Kirjoittaja Aihe: Linkkejä  (Luettu 12525 kertaa)



Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Linkkejä
« Vastaus #62 : 30.04.22 - klo:14:25 »
https://fi.wikipedia.org/wiki/Martti_Luther

Ensisijaisesti Paxille mietittäväksi. Ymmärrystä löytynee enemmän esim. Luther-säätiö -Lähetyshiippakunta kirjoituksista.
Itse ymmärrän, että aika oli erilainen ja ihmishenki niin kuin Venäjällä vielä nytkin. Uskonpuhdistaja taisteli oikean uskon ja opin puolesta tosissaan täydessä uskon varmuudessa kärsien itse myös vainoa ja jatkuvaa kirouksen ja Bannabullan alla olemista (tappouhan alla olemista). Jatkuvaa hengellistä, että maallista taistelua joutui käymään koko ajan. Ilman Melanchthonin Philipp apua ja ystävyyttä ei olisi onnistunut.
Kuolinvuoteellaan hän sai vielä ottaa täysin ansiottoman armon vastaan synneistään, joten saamme uskoa, että hän pääsi perille autuaana pelastettuna.
"Hyvyydellään ja kiltteydellään" kukaan meistä ei voi pelastua. Sen Luther kirkasti Paavalin "teologiasta" parhaiten (USKONVANHURSKAUS). Jumalan edessä ihminen on vain syntinen ja kadotuksen ansaitseva itsessään. Ne jotka eivät huoli Kristuksen ansiota tai eivät sitä saa, ovat kadotuksen omia edelleen, tosin nyt oikeuden mukaisen Tuomion kautta. Luther oli jo ollut haudassaan 400 vuotta ennen Hitleriä ja kansallissosialisteja. Huom!

Poissa pax

  • Viestejä: 1698
Vs: Linkkejä
« Vastaus #63 : 30.04.22 - klo:17:11 »
Mun tieto perustuu Lutherin kirjoituksiin ja siihen minkälaisen perinnön jätti, olen ymmärtänyt ettei perunut puheitaan juutalaisista ja tavallaan Aatu toteutti ne sitten myöhemmin.
Olin syvästi järkyttynyt kun tämä tieto aukesi, vähän tuntuu että sitä on haluttu pitää piilossa.
Sitä en tiedä mitä viimeisillä hengenvedoillaan tapahtui.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6426
Vs: Linkkejä
« Vastaus #64 : 30.04.22 - klo:19:02 »
Mitä tarkoitat attä aatu toteutti ne myöhemmin?
Tätä kirjoittaessani taisin hoksata mitä tarkoitit.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6426
Vs: Linkkejä
« Vastaus #65 : 30.04.22 - klo:19:03 »
Mitä tarkoitat attä aatu toteutti ne myöhemmin?
Kysymystä  kirjoittaessani taisin hoksata ynnätä 2+2.

Poissa pax

  • Viestejä: 1698
Vs: Linkkejä
« Vastaus #66 : 30.04.22 - klo:19:22 »
Niin, Luther toivoi että juutalaiset karkoitetaan ja poltetaan, Hitler sitten hoiti asian krematorioissa.  :'(

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6426
Vs: Linkkejä
« Vastaus #67 : 30.04.22 - klo:19:32 »
Olen huomannut, että Jumala ei koskaan jätä ihmistä tilanteeseen, että hänet hänen hyvien tekojensa takia voitaisiin nostaa jalustalle. Pyhä Henki kirkasti evankeliumin selvästi Lutherille kun ympärillä oli todella paljon hengellistä pimeyttä, mutta jo aikaisemmassa viestissä tässä ketjussa mainitsin, että en tiedä onko kukaan uskova oppinut eri tavalla kuin Luther galatalaiskirjeestä. Pyhä Henki tuppaa opettamaan kaikille saman totuuden.

Ja ihmiskunnan historia on (vieläkin)  kummallisempaa kuin luulisi.
Pohdimme tätä mieheni kanssa, kun hän kertoi miten Ukraina taisteli itsenäisyyden puolesta 1918-19.
Kerron lisään kunhan kertaan miten se meni. Toisessa ketjussa.
« Viimeksi muokattu: 30.04.22 - klo:20:07 kirjoittanut sandia »

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Linkkejä
« Vastaus #68 : 30.04.22 - klo:22:46 »
Ymmärrän järkytyksen ja syvän paheksunnan Pax.
Luettuani seuraavan ymmärrän asian olevan niin kuin Sandell kirjoittaa ja muiltakin olen saanut vastaavaa selitystä. Sopii muuhun Lutheriin paremmin kuin alhainen "proppujen palaminen", mitä taas minulle on nuorempana muutaman kerran tapahtunut synnillisesti (primitiivireaktio).
On myös väärin syyttää Lutheria, mitä pahan hengen valtaama Hitler yms. teki.

https://hanskinblogi.wordpress.com/2018/04/09/luther-ja-juutalainen-uskonto/

"Vanhurskas on elävä uskostansa" Hab 2:4, UT: Room 1:17
"Gal 5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko."


Poissa pax

  • Viestejä: 1698
Vs: Linkkejä
« Vastaus #69 : 01.05.22 - klo:10:45 »
Okei. :)
Lutherilla oli käsissään koko Raamattu, jos hän ymmärsi armon, eikö hän ymmärtänyt mitä Jeesus ylikaiken opetti, rakasta lähimmäistäsi.
Häntä voidaan puolustella mutta näen asian nyt näin. Enkä tiedä mitä tapahtui viime hetkellä kuten jo aiemmin kirjoitin.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Linkkejä
« Vastaus #70 : 01.05.22 - klo:13:04 »
 :) Kuin myös!  :)

Ainoastaan Jeesuksella (Jumala) on nähdäkseni kyky rakastaa oikein lähimmäistään. Kuka toinen pystyy antamaan henkensä ystäväinsä ja vihollistensa edestä ja vapaaehtoisesti? (Siksi lähimmäisenrakkaus ei ole ydinasia, vaan syntien anteeksisaaminen.)

Joku meistä voi kyllä uhrautua jonkun "hyvä" ihmisen puolesta, mutta harva, eikä kukaan pahan ihmisen puolesta eikä voikaan, koska on myös itse paha ja syntinen.

Tänään on erittäin terve, hieno Messu

https://sro.fi/tv/

"Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin. Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme, katse suunnattuna Jeesukseen, uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään. Hepr. 12:1–2"

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Linkkejä
« Vastaus #71 : 01.05.22 - klo:13:22 »
Lutherin kuolinvuoteesta on olemassa tallenne. Tässä lyhyt fakta hänen uskostaan myös kuolivuoteellaan:

https://www.luther.de/fi/leben/tod.html



Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6426
Vs: Linkkejä
« Vastaus #72 : 01.05.22 - klo:16:27 »
Okei. :)
Lutherilla oli käsissään koko Raamattu, jos hän ymmärsi armon, eikö hän ymmärtänyt mitä Jeesus ylikaiken opetti, rakasta lähimmäistäsi.
Häntä voidaan puolustella mutta näen asian nyt näin. Enkä tiedä mitä tapahtui viime hetkellä kuten jo aiemmin kirjoitin.

Niin. Ei kai vääränlaiset mielipiteet eri asioista eliminoi sitä että on pelastunut?
En tiedä miten meille monelle kävisi jos niin olisi.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6426
Vs: Linkkejä
« Vastaus #73 : 01.05.22 - klo:16:43 »
Tosin jos ajattelee, että niin arvostetu hengellinen opettaja kykenee hautomaan lähes tuhonhaluisia ajatuksia keistään ihmisistä, kyllä osoittaa mielenlaadusta muutakin kuin tietyn teologisen tulkinnan juutalaisista. ???


Poissa pax

  • Viestejä: 1698
Vs: Linkkejä
« Vastaus #74 : 01.05.22 - klo:17:10 »
Kukaan ei pysty rakastamaan lähimmäistään Jeesuksen opettamalla tavalla, siksi ihanaa että meidän puolestamme on laki täytetty.

Mutta onhan se kornia jos uskonpuhdistaja hautoi ajatuksia että koko kansakunta juutalaiset pitäisi polttaa ???