Kirjoittaja Aihe: Kirkkovuoden teksti  (Luettu 17918 kertaa)

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #30 : 23.12.13 - klo:14:48 »
Tähän on Raamatussa opastusta:
"Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä?"  (2. Kor. 13:5)

Tässäkin on hyvä keskustelun aihe: Miten ihminen koettelee, että onko uskossa?
Tätä asiaa ei varmaan saa selville muualta kuin Raamatusta.
Näistä kohdista ainakin näkyy jotakin siitä, mitä uskossa oleminen on:

"Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä.
 Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi.
 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa."
(1. Joh. 4:13-15)

"Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."  (Room. 10:10)

"jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut."  (Kol. 1:23)

"Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen."  (Kol. 2: 6-7)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #31 : 23.12.13 - klo:16:21 »
Lainaan tekstiä, joka on jo täällä toisaalla. Siinä tulee aika hyvin esille se, miten itse itseäni koettelen.

Omassa sisäisessä prosessissa jumaluusoppini on supistunut kahteen Raamatun jakeeseen:

Ensimmäinen on realistinen kuvaus siitä millainen minä olen. Jae löytyy Jeesuksen vuorisaarnasta, Matt. 5:3: “Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.”

Itsessään köyhät julistetaan autuaiksi ja heille luvataan taivasten valtakunta. Voisiko enempää toivoa? Mutta tähän köyhyyteen luvataan rikkautta. 1. Kor. 1:30:
“Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi…”

Siinä on lääkettä hengelliseen köyhyyteen. Näiden kahden jakeen varassa seisoo koko kristillisyyteni — ja mikä parasta, kuka tahansa, missä tahansa, jolla on tämä sama tunnustus — suuntaan katsomatta on minun veljeni ja sisareni.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #32 : 24.12.13 - klo:21:24 »
Luterilaisessa kirkon jokaisessa ehtoollistilaisuudessa (messussa) aluksi tunnustetaan omat synnit jumalan edessä. Ja jumala on luvannut että jokainen katuva saa syntinsä anteeksi, sen jälkeen on hyvä käydä herran pöytään. Luterilaisessa kirkossa ehtoollinen ei ole vain muistoateria vaan paljon enemmän.
Ei kannattaisi varmaan käyttää ilmaisua ehtoollinen, jos kyseessä on jokin uskonnollinen toimitus,
joka ei ole Raamatun mukainen.
Ehtoollinen on hyvin selvästi määritelty evankeliumeissa ja esim. Paavalin kirjeissä:

"Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."  (Luuk. 22: 19-20)

"Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen."
(1. Kor. 11:27)

Aivan vapaiden suuntien mehukatti hetkiä kaikki eivät suostu nimittään ehtoolliseksi, mutta minulle se on ihan sama.

Katekismus sanoo asiasta http://www.evl.fi/katekismus/sakramentit/39.html

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #33 : 24.12.13 - klo:21:26 »
Tosikko, mitä ajattelet siitä jos käy ehtoollisella vain tavan vuoksi?

Raamattu kertoo että jeesuskin kävi usen tapansa mukaan synagoogassa, joten ei lainkaa huono syy.

Luukkaan evankeliumi:
4:16   Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaa

Lydia

  • Vieras
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #34 : 24.12.13 - klo:21:31 »
Tosikko, mitä ajattelet siitä jos käy ehtoollisella vain tavan vuoksi?

Raamattu kertoo että jeesuskin kävi usen tapansa mukaan synagoogassa, joten ei lainkaa huono syy.

Luukkaan evankeliumi:
4:16   Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaa


Siis tarkoitin jos vain on tapana mennä joskus ehtoolliselle vaikka ei ole uskossa?

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #35 : 24.12.13 - klo:21:31 »
Uskovakin voipi olla tilanteessa ettei ilman synnintunnustusta uskalla ottaa ehtoollista, sekin voi hieman arveluttava anteeksipyyntö.

Aivan, tämä on kuulemani mukaan joissakin vapaiden suuntien seurakunnissa opetus, ehtoollinen on tarkoitettu vain varmoille uskoville vahvistukseksi.

Lydia

  • Vieras
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #36 : 24.12.13 - klo:21:34 »
Uskovakin voipi olla tilanteessa ettei ilman synnintunnustusta uskalla ottaa ehtoollista, sekin voi hieman arveluttava anteeksipyyntö.

Aivan, tämä on kuulemani mukaan joissakin vapaiden suuntien seurakunnissa opetus, ehtoollinen on tarkoitettu vain varmoille uskoville vahvistukseksi.

Tuollaista en ole kuullut, eikä koskaan missään olla sanottu etteikö voisi osallistua ehtoolliseen, kehoitettu kyllä sanan mukaan tutkimaan itseään.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #37 : 24.12.13 - klo:21:34 »
Tosikko, mitä ajattelet siitä jos käy ehtoollisella vain tavan vuoksi?

Raamattu kertoo että jeesuskin kävi usen tapansa mukaan synagoogassa, joten ei lainkaa huono syy.

Luukkaan evankeliumi:
4:16   Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaa


Siis tarkoitin jos vain on tapana mennä joskus ehtoolliselle vaikka ei ole uskossa?

Tarkoitatko että vain tunne siitä että on vahvasti uskova, tekee kelvolliseksi?


Lydia

  • Vieras
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #38 : 24.12.13 - klo:21:36 »
Tosikko, mitä ajattelet siitä jos käy ehtoollisella vain tavan vuoksi?

Raamattu kertoo että jeesuskin kävi usen tapansa mukaan synagoogassa, joten ei lainkaa huono syy.

Luukkaan evankeliumi:
4:16   Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaa


Siis tarkoitin jos vain on tapana mennä joskus ehtoolliselle vaikka ei ole uskossa?

Tarkoitatko että vain tunne siitä että on vahvasti uskova, tekee kelvolliseksi?

Ei, vaan aivan uskosta osaton, menee joskus kirkkoon ja ehtoolliselle.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #39 : 24.12.13 - klo:21:36 »
Uskovakin voipi olla tilanteessa ettei ilman synnintunnustusta uskalla ottaa ehtoollista, sekin voi hieman arveluttava anteeksipyyntö.

Aivan, tämä on kuulemani mukaan joissakin vapaiden suuntien seurakunnissa opetus, ehtoollinen on tarkoitettu vain varmoille uskoville vahvistukseksi.

Tuollaista en ole kuullut, eikä koskaan missään olla sanottu etteikö voisi osallistua ehtoolliseen, kehoitettu kyllä sanan mukaan tutkimaan itseään.

Itse olen kuullut. Paavalin ehtoollisopetuksen lopun osan korostusta on jossakin ollut voimakasta.

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #40 : 24.12.13 - klo:21:38 »
Uskovakin voipi olla tilanteessa ettei ilman synnintunnustusta uskalla ottaa ehtoollista, sekin voi hieman arveluttava anteeksipyyntö.

Aivan, tämä on kuulemani mukaan joissakin vapaiden suuntien seurakunnissa opetus, ehtoollinen on tarkoitettu vain varmoille uskoville vahvistukseksi.
Se että ehtoollinen on tarkoitettu Jeesukseen uskoviksi tunnustautuvien yhteiseksi muistoateriaksi, ei ole vapaiden suuntien keksintö, vaan alkuperäinen Jeesuksen opetus.
En ymmärrä, miten siitä tulisi "mehukatti-hetki", jos sitä viettävät vain uskovat.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #41 : 24.12.13 - klo:23:20 »
Tämän päivän kirkkovuoden teksti:

Ensimmäinen lukukappale

Jes. 11: 1-5

Iisain kannosta nousee verso,
vesa puhkeaa sen juuresta ja kantaa hedelmää.
Hänen ylleen laskeutuu Herran henki,
viisauden ja ymmärryksen henki,
taidon ja voiman henki,
totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki:
hänen ilonsa on totella Herraa.
Hän ei tuomitse silmämitalla
eikä jaa oikeutta korvakuulolta
vaan antaa heikoille oikean tuomion
ja ajaa vakaasti maan köyhien asiaa.
Hän lyö väkivaltaista sanansa sauvalla
ja surmaa huultensa henkäyksellä väärintekijän.
Vanhurskaus on hänellä varustuksena
ja uskollisuus vyönä hänen uumillaan.

TAI

Miika 5: 1-4

Sinä Betlehem, sinä Efrata,
sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa!
Mutta sinun keskuudestasi
nousee Israelille hallitsija.
Hänen juurensa ovat muinaisuudessa,
ikiaikojen takana.
Herra jättää Israelin vain siksi ajaksi,
kun synnyttäjä synnyttää.
Sitten israelilaisten luokse palaavat
heidän jäljelle jääneet veljensä.
Hallitsija on nouseva
ja kaitseva heitä Herran voimalla.
Herra, hänen Jumalansa,
antaa hänelle vallan ja kunnian.
He saavat elää rauhassa,
sillä hänen valtansa ulottuu maan ääriin saakka.
Hän tuo rauhan.

TAI

Jer. 23: 5-6

- Tulee aika, sanoo Herra,
jolloin Daavidin suvusta nousee Vanhurskas Verso.
Hän on kuningas,
joka hallitsee viisaasti
ja saattaa maassa voimaan oikeuden ja vanhurskauden.
Hänen aikanaan Juuda saa avun
ja Israel elää turvassa.
Häntä kutsutaan tällä nimellä:
”Herra on meidän vanhurskautemme”.

Toinen lukukappale

Ap. t. 13: 16-26

Paavali nousi, viittasi kädellään ja alkoi puhua:
    ”Kuulkaa minua, israelilaiset, ja te muut, jotka pelkäätte Israelin Jumalaa! Jumala valitsi isämme, ja kun he olivat Egyptissä, vieraassa maassa, hän teki heistä suuren kansan ja johdatti heidät väkevällä kädellään sieltä pois. Neljänkymmenen vuoden ajan hän autiomaassa sieti kansansa niskurointia, ja hän hävitti Kanaanin maasta seitsemän kansaa ja jakoi näiden maat israelilaisille perintömaaksi. Tähän kaikkeen kului noin neljäsataaviisikymmentä vuotta. Sen jälkeen hän antoi heille tuomareita profeetta Samuelin aikaan saakka. Kun he sitten pyysivät itselleen kuningasta, Jumala antoi heille Saulin, Kisin pojan, Benjaminin heimosta, ja Saul hallitsi neljäkymmentä vuotta. Sitten Jumala pani hänet viralta ja nosti heille kuninkaaksi Daavidin. Daavidista hän myös antoi todistuksen: ’Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, mieleni mukaisen miehen. Hän on kaikessa toteuttava minun tahtoni.’
    Daavidin jälkeläisistä Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen. Hänen edellään kulki Johannes, joka julisti Israelin kansalle, että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste. Kun Johannes oli matkansa päässä, hän sanoi: ’En minä ole se, joksi te minua luulette. Minun jälkeeni tulee toinen, jonka kenkiäkään minä en kelpaa riisumaan.’
    Veljet, Abrahamin jälkeläiset, ja te muut, jotka pelkäätte Jumalaa! Juuri meille on lähetetty sanoma tästä Pelastajasta.”

Evankeliumi

Luuk. 2: 1-14

Siihen aikaan antoi keisari Augustus käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava verollepano. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Quiriniuksen ollessa Syyrian käskynhaltijana. Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin omaan kaupunkiinsa.
    Niin myös Joosef lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ja meni verollepanoa varten Juudeaan, Daavidin kaupunkiin Betlehemiin, sillä hän kuului Daavidin sukuun. Hän lähti sinne yhdessä kihlattunsa Marian kanssa, joka odotti lasta. Heidän siellä ollessaan tuli Marian synnyttämisen aika, ja hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa majapaikassa.
    Sillä seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa. Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet, mutta enkeli sanoi heille: ”Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra. Tämä on merkkinä teille: te löydätte lapsen, joka makaa kapaloituna seimessä.” Ja samalla hetkellä oli enkelin ympärillä suuri taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen:
      - Jumalan on kunnia korkeuksissa,
      maan päällä rauha
      ihmisillä, joita hän rakastaa.


Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #42 : 24.12.13 - klo:23:22 »
Tosikko, mitä ajattelet siitä jos käy ehtoollisella vain tavan vuoksi?

Raamattu kertoo että jeesuskin kävi usen tapansa mukaan synagoogassa, joten ei lainkaa huono syy.

Luukkaan evankeliumi:
4:16   Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaa


Siis tarkoitin jos vain on tapana mennä joskus ehtoolliselle vaikka ei ole uskossa?

Tarkoitatko että vain tunne siitä että on vahvasti uskova, tekee kelvolliseksi?

Ei, vaan aivan uskosta osaton, menee joskus kirkkoon ja ehtoolliselle.

Mistä sinä voit tietää että joku on uskosta osaton? Tai kukaan muukaan? Näkyykö se pukeutumisesta tai meikkaamisesta?
Jospa syynä on jumala vetäänhäntä puoleensa, voisko sellaista tapahtua?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #43 : 24.12.13 - klo:23:31 »
Tosikko, mitä ajattelet siitä jos käy ehtoollisella vain tavan vuoksi?

Raamattu kertoo että jeesuskin kävi usen tapansa mukaan synagoogassa, joten ei lainkaa huono syy.

Luukkaan evankeliumi:
4:16   Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaa


Siis tarkoitin jos vain on tapana mennä joskus ehtoolliselle vaikka ei ole uskossa?

Tarkoitatko että vain tunne siitä että on vahvasti uskova, tekee kelvolliseksi?

Ei, vaan aivan uskosta osaton, menee joskus kirkkoon ja ehtoolliselle.

Mistä sinä voit tietää että joku on uskosta osaton? Tai kukaan muukaan? Näkyykö se pukeutumisesta tai meikkaamisesta?
Jospa syynä on jumala vetäänhäntä puoleensa, voisko sellaista tapahtua?
Eipä tuossa puhuttu mitään kenenkään tietämisestä. Kaipa se joku voi yrittää ehtoollisen kautta lähestyä Jumalaa. Silti voi olla mielipide siitä onko oikein uskosta osattoman mennä ehtoolliselle.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #44 : 24.12.13 - klo:23:42 »
Tosikko, mitä ajattelet siitä jos käy ehtoollisella vain tavan vuoksi?

Raamattu kertoo että jeesuskin kävi usen tapansa mukaan synagoogassa, joten ei lainkaa huono syy.

Luukkaan evankeliumi:
4:16   Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaa


Siis tarkoitin jos vain on tapana mennä joskus ehtoolliselle vaikka ei ole uskossa?

Tarkoitatko että vain tunne siitä että on vahvasti uskova, tekee kelvolliseksi?

Ei, vaan aivan uskosta osaton, menee joskus kirkkoon ja ehtoolliselle.

Mistä sinä voit tietää että joku on uskosta osaton? Tai kukaan muukaan? Näkyykö se pukeutumisesta tai meikkaamisesta?
Jospa syynä on jumala vetäänhäntä puoleensa, voisko sellaista tapahtua?
Eipä tuossa puhuttu mitään kenenkään tietämisestä. Kaipa se joku voi yrittää ehtoollisen kautta lähestyä Jumalaa. Silti voi olla mielipide siitä onko oikein uskosta osattoman mennä ehtoolliselle.

Niin tai tulemalla hengelliseen/uskonnolliseen tilaisuuteen kuten jumalanpalvelukseen. Ja toki jokainen kuppikunta voi itse määritellä kuka heidän uskonnäkemykseestään on osaton. Itselläni ei ainakaan taito siitä riitä.
Toki minunkin miestä vakaumuksellisen ateistin ei kannattaisi tulla ehtoolliselle.