Kirjoittaja Aihe: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.  (Luettu 60532 kertaa)

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #735 : 24.02.24 - klo:18:18 »
Raamattua on hyvä lukea että Pyhä Henki voi sitten avata ihmisen sydäntä ottamaan sen vastaa mitä Herra haluaa milloin opettaa.

Eli heitän vastapainoksi käsitteen sydän.

Juu, olihan tuossa edellä lainaamassani listassa sydän mainittu kohdassa neljä:

Lainaus
4. Ihmiset, jotka uskovat päässään asioita, joita he eivät usko sydämessään, ja päinvastoin, ovat ihmisiä, joilla on rikkinäinen, syyllinen tai sopeutumaton ego.

Tässä siis voi olla tekemistä, että ihminen on ikään kuin tasapainossa. Vaikka onhan tämäkin aika vaikeaa mieltää ja ymmärtää. Ihmisen kokonaisuus on monimutkainen. Puutteita voi löytyä - ja varmasti löytyykin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #736 : 24.02.24 - klo:18:22 »
Ai siellä oli sydän mainittu?
Sori, täytyy lukea huolellisemmin.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #737 : 24.02.24 - klo:18:29 »
No, enpä taas itsekään lukenut mitenkään hyvin, sydän oli mainittu myös kohdassa kolme nelosen lisäksi.  :)

Lainaus
3. Ego on linkki pään ja sydämen välillä.  Egon kautta nämä kaksi ovat yhteydessä toisiinsa ja synkronoituvat.

Tämän mukaan siis pää ja sydän tulisi olla mukana molemmat.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #738 : 24.02.24 - klo:18:36 »
Kato joo ihan keskeisenä siellä se oli.

Kyllä hänen kirjoituksensa on ikäänkuin keinutuolipsykologiaa  ja luulen ymmärtäväni mitä hän tarkoitti.
Anteeksi jos olen ollut hieman kärsimätön tuon tekstin suhteen.
Vuosien ja vuosikymmenien aikana ajatteluni on tullut melko pelkistyneeksi vaikka olen koulutukseltani psykologi.

Mitähän muuten tuo kirjoittaja tarkoitti sitten käsitteellä sydän.  ???

Minä tuppaan menemään helposti siihen mitä Jeesus sanoi ihmisen sydämestä.

Mun pitää jatkaa siivousta, yritän pohtia vielä  vähän kun on enemmän aikaa.


Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #739 : 24.02.24 - klo:18:45 »
Niin, onhan ihmiselämä tietyllä tavalla täynnä omaa itseään ja halujakin. Olemmehan luotu erilaisiksi ja ihmiselämä vaatii asioiden tekemistä, valintojen myös. Ymmärtääkseni ne pitäisi vain saada Jumalan uomiin, eli vähemmän syntisiksi/haitallisiksi.

Voisi nähdä siis että ihmisyydessä on osia, joita pitäisi hyödyntää ja vaikka kaikki on langennutta, niin kuitenkin luotua ja jotain hyviäkin osia voi olla.

Haluja voi siis olla ja minäkin voin olla olemassa, mutta pitäisi pyrkiä "parempiin haluihin" ja "parempaan minään".

Katselen luontodokumenttia, jossa on jääkarhu. En tiedä onko jäkarhulla egoa tai sydäntä tai päätä, mutta haluja varmastikin.
« Viimeksi muokattu: 24.02.24 - klo:18:57 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #740 : 24.02.24 - klo:21:33 »

Lisäys: Erilaiset halut ja tarpeethan ovat osa ihmiselämää, eikä niihin suhtauduta täysin kielteisesti kristinuskossa. Vaikka muistaakseni jossain viitataan, että ne sytyttävät jotain liekkeihin tjsp.

Huonosti muistin, tässä kyseessä olikin kieli, ei halut (Jaakob 3:6):

Lainaus
Ja kielikin on tuli; meidän jäsentemme joukossa se on vääryyden maailma. Se saastuttaa koko ruumiin ja sytyttää tuleen elämän pyörän, itse liekehtien helvetin tulta.

Himot mainitaan ko. kirjeessä negatiiviseen sävyyn. Jaak. 1:14:

Lainaus
Jokaista kiusaa hänen oma himonsa; se häntä vetää ja houkuttelee.

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #741 : 25.02.24 - klo:11:16 »
Joskus tosi kauan sitten muistan puhujan nimeltä Erik Ewalds, joka käytti paljon sanoja ego ja yliminä. Olin silloin hyvin nuori varmaan ja ihmetellen kuuntelin, en ymmärtänyt mistä hän puhuu. Hän on kirjoittanut kirjojakin. Sanan ego voi ehkä kääntää sanalla minä, mutta mitä se tarkoittaa verrattuna sanaan yliminä, tai yleensäkin voiko näitä jotenkin selittää, mitä tarkoittavat.

Sana sydän esiintyy Raamatussa usein. Jeesus sanoi, että siellä missä aarteesi on, siellä on sydämesi. Mitä ihminen rakastaa, mikä kiinnostaaa, mihin käyttää aikaansa, mitä ajattelee, mistä puhuu, mihin käyttää rahojaan, mitä tavalla tai toisella edistää.

Tämä jae on niin osuva: Yli kaiken varottavan, varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee. Tästä voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon. Raamattu on myös hyvin lohdullinen, siellä luvataan, että synnit saadaan anteeksi ja Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Armo käy oikeudesta ja armo kasvattaa hylkäämään pahuutta, ja sydän muuttuu. Samassa yhteydessä ja prosessissa Herra parantaa myös sisäistä ihmistä. "Hän parantaa ne, joilla on särjetty sydän ja sitoo heidän haavansa."

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #742 : 25.02.24 - klo:11:55 »
Sanan ego voi ehkä kääntää sanalla minä, mutta mitä se tarkoittaa verrattuna sanaan yliminä, tai yleensäkin voiko näitä jotenkin selittää, mitä tarkoittavat.

Itse ajattelisin, että tuon aiemmin linkitetyn kirjoituksen yhteydessä ymmärtäisin sen suhteessa buddhalaisuuteen, jossa tarkoitus on kai enemmänkin päästä minuudesta eroon. Tuossa on aiemmin linkitetty toiseen tekstiin "The Biblical Adage of “Dying to Self” is not Ego Ablation", jossa on myös käsitelty asiaa.

Sieltä taas löytyi linkki tähän tekstiin (https://radixfidem.blog/2013/08/31/the-blessing-of-ego/), jossa minusta on jotenkin avattu asiaa:

Lainaus
Ihmisen kehityksessä puhutaan oikeutetusti egon kehittymisestä, siitä, että ihminen tuntee olevansa erillinen ympäristöstään. Ilman tätä erottelua koko maailmankaikkeus on nälkäinen, kun teillä on nälkä. Itkette ja huudatte ja raivostutte kaikelle, mikä tekee olonne epämukavaksi, kunnes oivallatte, että maailma ei ole ruokahalunne jatke. Sinun on ymmärrettävä, kun toiset sanovat sinulle "ei". Ette voi todella rakastaa ja välittää toisista, jos ette ajattele heitä toisina. Et voi olla ihminen ilman egoa.

Egosi on itsetuntemuksesi. Se käsittää kaikki asiat, joita hallitset, ei täydellisyydessään, vaan siinä mielessä, että osaat käsitellä niitä. Mitä realistisemmat oletuksesi siitä, mikä toimii ja mikä ei toimi sinulle, sitä merkittävämpi on egosi. Suuren egon omaaminen ei ole ongelma; se on välttämätöntä, jotta voit tehdä hyvää muille. Ongelmia aiheuttaa se, kun egosi on hauras todellisuutta vastaan. Tukeva ego on koeteltu ja tuntee tähänastiset rajat. Paisunut ego ei johdu siitä, että ajattelet itsestäsi liikaa, vaan se johtuu siitä, ettet tee sitä työtä, jota tiedät, että sinut on kutsuttu tekemään. Suuri ego syntyy sisäisestä luonteestasi. Tarve on nousta ylös takapuoleltasi ja saada aikaan tarpeeksi, jotta tuo ego olisi vankka. Tiedätte, että teidät on tarkoitettu tekemään se. (Suom. DeepL.com.)

Ihminen siis nähdäkseni tarvitsee egon muodossa tiedon että on erillinen muista ihmisistä ja maailmasta. Sekä tiedon siitä, mitä voi tehdä ja on kykeneväinen tekemään suhteessa toisiin (toimintakyky, käsitys osaamisesta, omat halut ja preferenssit).

Esimerkiksi voi olla vaikea olla avioliitossa miehenä pää, jos ei ole egoa tai se ei ole kovin vahva: ei voi johtaa, ottaa vain vaikutteet muualta (naisesta tai vaikka lapsista tulee pää). Tai johtaja muutenkaan vaikkapa työpaikalla ilman hyvää egoa (muut kävelevät yli, ei ole omaa näkemystä). Näin ainakin hieman itse ymmärtäisin, en tiedä ymmärränkö kovinkaan hyvin.
« Viimeksi muokattu: 25.02.24 - klo:12:05 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #743 : 25.02.24 - klo:15:13 »
Tosin käytetäänhän tosiaan ego-termiä hyvin eri lailla. Muistan että Meeting the Masters -blogikirjoittaja on jossakin sanonut, että "there is no ego in spirituality" ("hengellisyydessä ei ole egoa"). Tässä yhteydessä varmaan egoa käytetään eri tavalla kuin edellä. Monet ovat merkitykset egolle.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #744 : 25.02.24 - klo:15:32 »
Sanat minä ja yliminä (ego, superego) ovat alunperin lähtöisin Sigmun Freudin persoonallisuusteoriasta. Ne levisivät psykologiassa laajempaan käyttöön, kun toiset teoreetikot jatkoivat Freudin ajatuksia tai muuttivat hänen teoriaansa tavalla tai toisella. Ja lopulta jopa arkikieleen jossain määrin. Siis varsinkin tuo ego. Siksi ei voi välttämättä tietää mitä kukin sillä tarkoittaa.

Freud kehitti selityksen yleisinhimilliseen kokemukseen, että on omat himot ja halut ja ne vaativat täyttymystä, mutta ikävä kyllä jos ihminen laittaa omat himot, tunteet, halut kaiken muun edelle, siitä tulisi melkoista jälkeä yhteisöissä.
Siksi eri yhteisöt ovat kehittäneet joukon normeja, sääntöjä, lakeja, kieltoja rajoittamaan ihmisen käyttäytymistä.

Freud eli ns. viktoriaalisella aikakaudella, ja ilmeisesti Englannin kuningatar Victoria oli tosi tiukkapipoinen tyyppi tai jotain ja Eurooppaan oli levinnyt hänen vaikutuksestaan hyvin legalistinen kulttuuri, ja Freud tapasi potilaita joille oli kaikenlaisia ahdistukseen liittyviä oireita koska olivat sisäistäneet nää tiukkapipoiset moraalivaatimukset.

Siis syntyi ristiriita ihmisen olemuksen ja kulttuurin vaatimusten välillä ja siis aiheutta sillä tavalla neurooseja, eli ahdistuksee liittyviä erilaisia oireita.

Freudilla oli 3. termi millä kuvasi sitä ihmisen persoonan osaa missä nämä primitiiviset impulssit ovat. Hän antoi sille persoonan osalle termin id. Se on suomeksi muistaakseni SE  ::) Kuvannee hyvin ihmisen eläimellistä osaa, missä on kaksi perusviettiä: seksuaalisuus ja aggressio.

Siis id, ego, superego.

Eli tuosta tulevat ne termin alunperin.

ego= osa ihmisen persoonaan mikä pyrkii olemaan välittäjä tai moderoija primitiivisten impulssien ja yhteisöstä omittujen moraalivaatimusten välillä. Superego, eli yliminä on se sitten missä meidän moraalivaatimuksen ovat.

Eli kun ihmisellä on vahva ego, hän kykenee neuvottelemaan oikealla tavalla idin ja superegon välillä ja ihminen on sitten tämän mukaan melko tasapainoinen. Jos id pääsee liiaksi valtaan, sillä on seuraumuksensa ja jos superego tulee liiaksi valtaan, silläkin on seuraumuksensa.

No, tää on inhimillinen yritys selittää ihmisen persoonaa.
Minusta sinänsä melko ansiokas.

Ajattelen, että Korpiman viittaama blokirjoittaja joka oli ilmeisesti kristitty hoksasi tän superegon olemassaolon omassa itsessään saatuaan tietoa buddhalaisuuden ajattelusta.
Ikävä kyllä hän siten samasti omat sisäiset ristiiridat, buddhalaisuuden ja kristinuskon.

Siinä hänen ajattelunsa siis minun mielestäni meni sivuluisuun.
Hän alkoi puhua sen puolesta että uskovallakin saa olla himoja ja haluja eikä niitä saa täysin kieltää (Tuon suuntainen ajatus joskus johtaa siihen ajatteluun, että kristinusko on epäinhimillinen kieltäen inhimilliset tarpeet.

Se missä hän teki virheen on, että hän näytti samastava oman superegonsa vaatimuksen kristinuskoon.
Siksi neuvoisin häntä lukemaan enemmän Raamattua. :)
« Viimeksi muokattu: 25.02.24 - klo:16:34 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #745 : 25.02.24 - klo:15:45 »
Tulipas kirjoitushirvitys  ;D
Sori. Mutta yritin ottaa koko teeman kokonaisuudessaan huomioon.

Tuo Freudin huomio on tietty okei, mutta ajattelen, että itse asiassa jokainen ihminen on tietoinen tuosta ristiriidasta.
Eli sinänsä se ei välttämättä anna mitään uutta viisautta sille miten elää.

Tavallaan siis olisi helpompaa olla jääkarhu  :D
En oo tavannut monta jääkarhua jotka tarvitsisivat terapiaa. ???

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #746 : 25.02.24 - klo:18:56 »
Itse en nähnyt tuon kirjoituksen liittyvän oikeastaan lainkaan noihin Freudin muihin ideoihin (superego, id) sinänsä.

Minusta tämä aihepiiri on mielenkiintoista, koska onhan kuitenkin kristitty kuitenkin uusi luomus, mutta toisaalta jotenkin täytyy suhtautua inhimillisiin puoliinsa. Toisaalta sitten syntiä tulisi vastustaa verille saakka - mutta sitten kaikki inhimilliset puolet eivät sinänsä ole syntiä. Jonkinlainen minäkuva pitää olla.

Eli omassa päässä ei välttämättä ole helppo tajuta, miten mitäkin puolta pitäisi käsitellä ja mistä ajatella mitä. Oma itse on kuitenkin tietyllä tavalla väistämätön lähtökohta, jota sitten voi miettiä, kehittää, katua syntejään ja tutkiskella sekä olla muille hyödyksi. Jumalalle tämä on varmasti selkeää, mutta ihmiselle ei välttämättä lainkaan.

Silti siis pitää jotenkin olla sinut itsensä kanssa - minkälainen se sitten nyt onkaan. "Tällainen tyyppi olen  nyt tällä hetkellä."
« Viimeksi muokattu: 25.02.24 - klo:19:04 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #747 : 25.02.24 - klo:19:35 »
Tuossa linkki hänen kirjoitukseensa Repenting from coverst Buddhism.
https://sigmaframe.wordpress.com/2024/02/21/repenting-from-covert-buddhism/

Huomasin vasta nyt tuon termin covert buddhism.  :D Itse näkisin sen hyvin vastaavana kuin Freudin superego tai kuten Helena viittasi yliminään. Eli mielestäni ne ovat vastaavia.

Ja se minkä olit kopioinut, ne 6 kohtaa, jatkuvasti puhui egosta.

Eli ajattelen, että tämä oli ikäänkuin kirjoituksen teema.

Tässä lainaus siltä kirjoittajalta.
My pastor was a Buddhist before he became a Christian.  I went to see him to discuss conflict in my marriage (ca. 2018).  During our talks, he told me that I was essentially a Buddhist.  I was surprised to hear this because I grew up in a Baptist church and I never had any interest in Buddhism.  I asked him why he thought so.  He said that my view of desire — that desire must be controlled, contained, and eliminated if possible, to achieve inner peace (IOW, Comfortably Numb) — and my concept of obedience — always altruistically doing the right thing — were fundamental Buddhist beliefs.
(sujautti sinne yhden kuuluisan biisin nimen, jostain syystä Comfortably Numb  :D  )


Itse uskaltaisin sanoa, että yllä mainittuja käsitteitä seuraten ei voi löytää Jumalan sanan totuutta asiasta.

Raamatun mukaan Jumala loi ihmisen, jolla on kyky ajatella, tuntea, ja kokea kaikilla aisteillaan. Jumalasta Raamatussa sanotaan, että Jumala on rakkaus. Siellä mainitaan "Jumalan ihmisrakkaus"
Ei ole siis Jumalan sanan mukaista yrittää päästä jollekin tasolle, missä sisäiset yllykkeet on jollain tavalla eliminoitu ja sitä kautta saisi rauhan. Eivät inhimilliset tarpeet, jotka ovat siis Jumalan luoman ihmisen piirteitä, ole jotain mitä pitäisi omin voimin tai kenenkään muunkaan voimin jotenkin eliminoida.

Ja Jumala rakastaa meitä ihan sellaisina kuin olemme.

Synti puolestaan on jotain mikä itse asiassa tuhoaa ihmisyyttä ja on siis ihmisyyttä vastaan.
Ja Jumala Jeesuksessa on pelastanut meidät tuomiolta ja voi tehdä meissä sellaista työtä, että tulemme enemmän itse asiassa siksi mitä syvimmiltään olemme.

« Viimeksi muokattu: 25.02.24 - klo:19:56 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #748 : 25.02.24 - klo:20:21 »
Mutta minulla ainakin on kestänyt koko elämäni opetella mitä on ihmisyys, mitä on rakkaus, mitä on synti ja mitä Jumala rakkaus tarkoittaa omassa elämässäni.
Mutta se tutkimusmatka on todella sen arvoinen.

Se perustuu uskovan henkilökohtaiseen suhteeseen Vapahtajan kanssa.
Hän opettaa meitä pikkuhiljaa.

Olen ajatellut, että ollakseen totta kristinusko ei voi olla jotain mikä painaa alas ihmisyyttä.
Nyt uskallan sanoa, että mikä on ei kohota alaspainettua ihmistä kauniimmin ja kestävämmin Jumalan totuus ja rakkaus.

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #749 : 25.02.24 - klo:23:03 »
Ego ja mitä siihen liittyykään, ei kovin avaudu, ovat liian viisaita asioita mulle😄

Jumala tuntee luotunsa ja on antanut sanansa ja Henkensä omilleen. Olemme Jeesuksessa täydellisesti hyväksyttyjä, Hän tietää ja tuntee kaiken meistä ja opettaa sekä kasvattaa armonsa kautta omiaan koko elämämme ajan. Synti rikkoo Jumalan luomistyötä (ja toki myös kaltoinkohtelut), mutta Jeesuksessa armon kautta ihminen voi tulla jälleen siksi persoonaksi, kun hänet on luomistyössä tarkoitettu.

Edellä jo puhuttiin sydämestä ja itse vähän jatkoin siihen. Se on elämän keskus ja näkisin, että sydämestä lähtee se kaikki, joka aivankuin läpäisee koko minuuden ja persoonan.