Kirjoittaja Aihe: Mitä on valvominen?  (Luettu 26969 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #30 : 07.04.14 - klo:19:57 »
"Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;

Kuka tuosta testistä selviää? Selviätkö sinä?
Testistä?
Sehän on Jumalan armollista opetusta siitä, miten elämää tulee elää.

Onhan se Jumalan opetusta, mutta elätkö sen mukaan? Vastaa rehellisesti. Tai tiedätkö jonkun, joka elää?
Eihän kukaan ihminen ole synnitön.
Minulle niin kuin jokaiselle muullekin tulee tietysti tahattomia tai tahallisia lankeemuksia tässäkin asiassa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #31 : 07.04.14 - klo:20:06 »
Eihän kukaan ihminen ole synnitön.
Minulle niin kuin jokaiselle muullekin tulee tietysti tahattomia tai tahallisia lankeemuksia tässäkin asiassa.

No niin. Onko tämän toteaminen jokin lieventävä asianhaara? Jumalan käskyhän on aivan yksiselitteinen. Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi! Jeesus ei kumonnut yhtään käskyä ja Jaakob sanoo, että joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin (Jaak. 2:10). Ei kai vapauden laki laittomuutta tarkoita?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #32 : 07.04.14 - klo:20:19 »
Eihän kukaan ihminen ole synnitön.
Minulle niin kuin jokaiselle muullekin tulee tietysti tahattomia tai tahallisia lankeemuksia tässäkin asiassa.

No niin. Onko tämän toteaminen jokin lieventävä asianhaara? Jumalan käskyhän on aivan yksiselitteinen. Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi! Jeesus ei kumonnut yhtään käskyä ja Jaakob sanoo, että joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin (Jaak. 2:10). Ei kai vapauden laki laittomuutta tarkoita?
On kaksi eri asiaa: pyrkiä hyvään koska se on hyvää (koska rakastaa hyvää),
ja pyrkiä hyvään ansaitakseen sillä jotakin Jumalalta.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #33 : 07.04.14 - klo:20:23 »
Lainaus
Haluaisinkin nyt tietää, että mikä voisi olla oikeampi tapa valvoa, ellei rukoillen ja Sanaa lukien?

Totta kai nuo ovat avuksi, mutta jos Sanan lukeminen olisi ehto valvomiselle, niin suuri osa entisaikain uskovista olisi ollut eriarvoisessa asemassa kuin nykyajan ihmiset. Ei ole ehkä kuin satakunta vuotta, että jokaisella meidän maassamme on ollut varaa hankkia itselleen Raamattu. 1800-luvulla sitä ei ollut kuin yksi kappale talossa. Vielä varhaisempina vuosisatoina Kirjaa oli tuskin muualla kuin kylän kirkossa, jossa sitä ovat voineet lukutaitoiset käydä lukemassa. Lukutaitokin on ollut yleistä rahvaan parissa vasta n.150 v. meillä, kaikkialla ei vieläkään. Valvomisen / pelastumisen täytyy olla mahdollista,vaikka Rtun lukemiseen ei olisi ylenpalttisia mahdollisuuksia.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #34 : 07.04.14 - klo:20:27 »
Eihän kukaan ihminen ole synnitön.
Minulle niin kuin jokaiselle muullekin tulee tietysti tahattomia tai tahallisia lankeemuksia tässäkin asiassa.

No niin. Onko tämän toteaminen jokin lieventävä asianhaara? Jumalan käskyhän on aivan yksiselitteinen. Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi! Jeesus ei kumonnut yhtään käskyä ja Jaakob sanoo, että joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin (Jaak. 2:10). Ei kai vapauden laki laittomuutta tarkoita?
On kaksi eri asiaa: pyrkiä hyvään koska se on hyvää (koska rakastaa hyvää),
ja pyrkiä hyvään ansaitakseen sillä jotakin Jumalalta.
Voiko tuon jälkimmäisen jakaa kahteen osaan pelastukseen liittyen?: Pyrkiä tekemään hyvää voidakseen pelastua ja pysyä pelastettuna tekemällä hyvää. Ensimmäisen kaava: Teot -> Pelastus   toisen kaava: Usko + Teot = Pelastus

Taisto

  • Vieras
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #35 : 07.04.14 - klo:20:38 »
Eihän kukaan ihminen ole synnitön.
Minulle niin kuin jokaiselle muullekin tulee tietysti tahattomia tai tahallisia lankeemuksia tässäkin asiassa.

No niin. Onko tämän toteaminen jokin lieventävä asianhaara? Jumalan käskyhän on aivan yksiselitteinen. Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi! Jeesus ei kumonnut yhtään käskyä ja Jaakob sanoo, että joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin (Jaak. 2:10). Ei kai vapauden laki laittomuutta tarkoita?
On kaksi eri asiaa: pyrkiä hyvään koska se on hyvää (koska rakastaa hyvää),
ja pyrkiä hyvään ansaitakseen sillä jotakin Jumalalta.
Voiko tuon jälkimmäisen jakaa kahteen osaan pelastukseen liittyen?: Pyrkiä tekemään hyvää voidakseen pelastua ja pysyä pelastettuna tekemällä hyvää. Ensimmäisen kaava: Teot -> Pelastus   toisen kaava: Usko + Teot = Pelastus
Hmm... minä ajattelin tuota kirjoittaessani, että usko -> pelastus minulle  ja  hyvät tekoni toisille ihmisille -> hyvää heille.

Mutta sorry, nyt täytyy lähteä valmistautumaan höyhensaarille, huomenna on aikainen herääminen tiedossa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #36 : 07.04.14 - klo:20:41 »
Eihän kukaan ihminen ole synnitön.
Minulle niin kuin jokaiselle muullekin tulee tietysti tahattomia tai tahallisia lankeemuksia tässäkin asiassa.

No niin. Onko tämän toteaminen jokin lieventävä asianhaara? Jumalan käskyhän on aivan yksiselitteinen. Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi! Jeesus ei kumonnut yhtään käskyä ja Jaakob sanoo, että joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin (Jaak. 2:10). Ei kai vapauden laki laittomuutta tarkoita?
On kaksi eri asiaa: pyrkiä hyvään koska se on hyvää (koska rakastaa hyvää),
ja pyrkiä hyvään ansaitakseen sillä jotakin Jumalalta.
Voiko tuon jälkimmäisen jakaa kahteen osaan pelastukseen liittyen?: Pyrkiä tekemään hyvää voidakseen pelastua ja pysyä pelastettuna tekemällä hyvää. Ensimmäisen kaava: Teot -> Pelastus   toisen kaava: Usko + Teot = Pelastus
Hmm... minä ajattelin tuota kirjoittaessani, että usko -> pelastus minulle  ja  hyvät tekoni toisille ihmisille -> hyvää heille.

Mutta sorry, nyt täytyy lähteä valmistautumaan höyhensaarille, huomenna on aikainen herääminen tiedossa.
Oliko tuo oli siis ensimmäisen lauseesi kaava? Minä kommentoin toista.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #37 : 07.04.14 - klo:20:47 »
On kaksi eri asiaa: pyrkiä hyvään koska se on hyvää (koska rakastaa hyvää),
ja pyrkiä hyvään ansaitakseen sillä jotakin Jumalalta.

En sano sinua fariseukseksi, mutta tuossa sanoit niin mielenkiintoisen ajatuksen, etten voi olla  tähän lainaamatta Hugo Odebergin kirjaa Kristinusko ja fariseukset:

"Farisealaisuus on todella paljon lempeämpi arvostellessaan eettistä vaellusta kuin kristillisyys, koska se antaa suuren merkityksen oikealle mielenlaadulle. Ei tarvitse ahdistua liian paljon Jumalan tahtoa vastaan tekemistään rikkomuksista, jos vain on päättänyt tehdä hyvää. Jumala on silloin laupias ja armollinen ja antaa anteeksi. Hän jopa itse täydentää sen, mitä vanhurskauteen pyrkineeltä ihmiseltä mahdollisesti on jäänyt puuttumaan moraalisten velvollisuuksien täyttämisestä."

Tämä ajattelutapa on hyvin yleistä kristillisyydessä, vain harva tajuaa, että kyse on nimenomaan farisealaisesta ajattelutavasta.

Suosittelen jokaiselle kirjoittajalle Odebergin kirjaa, joka on ilmestynyt kahtena painoksena suomeksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #38 : 07.04.14 - klo:20:48 »
Eihän kukaan ihminen ole synnitön.
Minulle niin kuin jokaiselle muullekin tulee tietysti tahattomia tai tahallisia lankeemuksia tässäkin asiassa.

No niin. Onko tämän toteaminen jokin lieventävä asianhaara? Jumalan käskyhän on aivan yksiselitteinen. Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi! Jeesus ei kumonnut yhtään käskyä ja Jaakob sanoo, että joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin (Jaak. 2:10). Ei kai vapauden laki laittomuutta tarkoita?
Ju, tuollaisiin ristiriitoihin ja lopulta umpikujaan päätyy, jos yrittää järjellä selittää Raamattua.
Tämä vapauden lain, rakkauden lain ja toisaalta uhreja vaativan Mooseksen lain oivaltaminen voi tapahtua vain hengellisesti, rukoilemalla Pyhän Hengen kautta viisautta.
Ihmisen pienten aivojen äärimmäisen rajoitetulla logiikalla
ei päästä minnekään.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #39 : 07.04.14 - klo:20:56 »
Ju, tuollaisiin ristiriitoihin ja lopulta umpikujaan päätyy, jos yrittää järjellä selittää Raamattua.
Tämä vapauden lain, rakkauden lain ja toisaalta uhreja vaativan Mooseksen lain oivaltaminen voi tapahtua vain hengellisesti, rukoilemalla Pyhän Hengen kautta viisautta.
Ihmisen pienten aivojen äärimmäisen rajoitetulla logiikalla
ei päästä minnekään.

Oletko tosissasi sitä mieltä, että minä en ole oivaltanut asioita hengellisesti vaan aivojeni rajoitetulla logiikalla? Tai rumemmin sanoen sinulla on Pyhältä Hengeltä saatua viisautta, mutta minulla vain omaa aivotoimintaa? Ei se kylläkään minua huoleta, koska olen ennenkin joutunut epäilyksen kohteeksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #40 : 07.04.14 - klo:21:00 »
On kaksi eri asiaa: pyrkiä hyvään koska se on hyvää (koska rakastaa hyvää),
ja pyrkiä hyvään ansaitakseen sillä jotakin Jumalalta.

En sano sinua fariseukseksi, mutta tuossa sanoit niin mielenkiintoisen ajatuksen, etten voi olla  tähän lainaamatta Hugo Odebergin kirjaa Kristinusko ja fariseukset:

"Farisealaisuus on todella paljon lempeämpi arvostellessaan eettistä vaellusta kuin kristillisyys, koska se antaa suuren merkityksen oikealle mielenlaadulle. Ei tarvitse ahdistua liian paljon Jumalan tahtoa vastaan tekemistään rikkomuksista, jos vain on päättänyt tehdä hyvää. Jumala on silloin laupias ja armollinen ja antaa anteeksi. Hän jopa itse täydentää sen, mitä vanhurskauteen pyrkineeltä ihmiseltä mahdollisesti on jäänyt puuttumaan moraalisten velvollisuuksien täyttämisestä."

Tämä ajattelutapa on hyvin yleistä kristillisyydessä, vain harva tajuaa, että kyse on nimenomaan farisealaisesta ajattelutavasta.

Suosittelen jokaiselle kirjoittajalle Odebergin kirjaa, joka on ilmestynyt kahtena painoksena suomeksi.
Ev-.lut. kirkkohan on perinteisesti kasvattanut tuollaiseen, siis "hyvän tekemisen päättämiseen".

Kun "pysyttelee turvallisesti koti-uskonto-isänmaa-akselilla,
ei tee mitään suurempia julkisia syntejä, yrittää aina tehdä velvollisuutensa,
on auttavainen ja hyvä toveri lähimmäisilleen, tottelee esimiehiä,
esivaltaa ja lakeja, on hyvä isä tai äiti, käy joskus kirkossa, kuuntelee usein iltahartauden radiosta ja opettaa lapsilleen isämeidänrukouksen,
pääsee tietenkin taivaaseen.

Vain lahkolaiset hihhuloivat jostakin parannuksen ja ratkaisun teosta, Jeesuksen ottamisesta ja tunnustamisesta omaksi Herrakseen jne."

Helena

  • Vieras
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #41 : 07.04.14 - klo:21:01 »
Entäs sitten, jos kysytään näin päin, että onko valvomisen kestäväisyyteen, ts. hereillä pysymiseen mitään merkitystä Raamatun lukemattomuudella tai sillä, ettei koskaan rukoile?

Näen asian niin, että valvominen johtaa rukoukseen ja Raamatun lukemiseen. Raamatun lukeminen ja rukous eivät välttämättä johda valvomiseen. Kysymys on tässäkin siitä, kuka päättää asiasta. On tullut joskus kokeiltua tuota valvomista siten, että päätän lukea tietyn määrän Raamattua ja rukoilen tietyn määrän. Ei se ole toiminut ainakaan omalla kohdalla.

Mutta ei meille ole annettu muuta rukouksen määrää kuin että rukoilkaa lakkaamatta.
Eli ymmärrät asian. Koko elämä olisi ulkokohtaista suorittamista, jos syöminen ja hengittäminen koettaisiin suorittamisena. Tikli kirjoitti tästä hyvin.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #42 : 07.04.14 - klo:21:03 »
Ju, tuollaisiin ristiriitoihin ja lopulta umpikujaan päätyy, jos yrittää järjellä selittää Raamattua.
Tämä vapauden lain, rakkauden lain ja toisaalta uhreja vaativan Mooseksen lain oivaltaminen voi tapahtua vain hengellisesti, rukoilemalla Pyhän Hengen kautta viisautta.
Ihmisen pienten aivojen äärimmäisen rajoitetulla logiikalla
ei päästä minnekään.

Oletko tosissasi sitä mieltä, että minä en ole oivaltanut asioita hengellisesti vaan aivojeni rajoitetulla logiikalla? Tai rumemmin sanoen sinulla on Pyhältä Hengeltä saatua viisautta, mutta minulla vain omaa aivotoimintaa? Ei se kylläkään minua huoleta, koska olen ennenkin joutunut epäilyksen kohteeksi.
En minä mitään sellaista esittänyt.
Luulin sinun tarkoituksella kirjoittavan, miten tämän laki-armoasian voisi sekoittaa, jos sitä yrittäisi selittää järjellä.
Mutta tarkoititkin jotakin muuta?

Helena

  • Vieras
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #43 : 07.04.14 - klo:21:13 »
Onko tämä aloitus tehty siinä mielessä, että on haluttu ottaa esimerkki jostakin marginaalisista ääritapauksista, miten saatetaan ymmärtää ja mieltää väärin Jumalan sana ja sanan saarna?

Helena

  • Vieras
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #44 : 07.04.14 - klo:21:17 »
Olen kysynyt pari kysymystä Paulukselta tässä ketjussa, päästäkseni ymmärtämään, mitä hän aloituksellaan tarkoittaa, mutta koska hän ei ole halukas vastaamaan, kysyn teiltä muilta.

Hän nimittäin vastasi Hilemalle mm. näin:

Mutta mitä valvominen oikeasti on,  olen sitä usein pohtinut. Olenko pelastuakseni  riittävän valvovassa tilassa jos nyt yhtäkkiä`potkaisen tyhjää´ tai Jeesuksen paluu tapahtuu? Raamatunluvun yms. määrästä ei siinä ainakaan ole kyse.

Olet mielestäni oikeassa. Joidenkin mielestä valvomiseen tarvitaan riittävä määrä oikeanlaista rukousta, ylistystä yms.

Kuitenkin Jeesus itse kehoitti opetuslapsiaan mm. tällä tavoin:

"Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen." (Matt. 26:41)

"Olkaa varuillanne, valvokaa ja rukoilkaa. (Mark. 13: 33).

Haluaisinkin nyt tietää, että mikä voisi olla oikeampi tapa valvoa, ellei rukoillen ja Sanaa lukien?

Jumalan Sanahan on ikäänkuin peili, jonka kautta näemme erheemme ja virheemme ja miten muuten me voisimme tehdä niistä parannusta, kuin nöyrtymällä rukouksin pyytämään, että saisimme kokea Hänen armoaan ja anteeksiantamustaan?

Tuolla viitattiin jopa lakiin rukoilun ja Raamatun luvun yhteydessä, mutta itse en oikein kykene sisäistämään sitä, että hengittäminen ja syöminen voisi olla lakimääreistä tai tuntua edes lailta?

Eikö se ole jokaisen ihmisen tarve ja etuoikeus, niin kauan kuin meillä on siihen mahdollisuus,
aivan samoin kuin se on fyysisenkin ihmisemme kohdalla?
Tässä vielä nostan Tiklin erinomaisen kirjoituksen.