Kirjoittaja Aihe: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit  (Luettu 34147 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #105 : 31.03.18 - klo:18:24 »
En yrittänyt provosoida, kaikkea muuta. Tunnen surua siitä, jos uskovat, joiden tulisi seurata vuorisaarnan jaloja opetuksia, käyvät toistensa kimppuun, kuten väität tapahtuneen.

Olen pahoillani. Toivotan silti hyvää pääsiäistä!

Yhdyn toivotukseesi. Itse voin hyväksyä erilaiset kastenäkemykset ja -käytännöt, mutta en niitä virheellisiä opetuksia, joita esiintyy kummallakin (=lapsikaste/uskovien kaste) puolella. Senkin voin sanoa, että jos käsitykseni tästä kasteasiasta hyväksyttäisiin laajalti, niin riitely asian tiimoilta vähenisi oleellisesti.

Kasteasiasta kiinnostuneille suosittelen hankittavaksi entisen baptistipastorin aiheesta kirjoittamaa kirjaa "Kristillinen kaste". Sen voi tilata täältä: www.perea.fi

Hei satuin lukemaan tämän viestisi ja vastaan pienellä huumorilla. Ei kun jos MINUN käsitykseni kasteasiasta hyväksyttäisiin laajalti, niin riitely asian tiimoilta vähenisi oleellisesti. ::)
« Viimeksi muokattu: 31.03.18 - klo:18:38 kirjoittanut sandia »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #106 : 31.03.18 - klo:18:25 »
En yrittänyt provosoida, kaikkea muuta. Tunnen surua siitä, jos uskovat, joiden tulisi seurata vuorisaarnan jaloja opetuksia, käyvät toistensa kimppuun, kuten väität tapahtuneen.

Olen pahoillani. Toivotan silti hyvää pääsiäistä!

Yhdyn toivotukseesi. Itse voin hyväksyä erilaiset kastenäkemykset ja -käytännöt, mutta en niitä virheellisiä opetuksia, joita esiintyy kummallakin (=lapsikaste/uskovien kaste) puolella. Senkin voin sanoa, että jos käsitykseni tästä kasteasiasta hyväksyttäisiin laajalti, niin riitely asian tiimoilta vähenisi oleellisesti.

Kasteasiasta kiinnostuneille suosittelen hankittavaksi entisen baptistipastorin aiheesta kirjoittamaa kirjaa "Kristillinen kaste". Sen voi tilata täältä: www.perea.fi

Hei satuin lukemaan tämän viestisi ja vastaan pienellä huumorilla. Ei kun jos MINUN käsitykseni kasteasiasta hyväksyttäisiin laajalti, niin riitey asian tiimoilta vähenisi oleellisesti. ::)

Olin juuri kirjoittamassa samaa, mutta kerkesit :D

Mutta joo, hyvää pääsiäistä kaikille.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #107 : 31.03.18 - klo:18:36 »
Hei satuin lukemaan tämän viestisi ja vastaan pienellä huumorilla. Ei kun jos MINUN käsitykseni kasteasiasta hyväksyttäisiin laajalti, niin riitey asian tiimoilta vähenisi oleellisesti. ::)

Hyvä, että täällä ymmärretään huumoria. Vaikka tuossa kerskasin omasta näkemyksestäni, niin ei se pelkkää itseihailua ollut. Valitettavan paljon kastekysymykset ovat joko/tai juttuja. Oma käsitykseni on muodostunut pitkän ajan kuluessa sekä/että asiaksi. Ja kokolailla varmakin asiasta olen. Siksi tuo rohkea lausunto.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #108 : 31.03.18 - klo:20:31 »
Lukitsen tämän ketjun Pääsiäisen ajaksi.
Murr...

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #109 : 30.04.18 - klo:20:39 »
Ihminen ei ole syntyessään eikä vauvana vastuussa tekemisistään.
Hänen tietoisuutensa itsestään ja ympäristöstään on vasta kehittymässä.
Moraaliset valinnat ovat mahdottomia vauvalle, joten ei Jumalakaan käsittääkseni
pidä kiukuttelevaa ja uhmakasta vauvaa synnintekijänä.

Mutta jo aika pienenä lapsi alkaa olla tahallaan tuhma saadakseen tahtonsa läpi.
Hänessä näkyy vähitellen ihmisyyteen syntiinlankeemuksessa sitoutunut pahuus.
Uskon kuitenkin Jumalan varjelevan pikkulasta, ettei tämä joudu sielunvihollisen hallintaan- riippumatta siitä, onko lapsi kastettu vai ei.
Jeesushan kehotti aikuisiakin tulemaan lapsen kaltaisiksi.

Mutta heti kun lapsi alkaa olla niin kehittynyt, että tietää hyvän ja pahan eron,
ja oppii kieltäytymään pahasta, hän alkaa olla vastuussa valinnoistaan.
Lapsen tai nuoren kastaminen Jeesuksen seurakuntaan pitäisi mielestäni silti tapahtua vasta sitten, kun hän osaa sitä itse haluta ja tajuaa edes jollain tasolla kasteen merkityksen.
En tietenkään vastusta pikkuvauvan siunaamista Jeesuksen nimessä, jos sen tekee uskova henkilö, mutta en pidä sitä kasteena.  Kysymys on silloin uskovien aikuisten ja Jumalan välisestä asiasta, jossa he osoittavat haluavansa lapselle Jumalan johdatusta.
Mutta raamatullinen kaste kuuluu myöhempään vaiheeseen,
jolloin kastettavalla itsellään on jo usko Jeesukseen.

Alkaa vastuullisuus vasta fifteen leirillä?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #110 : 02.05.18 - klo:22:17 »
Mielestäni sakramenteista ja niiden merkityksestä voi keskustella ilman, että niistä tehdään vesikasteväittelyjä.

Vapaan suunnan kasvattina minulla ei ole ole sakramentteihin liittyvää painolastia.

Jos joku saa hapuillessaan Jumalan puoleen sakramenttien kautta yhteyden häneen, olkoon niin.
Joos.22:21-