Kirjoittaja Aihe: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?  (Luettu 10733 kertaa)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #75 : 30.05.19 - klo:03:48 »
Janon viimeinen lause:
Lainaus
Eli tiivistettynä, hyvä juuri tuottaa hyvää hedelmää, ja huono juuri huonoa hedelmää.
Mihin viittaat sanalla juuri?
Sitä olen miettinyt koko tän keskustelun ajan.

Luulenpa, että Jano rakentelee "omaa teologiaansa". Toivon kuitenkin, että Jano kertoisi mihin Raamatun opettamiin kohtiin hän tukeutuu (mahdollisia ehkä Room. 11:16-18 [viittaa Israeliin], lisäksi Ef. 3:18 ja Kol. 2:7).

Toinen asia, joka minua ihmetyttää on se, että Jeesuksen seuraajilta tuntuisi olevan kadoksissa eräs Uuden Testamentin perustotuus, nimittäin usko Jeesukseen ja Jeesuksen usko. Pitäisi olla selvää näiden kahden uskon erosta. Usko Jeesukseen nousee ihmisestä, alhaalta ylöspäin. Jeesuksen usko tulee ihmiseen ylhäältä taivaasta. Vanhemmissa raamatunkäännöksissä tämä käy ilmi sangen selvästi, uusimmissa Jeesuksen usko on muuttunut uskoksi Jeesukseen.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #76 : 30.05.19 - klo:06:50 »
Janon viimeinen lause:
Lainaus
Eli tiivistettynä, hyvä juuri tuottaa hyvää hedelmää, ja huono juuri huonoa hedelmää.
Mihin viittaat sanalla juuri?
Sitä olen miettinyt koko tän keskustelun ajan.

Hyvä kun kysyit! Joskus näissä pitkissä keskusteluissa saattaa unohtua tai kadota mielestä, mistä toinen edes kirjoittaa.

Kirjoitin ensimmäisessä aihetta koskevassa viestissäni "Hedelmän puute osoittaa meille vain sen, että Henki ei ole päässyt vaikuttamaan elämässämme tarpeeksi".

Ajattelen vertauskuvia hyvin käytännönläheisesti ja mahdollisimman yksinkertaisesti. Minulle juuri ja hedelmä -vertaus kuvastaa ensisijaisesti sitä, että juuri on puun näkymättömissä oleva osa, ja hedelmä on puun näkyvä tuote ja se hyödyke mistä puu lopullisesti arvioidaan.

Tämän keskustelun kontekstissa on ihmisistä puhuttaessa juuri se mitä meidän sisällä tapahtuu ja mikä ei näy ulospäin, ja hedelmä on meidän ulospäin ilmenevät tekomme.

Jos nyt koitan tiivistää ja esittää asian mahdollisimman yksinkertaisesti, pointti jota olen koittanut tuoda esiin on se, että monet uskovat yrittävät tehdä hedelmää lihan voimalla koska eivät ole oikeastaan ymmärtäneet mitä Hengen hedelmä oikeastaan tarkoittaa ja miten se syntyy.

Luulenpa, että Jano rakentelee "omaa teologiaansa". Toivon kuitenkin, että Jano kertoisi mihin Raamatun opettamiin kohtiin hän tukeutuu (mahdollisia ehkä Room. 11:16-18 [viittaa Israeliin], lisäksi Ef. 3:18 ja Kol. 2:7).

Olet oikeassa siinä, että rakentelen omaa teologiaani. Niinkuin jokainen meistä.

Nuo mainitsemasi Raamatun jakeet eivät ole itse asiassa olleet mielessäni tässä keskustelussa. Mutta nyt kun luin ne, niin kyllä nekin tähän aiheeseen liittyvät. Tosin tähän liittyy enemmän tai vähemmän epäsuorasti valtaosa Raamatun jakeista, joten en siksi lähde niitä sen tarkemmin listailemaan.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #77 : 30.05.19 - klo:09:00 »
Joka tapauksessa voin omasta puolestani vastata, että en tiedä eikä minua kovin paljon suoraan sanoen kiinnosta miksi seurakunnissa mahdollisesti tapahtuu tuollaista. Käyn hyvin harvoin missään seurakunnan tilaisuuksissa, enkä ole edes kovin paljon uskovien kanssa tekemisissä.
Oliko se niin, että olet joskus ollut jonkin srk:n jäsen, mutta nyt et ole? Jos on, niin kehtaisko kysyä mihin seurakuntaan kuuluit ja miksi irtauduit siitä?

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #78 : 30.05.19 - klo:09:44 »
Joka tapauksessa voin omasta puolestani vastata, että en tiedä eikä minua kovin paljon suoraan sanoen kiinnosta miksi seurakunnissa mahdollisesti tapahtuu tuollaista. Käyn hyvin harvoin missään seurakunnan tilaisuuksissa, enkä ole edes kovin paljon uskovien kanssa tekemisissä.
Oliko se niin, että olet joskus ollut jonkin srk:n jäsen, mutta nyt et ole? Jos on, niin kehtaisko kysyä mihin seurakuntaan kuuluit ja miksi irtauduit siitä?

En ole virallisesti kuulunut mihinkään yhteisöön. Yhteen aikaan kävin erilaisissa yhteisöissä tutustumassa, ja toiseen aikaan olin osa epävirallista ja epämuodollista toiminnallista porukkaa johon kuului uskovia erilaisista taustoista ja sijainneista. Mutta nyt en ole joihinkin vuosiin ollut mukana missään tällaisessa porukassakaan.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #79 : 30.05.19 - klo:13:37 »
Minä kyllä ymmärrän jossain määrin Janon selityksiä mutta tuo sana "juuri" todellakin saattaa tuoda sen ajatuksen että joskus on hyvä juuri sisälläni ja joskus huono juuri. Se koskettelee liian läheltä sitä ajatusta että joskus olen pelastettu ja joskus en ole pelastettu.
Siihenhän nämä ihmisen pelot liittyykin yleensä että olenko nyt lipsahtanut pois pelastuksesta kun sanoin pahasti? Tai kun kiroan pahantekijöitä kuten terroristit ja heidän suojelijansa poliitikot?
Ainoa keino välttää vihaa on heittäytyä välinpitätmättömäksi :"menköön vaikka koko Suomi suohon! Ei kiinnosta!"
Mutta eihän se ole sen parempi suhtautumistapa pahuuteen kuin vihakaan. Tuleeko tämä kaikki pahasta juuresta. Vai saanko vihata pahaa kuten Raamattukin kehottaa?

Kukaan ei oikeasti tiedä vastauksia näihin mutta niiden kanssa on vain päivittäin tapeltava. Toki voi mennä päivä paremmin jos selviää näkemättä yhtään uutista. Silloin ei yleensä tunne vihaakaan.

Mutta hädässä olevan uskovan suurin hätä siis yleensä liittyy tuohon että lipsahtaako päivittäin pois pelastuksesta? Toki voi ajatella järjellä , ettei siitä niin vaan lipsahda. Mutta jostain syystä sitä tukevia Raamatunjakeitakin köytyy. Joten kehen uskon? Ihmisten selityksiin vai Raamattuun?
Taisit mainita (Jano) että se on Jumalan asia huolehtia minut pelastukseen. Mutta siihen ajatukseen piilee pieni välinpitämättömyys itseä kohtaan. "No, Jumala pelastaa jos pelastaa".

Jos ei kellään teistä ole tähän kommenttia niin ei haittaa. Ykslysti nää jatkuvat ongelmat.   :-\
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #80 : 30.05.19 - klo:13:43 »
Mä haluaisin ymmärtää mitä se kylväminen on?
Onko se aina puhumista ja jos kukaan ei halua kuulla niin silloin uskova ei oikeasti kylvä vaan jää hedelmättömäksi.
Eli se hedelmällisyys on kuitenkin muista ihmisistä kiinni? Kuinka kukaan kylvää yksin olohuoneessaan?

Itselleni on jo aivan lapsuudesta lähtien muodostunut käsitys eräänlaisesta kylvämisestä. Olen kertonut tädeistäni - tai paremminkin toisesta, joka asuikin meillä. Vaikka hän ei paljoa puhunut hengellisistä asioista, niin hän kylvi taivaan valtakunnan siementä omalla tavallaan ja olemuksellaan sekä toisten palvelemisella. Ajattelen niin, että on ainakin osittäin hänen kylvötyönsä satoa sekin, että täällä kirjoittelen.

Tämä täti oli "maan hiljaisia", joista ei mitään juttuja kirjoiteltu, enkä muista, että hänen nimeäänkään olisi missään julkisuudessa mainittu. Vaikka tämä täti kuuluikin erääseen seurakuntaan, niin en koskaan tullut tietämään, että häntä olisi koskaan nähty puhujanpaikalla edes "todistamassa".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #81 : 30.05.19 - klo:14:30 »
Uudessa testamentissa puhutaan kylvämisestä ainakin kahdessa merkityksessä.
Jeesus opettaa kylvämisestä mm. Matt. 13: 31-43.
Kylväjä on itse Jeesus ja hyvä siemen tarkoittaa uskovia, joihin Hän on kylvänyt siemenen.

Paavali taas puhuu siitä, että ihmisen tulee kylvää Henkeen eikä lihaansa. (Gal. 6: 7-8)
Silloin kylväminen on esim. anteliaisuutta, myös taloudellista, joka kasvattaa vanhurskauden hedelmää.
(2. Kor. 9: 6-15)
Kun ihmiset huomaavat, että anteliaat tunnustautuvat Kristuksen evankeliumiin, he kiittävät siitä Jumalaa.
(Paavali puhuu tosin vain uskonveljien ja seurakuntien avustamisesta.)

Jotkuthan sanovat, että Jumalan Sanan kylväminen on jo suoritettu (paitsi joillakin pimeillä pakana-alueilla),
joten uskovien ei enää tarvitse olla kylvösimenen välittäjiä.
Kaikki ovat jo kuulleet evankeliumin esim. länsimaissa.
Koska kylvö ja kasvu (tai siemenen kuihtuminen) ovat tapahtuneet, alkaa olla leikkuun aika.
Nyt varmaan korostuukin Paavalin opetus rahan, ruoan yms. kylvämisen tärkeydestä.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #82 : 30.05.19 - klo:17:28 »
Mä haluaisin ymmärtää mitä se kylväminen on?
Onko se aina puhumista ja jos kukaan ei halua kuulla niin silloin uskova ei oikeasti kylvä vaan jää hedelmättömäksi.
Eli se hedelmällisyys on kuitenkin muista ihmisistä kiinni? Kuinka kukaan kylvää yksin olohuoneessaan?

Itselleni on jo aivan lapsuudesta lähtien muodostunut käsitys eräänlaisesta kylvämisestä. Olen kertonut tädeistäni - tai paremminkin toisesta, joka asuikin meillä. Vaikka hän ei paljoa puhunut hengellisistä asioista, niin hän kylvi taivaan valtakunnan siementä omalla tavallaan ja olemuksellaan sekä toisten palvelemisella. Ajattelen niin, että on ainakin osittäin hänen kylvötyönsä satoa sekin, että täällä kirjoittelen.

Tämä täti oli "maan hiljaisia", joista ei mitään juttuja kirjoiteltu, enkä muista, että hänen nimeäänkään olisi missään julkisuudessa mainittu. Vaikka tämä täti kuuluikin erääseen seurakuntaan, niin en koskaan tullut tietämään, että häntä olisi koskaan nähty puhujanpaikalla edes "todistamassa".

Kiitos kertomuksestasi. Juuri tuollainen minäkin haluaisin olla mutta mitä jos sekin täti saisi niistä pienistäkin auttamisistaan palautteeksi "älä sitten koske enää mihinkään". Siinä saattaa pian mennä usko siihen että kenellekään edes apu tai lahjat merkkaa mitään muuta kuin roskaa.

Kaikki liittyy kuitenkin ihmissuhteisiin vaikka toiset haluaa niin rohkaista ettei niillä ole niin kauheesti merkitystä. 
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #83 : 30.05.19 - klo:17:33 »
Tässä koulussa kyllä ainakin oppii ymmärtämään miten halpana ihmiset pitää Jumalan hyvyyttä. Samalla tavalla kuin ne halveksii kaikkea mitä mä yritän niin ne halveksii myös Jumalan hyvyyttä.
Jumala joutuukin tekemään hyvää ikäänkuin salaa. Pahoille ihmisille tapahtuu hyviä asioita koska Jumala siunaa niitä. Mutta ne antaa kiitoksen kaikille muilla paitsi Jumalalle. Näin ollen ne mielellään ikäänkuin ottaa sen hyvän vastaan joltain toiselta vaikka tosiasiassa sen on antanut Jumala. Jos niille sanoisi Että "hei tuo on Jumalalta saatu siunaus" niin ne todennäköisesti pilkkaisivat, koska se ei kelpaa jos se on Jumalalta mutta kelpaa jos se on joltain toiselta.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #84 : 30.05.19 - klo:17:52 »
Janon viimeinen lause:
Lainaus
Eli tiivistettynä, hyvä juuri tuottaa hyvää hedelmää, ja huono juuri huonoa hedelmää.
Mihin viittaat sanalla juuri?
Sitä olen miettinyt koko tän keskustelun ajan.

Hyvä kun kysyit! Joskus näissä pitkissä keskusteluissa saattaa unohtua tai kadota mielestä, mistä toinen edes kirjoittaa.

Kirjoitin ensimmäisessä aihetta koskevassa viestissäni "Hedelmän puute osoittaa meille vain sen, että Henki ei ole päässyt vaikuttamaan elämässämme tarpeeksi".

Ajattelen vertauskuvia hyvin käytännönläheisesti ja mahdollisimman yksinkertaisesti. Minulle juuri ja hedelmä -vertaus kuvastaa ensisijaisesti sitä, että juuri on puun näkymättömissä oleva osa, ja hedelmä on puun näkyvä tuote ja se hyödyke mistä puu lopullisesti arvioidaan.

Tämän keskustelun kontekstissa on ihmisistä puhuttaessa juuri se mitä meidän sisällä tapahtuu ja mikä ei näy ulospäin, ja hedelmä on meidän ulospäin ilmenevät tekomme.

Jos nyt koitan tiivistää ja esittää asian mahdollisimman yksinkertaisesti, pointti jota olen koittanut tuoda esiin on se, että monet uskovat yrittävät tehdä hedelmää lihan voimalla koska eivät ole oikeastaan ymmärtäneet mitä Hengen hedelmä oikeastaan tarkoittaa ja miten se syntyy.

Luulenpa, että Jano rakentelee "omaa teologiaansa". Toivon kuitenkin, että Jano kertoisi mihin Raamatun opettamiin kohtiin hän tukeutuu (mahdollisia ehkä Room. 11:16-18 [viittaa Israeliin], lisäksi Ef. 3:18 ja Kol. 2:7).

Olet oikeassa siinä, että rakentelen omaa teologiaani. Niinkuin jokainen meistä.

Nuo mainitsemasi Raamatun jakeet eivät ole itse asiassa olleet mielessäni tässä keskustelussa. Mutta nyt kun luin ne, niin kyllä nekin tähän aiheeseen liittyvät. Tosin tähän liittyy enemmän tai vähemmän epäsuorasti valtaosa Raamatun jakeista, joten en siksi lähde niitä sen tarkemmin listailemaan.

Okei nyt ollaan laitettu ne kinkkiset kohdat pöydälle niin on helpompi tietää mistä puhutaan. :)

Kuten jo mainitsin aiemmin, uskon, että jopa aivan kaikki uskovat tietävät ja ymmärtävät, että Hengen hedelmät ovat Pyhän Hengen aikaansaamia uskovan elämässä. Eihän siihen vaadita kuin sisälukutaitoa, että tämä asia selvenee Raamatusta.

Ainakin itse olen myös samaa mieltä, että hengen hedelmän puute johtuu siitä, että Pyhä Henki ei ole voinut tehdä sitä työtä uskovassa.

Eli noi perusjutut on varmaan lähes kaikkien tiedossa, niin ainakin itse arvelen.

Olen eri mieltä kanssasi siitä, että Solteron viestit viittaavat vähäiseen ymmärtämisen tasoon siitä miten Pyhä Henki toimii uskovassa ja miten hengen hedelmät toimivat. OLETAN, että kirjoitustesi erilaisuus johtunee mm. ikäerosta ja uskossa olon ajasta tai jotain sinne päin.

Se mihin minä turhauduin tai mihin yritin laittaa omat pointtini väliin, oli tuo tulkintasi "monista uskovista". Kaikki uskovat ovat tulleet Pyhän Hengen opettamiksi. Muuten he eivät olisi uskossa. Minusta se juuri on hienoa että on ihminen kuka ja mikä tahansa, mutta kun Pyhä Henki alkaa johtaa ihmistä totuuteen ja ihminen uudestisyntyy, voin kokemukselliseti tiedostaa, että olemme samasta Hengestä syntyneitä.  Vaikka näillä henkilöillä ei olisi mitään muuta yhdistävää tekijää.

Itse olen vuosikymmenien aikana oppinut olemaan varoavainen sellaisten kristittyjen piireissä olevien ihmisten kanssa, jotka tulevat sanomaan, että annas kun mä kerron, miten sitä pitää OIKEESTI uskoa. Yleensä otan jalat alleni siinä vaiheessa. 8)

Eli olemme, Jano 100% samaa mieltä, että Pyhä Henki ainoastaan voi luoda uskovaan Hengen hedelmiä.
Mutta mutta. MITEN se tapahtuu on kanssa isompi juttu.
EN ajattele, että uskovan hengelliset kokemukset, missä koetaan vahvaa Pyhän Hengen läsnäoloa, taivaasta tullutta iloa (kaikkea tuota olen kokenut) ovat se jokin,  mistä sitten kasvaa Hengen hedelmät.

Tuo on se kohta missä sinun ja minun ajattelumma ehkä eroavat, JOS noin ajattelet.


Pyhä Henki on Totuuden Henki Raamatun mukaan. Pyhä Henki johtaa totuuteen. Jeesus sanoo että hänen luonaan ihminen oppii tuntemaan totuuden ja totuus tekee meidät vapaaksi.  Jeesus puhuu Pyhän Hengen valoon tulemisesta siten että tekomme tulevat ilmi. Pyhä Henki johtaa parannukseen, syntien katumukseen, mielenmuutoksen. Joskus vaikeissakin olosuhteissa. Jumala voi kurittaa omaansa että tämä avaisi korvansa kuulemaan totuutta. Tämä kaikki on Pyhän Hengen työtä. Ja paljon muuta. En varmaan osaa mitenkään kuvata kaikkia niitä tapoja joilla Pyhä Henki on opettanut uskovia vuosisatojen kuluessa.

Tähän menee koko ihmisen elämä, eikä se riitäkään.
Uudet tilanteet tuovat aina yllättäviä asioita esille minusta ja kyvystäni olla lihallinen, itsekäs  tai epäuskoinen jne. jne.

« Viimeksi muokattu: 30.05.19 - klo:19:04 kirjoittanut sandia »

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #85 : 30.05.19 - klo:20:18 »
Kuten jo mainitsin aiemmin, uskon, että jopa aivan kaikki uskovat tietävät ja ymmärtävät, että Hengen hedelmät ovat Pyhän Hengen aikaansaamia uskovan elämässä. Eihän siihen vaadita kuin sisälukutaitoa, että tämä asia selvenee Raamatusta.

Ainakin itse olen myös samaa mieltä, että hengen hedelmän puute johtuu siitä, että Pyhä Henki ei ole voinut tehdä sitä työtä uskovassa.

Eli noi perusjutut on varmaan lähes kaikkien tiedossa, niin ainakin itse arvelen.

Pelkkä lukutaito ja luetun ymmärtäminenkään ei takaa sitä, että asiat ymmärretään oikein. Varsinkin kun kyse on hengellisistä asioista. Seurakunnat näyttäisivät ihan erilaisilta jos perusasiat ymmärrettäisiin oikein.

Olen eri mieltä kanssasi siitä, että Solteron viestit viittaavat vähäiseen ymmärtämisen tasoon siitä miten Pyhä Henki toimii uskovassa ja miten hengen hedelmät toimivat.

Varsinaisesti kyse ei ole siitä miten Henki ja Hengen hedelmä toimii, vaan ylipäätään evankeliumista. En halua mennä henkilöön vaikka tässä yhden nimimerkin kanssa enemmän olen keskustellut, tämä puute vaivaa varmaan yli 90% uskovista tänä päivänä.

OLETAN, että kirjoitustesi erilaisuus johtunee mm. ikäerosta ja uskossa olon ajasta tai jotain sinne päin.

Minun mielestäni nämä on asioita joille usein annetaan ihan liikaa painoarvoa. Varsinkin uskossa olon ajalle. Vaikka minulla alkaa kohta kolmas vuosikymmen uskoontulon jälkeen, niin ei sillä ole mitään merkitystä, sillä on vain merkitystä miten olen tuon ajan käyttänyt. Ja myös ajan sitä ennen. Vasta uskoon tullut voi ymmärtää asioita minua paremmin.

Ja mitä tulee ikään tai uskossa olo aikaan suhteessa näihin ajatuseroihin, niin minulla oli nuorempana uskovana ajatusmaailma lähempänä Solteron ajatuksia kuin nykyään, eli tässä kohden ei näkemysero selity iällä ollenkaan. Minä näen suoran yhteyden siihen, miten paljon on kuunnellut valtakristillistä opetusta. Nimittäin silloin kun sille enemmän altistuin, oli ajatukset lähempänä Solteron ajatuksia. Mutta sen jälkeen kun olen käytännössä täysin lopettanut opetusten kuuntelemisen, on alkanut mieli uudistumaan. Toki tässä mielessä ikä ja uskossa olon aika vaikuttaa asiaan, olettaen että Soltero ja muut samalla tavoin ajattelevat ovat sen myötä altistuneet enemmän valtakristilliselle opetukselle.

Se mihin minä turhauduin tai mihin yritin laittaa omat pointtini väliin, oli tuo tulkintasi "monista uskovista". Kaikki uskovat ovat tulleet Pyhän Hengen opettamiksi. Muuten he eivät olisi uskossa. Minusta se juuri on hienoa että on ihminen kuka ja mikä tahansa, mutta kun Pyhä Henki alkaa johtaa ihmistä totuuteen ja ihminen uudestisyntyy, voin kokemukselliseti tiedostaa, että olemme samasta Hengestä syntyneitä.  Vaikka näillä henkilöillä ei olisi mitään muuta yhdistävää tekijää.

Toki kaikki uudestisyntyneet ovat samasta Hengestä syntyneet ja voi sen tiedostaa. Mutta se ei kerro yhtään siitä, miten paljon hengellisiä asioita ymmärtää.

Itse olen vuosikymmenien aikana oppinut olemaan varoavainen sellaisten kristittyjen piireissä olevien ihmisten kanssa, jotka tulevat sanomaan, että annas kun mä kerron, miten sitä pitää OIKEESTI uskoa. Yleensä otan jalat alleni siinä vaiheessa. 8)

Mutta sitähän se aina on, kun keskustellaan erilaisista näkemyksistä. Sinäkin olet tässä keskustelussa kertonut omia näkemyksiäsi siitä miten oikeasti pitää uskoa, ja se on upeaa.

Eli olemme, Jano 100% samaa mieltä, että Pyhä Henki ainoastaan voi luoda uskovaan Hengen hedelmiä.
Mutta mutta. MITEN se tapahtuu on kanssa isompi juttu.
EN ajattele, että uskovan hengelliset kokemukset, missä koetaan vahvaa Pyhän Hengen läsnäoloa, taivaasta tullutta iloa (kaikkea tuota olen kokenut) ovat se jokin,  mistä sitten kasvaa Hengen hedelmät.

Tuo on se kohta missä sinun ja minun ajattelumma ehkä eroavat, JOS noin ajattelet.

En ajattele noin. Koen harvoin voimakkaita hengellisiä tunnekokemuksia.

Pyhä Henki on Totuuden Henki Raamatun mukaan. Pyhä Henki johtaa totuuteen. Jeesus sanoo että hänen luonaan ihminen oppii tuntemaan totuuden ja totuus tekee meidät vapaaksi.  Jeesus puhuu Pyhän Hengen valoon tulemisesta siten että tekomme tulevat ilmi. Pyhä Henki johtaa parannukseen, syntien katumukseen, mielenmuutoksen. Joskus vaikeissakin olosuhteissa. Jumala voi kurittaa omaansa että tämä avaisi korvansa kuulemaan totuutta. Tämä kaikki on Pyhän Hengen työtä. Ja paljon muuta. En varmaan osaa mitenkään kuvata kaikkia niitä tapoja joilla Pyhä Henki on opettanut uskovia vuosisatojen kuluessa.

Tähän menee koko ihmisen elämä, eikä se riitäkään.
Uudet tilanteet tuovat aina yllättäviä asioita esille minusta ja kyvystäni olla lihallinen, itsekäs  tai epäuskoinen jne. jne.

Hmm... En oikein ymmärrä mitä yllättävää niissä voi uskovalle olla. Minulle ei ainakaan tule koskaan yllätyksenä jokin itsestäni (lihasta) nouseva vääryys. Enhän minä voi itsestäni mitään muuta odottakaan.

Onko tässä nyt sitten se ero? Jos itsestään odottaa jotain hyvää, niin sitä myös yrittää. Ja kun itse yrittää, ei anna Jumalan vaikuttaa.

Pahoittelen jos käsitin väärin, jotenkin tuo ajatuskuvio ei minulle oikein muulla tavalla näyttäydy.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #86 : 30.05.19 - klo:22:25 »
Palaan viimeisenä kommenttina, Jano, sinun kirjoittamaasi ajatukseen: "Arkielämä ja käytäntö näyttää siis oikeastaan vain sen, mihin ihminen todella uskoo."

Se on ehdottomasti validein mittari siitä missä kukin on omassa elämässään.

Itse en sen lisäksi oikein muusta välitäkään. Joko keskustelussa tai elämässä muutenkin.


« Viimeksi muokattu: 30.05.19 - klo:22:43 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #87 : 30.05.19 - klo:23:17 »
Palaan viimeisenä kommenttina, Jano, sinun kirjoittamaasi ajatukseen: "Arkielämä ja käytäntö näyttää siis oikeastaan vain sen, mihin ihminen todella uskoo."

Se on ehdottomasti validein mittari siitä missä kukin on omassa elämässään.

Itse en sen lisäksi oikein muusta välitäkään. Joko keskustelussa tai elämässä muutenkin.
Tämä asia ei ole aivan mustavalkoinen.
Jeesuksen seuraaja voi langeta syntiin.
Hän voi tehdä jopa julkisyntiä ja pitkänkin ajan olematta luopio.
Hän on siis edelleen uskossa Jeesukseen,
vaikka sitä ei arkielmästä huomaakaan.
Tietenkin henkilö silloin tietää itse olevansa edelleen uskova,
vaikkakin langennut.
Mutta muut ihmiset ovat eri mieltä.

Muistan kerran tuota vaihetta eläessäni erään satunnaisen juopottelukaverin
kysyneen ollessamme ryyppäämässä asunnossani:
"Uskotko tosissasi Jumalaan?".
Tuo kysymys ei ollut mitään nousuhumalan aiheuttamaa uskonnollista herkistymistä,
vaan johtui siitä, että kaveri oli huomannut seinälläni olleen pikku taulun,
jossa luki "Jeesus elää tänään".
Kerroin uskovani.
Silloin hän sanoi:  "Et voi olla oikeasti uskovainen, kun kerran juot viinaa."

Tuo kohtaaminen oli yksi monista Jumalan tavoista vetää minua takaisin lähemmäksi itseään, parantumaan Hänen kunniakseen.
Omatuntoni tietysti moitti minua aina juodessani, mutta kun kuulin em. tilanteessa ei-uskovan näkemyksen siitä, millainen "valeuskovainen" olin,
sain uudenlaisen ankaran muistutuksen.
Alkoholismini juova vaihe kesti vielä monta vuotta, mutta pala palalta Herra muutti minua. 
Hän pelästytti ja kuritti, hoiti ja huolehti, piti pystyssä ja antoi kompuroida,
sitoi ja lastoitti, mutta salli silti monenlaisia murtumisia.

Tämäkin osoittaa Jumalan laupeutta, sitä että kaikki yhdessä vaikuttaa lopulta niiden parhaaksi, jotka rakastavat Häntä.
Ja rakastamaan ei pysty, ellei Herra ensin ole rakastanut ja armahtanut.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #88 : 31.05.19 - klo:00:12 »
Syntiin lankeaminen on vain yksi juttu. Eihän elämä siihen lopu. Tai tietty voi loppuakin. Mutta jos ei lopu, miten tämä uskova käsittelee sen tilanteen osoittanee melko paljon tästä. Tai jos uskova siinä tilanteessa oikeuttaa syntiinlankemisensa, niin tietty se osoittaa että hengellisesti ei mene sillä kertaa oikein hyvin. Heikkoja olemme kuten kuvauksesi ilmaisi. Mutta Herra kyllä tietää sen.

Itse en ehkä erottele tuollaisia näkyviä syntejä ja piilosyntejä ja asenteita toisistaan kovin paljon. Mutta kaikki ne, asenteet, ajattelutavat jne. jne. heijastuu käyttäytymisessä ja suhtautumisissa toisiin ihmisiin. Sitä yritin ilmaista.


« Viimeksi muokattu: 31.05.19 - klo:00:27 kirjoittanut sandia »

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Uskotko uskoosi vai Kristukseen?
« Vastaus #89 : 05.11.20 - klo:21:18 »
Usko uskoon ja usko Jeesukseen ovat täysin eri asioita:
https://yksinarmosta.fi/2019/05/11/usko-ei-pelasta/

Haluaisin jakaa ylläolevan kanssanne, sillä se on erittäin suurimerkityksellinen asia, joka voi muuttaa koko uskonelämän.

Luterilaisuudessa keskeinen jae on Room. 4:5: "Joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi." Usko siis luetaan vanhurskaudeksi. Koska uskossa on kaksi puolta: usko, jolla uskotaan, ja uskon kohde, joka ja johon uskotaan, voidaan tietyssä mielessä sanoa, että pelastava usko on uskoa uskoon, nimittäin uskoa uskon sisältöön tai kohteeseen.

Koska pelastavalle uskolle (jolla uskotaan) ei aseteta missään kohtaa Uutta testamenttia vaatimusta tietystä vahvuudesta, jonka voisi mitata tai havaita tai verifioida jollain tavalla riittäväksi uskonvahvuudeksi, jonka vahvuuden havaitessaan voisi olla vasta varma pelastuksestaan tai siitä, että on riittävässä subjektiivisessa uskossa, jolla luotetaan uskon objektiiviseen sisältöön tai kohteeseen pelastavalla tavalla, niin tulee kysyneeksi, mistä se ajatus, että pitäisi olla riittävä vahvuus uskon subjektiivisella puolella, on peräisin.