Kirjoittaja Aihe: Jumalan apu Esran aikana  (Luettu 3493 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #15 : 28.01.23 - klo:00:24 »
Kun miettii missä tilanteessa Job oli 😳kaikki lapset oli kuolleet, koko omaisuus mennyt josta hän sai elantonsa, terveys mennyt täysin.
Olisiko ollut parempi ystävien olla vierellä ihan hiljaa.

Olivathan he hiljaa juuri tuon takia 7 vuorokautta Jobin luona. Sitten Job alkoi puhumaan, eivät he.

11 Jobilla oli kolme ystävää: temanilainen Elifas, suahilainen Bildad ja naamalainen Sofar. Kun he saivat kuulla onnettomuudesta, joka oli kohdannut Jobia, he kävivät tapaamassa toisiaan ja päättivät mennä hänen luokseen osoittamaan hänelle myötätuntoa ja lohduttamaan häntä. 12 Jo kaukaa he näkivät hänet, mutta he eivät tunteneet häntä. Lähemmäs ehdittyään he alkoivat ääneen itkeä, repäisivät viittansa ja heittivät ilmaan hiekkaa, niin että se putosi heidän hiuksilleen. 13 He istuutuivat maahan hänen viereensä ja istuivat siinä seitsemän päivää ja seitsemän yötä. Kukaan heistä ei puhunut Jobille mitään, sillä he näkivät, miten kauhea hänen tuskansa oli.

Job 2:11-13
« Viimeksi muokattu: 28.01.23 - klo:00:59 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #16 : 28.01.23 - klo:01:02 »
Tietty voisi kysyä, oliko Jobin tilanne ainutlaatuinen.

Itse ajattelisin että Jobin tilanne voisi olla harvinainen ainakin siinä mielessä, että Job oli harvinaisen vanhurskas mies ("huippuhyvä" ihmiseksi). Jos vanhurskautta voisi ajatella kellokäyränä (tai persentiileinä), niin jossakin siellä hyvin oikeassa päässä. Yksi miljoonasta tai miljardista. Keskivertoihminen varmaankaan ei olisi toiminut tässä Saatanan ja Jumalan välisessä koetilanteessa lainkaan yhtä hyvin.

Tietysti vaikea tietää, mitä hengellisessä maailmassa tapahtuu yleensä. Ja tavallaanhan koko ajan kai tapahtuu kamppailua sieluista ja reaktioista Saatanan ja Jumalan välillä - kristittyjen ja muiden ihmisten arjessakin. Noudatammeko kenen tahtoa, hyvää vai pahaa, oikeata vai väärää? Miten reagoimme tilanteisiin?

Ja onko yleisiä hengellisiä lainalaisuuksia, vai onko se jo inhimillistä ajattelua?
Eli ajattelu, että hyville ihmisille käy hyvin, pahoille ihmisille käy pahoin.

Tämä on hyvä huomio, laitoin tuon "hengelliset lainalaisuudet" lainausmerkkeihin, kun en ollut ihan varma mitä hain (jos mitään järkevää). Voisi ajatella, että Raamatussa on paljon ohjeistusta ja lakia, jotka auttavat noudattamaan Jumalan tahtoa. Jos osaa ja muistaa ja on harjaantunut.

Varsinainen "mekaniikka" tosiaan ei maailmassa välttämättä mene siten, että oikeamielinen menestyy paremmin. Muistaakseni Saarnaajan kirjassa tai jossain oli tästä huomio, että syntiselläkin voi mennä hyvin tai paremmin kuin vanhurskaalla. Toisaalta voisi ajatella, että ehkä viimeisellä tuomiolla voi mennä paremmin, jos sielulle ei ole tullut niin paljon vahinkoa ja pyrkinyt (jossakin inhimillisessä määrin) hyvään ja oikeaan?

Vaikka syntiä varmasti on rutkasti ja voinee myös ajatella että kaikki "perusihmisyys" on niin synkkää mustaa, että vain Jeesuksen työ ja vaikutus voi pelastaa ja tuoda valon. Eli kaikki olisivat pahoja oletuksena ja olemuksellisesti laajalti siltikin ja meille kaikille kuuluisi pahan palkka. Ehkä hyvin harvinaisia Jobeja lukuun ottamatta?

Ja onhan Raamatussa kohtia, joiden mukaan Jumala toimii joskus suoraankin, löysin seuravan (sananlaskut 21:12):

Lainaus
Vanhurskas Jumala tarkkaa jumalattoman taloa,
hän syöksee jumalattomat onnettomuuteen. (https://raamattu.fi/raamattu/KR38/PRO.21/Sananlaskut-21)

Vähän vaikealta tuntuu saada tähän kaikkeen kovin selkeää näkemystä.

Juu monimutkainen juttu.
Mutta ainakin Jumala osoitti Jobille, että Jobin ajatukset eivät hänen tilanteessaan vastanneet sitä mitä ja kuka Jumala on. Ja hänen rajoittunut ja inhimillinen ajattelutapansa tuotti hänelle lisää tuskaa.
Tilanne mikä on hyvin yleinen kun ihminen joutuu todella rankkaan tilanteeseen.


Poissa pax

  • Viestejä: 1665
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #17 : 28.01.23 - klo:09:03 »
Kun miettii missä tilanteessa Job oli 😳kaikki lapset oli kuolleet, koko omaisuus mennyt josta hän sai elantonsa, terveys mennyt täysin.
Olisiko ollut parempi ystävien olla vierellä ihan hiljaa.

Olivathan he hiljaa juuri tuon takia 7 vuorokautta Jobin luona. Sitten Job alkoi puhumaan, eivät he.

11 Jobilla oli kolme ystävää: temanilainen Elifas, suahilainen Bildad ja naamalainen Sofar. Kun he saivat kuulla onnettomuudesta, joka oli kohdannut Jobia, he kävivät tapaamassa toisiaan ja päättivät mennä hänen luokseen osoittamaan hänelle myötätuntoa ja lohduttamaan häntä. 12 Jo kaukaa he näkivät hänet, mutta he eivät tunteneet häntä. Lähemmäs ehdittyään he alkoivat ääneen itkeä, repäisivät viittansa ja heittivät ilmaan hiekkaa, niin että se putosi heidän hiuksilleen. 13 He istuutuivat maahan hänen viereensä ja istuivat siinä seitsemän päivää ja seitsemän yötä. Kukaan heistä ei puhunut Jobille mitään, sillä he näkivät, miten kauhea hänen tuskansa oli.

Job 2:11-13


Totta, ihan kunniottavan kauan olivat vierellä ennen kuin aloittivat paasaamisen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #18 : 28.01.23 - klo:11:57 »
Kun miettii missä tilanteessa Job oli 😳kaikki lapset oli kuolleet, koko omaisuus mennyt josta hän sai elantonsa, terveys mennyt täysin.
Olisiko ollut parempi ystävien olla vierellä ihan hiljaa.

Olivathan he hiljaa juuri tuon takia 7 vuorokautta Jobin luona. Sitten Job alkoi puhumaan, eivät he.

11 Jobilla oli kolme ystävää: temanilainen Elifas, suahilainen Bildad ja naamalainen Sofar. Kun he saivat kuulla onnettomuudesta, joka oli kohdannut Jobia, he kävivät tapaamassa toisiaan ja päättivät mennä hänen luokseen osoittamaan hänelle myötätuntoa ja lohduttamaan häntä. 12 Jo kaukaa he näkivät hänet, mutta he eivät tunteneet häntä. Lähemmäs ehdittyään he alkoivat ääneen itkeä, repäisivät viittansa ja heittivät ilmaan hiekkaa, niin että se putosi heidän hiuksilleen. 13 He istuutuivat maahan hänen viereensä ja istuivat siinä seitsemän päivää ja seitsemän yötä. Kukaan heistä ei puhunut Jobille mitään, sillä he näkivät, miten kauhea hänen tuskansa oli.

Job 2:11-13


Totta, ihan kunniottavan kauan olivat vierellä ennen kuin aloittivat paasaamisen.

Eli kun pohdittiin, miten suhtautua kolmen ystävänsä puheisiin raamattuun, onko tuo sinun näkökantasi? Siis se oli paasamista?

Ehkä se menee niin. Mutta usein kuitenkin lainataan heidän sanojaan ikäänkuin Jumalan sanana. ???
Eli miten suhtautua siihen kaikkeen?

Poissa pax

  • Viestejä: 1665
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #19 : 28.01.23 - klo:12:06 »
Tuolla edellä jo kirjoitin että tapansa puhua Jobille ei ollut esim empaattista vaan syyllistävää eikä Jumala siitä pitänyt joten voi kai sitä paasaamiseksikin  sanoa. Se miksi näin tekivät minulla ei ole tietoa.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1164
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #20 : 28.01.23 - klo:12:45 »
Eli kun pohdittiin, miten suhtautua kolmen ystävänsä puheisiin raamattuun, onko tuo sinun näkökantasi? Siis se oli paasamista?
Ehkä se menee niin. Mutta usein kuitenkin lainataan heidän sanojaan ikäänkuin Jumalan sanana. ???
Eli miten suhtautua siihen kaikkeen?

Norvannolla oli tähän vertaus. Jos menisi lääkärille jalka poikki, mutta lääkäri alkaisi puhua sinänsä tosia asioita laastarin hyödyllisyydestä ja hyödyistä, niin se ei olisi hyvä juttu. Eli viisautta jaettaisiin, mutta ei tilanteeseen sopivasti.

Raamattu kannesta kanteen, jakso "Job 4:18-5:27, Laastari murtumaan" (27:08), seitsemäs listassa: https://sansa.fi/rkk/kuuntele/?fwp_rkk_testamentti=vt&fwp_raamatun_kirjat=18#rukoukset

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #21 : 28.01.23 - klo:15:47 »
Tämän päivän aamuhartauden pitäjä radio 1:llä puhui Jobista ja ystävistään. Opetus siitä on, että kun toisella on vaikeuksia, parasta on kuunnella tai olla hiljaa vierellä.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1164
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #22 : 28.01.23 - klo:15:53 »
Tämän päivän aamuhartauden pitäjä radio 1:llä puhui Jobista ja ystävistään. Opetus siitä on, että kun toisella on vaikeuksia, parasta on kuunnella tai olla hiljaa vierellä.

Kiitos vinkistä! Löytyy myös Yle Areenasta:

Lainaus
Ystävän hiljainen läsnäolo lohduttaa, https://areena.yle.fi/podcastit/1-64593746 (8 min 38 sek.)
Pastori Heikki Järvi, Baptistiyhdyskunta, Turku pohtii mitä tämän ajan ihminen voi ottaa opikseen Vanhan Testamentin Jobin hurjasta elämäntarinasta.
Hartaudessa kuullaan laulu "Kaunis pieni ihminen" säv. ja san. Riikka Hertteli. Laulun esittää Riikka Hertteli.

Poissa pax

  • Viestejä: 1665
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #23 : 28.01.23 - klo:16:14 »
Tämän päivän aamuhartauden pitäjä radio 1:llä puhui Jobista ja ystävistään. Opetus siitä on, että kun toisella on vaikeuksia, parasta on kuunnella tai olla hiljaa vierellä.

Nimenomaan että ahdistunut saa kokea että kuunnellaan. Niitäkin riittää jotka alkaa suu vaahdossa selittämään miten itselle kävi 30v sitten. Tämäkin on koettu.😌

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #24 : 29.01.23 - klo:11:53 »
Tämän päivän aamuhartauden pitäjä radio 1:llä puhui Jobista ja ystävistään. Opetus siitä on, että kun toisella on vaikeuksia, parasta on kuunnella tai olla hiljaa vierellä.

Juu hyvä pointti. Siitä tuli kuitenkin vain sellainen kilpalaulanta, mikä ei näyttänyt auttavan ketään.

Job kaivoi kengänkorkonsa tiukemmin hiekkaan ( en tiedä ymmärtääkö tuota kukaan, taitaa olla kömpelö käännös englannista) ja ystävät ajattelivat varmaan, että Job ei tajua mistään mitään.
« Viimeksi muokattu: 29.01.23 - klo:12:02 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #25 : 29.01.23 - klo:11:54 »
Eli kun pohdittiin, miten suhtautua kolmen ystävänsä puheisiin raamattuun, onko tuo sinun näkökantasi? Siis se oli paasamista?
Ehkä se menee niin. Mutta usein kuitenkin lainataan heidän sanojaan ikäänkuin Jumalan sanana. ???
Eli miten suhtautua siihen kaikkeen?

Norvannolla oli tähän vertaus. Jos menisi lääkärille jalka poikki, mutta lääkäri alkaisi puhua sinänsä tosia asioita laastarin hyödyllisyydestä ja hyödyistä, niin se ei olisi hyvä juttu. Eli viisautta jaettaisiin, mutta ei tilanteeseen sopivasti.

Raamattu kannesta kanteen, jakso "Job 4:18-5:27, Laastari murtumaan" (27:08), seitsemäs listassa: https://sansa.fi/rkk/kuuntele/?fwp_rkk_testamentti=vt&fwp_raamatun_kirjat=18#rukoukset

Joo tämäkin on hyvä pointti.

Itsekin kai tekee sitä, kun lukee Raamattua ja toteaa sen todeksi, mutta miten se ei kuintenkaan näytä olevan ratkaisu siihen tilanteeseen missä nyt olen.

Minusta Jobin kirja on mielenkiintoinen mm. siitä, että Job näytti ajattelevan, että hän tietää kaiken minkä Jumalasta voi tietää, ja homma ei toimi tämän tilanteen kohdalla, joten minä olen oikeassa, Jumala väärässä. Ainakin itse toimin juuri näin tilanteessa missä luulin että asioiden olisi pitänyt mennä paljon paremmin, olinhan minä vilpittömästi halunnut tehdä Jumalan tahdon.
Meinasin tulla ja itse asiassa tulinkin jo siihen johtopäätökseen, että Jumalalla ei olekaan hyvä tahto minua kohtaan. :(

Se oli musta hetki. Ja melko kauhea. Olinhan ainakin omasta mielestäni antanut koko elämäni Herralle.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #26 : 29.01.23 - klo:12:03 »
Mutta ehkä Jumala halusi juuri tuon näyttää meille Raamatussa. Nuo erilaiset ajattelutavat ja mikä kaiken jälkeen on se ainoa totuuden ovi, mistä elämä avautuu.  :)

Job kykeni lopussa sanomaan, että Jumala on sittenkin oikeassa.  Häneen voi sittenkin luottaa. :)
Mutta ainostaan Jumala itse kykeni näyttämään tämän hänelle. Mutta se että Jumala niin voimakkaasti ajallaan tarttui Jobin tilanteeseen ja kohtasi hänet, se on mahtava juttu.

Job tuli iloiseksi ja olo helpottui vaikka mikään olosuhde ei ollut parantunut vielä siinä vaiheessa.

Tuon yllä kirjoittamani voi löytää siis Jobin kirjasta. Raportoin vain mitä tapahtui.

Olen kuullut tasan yhden raamattutunnin siitä 4. henkilöstä joka puhui niiden kolmen jälkeen, ja josta Jumala ei sanonut että hän puhui väärin.
« Viimeksi muokattu: 29.01.23 - klo:12:38 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #27 : 29.01.23 - klo:16:58 »
Aloituksen luettuani mieleen tuli heti Danielin kolme ystävää, jotka Nebukadneessar laitatti tuliseen pätsiin. Heidän luottamuksensa Jumalaan oli vakaata, se ei ollut riippuvainen siitä, miten heille kävisi. Tämä kertomus on ollut minulle iso rohkaisu ja sellainen Jumalan sanan miekka vaikeissakin vaiheissa. Inhimillisesti ajateltuna monessa kohdassa uskovat joutuvat suuriin koettelemuksiin, elämässä voi tulla romahduksia, tappioita, ihmisten taholta pilkan ja häpeän kohteeksi joutumista ym. Silti Jumalan hyvyys on varma ja muuttumaton.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1164
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #28 : 30.01.23 - klo:16:08 »
Ainakin itse toimin juuri näin tilanteessa missä luulin että asioiden olisi pitänyt mennä paljon paremmin, olinhan minä vilpittömästi halunnut tehdä Jumalan tahdon.
Meinasin tulla ja itse asiassa tulinkin jo siihen johtopäätökseen, että Jumalalla ei olekaan hyvä tahto minua kohtaan. :(
Se oli musta hetki. Ja melko kauhea. Olinhan ainakin omasta mielestäni antanut koko elämäni Herralle.

Tuo on valaiseva ajattelutapojen erilaisuudesta. Itse jotenkin ajattelen, että mikään mitä itse teen ei ole kovin laadukasta ja hyvää. Vaikka yrittäisinkin tehdä Jumalan tahdon, jos se on edes kovin hyvin itseltäni mahdollista. Siis vaikka yrittäisin kaikkeni (harvoin varmaankin yritän kaikkeni, mikä on tunnustettava). Eikä inhimillinen tekeminen yleensäkään ole täydellistä ja maailma on monimutkainen.

Eli vaikka ihmisellä tahto olisikin hyvään, niin voi mennä pieleen monista syistä. Tosin ajattelen, että jos Jumala todella haluaa tehdä jotain ja saada sen aikaan, niin varmasti se on Jumalalle mahdollista. Ja kaikki Jumalan vaikutus tähän maailmaan on kuitenkin aina positiivista, sillä Jumala varmasti tietää mitä tekee. Rukousvastaukset ja muu on suuri ilon aihe, hyvää voi tapahtua kaiken inhimillisen epätäydellisyyden seassa.

Nyt kun mietin, niin kuulostaahan tuo minun näkemykseni ehkä hieman negatiiviselta ja pessimistiseltä suhtautumiselta inhimilliseen yrittämiseen. Tai inhorealistiselta, enpä tiedä. Tietysti muiden tekemiseen tulisi yrittää suhtautua rakentavasti ja kannustavasti noin yleisesti.

Tähän hieman liittyy yleinen maailmankuva, jossa minulla varmaan vielä on paljon "positivismia" jäljellä, ainakin välillä: siis en ajattele maailmasta aina/koko ajan hengellisten asioiden kautta, vaan monimutkaisena materiaalisena/fyysisenä paikkana. Jossa materiaalinen syy-seuraussuhde seuraa toisiaan, mutta tietysti nykyään myös hengellisiä vaikutuksia on. Toisaalta se on ehkä välillä hyväkin, kun en syyttäisi vaikka Jobia kovasta kohtalostaan syntiensä takia. Mutta toisaalta ehkä reaktioni olisi vain mitäänsanomaton "no, kaikkea sitä  sattuukin."

Tieteessä on myös just world -hypoteesi, jonka mukaan ihmiset olettavat että hyvä menestyy ja paha saa palkkansa. Mutta minulla se ei varmaankaan ole kovin voimakkaasti läsnä ajattelussa. Ja käyhän Raamatussakin VT:n profeetoille usein huonosti, samoin UT:ssa Johannes Kastajalle, Jeesukselle ja useimmista apostoleista. Parhaimmat tapetaan ensin? Open Doorsin toiminta/Marttyyrien ääni tulee myös mieleen, kaikenlaista sortoa on maailmassa uskonnonkin tähden.
« Viimeksi muokattu: 30.01.23 - klo:16:28 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jumalan apu Esran aikana
« Vastaus #29 : 30.01.23 - klo:16:36 »
Heh, joo, :D
Tajusin, että tuosta lainaamastasi viestini pätkästä sai kuvan, että luulin olleeni synnitön ja kykenevä tekemään Jumalan tahdon.

Ja todella ehkä siinä tilanteessa juuri ajattelinkin noin, että koska Herra oli niin selvästi tarttunut elämääni ja sen takia asiat olivat melko radikaalisti muuttuneet noin 5 vuotta uskossa oloni jälkeen,ajattelin että sen elämän alueen jutut pitää mennä todella putkeen olosuhteet mukana lukien.

Siksi oli niin vaikea tajuta, ettei hommat niin putkeen menneetkään niissä rajatuissakaan jutuissa.
Ja koin, että Jumala ei pelannut sääntöjen mukaan.

« Viimeksi muokattu: 30.01.23 - klo:16:45 kirjoittanut sandia »