Kirjoittaja Aihe: Lain noudattaminen ja vapaus laista  (Luettu 23663 kertaa)

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #90 : 02.02.16 - klo:20:18 »
Tervetuloa Oloneuvokselle minunkin puolestani. Ja kiitos kauniista sanoista. Toivottavasti saamme nauttia kirjoituksistasi useasti täällä.
Ja minut foorumille houkutteli Paulus veli. Kiitokset hänellekin. Täällä on ollut antoisaa vaihtaa ajatuksia.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #91 : 03.02.16 - klo:00:13 »
Tervetuloa Oloneuvokselle minunkin puolestani. Ja kiitos kauniista sanoista. Toivottavasti saamme nauttia kirjoituksistasi useasti täällä.
Ja minut foorumille houkutteli Paulus veli. Kiitokset hänellekin. Täällä on ollut antoisaa vaihtaa ajatuksia.

Kiitos Pökkelö. Nähtäväksi jää saanko minäkin houkuteltua jonkun tälle foorumille? Tämän foorumin käyttämä 'tekninen puoli' on minulta vielä aivan hakusessa. Minkäs teet, kun olet antiikkia. Siihen aikaan viime vuosituhannella, kun sain ajokortin, tieliikennelaki tunsi tapauksia, joita nimitti 'säälittäväksi tapaukseksi' ja sitten niitä, joita nimitti 'surkean säälittäväsi tapaukseksi'. Tunnustan kuuluvani tuohon viimeksi mainittuun ryhmään -enkä ainoastaan näissä tietokonejutuissa.

Varsinaiseen otsikkoasiaan laista ei minulla ole juuri lausuttavaa. Pitänee ensin vilkaista mitä jo on kirjoitettu. En kuitenkaan malta olla kertomatta hauskaa muistoa raamattukoulun ajalta (se oli sellainen 5 viikon mittainen kurssi Kiponniemessä). Kurssilla oli kaikenikäisiä ihmisiä, joista unohtumattomasti jäi mieleen pyylevä täti-ihminen, joka armosta ja vapaudesta puhuttaessa heilutti nyrkkiään korkealla päänsä päällä ja tiuskaisi: "Laki pysyy!" Kerran luennon alkaessa huomasimme, että täti vielä puuttui joukosta ja jäimme odottamaan häntä. Kun hän purjehti sisälle kuulutin muille opiskelijoille: "Sieltä se Mooseksen laki vihdoin tulee!" Vastaus jyrähti heti kovalla äänellä (nyrkin heilutuksen kera): "Laki pysyy!"

No jos tähän jotain lyhyesti aikaisempia tekstejä lukematta toteaisin laista, niin se on tämä: voidaksemme elää täysipainoista kristityn elämää meidän tulee vapautua kolmesta asiasta - synnistä, omasta minästä ja laista. Me emme voi täysipainoisesti täyttää Jumalan elämällemme tarkoittamaa tehtävää ennen kuin olemme "lain kautta kuolleet pois laista elääksemme Jumalalle". Laille kuoleminen ei siis johda syntielämään vaan aivan päinvastaiseen,  elämään Jumalalle.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #92 : 03.02.16 - klo:03:43 »
No jos tähän jotain lyhyesti aikaisempia tekstejä lukematta toteaisin laista, niin se on tämä: voidaksemme elää täysipainoista kristityn elämää meidän tulee vapautua kolmesta asiasta - synnistä, omasta minästä ja laista. Me emme voi täysipainoisesti täyttää Jumalan elämällemme tarkoittamaa tehtävää ennen kuin olemme "lain kautta kuolleet pois laista elääksemme Jumalalle". Laille kuoleminen ei siis johda syntielämään vaan aivan päinvastaiseen,  elämään Jumalalle.
''

Tätä on varmaan sivuttu täällä jo usein, mutta menköön kertaukseksi. Seuraavassa kolme väitettä aiheesta:

1. Ymmärtääksemme armon oikein, meidän tulee ymmärtää synti oikein.

2. Ymmärtääksemme synnin oikein, meidän tulee ymmärtää laki oikein.

3. Ymmärtääksemme lain oikein, emme saa selittää lakia pois.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #93 : 03.02.16 - klo:22:04 »
No jos tähän jotain lyhyesti aikaisempia tekstejä lukematta toteaisin laista, niin se on tämä: voidaksemme elää täysipainoista kristityn elämää meidän tulee vapautua kolmesta asiasta - synnistä, omasta minästä ja laista. Me emme voi täysipainoisesti täyttää Jumalan elämällemme tarkoittamaa tehtävää ennen kuin olemme "lain kautta kuolleet pois laista elääksemme Jumalalle". Laille kuoleminen ei siis johda syntielämään vaan aivan päinvastaiseen,  elämään Jumalalle.
''

Tätä on varmaan sivuttu täällä jo usein, mutta menköön kertaukseksi. Seuraavassa kolme väitettä aiheesta:

1. Ymmärtääksemme armon oikein, meidän tulee ymmärtää synti oikein.

2. Ymmärtääksemme synnin oikein, meidän tulee ymmärtää laki oikein.

3. Ymmärtääksemme lain oikein, emme saa selittää lakia pois.

Kyllä nyt 'ahdistaa'. Kirjoitin viime yönä vastauksen Sinulle, mutta se on näemmä kadonnnut jonnekin bittiavaruuteen  :'( Minusta se oli oikein hyvä kirjoitus. En yritä uudelleen, kun aihetta on näemmä syvällisesti jo foorumilla käsitelty. Tähän päätökseen tulimme tänään, kun illan edellä järjästin pienet teekutsut kodissani (viittaan nyt tekstini kohtaan "omasta minästä").

Niin, ne olivat ihan vaatimattomat teekutsut. Paikalle olivat saapuneet vain "oma minä, vanha minä ja minä itse". Mutta meillä oli oikein hauskaa ja olimme sangen yksimielisiä mm siitä, että tuskin olisitte ansainneetkaan niin hyvää kirjoitusta lain merkityksestä ja että nykyajan tietokoneet ovat mitä epäkuotettavimpia härveleitä ja että talonmies hutiloi pihan hiekotuksesta varsinkin meidän rappumme kohdalla. Yksimielisyys on voimaa ja päätimmekin kokoontua pian uudelleen  ;)

No joo, jatketaan muista aiheista. Tällä hetkellä yritän muodostaa kokonaiskuvaa eräästä 'uudehkosta seurakunnasta', josta on pyydetty arviointia (ei tietenkään yksin minulta). On hyvä, että arvioimme kaiken uuden Jumalan Sanan perustuksella (varsinkin tässä ajassamme, jossa eräät julistajista pyrkivät tuomaan puheissaan esille "Jumalalta saamaansa uutta ilmestystietoutta" ja kertovat värikkäistä enkeli-ilmestyksistään).

Nyt hyvää ehtoon jatkoa itse kullekin ja teille, jotka pian menette levolle, tahdon toivottaa tapani mukaisesti "hyvää yötä, Jeesus myötä". Jumala olkoon meille ja kansallemme armollinen.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #94 : 03.02.16 - klo:23:24 »
Olipa oikein hyvää itseironiaa tuo kertomus teekutsuista. Suorastaan herkkua.

Olenkin jo pitkään ollut sitä mieltä, että suorastaalla on hyvä tyylitaju.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #95 : 03.02.16 - klo:23:33 »
Olipa oikein hyvää itseironiaa tuo kertomus teekutsuista. Suorastaan herkkua.

Olenkin jo pitkään ollut sitä mieltä, että suorastaalla on hyvä tyylitaju.

Olihan sillä, mutta viisas se ei ollut, kun se ei osannut varoa kaivosaukkoa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #96 : 04.02.16 - klo:03:22 »
Niin, ne olivat ihan vaatimattomat teekutsut. Paikalle olivat saapuneet vain "oma minä, vanha minä ja minä itse". Mutta meillä oli oikein hauskaa ja olimme sangen yksimielisiä…

Hienoa saada joukkoon sukulaissielu. Meillä tällaiset visiitit ovat muodostuneet jo jokapäiväisiksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #97 : 04.02.16 - klo:10:22 »
Olipa oikein hyvää itseironiaa tuo kertomus teekutsuista. Suorastaan herkkua.

Olenkin jo pitkään ollut sitä mieltä, että suorastaalla on hyvä tyylitaju.

Olihan sillä, mutta viisas se ei ollut, kun se ei osannut varoa kaivosaukkoa.

Poissa Kerttu

  • Viestejä: 6
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #98 : 17.03.16 - klo:20:13 »
Erittäin syvällistä keskustelua! Hämmästelen ja ihailen, miten kiihkottomasti ja asiallisesti kykenette keskustelemaan. Ilo lukea tällaista.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #99 : 17.03.16 - klo:20:26 »
Erittäin syvällistä keskustelua! Hämmästelen ja ihailen, miten kiihkottomasti ja asiallisesti kykenette keskustelemaan. Ilo lukea tällaista.

Ilo taitaa olla kokonaan meidän puolella. Siis siitä, että olet jälleen mukana. Olet lämpimästi tervetullut!
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #100 : 28.10.16 - klo:07:39 »
Innostuin jälleen lukemaan vanhoja tekstejä (vaikka on lupauksistani huolimatta vastaamatta vielä tuonne aloituksen "Itsehillinta" kohtaan).

Laitan tähän linkin kotisivulleni ja kirjoitukseeni, joka sivuaa tuota lain noudattamista. Kirjoitukseni on ehkä vähän haparoiva, mutta kertoo jotain "kilvoittelustani" lain viidakossa ja sen työstä minussa.

http://www.jukkavirtanen.com/427292330

PS. Jos minua ei näy muutamaan päivään palstalla niin se johtuu pääasiassa siitä, että yritän saada kotisivuni kuntoon. Harmittaa tämä vetelyys (=luontainen laiskuus), kun monet asiat ovat rästissä.

Ja sitten vielä -huokaus  :o  mitenkähän te tulette toimeen muutaman päivän ilman minua? (Äitini jo nuorena kehui minua "niin vaatimattomaksi", mitä sitten sillä tarkoittikaan?)

Lisäys klo 10:08
Tuo palstani on sekaisin kuten seinäkellomme. Linkki johtaa Kristuspäivä-ilmoitukseen, mutta sen alla on tarkoittamani kirjoitus laista.
« Viimeksi muokattu: 28.10.16 - klo:10:07 kirjoittanut Oloneuvos »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #101 : 28.10.16 - klo:08:57 »
Ja sitten vielä -huokaus  :o  mitenkähän te tulette toimeen muutaman päivän ilman minua?

Onhan se lepo meillekin hyväksi.  ;D
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #102 : 28.10.16 - klo:10:34 »
Ja sitten vielä -huokaus  :o  mitenkähän te tulette toimeen muutaman päivän ilman minua?

Onhan se lepo meillekin hyväksi.  ;D

Kyllä lepoa toisinaan tarvitsee, myös sellaista lepoa, että ottaa joskus hetkiseksi etäisyyttä tavaksi tulleisiin (ei välttämättömiin) rutineihin.

Kun nyt tulin tuota aikaisempaa tekstiäni vähän korjaamaan (selitystä linkkiin antamaan), niin todetaan tässä sellainenkin asia, että olen kokenut tämän foorumin hyvin rakentavaksi paikaksi. Ehkä jopa vähän oppinut "antamaan periksi" omista näkemyksistäni noissa ns "kehällisissä oppiasioissa". Toisaalta on ollut haastavaa herätä tutkimaan Raamatusta sisarien ja veljien esittämiä näkemyksiä opista ja elämästä. Sinunkin esittämät ajatuksesi Paulus ovat toimineet indikaattorina syvällisempään Raamatun tutkisteluun ja pohdintoihin Jumalan edessä. Siis jotkut ajatuksesi, eivät sentään kaikki (tämä tarkennukseksi, jotta et nyt vallan liikoja ala itsestäsi kuvittelemaan).

Tämän laulun hengessä siis yhdessä eteenpäin:

Olen mielummin pieni ja kiipeän
  kuin suuri ja putoan.
Olen mielummin pieni ja hymyilen
  kuin suuri ja murjotan.
Olen mielummin pieni  ja ristini kannan
  kuin suuri ja kruunutta jään.
Olen mielummin pieni ja pystyssä
  kuin suuri ja syrjällään.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #103 : 28.10.16 - klo:11:13 »
Sinunkin esittämät ajatuksesi Paulus ovat toimineet indikaattorina syvällisempään Raamatun tutkisteluun ja pohdintoihin Jumalan edessä. Siis jotkut ajatuksesi, eivät sentään kaikki (tämä tarkennukseksi, jotta et nyt vallan liikoja ala itsestäsi kuvittelemaan).

Ei siis minussakaan diktaattoriainesta. Huoh… :o
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell