Kirjoittaja Aihe: Palkka?  (Luettu 1450 kertaa)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Palkka?
« : 06.10.19 - klo:21:52 »
1:kor.3:
8. "Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan.
9. Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.
10. Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
11. Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
12. Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
13. niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
14. Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan
15. mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi"

Tiedämme Raamatusta, ettei pelastusta saada ansioista, ei teoista, ei lain kautta. Vaan armosta uskon kautta Jeesuksen sovitustyön perusteella. Iankaikkinen elämä on armosta saatu lahja. Se ei ole palkka onnistuneesta elämästä ja vaelluksesta. Sekin, jonka 'rakennus' ei kestäisikään tulen koetusta, pelastuu jos hän on rakentanut oikealle perustukselle. Mutta palkka luvataan vain sille jonka rakennus kestää.

Mitä Paavali tarkoittaa palkalla noissa kohdissa?

"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Palkka?
« Vastaus #1 : 06.10.19 - klo:22:20 »
Perinteisesti tuon ajatellaan tarkoittavan yksilöuskovaa.
Entäpä, jos se tarkoittaisikin niitä, jotka ovat alkujakeissa mainittuja Jumalan työtovereita?
Siis niitä, jotka perustavat ja johtavat seurakuntia.
« Viimeksi muokattu: 06.10.19 - klo:22:51 kirjoittanut Natanael »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Palkka?
« Vastaus #2 : 06.10.19 - klo:23:20 »
Jeesus puhuu monessa yhteydessä iankaikkisuudessa maksettavasta palkasta:
   
"Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat; muutoin ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa."
(Matt. 6:1)

"Ja kuka hyvänsä antaa yhdelle näistä pienistä maljallisen kylmää vettä, hänen juodaksensa, opetuslapsen nimen tähden, totisesti minä sanon teille: hän ei jää palkkaansa vaille."
(Matt. 10:42)

"Iloitkaa sinä päivänä, riemuun ratketkaa; sillä katso, teidän palkkanne on suuri taivaassa; sillä näin tekivät heidän isänsä profeetoille. '"
(Luu. 6:23)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Palkka?
« Vastaus #3 : 07.10.19 - klo:16:44 »
1:kor.3:
8. "Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan.
9. Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.
10. Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
11. Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
12. Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
13. niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
14. Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan
15. mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi"

Tiedämme Raamatusta, ettei pelastusta saada ansioista, ei teoista, ei lain kautta. Vaan armosta uskon kautta Jeesuksen sovitustyön perusteella. Iankaikkinen elämä on armosta saatu lahja. Se ei ole palkka onnistuneesta elämästä ja vaelluksesta. Sekin, jonka 'rakennus' ei kestäisikään tulen koetusta, pelastuu jos hän on rakentanut oikealle perustukselle. Mutta palkka luvataan vain sille jonka rakennus kestää.

Mitä Paavali tarkoittaa palkalla noissa kohdissa?
Tuossa puhutaan seurakuntien kaitsijoiden ja opettajien vastuusta.
Heidän tulee rakentaa seurakuntaa Kristus-perustalle sillä tavalla, että se kestää tulevat koetukset.

"Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme."
(Jaak. 3: 1-2)

Raamatusta ei selviä, millaisia tuomioita ja palkkioita kelvottomat tai taitavat seurakuntien rakentajat aikanaan saavat.
Yleensäkään uskovan ihmisen palkka iankaikkisuudessa ei voi tarkoittaa,
että runsailla hyveellisillä teoilla voisi kerryttää tulevia rikkauksiaan.
Sehän on lakihenkistä ansioajattelua, joka on ristiriidassa evankeliumin kokonaisilmoituksen kanssa.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Palkka?
« Vastaus #4 : 01.11.19 - klo:18:34 »
Perinteisesti tuon ajatellaan tarkoittavan yksilöuskovaa.
Entäpä, jos se tarkoittaisikin niitä, jotka ovat alkujakeissa mainittuja Jumalan työtovereita?
Siis niitä, jotka perustavat ja johtavat seurakuntia.

Näin mäkin sen ymmärsin kun vihdoin rupesin tajuamaan Paavalia. Siinä koko luvussa ja seuraavassakin luvussa se puhuu koko ajan seurakunnan paimennista eli itsestään ja Apolloksesta.
Mutta kun nykyajan pastorit eivät halua puhua omasta vastuustaan niin he ovat tämänkin meille opettaneet niin että vastuu on meidän, mitättömien lampaiden jotka hädissään sitten yrittää miettiä onko maallinen työ sitä oljista rakentamista. Ja kyllä varmaan esirukous ainakin on kullalla rakentamista.

Mutta ei tämä ole ainoa kohta jota opetetaan niin että taakka saadaan kurjien lampaiden niskaan.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Palkka?
« Vastaus #5 : 02.11.19 - klo:13:41 »
Kun Jumala on hyvä ja armollinen, niin miten on saarnaajat onnistuneet niin painamaan seurakunnan alas kurjuuteen?

Jos edes tämä Raamtun kohta olisi opetettu oikein että srk on Jumalan rakas ja sen paimenet ovat vastuussa. Mutta ei. Paimenet ovat opettaneet että srk on vastuussa omista oljistaan ja kun lammas ei ymmärrä mistä oljista niin hän kasvaa pelossa ja orjuudessa.
Kuka silloin käsittää että Jumala on hyvä ja armollinen???

Miten onkaan Suomen uskovat painettu kurjuuteen ja tomuun. Siitä on kuva koko Suomesta. Orjakansa joka ei voi päättää edes lastensa rurvallisuudesta.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.