Kirjoittaja Aihe: Lain noudattaminen ja vapaus laista  (Luettu 23639 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #15 : 25.11.15 - klo:19:11 »
Paavali jatkaa tästä ja toteaa että synti oli ennen hänen hallitsijansa.
Hän oli myynyt itsensä sille orjaksi.

Ja kohta Paavali puhuu synnin laista ja kuoleman ruumiista.
Tuo yhdistelmä häntä piti vankina.
Ja tästä synnin vankeudesta
Paavali etsii tuossa tekstissään vapautta - ei Jumalan laista.

Ja kaiken tuon loppupäätelmänä on tämä:

Lainaus
Elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

Jokin tuossa määritelmässäsi närästää. Jokainen uskova kuitenkin tekee syntiä jopa päivittäin (ajatuksin, sanoin, teoin ja laiminlyönnein). Jos hänellä ei ole vapautta laista, niin sehän vie kenet tahansa epätoivoon.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #16 : 25.11.15 - klo:21:09 »
Samoin. Se mistä Paavali puhuu Room. 7. Sen omakin kokemus vahvistaa.

Kiiltokuva kristillisyys ei tätä todellisuutta ole suostunut näkemään.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #17 : 26.11.15 - klo:07:20 »
Paavali sanoo niinkin voimakkaasti:"me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä".


Katsotaanpa hiukan tarkemmin, mitä Paavali sanoi: 

Lainaus
mutta nyt me olemme irti laista
ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina,


Paavali jatkaa tästä ja toteaa että synti oli ennen hänen hallitsijansa.
Hän oli myynyt itsensä sille orjaksi.

Ja kohta Paavali puhuu synnin laista ja kuoleman ruumiista.
Tuo yhdistelmä häntä piti vankina.
Ja tästä synnin vankeudesta
Paavali etsii tuossa tekstissään vapautta - ei Jumalan laista.

Ja kaiken tuon loppupäätelmänä on tämä:

Lainaus
Elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

Itseasiassa Paavali ei sano "myyneensä" itseänsä synnin orjuuteen tai alaisuuteen. Vaan että hänet "on myyty" synnin alaisuuteen (Room.7:14)

Entä "Synnin ja kuoleman laki"? Tarkoitetaanko tuossa, että Paavali tarkoittaakin puhuessaan laista kuolemisesta sanalla laki aivan eri asiaa mitä Jumalan laki johon sisältyy käskyt jne?

Asiaa on todellakin syytä katsoa tarkemmin. Paavali jatkaa seuraavassa jakeessa selitystään, samassa yhteydessä siis: "Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."

Olisiko niin, että nyt jatkaessaan selitystä heti seuraavassa jakeessa hän käyttäisikin laista aivan eri merkitystä? Siinä hän viittaa selvästi lakiin jossa on kielto "älä himoitse". Ja viittaa edellä sanomaansa - mitä "siis" sanomme.

Niin, ja jos katsomme vielä "lain kautta kuolemisesta" sanottua edeltäviä ja seuraavia lauseita:"Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää", "en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse." Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut." (syytä lukea koko 7 luku tarkkaaan kokonaisuutena)

Jatketaan pohdintaa myöhemmin paremmalla ajalla.
« Viimeksi muokattu: 26.11.15 - klo:07:33 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #18 : 26.11.15 - klo:19:00 »
Ketjun otsikko pitää sisällään ilmaisun

Lainaus
vapaus laista


Tuo ilmaisu voidaan löytää näistä Paavalin sanoista:

Lainaus
Elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
on
vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.


Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #19 : 26.11.15 - klo:19:11 »
Ketjun otsikko pitää sisällään ilmaisun

Lainaus
vapaus laista


Tuo ilmaisu voidaan löytää näistä Paavalin sanoista:

Lainaus
Elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
on
vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.


Vihdoin päästiin asiaan. On siis kaksi lakia, mutta kovin harvoin puhutaan siitä, kuinka eri tavoin ne toimivat. Lisää valaistusta saa tuosta mainitsemastasi Room. 8 luvusta ja 2. Kor. 3. luvusta. 
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #20 : 27.11.15 - klo:17:41 »
Ketjun otsikko pitää sisällään ilmaisun

Lainaus
vapaus laista


Tuo ilmaisu voidaan löytää näistä Paavalin sanoista:

Lainaus
Elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
on
vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.


Vihdoin päästiin asiaan. On siis kaksi lakia, mutta kovin harvoin puhutaan siitä, kuinka eri tavoin ne toimivat. Lisää valaistusta saa tuosta mainitsemastasi Room. 8 luvusta ja 2. Kor. 3. luvusta.


No hyvä, että päästiin asiaan.
Minä tuolla edellä jo Paavalin kirjoittamia rivejä seuraten
lähestyinkin tuota asian ydintä.
Mutta jokin noissa riveissä närästi sinua.

Lainaus käyttäjältä: Paulus
Jokainen uskova kuitenkin tekee syntiä jopa päivittäin (ajatuksin, sanoin, teoin ja laiminlyönnein). Jos hänellä ei ole vapautta laista, niin sehän vie kenet tahansa epätoivoon.


Mutta Paavali kuitenkin puhuu nimenomaan siitä,
että me olemme vapaat synnistä.

Lainaus
Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut


Eli ei Jeesus kumonnut lakia. Hän täytti sen.
Hän kärsi lain meille säätämän kuolemantuomion.
Laista ei ole kadonnut ainoakaan piirto.
Onhan taivas vielä paikallaan - ja maakin.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #21 : 27.11.15 - klo:21:06 »
Paavalin opetus laista on monisäikeistä eikä siitä ole kovin helppo muodostaa kokonaisnäkemystä. Onhan aiheesta kirjoitettu kirjojakin. Ja helposti voidaan sortua liian kevyisiin selityksiin.

Synnin ja kuoleman laki; sitä on syytä pohtia. Onko se todellakin jokin ihan muu laki, kuin mistä Paavali lähtee liikkeelle Room.7?

2:kor.3:"jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden"

Mikä oli kirjaimin kiviin kaivettu kuoleman virka? Mitä muuta se voi taroittaa kuin 10-käskyn lakia, jossa on kerrottu lyhyesti moraalia koskevat ohjeet? "kun Mooses astui alas Siinain vuorelta ja hänellä vuorelta alas astuessaan oli kädessänsä kaksi laintaulua, ei hän tiennyt, että hänen kasvojensa iho oli tullut säteileväksi hänen puhuessaan Herran kanssa" (2.Moos.33)

Ja sitä Paavali sanoo "kuoleman viraksi" (2.kor.3) Paavali puhuu monissa kohdin laista, synnista ja kuolemasta. Ja siitä kuinka ne liittyvät toisiinasa:
"Lain kautta tulee synnin tunto"
"synnin palkka on kuolema"
"Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."
"Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta"
"käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi"
 
Laki ja käskyt siis 'toimittaa' kuoleman virkaa. Vaikka käskysanan piti olla elämäksi, se olikin kuolemaksi.

Niin lakia, Jumalan lakia, voidaan sanoa ja Paavali sanookin "synnin ja kuoleman laiksi". Ei siinä ole kysymys jostain aivan eri laista kesken selityksen. Laissa itsessään ei ole vikaa. Se "on hyvä, vanhurskas ja pyhä". Vaan vika on ihmisessä. "Kukaan teistä ei lakia täytä", sanoi Jeesus. Laki ei siis voi tehdä eläväksi tai vapauttaa synnista ja kuolemasta. Päin vastoin. Siihen tarvitaan evankeliumi, jonka kautta meidät siirretään lain alta armon alle. Muuten emme voisi kestää.

Voiskohan koettaa tiivistää asiaa vaikka näinkin:
Sovittaessaan ja vapauttaessaan ihmisen lain kirkouksesta (Gal.4), Jeesus ei kumonnut lakia, vaan täytti sen.

Kun ihminen tulee osalliseksi evankeliumista ja pelastuksesta, lakia ei kumota tai poisteta, vaan ihminen siirretään pois lain alta armon alle.

Ehkä pohditaan myöhemmin  kohtaa "me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina". Että jos on kysymys Jumalan laista, miten se olisi voinut pitää vankina?
« Viimeksi muokattu: 27.11.15 - klo:21:09 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #22 : 27.11.15 - klo:21:38 »
Kun ihminen tulee osalliseksi evankeliumista ja pelastuksesta, lakia ei kumota tai poisteta, vaan ihminen siirretään pois lain alta armon alle.

Otetaan tähän rinnalle vertaus elävästä elämästä. Olen Suomen lakien alainen, koska asun ja olen Suomessa. Venäjän lait eivät koske minua, ellen matkusta tai muuta Venäjälle. Venäjän lakien näkökulmasta olen kuollut Venäjän laeille niin kauan, kun pysyn Suomessa tai jossain muussa maassa. Venäjän lait ovat minulle yhdentekeviä, koska en ole niiden alainen.

Samoin armon valtakunnan kansalainen ei ole synnin ja kuoleman lain alainen, kun hän pysyttelee armon alaisuudessa. Tietoisesti ja tahallaan syntiin suostumalla hän on vaarassa joutua  synnin ja kuoleman lain alaisuuteen. Johannes kirjoittaa, että synti on laittomuus. Ja laittomuushan on lain alaisuutta. En sanoisi kuitenkaan, että rajaloukkauksiksi jäävät teot siirtäisivät minut välittömästi toisen valtakunnan alaisiksi, mutta selvä riski siinä on. Pysytään siis armon valtakunnan kansalaisina.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #23 : 28.11.15 - klo:19:17 »
Siis asian ydin löytyy tästä:

Lainaus
Elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.


Jeesus otti päälleen meidän syntimme ja kuoli meidän kuolemamme.
Laki ei voi enää määrätä meitä kuolemaan, vaikka tekisimmekin syntiä.
Me olemme siis vapaat synnin ja kuoleman laista - siis siitä,
että laki määrää synnistä rangaistukseksi kuoleman.

Mutta mitä sitten tarkoittaa Elämän Hengen laki Jeesuksessa Kristuksessa.
Jopo kysyi aiheellisesti, onko se todellakin jokin ihan muu laki.

Mooseksen laki oli vain kalpea varjo täydellisestä laista.
Tästä olemme jo keskustelleet ketjussa Jeesuksen oppi
Jeesus ei opettanut kahta oppia.
Hän vain nosti riman oikeaan korkeuteensa siitä,
mihin se oli asetettu Mooseksen lain perusteella.
Mutta silti tavallaan Elämän Hengen laki on uusi laki - tai sanotaan
Uuteen liittoon liittyvä elementti, jota ei vanhassa liitossa ollut.

Helluntaita vietetään juutalaisuudessa lain antamisen juhlana.
Siis helluntaina juhlitaan lain antamista Moosekselle Siinain vuorella
seitsemän viikon kuluttua siitä, kun Israelin kansa lähti pois Egyptistä.

Mutta sitten tuli Uuden liiton helluntai.
Elämän Henki eli Pyhä Henki eli Kristuksen Henki,
jonka Jeesus oli luvannut omilleen, lähetettiin taivaasta maan päälle.

Ja nyt Uudessa liitossa Jumala on
paitsi kirjoittanut täydellisen lakinsa meidän sydämiimme
myös antanut voiman elää tuon lain mukaan.
Siis Elämän Hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
annettiin meille Uuden liiton helluntaina laiksi ja voimaksi
.

Ja niin Paavali sanoo:

Lainaus
vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä
« Viimeksi muokattu: 28.11.15 - klo:19:21 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #24 : 30.11.15 - klo:23:21 »
Paavalin mukaan Kristukseen uskovat on kuoletettu laista. Ovat irti laista, kuolleet pois siitä. Ovat siirtyneet lain alta armon alle:

"Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty"
"nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina"
"minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle"
"emme ole lain alla, vaan armon alla?"
"Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme"

Lain kiroushan on juuri siinä, että se vaatii täydellisyyttä kaikessa:
"Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee."

Kuinka laki voisi tuomita Jeeukseen uskovan, jonka suhde lakiin on tuollainen? Ja jos emme olisi irti laista, pois lain alta - sen Jumalan lain joka vaatii täydellistä rakautta lähimmäisiin ja Jumalaan aina ja joka hetki - armon alle siirretty, millainen tilanteemme olisikaan?

Emmekö joutuisi olemaan ainaisessa pelossa koska emme pysty lakia täyttämään? Ymmärtäisin, että se on juuri sitä miten laki pitää "vankina" lain alaista. Koska laki vaatii koko ajan sellaista mihin ei pysty, ei kykene. Mutta ei anna voimaa sen täyttämiseen. Siihen tarvitaan evankeliumi.

Mikä evankeliumi tuohon Paavalin sanaan laista pois kuolemisesta sisältyykään! Jeesus sanoi jo ensimmäisessä 'ohjelman julistuksessaan', miten Hänet on lähetetty "julistamaan vangituille vapautusta jne."

Ja kun Paavali opettaa niin radikaalisti evankeliumin vapautta ja sitä miten uskova ei ole lain alla - vaan irti laista, jopa kuollut pois siitä - hän ikään kuin kuulee kysymyksen joka luonnolisessa ihmisessä helposti herää:
"Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla?"

Vastaus on lyhyt ja selvä:"Pois se!"

Siinä ollaan aivan ydinkysymysten äärellä. Ja sitä saakin sitten lopun elämäänsä opetella tuntemaan, mitä tuo opetus kokonaisudessaan merkitsee ja miten sitä sovelletaan käytännön elämässä. Milloin ollaan luisumassa lain alle tai vastaavasti laittomuuteen (Esim. Gal. ja Kor. kirjeet).

Emme aina edes toisiamme osaa ymmärtää tässä oikein. Ja meidän selityksemme helposti enemmän vesittävät ja pinnallistavat, kuin selventävät asiaa.
« Viimeksi muokattu: 30.11.15 - klo:23:27 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #25 : 01.12.15 - klo:15:05 »
Siis Paavali kirjoitti:
Lainaus
me olemme kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina


Edellä jo selvitin, mikä Paavalin mukaan oli tuo hallitsija, joka meitä piti vankeina.
Tuo hallitsija oli Paavalin mukaan synti.
Lain avulla synti petti Paavalin. Ja niin Paavali kuoli (hengellisesti).

Lainaus
Mutta otettuaan käskystä aiheen synti petti minut ja tappoi minut sen kautta 


Ja nyt tuon tapahtuman myötä Paavali oli myynyt itsensä synnin alaisuuteen,
kuten hän muutaman rivin päästä kirjoittaa: 

Lainaus
mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen


Paavali ei suinkaan sano, että joku ulkopuolinen
olisi myynyt hänet synnin alaisuuteen.
Hän viittaa Vanhaan testamenttiin, joka puhuu samasta asiasta:

Lainaus
He myivät itsensä tekemään sitä,
mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoittivat hänet.


Kun synti pettää meidät,
me otamme vaimoksemme Iisebelin.
Ja silloin ihminen on Ahabin lailla myynyt itsensä
tekemään sitä, mikä on pahaa Herran silmissä.

Paavali kertoo, että kuolema vapauttaa tuosta avioliitosta.
Ja edelleen Paavali selittää,
että koska Jeesus kuoli meidän kuolemamme,
me olemme vapaat menemään toiselle.

Ja silloin tuon uuden avioliiton myötä,
synnin ja kuoleman sijaan
hallitsevaksi kuninkaaksi tulee armo ja elämä.

Siis me olemme kuolleet pois siitä,
mikä meitä piti vankeina eli synnistä ja kuolemasta.
Jeesus kuoli meidän kuolemamme. Hänet tehtiin synniksi.
Ja Hän kuoli tuon synnin kera. Hän kertakaikkiaan kuoli synnille.
Ja kun me olemme Hänen kuolemaansa upotetut,
niin mekin olemme Hänessä kuolleet synnille.
Ja siksi me pidämme tosiasiana sitä, että me olemme kuolleet synnille.

Lainaus
Samoin pitäkää tekin itseänne synnille kuolleina
mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

Ja niin siis synnin ja kuoleman laki ei enää voi meille mitään.
Tuomiomme on jo kärsitty.
Ja meidät on siirretty paholaisen vallasta
Jumalan Rakkaan Pojan Valtakuntaan,
jossa vallitsee Elämän Hengen laki.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #26 : 02.12.15 - klo:21:28 »
Jokainen ihminen on myyty synninalaisuuteen. Vaikka miten siitä yrittäisi opillisesti rimpuilla irti ja tehdä uskosta ja synnistä tekoja, niin pieleen menee. Sen näyttää elämä todeksi. Katsomalla sitä silmät auki. Kannattaa aloittaa oman elämän tiirailusta.
Ihmisroska

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #27 : 03.12.15 - klo:22:45 »
1) Siis Paavali kirjoitti:
Lainaus
me olemme kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina


Edellä jo selvitin, mikä Paavalin mukaan oli tuo hallitsija, joka meitä piti vankeina. Tuo hallitsija oli Paavalin mukaan synti.
Lain avulla synti petti Paavalin. Ja niin Paavali kuoli (hengellisesti).
--
Lainaus
mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen


2) Paavali ei suinkaan sano, että joku ulkopuolinen
olisi myynyt hänet synnin alaisuuteen.
Hän viittaa Vanhaan testamenttiin, joka puhuu samasta asiasta:

Lainaus
He myivät itsensä tekemään sitä,
mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoittivat hänet.


1) On selvää, että syy on syntiturmeluksessa, ei Jumalan laissa. Koska "lhan mieli on vihollisuuus Jumalaa vastaan, eikä se alistu Jumalan lain alle - "eikä se voikaan"! Mutta:"Sisällisen ihmisen puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin", sanoo Paavali. Ei laissa ole vikaa. Se "on pyhä, vanhurskas ja hyvä". Juuri syntiturmeluksemme tähden lailla on "kuoleman virka". Ja me olemme ilman Jeesusta luonnostaan lain kirouksen alla. Koska emme kykene sitä täyttämään. Siitä 'vankilasta', eli lain kirouksesta emme voi päästä vapaiksi muuten kuin Jeesuksen sovitustyön kautta. "Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä!". Ukoisin, ettei tästä lopultakaan ole suurta asiallista erimielisyyttä. Vaikka lähestymiskulma olisikin hieman erilainen.

2) Monesti sanotaan että Raamattua on hyvä 'selittää Raamatulla'. Noin periaatteena se lienee hyvä. Mutta siinä saatamme myös tehdä pahoja virheitä. Ottamalla satunnainen kohta jossa käytetään samaa sanaa, ja selitetään sen avulla käsillä oleva teksti toisen sisältöiseksi.

Ihminen voi kyllä myöskin myydä itsensä "tekemään" pahaa. Mutta "synnin alaisuus" on eri asia. Siihen Paavali sanoo todellakin olleensa "myyty". Eikä meillä ole oikeutta mennä muuttamaan sen sisältöä toiseksi. Siitä Paavali kertoo seikkaperäisemmin Room.5 luvussa.
« Viimeksi muokattu: 04.12.15 - klo:09:26 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #28 : 04.12.15 - klo:12:30 »
Tuo kieliopillinen rakenne Paavalin sanoissa
ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö hän itse olisi myynyt itseään.
Paavali myös sanoo:

Lainaus
synti petti minut ja minä kuolin


Paavali viittaa nimenomaan VT:n kirjoituksiin
puhuessaan tästä asiasta

Lainaus
Totisesti ei ole ollut ketään,
joka olisi niin myynyt itsensä tekemään sitä,
mikä on pahaa Herran silmissä, kuin Ahab,
kun hänen vaimonsa Iisebel vietteli häntä.

Ja Paavali selittää asiaa avioliiton sitovuuden avulla.
Eli kun olemme Aahabin lailla ottaneet puolisoksemme Iisebelin,
niin me emme pääse tuosta avioliitosta eroon.

Siis avioliittolaki sitoo meidät tuohon pahuuden ja synnin hallintavaltaan.
Vain kuolema vapauttaisi meidät tuosta avioliitosta.
Mutta jos me synnin vallassa kuolemme,
niin silloinhan me olemme ikuisesti synnin ja kuoleman vallan alla.

Mutta sitten Paavali tuo julki evankeliumin ydinsanoman eli sen,
että Jeesus kuoli meidän kuolemamme.
Eli nyt meidät luetaan Jeesuksen tähden kuolleiksi synnille.
Ja tämän tähden me olemme vapaat kihlautumaan toiselle eli Jeesukselle,
joka myös Elää, vaikka olikin kuollut, sillä Hän voitti kuoleman,
joka on Raamatun mukaan henkivalta ja hallitsija, 
joka muun muassa ratsastaa hevosella. 
Tämä persoona ei voinut pidättää Jeesusta vallassaan.
Ja niin Jeesus voitti kuoleman vallan.

Ja nyt synnin ja kuoleman laki on voimaton. Jeesus täytti tämänkin lain.
Hän kärsi synnin ja kuoleman lain meille säätämän tuomion.
Mutta synnittömänä joskin synniksi tehtynä Jeesus siis voitti kuoleman vallan.
Ja me Jeesuksen kuolemaan upotetut olemme Hänen kanssaan
nousseet kuolleista uuteen elämään,
jossa meitä ohjaa meidän sydämiimme kirjoitettu Elämän Hengen laki.

Meitä, jotka olimme kuolleet synteihimme,
ei siis enää hallitsekan synti ja kuolema
vaan Armo ja Elämä.
Emme enää elä häpeän alastomuudessa
vaan Kristukseen puettuina Vanhurskaudessa.

Lainaus
Sillä Kristus on lain täyttymys/päämäärä,
vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
« Viimeksi muokattu: 04.12.15 - klo:12:34 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #29 : 05.12.15 - klo:15:50 »
Tuossa kohtaa sanat ovat selvät mielestäni hyvin selvät:
"Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen"

On niitä Raamatussa paljon muitakin kohtia joita ihmisen voi olla vaikea ottaa vastaan sellaisenaan. Paavali kirjoittaa:
"Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi"

Olisi hyvä jos osaisimme varoa laittamasta omaa 'selitysmyllyä' pyörimään saadakasemme tekstejä sopivammaksi omaan opinkäsitykseemme. Sellainen vaara meillä kaikillla on. Parempi olisi pysyä siinä mitä on kirjoitettu. Helppoa se ei suinkaan aina ole - vaikka saatamme siitäkin sortua kerskaamaan. Paavalin tunnusti Jumalan ylivertaisen viisauden näissä asioissa. Ja oma vajavaisen ymmärryksensä Jumalan teistä. Olisko meidän hyvä ottaa siitä mallia.

"Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!"
« Viimeksi muokattu: 05.12.15 - klo:16:13 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)