Kirjoittaja Aihe: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä  (Luettu 35305 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #30 : 15.04.14 - klo:17:31 »
Mielestäni edes helluntaiseurakunnissa ei ole yhtenäistä oppia Pyhän Hengen kasteesta.

Helluntaikirkon julkaisema "Helluntaiseurakunnan uskon pääkohdat"  selityksineen on vain yksi helluntailainen näkemys.

http://www.suomenhelluntaikirkko.fi/tunnustus_ja_opetus_2/uskon_paakohdat

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #31 : 15.04.14 - klo:19:24 »
Helluntailaisia ja muutama muu karismaattinen käsitys Pyhästä Hengestä ja Pyhän Hengen kasteesta:


*Pyhä Henki ei tule uskoontulossa ihmiseen, vaan Hän tulee tällöin vain ihmisen päälle. Erillisessä Pyhän Hengen kasteessa Pyhä Henki tulee sydämeen asumaan.

*Pyhä Henki tulee uskoon tulossa sydämeen asumaan, mutta tulee ihmisen päälle vasta uudestisyntymisestä erillisessä kokemuksessa.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä lapseuden Hengen tai Pojan Hengen, mutta ei vielä Pyhää Henkeä. Uudestisyntymisestä erillisessä Pyhän Hengen kasteessa, saadaan Pyhä Henki.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen. Erillisessä Pyhän Hengen kasteessa hän saa voiman todistaa.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen. Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymisestä erillinen, mutta se voi joskus tapahtua samaan aikaan.

*Uskova voi täyttyä useasti Pyhällä Hengellä, mutta ensimmäistä kertaa sanotaan Pyhän Hengen kasteeksi.

*Usein henkikaste tulkitaan uskovan ensimmäiseksi kokemukseksi ja Hengellä täyttyminen myöhemmiksi tapahtumiksi tai jatkuvaksi Hengessä elämiseksi

*Uskova voi täyttyä Pyhällä Hengellä eli saada henkikasteen eli Pyhän Hengen kasteen. Hän voi myös myöhemmin täyttyä Pyhällä Hengellä, mutta ne eivät ole henkikasteita.

*Uskova voi saada Pyhän Hengen kasteen monta kertaa.

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat rukoilla Hengen täyteyttä ja se voidaan saada esimerkiksi, kun kokouksissa rukoillaan heille Hengen täyteyttä.

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat rukoilla Hengen täyteyttä, mutta se ei välttämättä ole mikään erityinen kokemus tai hetki, vaan se liittyy uskovan elämään ja pyhitykseen. Tietenkin voi olla joitain erityiskokemuksiakin.

*Pyhän Hengen kasteeseen liittyy aina kielilläpuhuminen, mutta kielilläpuhuminen ei jää aina pysyväksi.

*Pyhän Hengen kasteeseen ei liity aina kielilläpuhumista. Kielilläpuhuminen on armolahja, jonka voi saada.

*Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymässä saadun Hengen toiminnan laajentumista uskovassa.

*On mahdollista puhua ensiksi kielillä ja saada Pyhän Hengen kaste vasta myöhemmin.

*Armolahjoja voi saada vasta Pyhän Hengen kasteen jälkeen.

*Pyhällä Hengellä täyttymisen kokemus on ovi Pyhän Hengen täyteiseen elämään.

*Pyhän Hengen kaste on sama kuin kielilläpuhuminen.

*Pyhällä Hengellä täyttyminen vaikutti myös sen, että opetuslapset menettivät luonnollisen arvokkuutensa ja ihmiset sanoivat heidän olevan humalassa!

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat voittaa sielunvihollisen.

*Pyhän Hengen kasteen tarkoitus oli voiman saaminen. Näin se ei liity pelastukseen, vaan palveluun.

Tässä on aika hyvä esimerkki siitä, mihin joudutaan, kun kammoksutaan oppia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #32 : 16.04.14 - klo:07:31 »
Helluntailaisia ja muutama muu karismaattinen käsitys Pyhästä Hengestä ja Pyhän Hengen kasteesta:


*Pyhä Henki ei tule uskoontulossa ihmiseen, vaan Hän tulee tällöin vain ihmisen päälle. Erillisessä Pyhän Hengen kasteessa Pyhä Henki tulee sydämeen asumaan.

*Pyhä Henki tulee uskoon tulossa sydämeen asumaan, mutta tulee ihmisen päälle vasta uudestisyntymisestä erillisessä kokemuksessa.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä lapseuden Hengen tai Pojan Hengen, mutta ei vielä Pyhää Henkeä. Uudestisyntymisestä erillisessä Pyhän Hengen kasteessa, saadaan Pyhä Henki.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen. Erillisessä Pyhän Hengen kasteessa hän saa voiman todistaa.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen. Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymisestä erillinen, mutta se voi joskus tapahtua samaan aikaan.

*Uskova voi täyttyä useasti Pyhällä Hengellä, mutta ensimmäistä kertaa sanotaan Pyhän Hengen kasteeksi.

*Usein henkikaste tulkitaan uskovan ensimmäiseksi kokemukseksi ja Hengellä täyttyminen myöhemmiksi tapahtumiksi tai jatkuvaksi Hengessä elämiseksi

*Uskova voi täyttyä Pyhällä Hengellä eli saada henkikasteen eli Pyhän Hengen kasteen. Hän voi myös myöhemmin täyttyä Pyhällä Hengellä, mutta ne eivät ole henkikasteita.

*Uskova voi saada Pyhän Hengen kasteen monta kertaa.

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat rukoilla Hengen täyteyttä ja se voidaan saada esimerkiksi, kun kokouksissa rukoillaan heille Hengen täyteyttä.

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat rukoilla Hengen täyteyttä, mutta se ei välttämättä ole mikään erityinen kokemus tai hetki, vaan se liittyy uskovan elämään ja pyhitykseen. Tietenkin voi olla joitain erityiskokemuksiakin.

*Pyhän Hengen kasteeseen liittyy aina kielilläpuhuminen, mutta kielilläpuhuminen ei jää aina pysyväksi.

*Pyhän Hengen kasteeseen ei liity aina kielilläpuhumista. Kielilläpuhuminen on armolahja, jonka voi saada.

*Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymässä saadun Hengen toiminnan laajentumista uskovassa.

*On mahdollista puhua ensiksi kielillä ja saada Pyhän Hengen kaste vasta myöhemmin.

*Armolahjoja voi saada vasta Pyhän Hengen kasteen jälkeen.

*Pyhällä Hengellä täyttymisen kokemus on ovi Pyhän Hengen täyteiseen elämään.

*Pyhän Hengen kaste on sama kuin kielilläpuhuminen.

*Pyhällä Hengellä täyttyminen vaikutti myös sen, että opetuslapset menettivät luonnollisen arvokkuutensa ja ihmiset sanoivat heidän olevan humalassa!

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat voittaa sielunvihollisen.

*Pyhän Hengen kasteen tarkoitus oli voiman saaminen. Näin se ei liity pelastukseen, vaan palveluun.

Olet tehnyt erillisiä käsityksiä siten, että olet ilmaissut saman asian vain hiukan toisin sanoin ja mukana on myöskin sellaisia väittämiä, millaisia en ole itse koskaan kuullut, enkä jaksa uskoa kenenkäänn edes väittäneen sellaisia.

Sitä en tiedä, onko tuo tekosi tahallinen vai etkö tosiaankaan ole perillä näistä PH asioista siinä määrin, että kykenisit sisäistämään noiden tekemiesi lausuntojen puhuvan samasta asiasta.

Nämä tällaiset väittämät ovat minun mielestäni myös täysin turhia, koska havemmin näiden väittämien lähdettä suostutaan kertomaan ja sen vuoksi näitä voi vääntää kuinka paljon tahansa itse ja sitten esittää ne muiden väittämiksi, joten en laita suurtakaan arvoa tällaisille listoille.

Helluntaiherätyksen oppi Pyhästä Hengestä on ilmaistu Helluntaiherätyksen uskon pääkohdissa ja mielestäni tuollainen listojen tekeminen on täysin tarkoitushakuista yhden herätysliikkeen mustamaalaamista ja ihmettelen että sitä saa tehdä täällä jopa
itse mode.

Väitit Helenankin tuoman näkemyksen olevan viidennen helluntailaisen näkemyksen
Pyhästä Hengestä, lieneekö se tuossa listassasi mukana, mutta totuushan oli se, minkä
Helena itse ilmoitti, että ehkäpä hän ei edes ole helluntailainen, eli näin luottettava lienee tämä listasi.

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #33 : 16.04.14 - klo:07:38 »
Helluntailaisia ja muutama muu karismaattinen käsitys Pyhästä Hengestä ja Pyhän Hengen kasteesta:


*Pyhä Henki ei tule uskoontulossa ihmiseen, vaan Hän tulee tällöin vain ihmisen päälle. Erillisessä Pyhän Hengen kasteessa Pyhä Henki tulee sydämeen asumaan.

*Pyhä Henki tulee uskoon tulossa sydämeen asumaan, mutta tulee ihmisen päälle vasta uudestisyntymisestä erillisessä kokemuksessa.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä lapseuden Hengen tai Pojan Hengen, mutta ei vielä Pyhää Henkeä. Uudestisyntymisestä erillisessä Pyhän Hengen kasteessa, saadaan Pyhä Henki.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen. Erillisessä Pyhän Hengen kasteessa hän saa voiman todistaa.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen. Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymisestä erillinen, mutta se voi joskus tapahtua samaan aikaan.

*Uskova voi täyttyä useasti Pyhällä Hengellä, mutta ensimmäistä kertaa sanotaan Pyhän Hengen kasteeksi.

*Usein henkikaste tulkitaan uskovan ensimmäiseksi kokemukseksi ja Hengellä täyttyminen myöhemmiksi tapahtumiksi tai jatkuvaksi Hengessä elämiseksi

*Uskova voi täyttyä Pyhällä Hengellä eli saada henkikasteen eli Pyhän Hengen kasteen. Hän voi myös myöhemmin täyttyä Pyhällä Hengellä, mutta ne eivät ole henkikasteita.

*Uskova voi saada Pyhän Hengen kasteen monta kertaa.

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat rukoilla Hengen täyteyttä ja se voidaan saada esimerkiksi, kun kokouksissa rukoillaan heille Hengen täyteyttä.

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat rukoilla Hengen täyteyttä, mutta se ei välttämättä ole mikään erityinen kokemus tai hetki, vaan se liittyy uskovan elämään ja pyhitykseen. Tietenkin voi olla joitain erityiskokemuksiakin.

*Pyhän Hengen kasteeseen liittyy aina kielilläpuhuminen, mutta kielilläpuhuminen ei jää aina pysyväksi.

*Pyhän Hengen kasteeseen ei liity aina kielilläpuhumista. Kielilläpuhuminen on armolahja, jonka voi saada.

*Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymässä saadun Hengen toiminnan laajentumista uskovassa.

*On mahdollista puhua ensiksi kielillä ja saada Pyhän Hengen kaste vasta myöhemmin.

*Armolahjoja voi saada vasta Pyhän Hengen kasteen jälkeen.

*Pyhällä Hengellä täyttymisen kokemus on ovi Pyhän Hengen täyteiseen elämään.

*Pyhän Hengen kaste on sama kuin kielilläpuhuminen.

*Pyhällä Hengellä täyttyminen vaikutti myös sen, että opetuslapset menettivät luonnollisen arvokkuutensa ja ihmiset sanoivat heidän olevan humalassa!

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat voittaa sielunvihollisen.

*Pyhän Hengen kasteen tarkoitus oli voiman saaminen. Näin se ei liity pelastukseen, vaan palveluun.

Tässä on aika hyvä esimerkki siitä, mihin joudutaan, kun kammoksutaan oppia.

Tuo väittämäsi on pelkkää oletustasi ja virheellinen sellainen.

En ole koskaan kuullut, että helluntaiseurakunnassa olisi mitään opin kammoksumista, vaan korostetaan paljonkin sitä, miten opin tulee olla Raamatun mukainen terve oppi, kuten Paavali opettaa:

Tiit. 2
2:1 Mutta sinä puhu sitä, mikä terveeseen oppiin soveltuu:

Tuntuu tosi pahalta ja tuo väkisinkin mukanaan myöskin epäluottamuksen, että
aikuiset uskossa olevat miehet harjoittavat tällaista vääristelevää tiedon levitystä
jostain seurakunnasta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #34 : 16.04.14 - klo:08:25 »
Helluntailaisia ja muutama muu karismaattinen käsitys Pyhästä Hengestä ja Pyhän Hengen kasteesta:


*Pyhä Henki ei tule uskoontulossa ihmiseen, vaan Hän tulee tällöin vain ihmisen päälle. Erillisessä Pyhän Hengen kasteessa Pyhä Henki tulee sydämeen asumaan.

*Pyhä Henki tulee uskoon tulossa sydämeen asumaan, mutta tulee ihmisen päälle vasta uudestisyntymisestä erillisessä kokemuksessa.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä lapseuden Hengen tai Pojan Hengen, mutta ei vielä Pyhää Henkeä. Uudestisyntymisestä erillisessä Pyhän Hengen kasteessa, saadaan Pyhä Henki.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen. Erillisessä Pyhän Hengen kasteessa hän saa voiman todistaa.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen. Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymisestä erillinen, mutta se voi joskus tapahtua samaan aikaan.

*Uskova voi täyttyä useasti Pyhällä Hengellä, mutta ensimmäistä kertaa sanotaan Pyhän Hengen kasteeksi.

*Usein henkikaste tulkitaan uskovan ensimmäiseksi kokemukseksi ja Hengellä täyttyminen myöhemmiksi tapahtumiksi tai jatkuvaksi Hengessä elämiseksi

*Uskova voi täyttyä Pyhällä Hengellä eli saada henkikasteen eli Pyhän Hengen kasteen. Hän voi myös myöhemmin täyttyä Pyhällä Hengellä, mutta ne eivät ole henkikasteita.

*Uskova voi saada Pyhän Hengen kasteen monta kertaa.

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat rukoilla Hengen täyteyttä ja se voidaan saada esimerkiksi, kun kokouksissa rukoillaan heille Hengen täyteyttä.

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat rukoilla Hengen täyteyttä, mutta se ei välttämättä ole mikään erityinen kokemus tai hetki, vaan se liittyy uskovan elämään ja pyhitykseen. Tietenkin voi olla joitain erityiskokemuksiakin.

*Pyhän Hengen kasteeseen liittyy aina kielilläpuhuminen, mutta kielilläpuhuminen ei jää aina pysyväksi.

*Pyhän Hengen kasteeseen ei liity aina kielilläpuhumista. Kielilläpuhuminen on armolahja, jonka voi saada.

*Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymässä saadun Hengen toiminnan laajentumista uskovassa.

*On mahdollista puhua ensiksi kielillä ja saada Pyhän Hengen kaste vasta myöhemmin.

*Armolahjoja voi saada vasta Pyhän Hengen kasteen jälkeen.

*Pyhällä Hengellä täyttymisen kokemus on ovi Pyhän Hengen täyteiseen elämään.

*Pyhän Hengen kaste on sama kuin kielilläpuhuminen.

*Pyhällä Hengellä täyttyminen vaikutti myös sen, että opetuslapset menettivät luonnollisen arvokkuutensa ja ihmiset sanoivat heidän olevan humalassa!

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat voittaa sielunvihollisen.

*Pyhän Hengen kasteen tarkoitus oli voiman saaminen. Näin se ei liity pelastukseen, vaan palveluun.

Tässä on aika hyvä esimerkki siitä, mihin joudutaan, kun kammoksutaan oppia.

Tuo väittämäsi on pelkkää oletustasi ja virheellinen sellainen.

En ole koskaan kuullut, että helluntaiseurakunnassa olisi mitään opin kammoksumista, vaan korostetaan paljonkin sitä, miten opin tulee olla Raamatun mukainen terve oppi, kuten Paavali opettaa:

Tiit. 2
2:1 Mutta sinä puhu sitä, mikä terveeseen oppiin soveltuu:

Tuntuu tosi pahalta ja tuo väkisinkin mukanaan myöskin epäluottamuksen, että
aikuiset uskossa olevat miehet harjoittavat tällaista vääristelevää tiedon levitystä
jostain seurakunnasta.

Tiedoksesi vaan, että nämä havainnot eivät koske ainoastaan h-seurakuntia, vaan myös niitä tuhansia pikku porukoita, joita on syntynyt, kun ollaan "opittomassa opissa". Anna avata silmäsi ja ymmärryksesi, että näet tosiasiat!
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #35 : 16.04.14 - klo:08:29 »

Olet tehnyt erillisiä käsityksiä siten, että olet ilmaissut saman asian vain hiukan toisin sanoin ja mukana on myöskin sellaisia väittämiä, millaisia en ole itse koskaan kuullut, enkä jaksa uskoa kenenkäänn edes väittäneen sellaisia.

Sitä en tiedä, onko tuo tekosi tahallinen vai etkö tosiaankaan ole perillä näistä PH asioista siinä määrin, että kykenisit sisäistämään noiden tekemiesi lausuntojen puhuvan samasta asiasta.
Kun olen yllä olevan kaltaista listaa näyttänyt, tyypillinen vastaus on ensiksi juuri tuo, että vääristelen. Toiseksi sanotaan, ettei olla koskaan kuultu ja kolmanneksi aletaan epäilemään minun kykyä käsittää. Neljäs vakioväittämä, jolla yritetään kieltää vallitseva tilanne, on vielä lausumatta, mutta olen kärsivällinen, koska saan senkin vielä kuulla
Lainaus
Nämä tällaiset väittämät ovat minun mielestäni myös täysin turhia, koska havemmin näiden väittämien lähdettä suostutaan kertomaan ja sen vuoksi näitä voi vääntää kuinka paljon tahansa itse ja sitten esittää ne muiden väittämiksi, joten en laita suurtakaan arvoa tällaisille listoille.
Olen yrittänyt jo muutaman vuoden ajan koota tietoa, mitä tästä aiheesta helluntaissa ja muissa karismaattisissa piireissä uskotaan. Internetistä kerättyjen lainauksien kanssa on sellainen ongelma, että ne katoavat esim. sivupäivitysten yhteydessä. Olenkin pyrkinyt etsimään painetuista lähteistä kyseisiä oppeja ja väittämiä.
Lainaus
Helluntaiherätyksen oppi Pyhästä Hengestä on ilmaistu Helluntaiherätyksen uskon pääkohdissa ja mielestäni tuollainen listojen tekeminen on täysin tarkoitushakuista yhden herätysliikkeen mustamaalaamista ja ihmettelen että sitä saa tehdä täällä jopa
itse mode.
Helluntaiherätyksen oppi ei ole yhtenäinen. Olen kuullut jopa samassa kokouksessa kahta erilaista käsitystä. Nuo uskon pääkohdat ovat helluntaikirkon sivuilla.
Lainaus
Väitit Helenankin tuoman näkemyksen olevan viidennen helluntailaisen näkemyksen
Pyhästä Hengestä, lieneekö se tuossa listassasi mukana, mutta totuushan oli se, minkä
Helena itse ilmoitti, että ehkäpä hän ei edes ole helluntailainen, eli näin luottettava lienee tämä listasi.
Tuolla viestini aloituksessa oli sana 'muu karismaattinen käsitys'. Helenan viestejä on tässä ketjussa näkyvissä ja niitä voi jokainen verrata listaan onko ko. käsitys siellä vai ei. En viitsi kaikkea koottua aineistoa tänne laittaa, mutta muutaman laitan, kun olen taas tietokoneen ääressä (nyt kännyllä)

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #36 : 16.04.14 - klo:08:47 »
Helluntailaisia ja muutama muu karismaattinen käsitys Pyhästä Hengestä ja Pyhän Hengen kasteesta:


*Pyhä Henki ei tule uskoontulossa ihmiseen, vaan Hän tulee tällöin vain ihmisen päälle. Erillisessä Pyhän Hengen kasteessa Pyhä Henki tulee sydämeen asumaan.

*Pyhä Henki tulee uskoon tulossa sydämeen asumaan, mutta tulee ihmisen päälle vasta uudestisyntymisestä erillisessä kokemuksessa.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä lapseuden Hengen tai Pojan Hengen, mutta ei vielä Pyhää Henkeä. Uudestisyntymisestä erillisessä Pyhän Hengen kasteessa, saadaan Pyhä Henki.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen. Erillisessä Pyhän Hengen kasteessa hän saa voiman todistaa.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen. Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymisestä erillinen, mutta se voi joskus tapahtua samaan aikaan.

*Uskova voi täyttyä useasti Pyhällä Hengellä, mutta ensimmäistä kertaa sanotaan Pyhän Hengen kasteeksi.

*Usein henkikaste tulkitaan uskovan ensimmäiseksi kokemukseksi ja Hengellä täyttyminen myöhemmiksi tapahtumiksi tai jatkuvaksi Hengessä elämiseksi

*Uskova voi täyttyä Pyhällä Hengellä eli saada henkikasteen eli Pyhän Hengen kasteen. Hän voi myös myöhemmin täyttyä Pyhällä Hengellä, mutta ne eivät ole henkikasteita.

*Uskova voi saada Pyhän Hengen kasteen monta kertaa.

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat rukoilla Hengen täyteyttä ja se voidaan saada esimerkiksi, kun kokouksissa rukoillaan heille Hengen täyteyttä.

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat rukoilla Hengen täyteyttä, mutta se ei välttämättä ole mikään erityinen kokemus tai hetki, vaan se liittyy uskovan elämään ja pyhitykseen. Tietenkin voi olla joitain erityiskokemuksiakin.

*Pyhän Hengen kasteeseen liittyy aina kielilläpuhuminen, mutta kielilläpuhuminen ei jää aina pysyväksi.

*Pyhän Hengen kasteeseen ei liity aina kielilläpuhumista. Kielilläpuhuminen on armolahja, jonka voi saada.

*Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymässä saadun Hengen toiminnan laajentumista uskovassa.

*On mahdollista puhua ensiksi kielillä ja saada Pyhän Hengen kaste vasta myöhemmin.

*Armolahjoja voi saada vasta Pyhän Hengen kasteen jälkeen.

*Pyhällä Hengellä täyttymisen kokemus on ovi Pyhän Hengen täyteiseen elämään.

*Pyhän Hengen kaste on sama kuin kielilläpuhuminen.

*Pyhällä Hengellä täyttyminen vaikutti myös sen, että opetuslapset menettivät luonnollisen arvokkuutensa ja ihmiset sanoivat heidän olevan humalassa!

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat voittaa sielunvihollisen.

*Pyhän Hengen kasteen tarkoitus oli voiman saaminen. Näin se ei liity pelastukseen, vaan palveluun.

Tässä on aika hyvä esimerkki siitä, mihin joudutaan, kun kammoksutaan oppia.

Tuo väittämäsi on pelkkää oletustasi ja virheellinen sellainen.

En ole koskaan kuullut, että helluntaiseurakunnassa olisi mitään opin kammoksumista, vaan korostetaan paljonkin sitä, miten opin tulee olla Raamatun mukainen terve oppi, kuten Paavali opettaa:

Tiit. 2
2:1 Mutta sinä puhu sitä, mikä terveeseen oppiin soveltuu:

Tuntuu tosi pahalta ja tuo väkisinkin mukanaan myöskin epäluottamuksen, että
aikuiset uskossa olevat miehet harjoittavat tällaista vääristelevää tiedon levitystä
jostain seurakunnasta.

Tiedoksesi vaan, että nämä havainnot eivät koske ainoastaan h-seurakuntia, vaan myös niitä tuhansia pikku porukoita, joita on syntynyt, kun ollaan "opittomassa opissa". Anna avata silmäsi ja ymmärryksesi, että näet tosiasiat!

Miksi levität heluntaiseurakunnat mukaan lukien väärää tietoa, että ollaan opittomassa opissa??!

Voin kertoa Sinulle Paulus suoraan, että minun uskoni ja oppini on vuosikymmenten aikana koeteltu monissa ahdistuksissa ja koetusten tulissa ja se on kestänyt ja kantanut, joten en lähde haahuilemaan mihinkään harhaoppeihin.

« Viimeksi muokattu: 16.04.14 - klo:08:57 kirjoittanut tikli »

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #37 : 16.04.14 - klo:08:56 »

Olet tehnyt erillisiä käsityksiä siten, että olet ilmaissut saman asian vain hiukan toisin sanoin ja mukana on myöskin sellaisia väittämiä, millaisia en ole itse koskaan kuullut, enkä jaksa uskoa kenenkäänn edes väittäneen sellaisia.

Sitä en tiedä, onko tuo tekosi tahallinen vai etkö tosiaankaan ole perillä näistä PH asioista siinä määrin, että kykenisit sisäistämään noiden tekemiesi lausuntojen puhuvan samasta asiasta.
Kun olen yllä olevan kaltaista listaa näyttänyt, tyypillinen vastaus on ensiksi juuri tuo, että vääristelen. Toiseksi sanotaan, ettei olla koskaan kuultu ja kolmanneksi aletaan epäilemään minun kykyä käsittää. Neljäs vakioväittämä, jolla yritetään kieltää vallitseva tilanne, on vielä lausumatta, mutta olen kärsivällinen, koska saan senkin vielä kuulla
Lainaus
Nämä tällaiset väittämät ovat minun mielestäni myös täysin turhia, koska havemmin näiden väittämien lähdettä suostutaan kertomaan ja sen vuoksi näitä voi vääntää kuinka paljon tahansa itse ja sitten esittää ne muiden väittämiksi, joten en laita suurtakaan arvoa tällaisille listoille.
Olen yrittänyt jo muutaman vuoden ajan koota tietoa, mitä tästä aiheesta helluntaissa ja muissa karismaattisissa piireissä uskotaan. Internetistä kerättyjen lainauksien kanssa on sellainen ongelma, että ne katoavat esim. sivupäivitysten yhteydessä. Olenkin pyrkinyt etsimään painetuista lähteistä kyseisiä oppeja ja väittämiä.
Lainaus
Helluntaiherätyksen oppi Pyhästä Hengestä on ilmaistu Helluntaiherätyksen uskon pääkohdissa ja mielestäni tuollainen listojen tekeminen on täysin tarkoitushakuista yhden herätysliikkeen mustamaalaamista ja ihmettelen että sitä saa tehdä täällä jopa
itse mode.
Helluntaiherätyksen oppi ei ole yhtenäinen. Olen kuullut jopa samassa kokouksessa kahta erilaista käsitystä. Nuo uskon pääkohdat ovat helluntaikirkon sivuilla.
Lainaus
Väitit Helenankin tuoman näkemyksen olevan viidennen helluntailaisen näkemyksen
Pyhästä Hengestä, lieneekö se tuossa listassasi mukana, mutta totuushan oli se, minkä
Helena itse ilmoitti, että ehkäpä hän ei edes ole helluntailainen, eli näin luottettava lienee tämä listasi.
Tuolla viestini aloituksessa oli sana 'muu karismaattinen käsitys'. Helenan viestejä on tässä ketjussa näkyvissä ja niitä voi jokainen verrata listaan onko ko. käsitys siellä vai ei. En viitsi kaikkea koottua aineistoa tänne laittaa, mutta muutaman laitan, kun olen taas tietokoneen ääressä (nyt kännyllä)

On hyvä kuulla, että on monia jotka ovat olleet kanssani samaa mieltä listoistasi, että ne eivät pidä paikkaansa ja Sinua on asiasta jo varoitettu, joten saan jättää Sinut näinen listoinesi kaikkinesi Isän kädelle.

Luin juuri kymmenestä neitsyestä ja siitä, miten heillä kyllä oli lamput mukanaan, mutta ei ollut öljyä.

Toivottavasti et KnutL kuluta aikaasi toisten virheiden ja vikojen etsimiseen ja listaamiseen ja siinä touhussa unohda pitää huolta siitä, että Sinulla on öljyä
lampussasi sinä päivänä, kun sen hankkimiseen ei ole enää mahdollisuutta.

Nämä listasi kertoivat minulle nyt sen, mitä Soltero toi jo jossain tuolla toisaalla
esille, mikä teidän muutaman ja motiivi näissä keskkusteluissa.

Nyt sen itsekin huomasin, ettei ole ollenkaan kysymys yhteyden ja totuuden löytämisestä,  vaan virheiden etsimisestä ja listaamisesta.
« Viimeksi muokattu: 16.04.14 - klo:09:17 kirjoittanut tikli »

Helena

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #38 : 16.04.14 - klo:09:01 »
Moderaattori sanoi aiemmin, ettei tähän ketjuun tuoda vääriä asioita. Yritän pohtia jotakin, joka olisi Pyhän Hengen osuutta siinä, kun puhutaan opista. Tämä siis oman kokemani pohjalta.

Raamatun oppi on se, jota Totuuden Henki kirkastaa. Sen opin mukaan on koeteltava kaikki, sekin, jos enkeli taivaasta jotakin julistaisi. Ja kun teologi, suuri minä, opiskelija, Herzog, opettaja, saarnaaja tai Helena julistavat jotakin, se on koeteltava Jumalan sanalla. Miten muuten mitään voidaan koetella kuin Jumalan sanalla, jota Pyhä Henki opettaa. Jeesus sanoi, että Pyhä Henki johdattaa kaikkeen totuuteen ja Hän myös myötätodistaa Jumalan totuutta niiden ihmisten kautta tulleiden opetusten kanssa, jotka ovat sopusoinnussa sanan ja Hengen kanssa.

Tämä pätee tapauksessa, kun ihminen vaeltaa totuudessa. Jeesus on Totuus, Hän on myös Tie. Edelleen, Hän on lihaksi tullut Jumalan Sana, jota Totuuden Henki kirkastaa. Kristus on Kallio, jota tuonelan portit eivät voita. Hän on riistänyt aseet hallituksilta ja valloilta ja on niin Puolustajamme kuin opettajamme Pyhässä Hengessä. Keskittykäämme Jeesukseen ja kuunnelkaamme niitä opettajia, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä julistavat. Jumalan lapsissa on Pyhä Henki, joka todistaa totuudesta ja Totuudesta.

Jumala myös opettaa tuota koettelua heille, jotka haluavat sitä oppia Jumalan sanan kautta. Hän harjaannuttaa omiaan erottamaan hyvän pahasta. Ja poistaa esteitä oppimisen tieltä, tekee siivousta sydämessämme, että Elävän veden virrat pääsevät virtaamaan. Heille, jotka eivät sitä vastusta. Nämä sanon oman kokemukseni pohjalta. Herra ei tee mitään väkisin, ei edes johdata totuuteen eikä toteuta hyvää suunnitelmaansa, jos en sitä halua. Jeesusta ei ole pakko seurata.

Lydia

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #39 : 16.04.14 - klo:09:22 »
Pyhä Henki on se jota ilman kukaan ei voi olla uskossa. Sitä voisi verrata vaikka lamppuun joka on pöydällä mutta ilman valoa, ei johtoa ei öljyä sillä ei ole mitään käyttöarvoa silloin.
Olen aivan myyty sen edessä kuinka ihana on Pyhä Henki, vaikea edes löytää sanoja. Hän antaa varmuuden hyväksymisestä, rakkaudesta ja armosta Kristuksessa ja antaa iloa vaikka ulkonaisesti olisi vaikeaa.

Kun tuo lista oli tuossa Knuutin laittamana itkin, itkin sitä että rakas Pyhä Henki on kuin markkinatavaraa jota riepotellaan.
« Viimeksi muokattu: 16.04.14 - klo:09:59 kirjoittanut Lydia »

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #40 : 16.04.14 - klo:09:25 »
Kiitos Herralle näistä sanoista ja totuuksista, joita Helena toi tuossa esille.

Niistä tuskin kukaan uudestisyntynyt uskova voi olla eri mieltä.

Kun luemme Jumalan Sanaa, Pyhä Henki ohjaa meitä löytämään ja ymmärtämään sieltä juuri sen, mikä kulloinkin on juuri siinä hetkessä ja tilanteessa tarpeellista.

Hän on meidän Jumalan lasten paras teologimme, jonka Jeesus lähetti meille puolustajaksi, oppaaksi ja opettajaksi ja totuuteen johdattajaksi, kunhan vain olemme valmiita kuulemaan ja kuuntelemaan Hänen ääntään, kuten Helena tuossa edellä kirjoitti.

Lydia

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #41 : 16.04.14 - klo:09:33 »
Kiitos Herralle näistä sanoista ja totuuksista, joita Helena toi tuossa esille.

Niistä tuskin kukaan uudestisyntynyt uskova voi olla eri mieltä.

Kun luemme Jumalan Sanaa, Pyhä Henki ohjaa meitä löytämään ja ymmärtämään sieltä juuri sen, mikä kulloinkin on juuri siinä hetkessä ja tilanteessa tarpeellista.

Hän on meidän Jumalan lasten paras teologimme, jonka Jeesus lähetti meille puolustajaksi, oppaaksi ja opettajaksi ja totuuteen johdattajaksi, kunhan vain olemme valmiita kuulemaan ja kuuntelemaan Hänen ääntään, kuten Helena tuossa edellä kirjoitti.

Kyllä, näin minäkin sen ymmärrän.

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #42 : 16.04.14 - klo:09:37 »
Pyhä Henki on se jota ilman kukaan ei voi olla uskossa. Sitä voisi verrata vaikka lamppuun joka on pöydällä mutta ilman valoa, ei johtoa ei öljyä sillä ei ole mitään käyttöarvoa silloin.
Olen aivan myyty sen edessä kuinka ihana on Pyhä Henki, vaikea edes löytää sanoja. Hän antaa varmuuden hyväksymisestä, rakkaudesta ja armosta Kristuksessa ja antaa iloa vaikka ulkonaisesti olisi vaikeaa.

Kun tuo lista oli tuossa Knuutin laittamana itkin, itkin sitä että rakas Pyhä Henki on kuin markkinatavaraa jota ripotellaan.

Voi ei....!

Olisin voinut kirjoittaa lähes samoin sanoin viestin tuon listan luettuani ja jotain muuta etsiessäni törmäsin tuohon Raam.kertomukseen kymmenestä neitsyestä, samoja ajatuksia tuli mieleeni, kuin mitä Sinä kirjoitat tässä:

Lainaus
Sitä voisi verrata vaikka lamppuun joka on pöydällä mutta ilman valoa, ei johtoa ei öljyä sillä ei ole mitään käyttöarvoa silloin.


Minulla tuli myöskin mieleeni tuon kymmenen neitsyen kohdalla, että mitä tarkoitta se, että heillä oli ölyä lampuissa, mutta ei riittävästi, eli heidän öljyastiansa olivat tyhjät?

Eletäänkö nyt sitä aikaa, että kun aletaan kumoamaan ja rapistamaan Pyhän Hengen toimintaa ja arvovaltaa monin eri konstein, on lampussa vielä valoa, kun on lapseuden henkeä...sinettiä, mutta koska kielletään Pyhällä Hengellä täyttyminen, Pyhän Hengen kaste, öljyletku kanisterista ei ole toiminnassa, josta voisi jatkuvasti täyttyä ja näin öljy pääsee loppumaan kesken yljän tulon?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #43 : 16.04.14 - klo:09:48 »

On hyvä kuulla, että on monia jotka ovat olleet kanssani samaa mieltä listoistasi, että ne eivät pidä paikkaansa ja Sinua on asiasta jo varoitettu, joten saan jättää Sinut näinen listoinesi kaikkinesi Isän kädelle.

Luin juuri kymmenestä neitsyestä ja siitä, miten heillä kyllä oli lamput mukanaan, mutta ei ollut öljyä.

Toivottavasti et KnutL kuluta aikaasi toisten virheiden ja vikojen etsimiseen ja listaamiseen ja siinä touhussa unohda pitää huolta siitä, että Sinulla on öljyä
lampussasi sinä päivänä, kun sen hankkimiseen ei ole enää mahdollisuutta.

Nämä listasi kertoivat minulle nyt sen, mitä Soltero toi jo jossain tuolla toisaalla
esille, mikä teidän muutaman ja motiivi näissä keskkusteluissa.

Nyt sen itsekin huomasin, ettei ole ollenkaan kysymys yhteyden ja totuuden löytämisestä,  vaan virheiden etsimisestä ja listaamisesta.
Minulla on useita syitä selvitellä tätä kysymystä. Ensinnäkin mieluummin olisi yhdessä tutkimassa Raamattua, mutta on useasti osoittautunut, että moni kieltäytyy lukemasta Raamattua niin kuin sinne on kirjoitettu ja mieluummin uskotaan jotain yli sata vuotta sitten jonkun raamattukoulun oppilaiden tekemää väärää tulkintaa kokemastaan. Tuota väärä tulkintaa ovat sitten miljoonat kopioineet opikseen tutkimatta kestääko se Raamatun edessä. Siitä tulkinnasta on sitten olemassa lukuisia variaatioita. Se, että osoitan tulkintojen keskinäisen ristiriidan, avaa toivottavasti joidenkin silmiä ja innostaa ottamaan selvää miten asia oikeasti on.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #44 : 16.04.14 - klo:09:54 »
Toinen syy on se, että näen monien kymmeniä vuosia uskossa olevien jonottavan 'Pyhän Hengen kastetta odottavien jonossa' saadakseen sellaista, mitä ei voi enää saada, joka on saatu.