"silti uskallan luottaa Paavaliin vielä enemmän.
Hän, joka on lapsuudesta asti opiskellut VT;n tekstejä ja tulkintoja. Jeesuksen kohdatessa hän sai taivaallista valoa Pyhän Hengen kautta tulkita niitä vielä syvällisemmin.
Jos Paavali sanoo Room.11: 1;
Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa."
Tuo jae on osa sitä Paavalin pohdiskelevaa opetusta kuuluuko juutalaisille evankeliumi vai ei.
Lukujako sotkee kokonaisuuden ymmärtämistä.
Edelliset janeet kuuluvat näin:
20 Ja Esaias on rohkea ja sanoo: "Minut ovat löytäneet ne, jotka eivät minua etsineet; minä olen ilmestynyt niille, jotka eivät minua kysyneet".
21 Mutta Israelista hän sanoo: "Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni tottelematonta ja uppiniskaista kansaa kohden".
Paavali siis tuo vain ilmi sen, että vaikka israelilaiset hylkäsivät Jeesuksen kansana, heillä on yksilöinä mahdollisuus ja jopa etuoikeus päästä osalliseksi siitä puun juuresta mitä Jeesus edustaa.
Elian aikana oli jäljellä jäännös.
Niin oli Paavalinkin aikana.
"5 Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan."
-
Alkuseurakunnan aikana oleellinen osa seurakuntaa oli Jeesukseen uskovat juutalaiset. Seuraavien sukupolvien aikana kääntyneiden pakanoiden osuus kasvoi.
Silti uskoon tulleet juutalaiset ja pakanat ovat olleet aina samaa seurakuntaa.
Ne eivät ole milloinkaan olleet kaksi eri kokonaisuutta, vaikka kaiken aikaa ihmissilmin on nähty monenlaista eriseuraa.
-
Kun sanotaan, että he, siis juutalaiset, katsovat häneen, jonka ovat lävistäneet, tarkoitetaan heidän uskoontuloaan.
Jokainen uskoontullut liittyy seurakuntaan, vaikka se tapahtuisi ihmisen viimeisen hengenvedon aikana.
Jokainen juutalainen, toivottavasti heitä on paljon, joka tulee uskoon, liittyy seurakuntaan vaikka se tapahtuisi hetkeä ennen Jeesuksen tuloa.
Jokainen uskoontullut lähtee Karitsan häihin.
Kun Karitsan häät alkavat, siellä on siis jokaikinen uskoontullut juutalainenkin osana seurakuntaa.
En usko kertomukseen tuhatvuotisesta valtakunnasta maan päällä Jeesuksen tulemisen jälkeen.
Jos niin olisi, olisi kuitenkin aika erikoinen tilanne, että juutalaisia tulisi uskoon, koska Pyhä Henkikin on Karitsan häissä.
Myös Vanhan Testamentin aikana Pyhä Henki oli vaikuttamassa.
Mikä olisi se, joka vaikuttaisi juutalaisten uskoontuloon 1000v. valtakunnassa?
Jos juutalaiset uskoisivat juuri silloin, kun Jeesus tulee, silloinhan he liittyisivät seurakuntaan.
-
Mielestäni on aika erikoista, että esimerkiksi Sartolan kaavioiden mukaan saatana olisi samaan aikaan taivaassa, kun seurakunta menee sinne.
http://www.reijotelaranta.fi/data/liitteet/20101124_antikristus_ja_vihan_aika_pekka_sartolan_diat_1.pdfVielä erikoisempaa olisi se, että kun saatana heitetään tuon esityksen mukaan alas, juuri silloin juutalaiset kääntyisivät.
Tai, että saatana sidottaisiin, kun maan päällä ei ole ketään sitä sitomassa.
Enkelitkin ovat häissä.
-
Matt.22 mukaan näyttäisi vertauksen perusteella siltä, että saatan yrittää päästä vielä mukaan hääaterialle, mutta tulee heitetyksi ulos. Ei tuhatvuotiseen vankeuteen, vaan helvettiin.
13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.