Kirjoittaja Aihe: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä  (Luettu 35149 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« : 14.04.14 - klo:11:36 »

Katkaistu omaksi ketjukseen Pyhä Henki ketjusta, jonka luonne on enemmän kokemuksellinen ja hengellinen, tämä teologista pohdintaa . Lydia


Pyhän Hengen alueilla liputan täysiä perinteisen helluntailaisen näkemyksen puolesta. Se on raamatullinen, kestävä, käytännössä koeteltu. Sellaistakin esiintyy, että Pyhällä Hengellä täyttyminen katsotaan olevan vihollisesta.

Mikä on perinteinen helluntailainen näkemys? Käsitykseni mukaan käsityksiä on monia ja voidaan syystäkin puhua epäraamatullisuudesta. Suomen helluntaikirkon sivulla sanotaan näin:

"Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymistä seuraava erillinen kokemus, mutta se voi tapahtua myös välittömästi uudestisyntymän yhteydessä. Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymässä saadun Hengen toiminnan laajentumista uskovassa."

Edellisessä sekoitetaan kaksi eri asiaa toisiinsa. Pyhän Hengen kaste ja Pyhällä Hengellä täyttyminen. Kaikki se, minkä helluntaipiireissä katsotaan olevan Pyhällä Hengellä täyttymistä ja Pyhän Hengen vaikutusta, ei sitä todellisuudessa ole. Vihollinen pystyy matkimaan erehdyttävästi valveutumattomia ja pahaa aavistamattomia uskovia. Eräs vahva todiste tästä on se, että kielilläpuhuminen sisältää joskus Jumalan pilkkaa ja saatanan töistä puhumista.
« Viimeksi muokattu: 16.04.14 - klo:12:01 kirjoittanut Lydia »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #1 : 14.04.14 - klo:11:50 »

Nonni. :)
Kyllä olen sitä mieltä että uskoontulo ja uudestisyntyminen ovat yksi ja sama asia, vastasin kysymykseesi kasteketjussa la iltana kun vielä kysyit.

Ole pitkämielinen minun kanssani, taitaa dementia jo vaivata, koska en aina muista, mitä aiemmin on kirjoitettu. Pyydän anteeksi, jos olen käyttäytynyt sopimattomasti. Kertaus on kuitenkin opintojen äiti, vaikka tuntuu inttämiseltä.

Kasteketjussa kirjoitin:
Kysyn toisen kysymyksen: Onko sellainen ihminen uudestisyntynyt, jolla ei ole Pyhää Henkeä?

Vastasit siihen:
En lähde näihin inttämisiin taas kerran. Olet valinnut tiesi ja minä omani..

En tiedä, tuleeko tästä erottava asia, toivon, että ei. Jos olisit vastannut vain sen, mitä ajattelet, se olisi selkeyttänyt asiaa. Eihän ole muuta vastausta kuin Kyllä tai Ei.

Minun vastaukseni on, että sellainen ihminen ei voi olla uudestisyntynyt, jolla EI ole Pyhää Henkeä. Jos niin voisi tapahtua, sitä voisi verrata siihen, että lapsi syntyy tähän maailmaan ilman henkeä. Siis kuolleena.

Tämä johdonmukainen ajatus johtaa siihen, että kastekäsityksissämme on tarkistamisen varaa. Nimittäin alkuseurakunta kastoi niitä, jotka eivät (vielä) olleet saaneet Pyhää Henkeä (kannattaa lukea Raamattua!). Siis uudestisyntymättömiä. Minusta tämä ei ole lainkaan vaikeaa ymmärtää ja se muuttaa meitä armeliaammiksi ja vähentää erottavia kasteriitoja.

Ei ole mitään anteeksipyydettävää sinulla.  :)

Vastasin näin lopulta sinne ketjuun. ;)

Kun ihminen tulee päätökseen ottaa vastaan Jumalan kutsun ja ottaa vastaan syntien anteeksisaamisen, hän on siitä hetkestä Jumalan lapsi ja Pyhä Henki todistaa heti lapseutta sillä siitä syntyy suuri ilo ihmisen sydämessä, samoin taivaassa. Hän on valmis vaikka heti kasteelle.


-

Jokaisella uudestisyntyneellä on minun mielestäni Pyhä Hengen sinetti eli on Pyhä Henki joka juuri todistaa Jumalan lapseutta, ja joka tuo sen ilon.
« Viimeksi muokattu: 14.04.14 - klo:11:57 kirjoittanut Lydia »

Helena

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #2 : 14.04.14 - klo:12:04 »
Paulus, en lähde mukaan tuohon enää. On jo riittävästi puhuttu asiasta tälläkin foorumilla ja toistemme näkemykset on tiedossa puolin ja toisin.

Lydia

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #3 : 14.04.14 - klo:12:16 »
Joo ei tähän mitään vääriä tuoda, nyt on kysymys Jumalan antamista lahjoista uskoville.

On mahdollista jos uskova elää synnissä eikä tee tai halua tehdä parannusta niin Pyhä Henki poistuu ja tilalla on muu henki, mutta se ei nyt liity tähäb jketjuun.

Lydia

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #4 : 14.04.14 - klo:12:31 »
Itseasiassa minulle eivät sanamuodot ja käsitteet ole niin tärkeitä, olen vain yksinkertainen putkiaivo, mutta kun olen kokenut Jumalan hyvyyttä paljonkin näillä alueilla tiedän että Pyhän Hengen lahjat ovat suunnattoman tärkeät ja ihanat.

Helena

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #5 : 14.04.14 - klo:14:38 »
Sanamuodot eivät ole tärkeitä minullekaan. Tämä kai on tullut sanottua parikymmentä kertaa. ;)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #6 : 14.04.14 - klo:15:24 »
Sanamuodot eivät ole tärkeitä minullekaan. Tämä kai on tullut sanottua parikymmentä kertaa. ;)

Minulle sanamuodot ja käsitteet ovat erittäin tärkeitä, varsinkin niiden alkuperäinen merkitys. Jos näin ei saa olla, joudun väistämättä harhaan. Ja se on omaa syytäni.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #7 : 14.04.14 - klo:15:33 »
Sanamuodot eivät ole tärkeitä minullekaan. Tämä kai on tullut sanottua parikymmentä kertaa. ;)

Minulle sanamuodot ja käsitteet ovat erittäin tärkeitä, varsinkin niiden alkuperäinen merkitys. Jos näin ei saa olla, joudun väistämättä harhaan. Ja se on omaa syytäni.
Eikös tuollainen ole kirjanoppineisuutta?

"Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan;
 ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,

 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan
uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen;
sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi." (2. Kor. 3:4-6)

Lydia

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #8 : 14.04.14 - klo:15:37 »
Meinasin just sanoo Paulukselle ettei se ole oman tiedon varassa mitä lahjoja ja missä järjestyksessä Jumala antaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #9 : 14.04.14 - klo:16:05 »
Sanamuodot eivät ole tärkeitä minullekaan. Tämä kai on tullut sanottua parikymmentä kertaa. ;)

Minulle sanamuodot ja käsitteet ovat erittäin tärkeitä, varsinkin niiden alkuperäinen merkitys. Jos näin ei saa olla, joudun väistämättä harhaan. Ja se on omaa syytäni.
Eikös tuollainen ole kirjanoppineisuutta?

Voihan se olla. Positiivisessa mielessä. Paavalikin oli käsittääkseni kirjanoppinut. Berean juutalaisia sanottiin jalommiksi kuin Tessalonikan juutalaisia, koska he tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #10 : 14.04.14 - klo:16:07 »
Sanamuodot eivät ole tärkeitä minullekaan. Tämä kai on tullut sanottua parikymmentä kertaa. ;)

Minulle sanamuodot ja käsitteet ovat erittäin tärkeitä, varsinkin niiden alkuperäinen merkitys. Jos näin ei saa olla, joudun väistämättä harhaan. Ja se on omaa syytäni.
Eikös tuollainen ole kirjanoppineisuutta?

Voihan se olla. Positiivisessa mielessä. Paavalikin oli käsittääkseni kirjanoppinut. Berean juutalaisia sanottiin jalommiksi kuin Tessalonikan juutalaisia, koska he tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
Miksi poimit tarkoitushakuisesti vain yhden lauseen kirjoituksestani?
Etkö lukenut edes loppuun?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #11 : 14.04.14 - klo:16:42 »
Sanamuodot eivät ole tärkeitä minullekaan. Tämä kai on tullut sanottua parikymmentä kertaa. ;)

Minulle sanamuodot ja käsitteet ovat erittäin tärkeitä, varsinkin niiden alkuperäinen merkitys. Jos näin ei saa olla, joudun väistämättä harhaan. Ja se on omaa syytäni.
Eikös tuollainen ole kirjanoppineisuutta?

Voihan se olla. Positiivisessa mielessä. Paavalikin oli käsittääkseni kirjanoppinut. Berean juutalaisia sanottiin jalommiksi kuin Tessalonikan juutalaisia, koska he tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
Miksi poimit tarkoitushakuisesti vain yhden lauseen kirjoituksestani?
Etkö lukenut edes loppuun?

Jumalalta saatu kyky voi tulla jopa kirjan kautta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #12 : 14.04.14 - klo:17:36 »
Sanamuodot eivät ole tärkeitä minullekaan. Tämä kai on tullut sanottua parikymmentä kertaa. ;)

Minulle sanamuodot ja käsitteet ovat erittäin tärkeitä, varsinkin niiden alkuperäinen merkitys. Jos näin ei saa olla, joudun väistämättä harhaan. Ja se on omaa syytäni.
Eikös tuollainen ole kirjanoppineisuutta?

Voihan se olla. Positiivisessa mielessä. Paavalikin oli käsittääkseni kirjanoppinut. Berean juutalaisia sanottiin jalommiksi kuin Tessalonikan juutalaisia, koska he tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
Miksi poimit tarkoitushakuisesti vain yhden lauseen kirjoituksestani?
Etkö lukenut edes loppuun?

Jumalalta saatu kyky voi tulla jopa kirjan kautta.
En minä sellaisesta ole puhunut, vaan siitä,
mitä lainaamani Korinttolaiskirjeen kohta käsittelee.

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #13 : 15.04.14 - klo:08:25 »
Onkohan tämä jokin uusi oppi, vai onko tätä ollut kautta aikain,
että on sama asia saada uudestisyntymässä Pyhä Hengen todistus
lapseksi ottamisesta ja Pyhän Hengen täyteys/-kaste?

Kun tästä ensimmäisiä kertoja kuulin, en ensiksi meinannut ollenkaan
ymmärtää, mitä tuolla tarkoitetaan ja mitä väitetään, sillä mielestäni
Jumalan Sana on tässäkin kohden niin kovin yksinkertainen ja selkeä,
jos emme tee itse sinne mitään lihan päätelmiä, vaan uskomme Sanan
niin, kuin se on kirjoitette.

Raamattu puhuu hyvin selvästi Pyhän Hengen sinetistä ja lapseuden
Hengestä ja erillisestä armolahjana saatavasta Pyhän Hengen
täyteydestä / kasteesta.

ps. Käytän siksi molempia muotoja, täyteys / kaste, sillä nähdäkseni
tuosta tapahtumasta ihmiset käyttävät eri sanamuotoja, tarkoittaen
kuitekin samaa asiaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #14 : 15.04.14 - klo:12:54 »
Onkohan tämä jokin uusi oppi, vai onko tätä ollut kautta aikain,
että on sama asia saada uudestisyntymässä Pyhä Hengen todistus
lapseksi ottamisesta ja Pyhän Hengen täyteys/-kaste?

Ihan oikeasti ajattelet, että 1900-vuotta suurin osa kristittyjä ei olisi saanut Pyhän Hengen kastetta?

Sehän tarkoittaisi sitä, että he eivät kuulu ruumiiseen.

Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.12:
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Lainaus
Kun tästä ensimmäisiä kertoja kuulin, en ensiksi meinannut ollenkaan
ymmärtää, mitä tuolla tarkoitetaan ja mitä väitetään, sillä mielestäni
Jumalan Sana on tässäkin kohden niin kovin yksinkertainen ja selkeä,
jos emme tee itse sinne mitään lihan päätelmiä, vaan uskomme Sanan
niin, kuin se on kirjoitette.

Siitä voi olla montaa mieltä ketkä tuollaisia tekevät.

Lainaus
Raamattu puhuu hyvin selvästi Pyhän Hengen sinetistä ja lapseuden
Hengestä ja erillisestä armolahjana saatavasta Pyhän Hengen
täyteydestä / kasteesta.

Minun mielestäni Raamattu puhuu samanaikaisesti saatavasta Pyhän Hengen sinetistä, lapseuden Hengestä ja Pyhän Hengen kasteesta.
Vaellukseen liittyvästä Pyhän Hengen täyteydestä tai Kristuksen täyteydestä puhutaan niiden kohdalla, jotka ovat jo saaneet Pyhän Hengen kasteen.