyt hahmottamaan missä mentiin, yhtä julkisesti kuin hän sanoi pysyväni kannassani eräässä työasiassa. Hän ei oikein osannut reagoida siihen.

Se oli liian hölmöä mennä mukaan.
Mutta hänen käyttäytymisensä valossa tuli sitten että Pyhän Hengen johtamana kaikki omat töksäytykset muissa tilanteissa mieleen ja jotenkin Pyhä Henki johti parannukseen tuota kautta.

Minun on ollut hyvin kriittistä olla 100 % asiallinen kaikessa työkaveriin liittyvässä.
Ilmeisesti sydämen ajatuksiin asti.
Se on ollut ainoa tie siihen, että pääsin siinä hulluudessa niinkuin tarttumaan ohjaksiin ja ohjaamaan itseni pois siitä sotkusta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #41 : 19.12.22 - klo:20:22 »
Vuorisaarna toimi taas.
Eilen aamulla joskus kello neljän jälkeen luin Vuorisaarnasta kohtaa:
Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
3. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
4. Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?
5. Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.


Tuijotin sitä ja mietin, että mielestäni olen ottanut paljon vastuuta omasta elämästä, ei minulla nyt olen oikein mitään mihin voisin tuota toteuttaa, mutta sydämessäni sanoin itselleni, että noin se menee.

Tänä aamuna ilmaisin syvää turhautumistani puolisolle kun hän ei ikinä siivoa työpöytäänsä ja hänen vaattensa ovat aivan huiskin haiskin.  >:( >:(

Sitten hän kyseli, että missähän hänen tiekonehiirensä on, kun hän tarvitsisi sitä. Vastasin että ei oo tietoa mutta varmaan löytyy kuin MINÄ siivoan hänen sotkunsa tänään. >:(

Lähdin kuitenkin tarkistamaan omaa kirjoituspöytääni, että ehkä siellä. Mutta ei näkynyt. Jouduin vain toteamaan että ohhoh, onpas mun kirjoituspöydän pinta täynnä tavaraa. :-[

Sitten tuli mieleen hieman muutakin sotkua mistä en viitsi edes mainita.

Päätin, että alankin siivoamisen omista sotkuistani :-X
Ja tajusin että hyvin soveltuu yllä mainittu Jeesuksen opetus. Paras ottaa se käytännössä käyttöön tässä tilanteessa. :-

Eli tämä rouva käyttääkin vapaapäivän omien sotkien siivoamiseen. 8)
« Viimeksi muokattu: 19.12.22 - klo:21:05 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #42 : 23.12.22 - klo:13:30 »
Jatkan aiheesta vielä. Paavali kirjoittaa jossain että ihminen voi lukea Jumalan sanaa eikä sitten kuitenkaan ota vastaan mitä se sanoo. Paavali vertaa sitä siihen että katsoo peilistä itseään, lähtee peilin ääreltä ja unohtaa minkälaiselta näytti.
Tuli vaan mieleen että sattumalta viittasin peilikuvaan otsikossa.

Itse asiassa vertasin Jeesuksen sanoja ja Paavalin sanoja ja totesin saman teeman niissä.
Vuorisaarnassa Jeesus puhui ihmisestä, joka kuulee Hänen sanansa, mutta ei tee niiden mukaan.
Paavali puhui ihmisestä joka katsoo peilikuvaan itsestään Jumalan sanan valossa, mutta lähtee pois ja unohtaa mitä näki.

Eilen joskus taas tuli mieleen, miten helposti minulle tule näsäviisas ajatus mieleen ja joskus päästän sen ulos suusta.
Koin että Pyhä Henki sanoi, ilman tuomiota, mutta vakavasti:"siinä sinulle on opettelemistä koko loppuelämäsi". ???


Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #43 : 23.12.22 - klo:21:32 »
Joo, nousi heti mieleen viestistäsi että ihminen paatuu eikä enää välitä Jumalan tahdosta vaan alkaa tehdä itselleen sopivan Jumalan. Todella surullista.