Kirjoittaja Aihe: Punnittua puhetta  (Luettu 9707 kertaa)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Punnittua puhetta
« Vastaus #45 : 25.04.20 - klo:16:59 »
Lainaus lehden Lyhyet-osiosta:

Olen ymmärtänyt asian niin, että jos Herra ei ole läsnä täältä eritessämme niin ei ole myöskään vastassa.

Ymmärsin kyllä viestin lohdullisen puolen, kun monet joutuvat yksin sairasvuoteilla kohtaamaan kuoleman. Eivät Jumalan lapset elämästä erotessaan kuitenkaan yksin ole tämän sanan mukaan: "Minä olen teidän kanssanne joka päivä."

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Punnittua puhetta
« Vastaus #46 : 13.02.22 - klo:13:00 »
Sanomalehti Keskisuomalainen julkaisee joka numerossaan yhden palstan levyisen kirjoituksen otsikolla "Pysähdy hetkeksi". Minulle tulee lehden paperiversio ainoastaan lauantaisin ja sunnuntaisin. Muulloin luen netistä näköislehden. Joskus on käynyt mielessä lopettaa kokonaan lehden tilaaminen, mutta silloin Pysähdy hetkeksi -teksi jää kokonaan lukematta. Se on kuitenkin usein lukemisen arvoinen (hengellisen sisältönsä vuoksi)  ja niin on tänäänkin. Laitan sen liitteeksi, toki sen saa poistaakin…
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Punnittua puhetta
« Vastaus #47 : 13.02.22 - klo:13:21 »
Olipa puhutteleva kertomus. Ensimmäinen ajatukseni oli, että tarina on keksitty. Sitten luin uudestaan kertomuksen alusta: "eräs hyvin tuntemani kauppias".

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Punnittua puhetta
« Vastaus #48 : 16.06.22 - klo:17:48 »
"Ero vanhan ja uuden liiton uskovien välillä on siinä, että edelliset pelastuivat uskosta siihen, mikä oli tapahtuva, jälkimmäiset uskosta siihen, mikä on tapahtunut."

Öivind Andersen USKOSTA USKOON 2
Uusi Tie 1972
« Viimeksi muokattu: 16.06.22 - klo:18:46 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Punnittua puhetta
« Vastaus #49 : 16.06.22 - klo:18:31 »
Minulla on tuo kirja. Ostin 70 luvun lopulla ja toin mukanani USAhan. Oon lukenut kun sen.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Punnittua puhetta
« Vastaus #50 : 21.06.22 - klo:15:54 »
Kysymys Sandialle.

Yleensä TV-sarjoista ja elokuvista saa sellaisen käsityksen että vangeilla on Yhdysvalloissa todella vaaralliset olosuhteet vankiloiden sisällä. Että raiskatuksi tuleminen on hyvin yleistä, ja että vangeilla ei ole mitään lain takaamia oikeuksia "turvalliseen" elämään vankilan seinien sisäpuolella.

Onko tämä saamani käsitys täysin väärä ?  Avaisitko Sandia meille kuinka asian laita oikeasti on ?

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Punnittua puhetta
« Vastaus #51 : 08.11.22 - klo:13:40 »
Kysymys Sandialle.

Yleensä TV-sarjoista ja elokuvista saa sellaisen käsityksen että vangeilla on Yhdysvalloissa todella vaaralliset olosuhteet vankiloiden sisällä. Että raiskatuksi tuleminen on hyvin yleistä, ja että vangeilla ei ole mitään lain takaamia oikeuksia "turvalliseen" elämään vankilan seinien sisäpuolella.

Onko tämä saamani käsitys täysin väärä ?  Avaisitko Sandia meille kuinka asian laita oikeasti on ?


Huomasin juuri tämän Malakian kysymyksen.
Terävä kysymys.
Tuskin osaan tyhjentävästi vastata, mutta tiedän, että osavaltiossa on eroa miten vankeja käsitellään. Erot voivat olla hyvinkin suuret. Connecticutissa missä asun ja olen vankilassa töissä, asiat ovat melko hyvin. Vangeilla on paljon oikeuksia. Missisipissä mm. asiat ovat toisin, samoin vaikkapa Texasissa. Mutta en tiedä muuta kuin yleisellä tasolla, että vankien hoito vaihtelee paljon.

Tämä mitä kerron on siis CTn vankiloista, missä "asiat ovat melko hyvin".
Kyllä henkirikoksia tapahtuu vankiloissa, mutta ei nyt kovin usein. Ja osaksi ehkä juuri siitä syystä, että varotoimenpiteitä on melko paljon.

Jengien jäsenet ovat omissa yksiköissään ja heitä valvotaan kyllä silmä kovana. Olen huomannut, että joka kerta kun astuvat ulos sellistään, heidät tarkastetaan mahdollisten aseiden, siis lähinnä teräaseiden suhteen. Heillä on myös haalarit päällä eikä housuja ja puseroita, koska housun kauluksen alle on helppo piiloittaa kotitekoinen teräase.

Kun jengiyksitköt menevät mm. sairaalaosastolle tai lääkäreitä tapaamaan, käytävät tyhjenetään muista vangeista.

Kesällä täkäläisissä vankiloissa puukotettiin pahasti kahta seksuaalirikollista. Toinen taisi kuolla. Näissä vankiloissa on ns. sally port, mikä on niinkuin porstua, tai sellainen välikkö kahden lukitun oven sisällä. Joskus pitää odottaa jonkin aikaa ennenkuin se jostain kontrollikeskusesta avataan. Nämä puukottamiset tapahtuivat tällaisissa väliköissä.

Tunnen erään nuoren miehen yksityispraktiikastani joka oli anaalisesti raiskattu sellissään. Hän ei koskaan raportoinut sitä koston pelossa.
« Viimeksi muokattu: 08.11.22 - klo:14:03 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Punnittua puhetta
« Vastaus #52 : 08.11.22 - klo:13:55 »
Joskus Facebookissa on lähteitä missä on sanontoja jotka ovat mielestäni olleet tosi teräviä

Tänä aamuna  sattumoisin oli esillä tämä lause. Laitan sen enkuksi ja sitten suomeksi.
Englanniksi se meni näin:
"Be careful what you tolerate. You are teaching people how to treat you."

Suomeksi:" Varo mitä siedät. Opetat ihmiselle kuinka sinua kohdellaan"

Tulee niin elävästi työkaveri mieleen.

Toinen mikä todella pysäytti minua jo pari kuukautta sitten.
"The moment you feel you have to prove your worth to someone is the moment to absolutely and utterly walk away."

Suomeksi: "Hetki jolloin tuntuu, että sinun on todisteltava jollekulle arvosi on se hetki, jolloin on ehdottomasti ja lopullisesti lähdettävä pois."

Molemmat kuvaavat täydellisesti sitä mitä olen oppinut työkaverin läheisyydessä.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Punnittua puhetta
« Vastaus #53 : 08.11.22 - klo:15:36 »
Joskus Facebookissa on lähteitä missä on sanontoja jotka ovat mielestäni olleet tosi teräviä

Tänä aamuna  sattumoisin oli esillä tämä lause. Laitan sen enkuksi ja sitten suomeksi.
Englanniksi se meni näin:
"Be careful what you tolerate. You are teaching people how to treat you."

Suomeksi:" Varo mitä siedät. Opetat ihmiselle kuinka sinua kohdellaan"

Tulee niin elävästi työkaveri mieleen.

Toinen mikä todella pysäytti minua jo pari kuukautta sitten.
"The moment you feel you have to prove your worth to someone is the moment to absolutely and utterly walk away."

Suomeksi: "Hetki jolloin tuntuu, että sinun on todisteltava jollekulle arvosi on se hetki, jolloin on ehdottomasti ja lopullisesti lähdettävä pois."

Molemmat kuvaavat täydellisesti sitä mitä olen oppinut työkaverin läheisyydessä.

Kiitos kommenteistasi.

Onko tuon vankeinhoito Yhdysvalloissa yksityisten, vai valtion/osavaltion heiniä, vai sekä että ?

Niin ja, joko olet käynyt äänestämässä edustajanhuonevaaleissa ?

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Punnittua puhetta
« Vastaus #54 : 08.11.22 - klo:17:03 »
Joissakin osavaltioissa, en tiedä missä, on yksityisiä vankiloita. Luulen, että osavaltio on tehnyt sopimuksen niiden kanssa.
CTssä on vain osavaltion vankiloita. Liittovaltiolla on oma vankilalaitos, Federal Prison.

Juu tänään on vaalipäivä. Kyllä aion mennä kylän koululle äänestämään vaikka en mennyt töihin.

Googlelta kysyin, että missä osavaltioissa on yksityisiä vankiloita, ja tämä linkki tuli ensimmäisenä vastaan.
Sen mukaan 8% osavaltioiden ja liittovaltion vankiloista on yksityisiä. Siis melko pieni osa.
https://www.sentencingproject.org/reports/private-prisons-in-the-united-states/

Sieltä löytyi linkki tilastoihin missä näkyy kunkin osavaltion tilanne.
https://www.sentencingproject.org/app/uploads/2022/10/Private-Prisons-in-the-United-States-2.pdf

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Punnittua puhetta
« Vastaus #55 : 02.02.23 - klo:18:32 »
Vanhoja tiedostoja selaillessa tuli tämmöinen teksti vastaan. Sopinee lainata sitä…

Kerrotaan tarinaa miehestä, joka saarnasi Puhujan Kulmalla Lontoon Hyde Park'issa ja joka saarnassaan sanoi, että jokainen, joka ei usko Jumalaan, on hullu. Mies kuuntelijoiden joukossa huusi:

"Minä olen ateisti. Jos voitte osoittaa, että minä olen hullu, niin julkaisen sen lehdissä ja me ajamme teidät ulos kaupungista!"

"Ettekö todellakaan usko Jumalaan?"

"En takuulla! Olen taistellut Jumalaa vastaan koko ikäni!"

"Sanokaapa minulle", vastasi saarnaaja, "jos mies, joka tuhlaa elämänsä taisteluun jotakin olematonta vastaan, ei ole hullu, niin kuka sitten on?"
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell