Kirjoittaja Aihe: pakana linjoilla  (Luettu 13263 kertaa)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #15 : 23.04.15 - klo:13:35 »
Hyvää kevättä kaikille! Kohta pääsee kunnolla vesille


Itse asun meren äärellä.
Katselen ikkunasta pesiviä joutsenia.
Kerran pihamaalle tupsahti kauriita. Pari pientä. Sitten emo.
Ja yhtäkkiä vielä viimeksi selvästikin perheen pää,
oikein mahtava sarvipää kuin perheen turvakallio.
Siinä olivat vaimon kukkaistutukset vaarassa.
Mutta niin sykähdyttävä oli tuo näky,
että vaikka pensaita jo vähän nypittiin,
niin vaimo ei antanut lupaa napauttaa ikkunaa,
ilmoittaakseni näille elämäänsä eläville olennoille,
että ei niitä istutuksia oikeastaan saisi syödä.

Miten ajattelet - onko tämä luomakunta,
siis nuo hellyyttävät eläimet ja ihastuttavat kasvit,
jotka lisääntyvät lajiensa mukaan,
tai vaikkapa lähes hengityksen salpaava neitsyt,
jonka kerran sain viedä vihille,
vain sattuman tuotosta?

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #16 : 06.06.15 - klo:20:55 »
Evoluutio edellyttäisi suurta uskoa, jota minulla ei ainakaan ole. Minua evoluutioteoriassa vaivaa se, että mihin ne välimuodot ovat kadonneet.

Jos ihminen olisi kehittynyt apinasta, niin tottapa joku olisi tehnyt kokeita, joista olisi ollut seurauksena otus, joka ei ole ihminen, mutta ei myöskään apina. Ei semmoista ole vielä vastaan tullut, enkä ole kuullut milloinkaan sellaista olleen.

Linkolan kysymys on evoluutiouskovaisille kiusallinen: "Mitä se silmä teki, ennenkuin se näki?" Entä mitä korva, ennenkuin se kuuli? Silmähän ei voi kehittyä silmäksi eikä korva korvaksi, ennenkuin aivoissa tapahtuu ko. aistin vaatimat asiat. Samat lainalaisuudet koskevat myös muita elimiä. Pelkällä tuntoaistilla ei tee yhtään mitään, ellei ole vastaavaa aivotoimintaa ja salamannopea yhteys aivojen ja elimen välillä, vaikka varpaasta päähän.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #17 : 26.08.15 - klo:20:55 »
Pelkällä tuntoaistilla ei tee yhtään mitään, ellei ole vastaavaa aivotoimintaa ja salamannopea yhteys aivojen ja elimen välillä, vaikka varpaasta päähän.

Edelliseen hieman lisäystä. Tuossa mainittu havainto syntyi kun iskin varpaani johonkin esteeseen, saattoi olla ovenpieli tms.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #18 : 26.08.15 - klo:23:22 »
Pelkällä tuntoaistilla ei tee yhtään mitään, ellei ole vastaavaa aivotoimintaa ja salamannopea yhteys aivojen ja elimen välillä, vaikka varpaasta päähän.

Edelliseen hieman lisäystä. Tuossa mainittu havainto syntyi kun iskin varpaani johonkin esteeseen, saattoi olla ovenpieli tms.

Itse asiassa se mekanismi, jolla salamannopeasti vedät esimerkiksi kätesi kuumalta keittolevyltä on nimeltään refleksikaari, johon ei tarvita aivoja ollenkaan. Jumala on suunnitellut elimistömme niin hienovaraisilla mekanismeilla, että niitä tulee ihmeteltyä kerta toisensa jälkeen.

Jokainen meistä on joskus koskenut kuumaan keittolevyyn tai liekkiin. Mitä silloin tapahtuu? Vedät äkkiä kätesi pois, ja kun huomaat, että alkaa tuntumaan poltetta, olet jo hetkeä aiemmin vetänyt kätesi pois. Siis ennen kuin huomaat, että nyt on kuuma, kätesi on vetäytynyt pois liekistä. Samoin, kun liukastut liukkaalla kadulla, ja steppaat sarjan mitä eriskummallisempia tukiaskeleita ja pysyt kuin pystyssä, aivosi ehtivät mukaan vasta kun tilanne on jo ohi. Mitä juuri tapahtui? Kuumaan liekkiin koskiessasi iholla sijaitsevat kipua ja kuumaa aistivat reseptorit aktivoituvat ja lähettävät nopeasti hermoimpulssin aivoja kohti. Aivot ovat kuitenkin kaukana, ja käsi ehtii palaa, ennen kuin viesti saapuu aivoihin. Niinpä jo selkäytimen tasolla kipuaistimus johtuu suoraan liikehermoon, joka alkaa ohjaamaan käden lihaksia siten, että käden lihakset alkavat vetämään kättä pois liekin päältä. Samaan aikaan selkäytimessä kipuviesti jatkaa matkaa kohti aivoja, kun käden lihakset ovat jo aktivoituneet. Vasta kun käsi on jo vedetty pois liekin päältä, viesti saavuttaa aivot, ja tulemme tietoisiksi kuumasta.

Kaatuessa tapahtuu samantapainen ilmiö, kyse on sarjasta monimutkaisia heijastesarjoja, mm jänneheijasteita, jossa jänteeseen kohdistuva äkillinen venytys saa lihaksen supistumaan. Kyse on selkäytimen tasolla tapahtuvasta toiminnosta, joten sitä ei voi tietoisesti edes sammuttaa. Esimerkiksi kun lääkäri lyö kumivasaralla polveen, polvi ojentuu automaattisesti, vaikka kuinka yrittäisi sitä itse estää.

Monet opettelemamme taidot kulkevat refleksikaaren kautta. Esimerkiksi jääkiekon pelaajat harjoittelevat laukaisemaan maalia kohti suoraan syötöstä niin kauan, että refleksikaari voimistuu ja laukaukset alkavat tulemaan "selkäytimestä", aivan automaattisesti. Näitä opeteltuja refleksejä voimme tietyssä määrin voimistaa ja myös heikentää tahdonalaisesti sekä treenaamisen kautta. Jääkiekko on siis joskus melko aivotonta touhua  ;D

Kovasti saa ateisti vakuuteltua, ennen kuin uskon, että alkuräjähdys aiva sattumalta synnytti tällaisen ihmeellisen, itsestään, perheestään, seurakunnastaan, Jumalasta ja universumista tietoisen ihmisen, jonka elimistökin on itsessään mysteeri. Tällainen ruumis ei synny räjäyttämällä, vaikka olisi kuinka kova latinki!

Tässä pari ihmiselimistössä tapahtuvaa prosessia, joita ilman ihminen ei voisi olla elossa. Nämä prosessit ovat käynnissä jatkuvasti, kaikkina aikoina, eivätkä ne ole voineet syntyä sattumalta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sitruunahappokierto
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ureakierto
https://fi.wikipedia.org/wiki/Glykolyysi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Elektroninsiirtoketju

Tietoisuuden olemassaolo on aivan oma luku sinänsä. Mistä tulee tietoisuus, että juuri minä olen ihminen ja että olemme tällä planeetalla olemassa? Tietoisuuskin on Jumalan luoma ominaisuus. Koko luonto todistaa Jumalan olemassaolosta!


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #19 : 27.08.15 - klo:06:00 »
Edelliseen hieman lisäystä. Tuossa mainittu havainto syntyi kun iskin varpaani johonkin esteeseen, saattoi olla ovenpieli tms.

Kiitos tästä! Kysymys olikin siis vielä ihmeellisemmästä ja monimutkaisemmasta asiasta, mitä osasin ajatella. Mutta jatketaan ihmeiden ihmettelemistä. Entä sitten, kun salama välähtää ja minä näen sen ja voin siitä välähdyksestä ryhtyä laskemaan äänen tarvitseman matkan sekunneissa ja pystyn sanomaan osapuilleen etäisyyden siihen salamaniskuun? Ja eikö kuuloaistimus korvassa ja aivoissa tapahdu kutakuinkin samalla tavalla kuin näköaistimus? Mielestäni tajuan äänen aivoissani kuten kuvankin (joka muodostuu miljoonista "pikseleistä").

Jos kysymys on siitä, että ihminen on Luojan luoma, tämä kaikki on ihmettä. Mutta onko kyseessä super-ihme, jos tämä kaikki onkin älyvapaan kehityksen tulosta?
« Viimeksi muokattu: 27.08.15 - klo:06:32 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #20 : 27.08.15 - klo:12:12 »
Kovasti saa ateisti vakuuteltua, ennen kuin uskon, että alkuräjähdys aiva sattumalta synnytti tällaisen ihmeellisen, itsestään, perheestään, seurakunnastaan, Jumalasta ja universumista tietoisen ihmisen, jonka elimistökin on itsessään mysteeri. Tällainen ruumis ei synny räjäyttämällä, vaikka olisi kuinka kova latinki!

Tässä pari ihmiselimistössä tapahtuvaa prosessia, joita ilman ihminen ei voisi olla elossa. Nämä prosessit ovat käynnissä jatkuvasti, kaikkina aikoina, eivätkä ne ole voineet syntyä sattumalta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sitruunahappokierto
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ureakierto
https://fi.wikipedia.org/wiki/Glykolyysi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Elektroninsiirtoketju

Tietoisuuden olemassaolo on aivan oma luku sinänsä. Mistä tulee tietoisuus, että juuri minä olen ihminen ja että olemme tällä planeetalla olemassa? Tietoisuuskin on Jumalan luoma ominaisuus. Koko luonto todistaa Jumalan olemassaolosta!

Käsittämättömiä asioita oli noissa linkeissä, ei tällä päällä voi niitä ymmärtää.

Keijo Leppänen (uutistenlukija) kirjoitti vuosia sitten, että sitä hän ei jaksa ymmärtää, että alkuräjähdys olisi synnyttänyt kaiken, koska kaikki muut paukut sen jälkeen ovat vaikuttaneet juuri päinvastoin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #21 : 27.08.15 - klo:21:12 »
Olen joskus ihmetellyt kaiken kauneutta, ja järjestystä. Esimerkikisi Lumi. Jokainen hiutale on oma taideteoksensa. Ja entäpä väri !?
Valkoisena se tuo pimeään kuolleeseen luontoon valoa täällä pohjolassa. Sattumaltako se on valkoista ?
Vai mikä evoluutiossa on ohjannut sen muotoutumaan valkoiseksi ?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #22 : 27.08.15 - klo:21:20 »
Olen joskus ihmetellyt kaiken kauneutta, ja järjestystä. Esimerkikisi Lumi. Jokainen hiutale on oma taideteoksensa. Ja entäpä väri !?
Valkoisena se tuo pimeään kuolleeseen luontoon valoa täällä pohjolassa. Sattumaltako se on valkoista ?
Vai mikä evoluutiossa on ohjannut sen muotoutumaan valkoiseksi ?

Minä olen ihmetellyt taivaan sineä. Miksi se on sininen eikä musta, kuten se on muutaman kilometrin korkeudesta katsottuna? Evoluutionko ansiota?

Mainitsit että jokainen lumihiutale on erilainen. Erik Ewalds sanoi aikoinaan, että mitä enemmän meistä tulee Kristuksen kaltaisia, sitä enemmän meistä tulee keskenämme erilaisia. Uskonnollisuus pyrkii tekemään samankaltaisuutta ja toistensa kopioita. Sen huomaa erilaisista uskonnollisista liikkeistä. Poikkeavuutta ei voida sietää.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #23 : 27.08.15 - klo:22:55 »
Olen joskus ihmetellyt kaiken kauneutta, ja järjestystä. Esimerkikisi Lumi. Jokainen hiutale on oma taideteoksensa. Ja entäpä väri !?
Valkoisena se tuo pimeään kuolleeseen luontoon valoa täällä pohjolassa. Sattumaltako se on valkoista ?
Vai mikä evoluutiossa on ohjannut sen muotoutumaan valkoiseksi ?

Minä taas ihmettelen sitä, että mikä saa sinut (ja minut) ihmettelemään kaiken kauneutta ja järjestystä. Mikä meissä päättää pitää jotain asiaa kauniina? Mitä on taide? Miksi kutsumme lumihiutaleita taideteoksiksi? Melkoinen pamaus, kun saa jopa tällaisen tietoisuuden kauniista, oikeasta ja väärästä  ja jopa täysin "turhasta" taiteesta aikaiseksi.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #24 : 28.08.15 - klo:00:55 »
--- mitä enemmän meistä tulee Kristuksen kaltaisia, sitä enemmän meistä tulee keskenämme erilaisia.
Uskonnollisuus pyrkii tekemään samankaltaisuutta ja toistensa kopioita. Sen huomaa erilaisista uskonnollisista liikkeistä. Poikkeavuutta ei voida sietää.


Tuossapa onkin ajatus joka kannattaa painaa mieleensä...

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #25 : 28.08.15 - klo:03:32 »
Kauneudesta onkin ihan oma keskustelunsa:

http://puimatanner.net/index.php?topic=177.0

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #26 : 28.08.15 - klo:17:39 »
Uskonnollisuus pyrkii tekemään samankaltaisuutta ja toistensa kopioita. Sen huomaa erilaisista uskonnollisista liikkeistä. Poikkeavuutta ei voida sietää.

Tästä minulla on "surullisen hauskoja" muistoja muutaman vuosikymmenen takaa. Ei taida nykyisin enää ilmetä niin selvästi.

Kun radiosta tuli aamu- ja iltahartauksia, niin parista ensimmäisestä sanasta pystyi kokolailla osuvasti sanomaan, mistä yhteisöstä lähetys tulee. Nuotti ja aksentti paljasti sen lähes erehtymättömästi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #27 : 29.08.15 - klo:11:10 »
Voisi ajatella niinkin, että armossa jokainen meistä on samanlainen; tarvitseva ja ravittu. Jumalan valtakunta on täynnä paradokseja. Se on minulle ollut aika suuri löytö.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #28 : 29.08.15 - klo:11:35 »
Voisi ajatella niinkin, että armossa jokainen meistä on samanlainen; tarvitseva ja ravittu. Jumalan valtakunta on täynnä paradokseja. Se on minulle ollut aika suuri löytö.

Minulle erityisesti suurta on se, että juuri evankeliumin ytimen löytäminen yhdistää niin erilaiset ihmiset keskenään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #29 : 29.08.15 - klo:11:44 »
Voisi ajatella niinkin, että armossa jokainen meistä on samanlainen; tarvitseva ja ravittu. Jumalan valtakunta on täynnä paradokseja. Se on minulle ollut aika suuri löytö.

Minulle erityisesti suurta on se, että juuri evankeliumin ytimen löytäminen yhdistää niin erilaiset ihmiset keskenään.

Kyllä. Siitä on ihan käytännönkin kokemusta. Aidon evankeliumin ääressä kun ihminen ei korostu, niin kai se on syynä erilaisuuden merkityksettömyyteen. Oikeastaan se jää lähes huomaamatta. Ei sitä edes ajattele, että onko itse tai onko joku toinen "liian erilainen". Kun ei sillä ole totuuden edessä mitään merkitystä.
Ihmisroska