Kirjoittaja Aihe: Puhelinongelmia  (Luettu 5992 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Puhelinongelmia
« : 14.09.17 - klo:12:38 »
Minulla on vanhanaikainen Nokia-puhelin, joka on useita vuosia toiminut moitteettomasti. Eilen ilmeni ongelma, kun yritin soittaa veljelleni Ruotsiin. Minä kuulin, mitä veli puhui, mutta veli ei kuullut mitä minä sanoin. Hänkin yritti soittaa minulle, mutta yhteys ei toiminut. Kokeiltiin useita kertoja, mutta ei onnistunut.

Sitten soitin eräälle henkilölle Suomessa ja ilmeni sama ongelma, minä kuulin, mutta hän ei kuullut minua. Siinä vaiheessa tajusin, että minun puhelimessa sen vian täytyy olla. Katkaisin virran ja kytkin uudestaan, niin jopa toimi molemmin puolin.

Jotain rahinaa oli silti vielä. Irroitin Sim-kortin ja puhdistin pölyt pois ja jään seuraamaan tilannetta. Jos vika ei korjaannu, niin pitää ostaa uusi laite. Älykännykkää en taida hankkia.  :-[
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #1 : 14.09.17 - klo:12:46 »
Jos ongelmat eivät häviä putsaamalla, niin melko edullisesti saa perusluureja, mitä itsellänikin nykyisin on.
Vuosikausia oli Samsungin n. 10-15€ tarjousluuri. En nyt muista tarkkaa hintaa, mutta tuolla välillä se oli. Nyt on muutaman kympin Nokia käytössä, minkä sain lähes käyttämättömänä ilmaiseksi.

Ehkä joku osaa antaa vinkkejä miten puhelimelle saisi vielä lisäikää.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #2 : 14.09.17 - klo:13:07 »
Jos ongelmat eivät häviä putsaamalla, niin melko edullisesti saa perusluureja, mitä itsellänikin nykyisin on.
Vuosikausia oli Samsungin n. 10-15€ tarjousluuri. En nyt muista tarkkaa hintaa, mutta tuolla välillä se oli. Nyt on muutaman kympin Nokia käytössä, minkä sain lähes käyttämättömänä ilmaiseksi.

Ehkä joku osaa antaa vinkkejä miten puhelimelle saisi vielä lisäikää.

Luultavimmin pysyn peruspuhelimessa, koska nettiä varten on läppäri, jossa on tuplalaajakaista ja koska varsin vähän liehun maailmalla. Kotona on niin hyvä olla, sanoisin, että paras paikka.

Katselin halpoja perusluureja, ehkä Nokian retropuhelin 3310 tai sitten Nokia 215. Kumpaakin sekä moititaan että kehutaan, mutta eiköhän kummallakin hoidu puhelut + tekstiviestit? Joskus harvoin olen kuvia ottanut, siihen käytän mieluummin Canonia (joka tosin useinkaan ei ole mukana).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #3 : 09.06.21 - klo:18:18 »
Minulla on vanhanaikainen Nokia-puhelin, joka on useita vuosia toiminut moitteettomasti. Eilen ilmeni ongelma, kun yritin soittaa veljelleni Ruotsiin. Minä kuulin, mitä veli puhui, mutta veli ei kuullut mitä minä sanoin. Hänkin yritti soittaa minulle, mutta yhteys ei toiminut. Kokeiltiin useita kertoja, mutta ei onnistunut.

Sitten soitin eräälle henkilölle Suomessa ja ilmeni sama ongelma, minä kuulin, mutta hän ei kuullut minua. Siinä vaiheessa tajusin, että minun puhelimessa sen vian täytyy olla. Katkaisin virran ja kytkin uudestaan, niin jopa toimi molemmin puolin.

Jotain rahinaa oli silti vielä. Irroitin Sim-kortin ja puhdistin pölyt pois ja jään seuraamaan tilannetta. Jos vika ei korjaannu, niin pitää ostaa uusi laite. Älykännykkää en taida hankkia.  :-[

Nyt tulikin isompi ongelma. Tuossa edellisessä viestissä tuli sanottua jotain sellaista, jota ei ehkä olisi pitänyt sanoa.

Tulin tässä viime kuun puolella "miehen ikään", eli oli synttärit. Tyttäret olivat ostaneet lahjaksi Doro-älypuhelimen. Itse en sellaista olisi ollut hankkimassa, olinhan juuri ostanut uuden peruspuhelimen, jolla osaan soittaa ja lähettää tekstiviestejä. Kamerakin siinä on ja kuvaamistakin olen kokeillut. Se riittäisi. Sitäpaitsi peruspuhelimessakin on asioita, joita en ymmärrä.

Tiedän, että älypuhelin tarjoaa monia sellaisia mahdollisuuksia, joita peruspuhelimella ei ole, mutta en tiedä, mistä aloittaisin. Tulostin netistä ko. puhelimen käyttöohjeen, mutta en ymmärrä paljonkaan lukemaani. Käyttöohjeessa on sivuja lähes 70. Toistakymmentä sivua lukaisin ja jo siinäkin oli jo monia asioita, joista en ymmärrä mitään.

Olisiko jollakin viisautta sanoa, mistä pitäisi aloittaa? Tuntuu siltä, että pitäisi saada kotiopettaja joksikin aikaa, vai onko jotain yksinkertaisempaa tietä?

Olen ostanut ensimmäisen tietokoneeni 26 vuotta sitten ja tehnyt sillä melko mutkikkaitakin asioita. Tietokoneita olen joutunut hankkimaan uusia  muutaman vuoden välein, mutta silläkin tiellä on tullut vastaan kiusallisia asioita. Pahinta on ollut mielestäni se, että kun jotain on oppinut, tekniikka etenee niin hurjaa vauhtia, ettei kokemuksellani ja tietämykselläni pysty tekemään enää vähääkään siitä, mitä joskus olin hallitsevinani.  :(  :(  :(

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #4 : 09.06.21 - klo:19:00 »
En ole ikinä kuullut Doro-puhelimesta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #5 : 10.06.21 - klo:09:52 »
En ole ikinä kuullut Doro-puhelimesta.

Doro on ollut jo pitkään markkinoilla. Minulla on jo kauan ollut käsitys, että sitä mainostetaan ns. senioripuhelimena eli se olisi kehitetty erityisesti ikäihmiset huomioiden. En tiedä, onko se totta. Käyttöohjeet eivät oikein tue tätä ajatusta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #6 : 10.06.21 - klo:10:08 »
En minäkään ole kuullut, mutta katsoin, että sellaisia on olemassa?
No, jos se on älypuhelin, niin voin heti sanoa, että et älykkäänäkään pysty itse aluksi sen kanssa toimimaan etkä edes vaihtamaan.
Sinulla täytyy olla osaava ja rehellinen tukihenkilö, jonka kanssa menet operaattorisi puheille. Nähdäkseni tarvitset aluksi uuden liittymän ja mietinnän millainen on edullisinta ottaa yhdessä tietokoneesi kanssa. Joudut nähdäkseni myös miettimään, miten huononevan kuulosi ja näkösi kanssa on viisainta. Monella on jo lisätarvikkeita ja siirtyminen jopa takaisin peruspuhelimiin. Jos sinulla on kaikki nyt OK, toimisin niillä enkä siirtyisi koskaan älykännykkään. Jos on vielä alle 90, voi kuitenkin harkita.
Älykännykällä voi saada ilmaisia puheluita ulkomaille Whattsapp ja muita asennettavia sellaisia. Tietokoneellesi kannattaa ottaa myös ilmainen Skype tai vastaava, jolla voit soittaa myös ilmaiseksi ulkomaille. Pankkitunnukset ovat myös älypuhelimessasi helposti ja kaikki maksaminen tavallaan helpottaa, mutta on vanhana hermostuttavaa.
Suosittelen siis luotettavaa, osaavaa tukihenkilöä. (Lapsesi, lapsenlapsesi, naapurisi, kunnan tukihenkilö.)
Siirryin älykännykkään jo töissä 66 vuotiaana. Hermot ovat mennyt monta kertaa ja on edelleen välillä vaikeaa, kun ei ymmärrä kaikkea.  :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #7 : 10.06.21 - klo:11:08 »
En minäkään ole kuullut, mutta katsoin, että sellaisia on olemassa?
No, jos se on älypuhelin, niin voin heti sanoa, että et älykkäänäkään pysty itse aluksi sen kanssa toimimaan etkä edes vaihtamaan.
Sinulla täytyy olla osaava ja rehellinen tukihenkilö, jonka kanssa menet operaattorisi puheille. Nähdäkseni tarvitset aluksi uuden liittymän ja mietinnän millainen on edullisinta ottaa yhdessä tietokoneesi kanssa. Joudut nähdäkseni myös miettimään, miten huononevan kuulosi ja näkösi kanssa on viisainta. Monella on jo lisätarvikkeita ja siirtyminen jopa takaisin peruspuhelimiin. Jos sinulla on kaikki nyt OK, toimisin niillä enkä siirtyisi koskaan älykännykkään. Jos on vielä alle 90, voi kuitenkin harkita.
Älykännykällä voi saada ilmaisia puheluita ulkomaille Whattsapp ja muita asennettavia sellaisia. Tietokoneellesi kannattaa ottaa myös ilmainen Skype tai vastaava, jolla voit soittaa myös ilmaiseksi ulkomaille. Pankkitunnukset ovat myös älypuhelimessasi helposti ja kaikki maksaminen tavallaan helpottaa, mutta on vanhana hermostuttavaa.
Suosittelen siis luotettavaa, osaavaa tukihenkilöä. (Lapsesi, lapsenlapsesi, naapurisi, kunnan tukihenkilö.)
Siirryin älykännykkään jo töissä 66 vuotiaana. Hermot ovat mennyt monta kertaa ja on edelleen välillä vaikeaa, kun ei ymmärrä kaikkea.  :)

Suuret kiitokset Stiinalle vaivannäöstä. Ajattelen kuitenkin lähteä yksinkertaisinta tietä, mutta en tiedä, onko se paras. Minulla on noita tietäviä lähiomaisia, joista monet osaisivat auttaa, jo olisivat tässä lähellä. Yksi lapsenlapseni oli töissä jonkin aikaa DNA:lla. Häneen tukeutuisin mielelläni, jos hänellä olisi aikaa ja olisi lähellä.

Tuossa luettelossasi oli monia hyviä asioita, mutta haluaisin edetä helpoimman kautta. Minulla ei ole juurikaan tarvetta ulkomaan puheluille, vain veli asuu Ruotsissa. Emme ole silti kovin läheisiä toisillemme, koska hän on selvästi tehnyt pesäeroa uskon asioihin. Vaimonkin veli asuu Ruotsissa ja vaimo hoitaa yhteydet häneen.

Jos saisin itselleni selväksi välttämättömät perusasiat, niin voisin mennä yksin Elisaan, olenhan ollut Saunalahti-Elisan asiakas jo kymmeniä vuosia. Ajattelin kartoittaa ne välttämättömät asiat, joista voin aloittaa. Ne ovat: Puhelimella soittaminen ja puheluihin vastaaminen. Samoin tekstiviestien laatiminen, lähettäminen ja vastaanottaminen. Jos nämä perusasiat ovat hallinnassa, niin lisätietoa voinee sitten pikkuhiljaa hankkia.

Raha-asiat ovat olleet siten hallinnassa, että olen vain yhden pankin asiakas, jonka pankkikorti minulla on, sillä hoituu maksaminen kaupassa. Laskut maksan tietokoneella eikä siinäkään ole mainittavia ongelmia. Käteistäkin saan nostettua kortilla.

Minulla on ollut kuulolaite jo 6-7 vuotta, puhelimessa ollessa siitä on ainoastaan haittaa. Skype minulla oli joitakin vuosia sitten, mutta en tarvinnut sitä paljoakaan, joten se jäi.

Ensimmäisen tietokoneen hankin v. 1995 ja vuonna 1998 ostin uudemman, jolloin aukeni myös nettiyhteys. Sittemmin kiinnostuin lähinnä kristillisistä keskustelufoorumeista, jossa olin melko aktiivinen. Taisin joka foorumilla olla vanhin, jotkut muistavat seniorikansalaisen tai seniorin. Puimiksellakin taidan olla vanhin. Siihen liityin melko alussa (19.10.2013). Voinen tehdä semmoisen paljastuksen, että viime kuussa siirryin yhdeksännelle vuosikymmenelle, joten joudutte minua sietämään vielä ehkä muutaman vuoden.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #8 : 10.06.21 - klo:12:49 »
Joo kiitos vaan kiittämisestä.
Sen voisit siltä sukulaiseltasi kysyä tuosta Doriasta, että tarvitseeko uuden liittymän vai käykö vanha liittymä? Minusta vanha ei käy. Sitten kun puhelin on toiminta-valmiudessa, joku Dorian tunteva kertoo miten saa soitettua ja miten vastataan; ihan Elisa voisi sentään sen ilmaiseksi näyttää, vaikka ei ole ostettu heiltä. Siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Asennuksissa on se ainoa ongelma ja se että jos ei opasteta saattaa tulla kalliiksi puhelut. Minulle kävi niin, mutta siitä on jo 8 vuotta aikaa ja minulla on oikea älykännykkä, joka hakee yhteyksiä ja uutisia ja mainoksia koko ajan. En ole niitä saanut kokonaan pois, mutta kuuluu kiinteään hintaan.
Siis nähdäkseni Elisaa tarvitaan ja tietokoneella voit kysellä Doriasta joltakin, ei se tee sinua vanhaksi ja tyhmäsi. (Naisten on helpompi kysellä.) Yst. terv. 74 v

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #9 : 10.06.21 - klo:14:43 »
En ole ikinä kuullut Doro-puhelimesta.

Doro on ollut jo pitkään markkinoilla. Minulla on jo kauan ollut käsitys, että sitä mainostetaan ns. senioripuhelimena eli se olisi kehitetty erityisesti ikäihmiset huomioiden. En tiedä, onko se totta. Käyttöohjeet eivät oikein tue tätä ajatusta.
Doro oli aluksi helppokäyttöinen ja selkeä, ja sellaisena sitä mainostettiinkin. Nyt se on kuitenkin vallannut alaa älypuhelinten markkinoilla, ja on varsin monipuolinen... vaatii perehtymistä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #10 : 10.06.21 - klo:17:15 »
Ostin viime kuussa LG puhelimen missä on Android 10.
Maksoin 79 taalaa. On myönnettävä, että joistain sovelluksista on hyötyä.
Käytän Square maksusovellusta työssäni. Minulla on myös rekka-autoilijoille tarkoitettu sovellus mikä löytää sopivat reitit reikoille. Meidän retkeilyautosysteemimme on yli 12 jalkaa korkea eikä kaikkien siltojen ali pääse pyykäisemättä kattoa pois.

Myös Sirius satellittiradio on puhelimenkin kautta, koskapa se retkeilymökki pickupin päällä joskus häiritsee singnaalia joten radiota voi kuunnella puhelimesta bluetoothilla.

Metkaa mitä kaikkea voi nykyään tehdä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #11 : 10.06.21 - klo:17:32 »
Tänään tuli tieto avusta, josta en rohjennut edes unelmoida. Soitin tyttärentyttärelleni, odotin häneltä hyviä neuvoja, mutta hän yllätti minut täysin. Ennenkuin edes ehdin asiaani selostaa, niin hän ehdotti minulle, että lähtisimme yhdessä käymään Elisassa.

Tämä lapsenlapsi, jos kuka on ihanteellinen kumppani tässä asiassa. Hän on ollut työssä DNA:ssa ja luultavasti hallitsee nämä asiat jo työkokemuksensa perusteella. Muutamia vuosia sitten tämä lapsenlapsi valmistui myös kauppatieteiden maisteriksi. Tuskinpa kovin moni saa tämän tasoista apua…  :) :) :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #12 : 11.06.21 - klo:12:31 »
 :) Hyvä juttu!

Tämä lapsenlapsesi on varmaan -90 luvulla syntynyt? Olen huomannut, että sillä vuosikymmenellä syntyneet ovat keskimäärin ihania nuoria ja -60 luvulla syntyneet taas päinvastoin keskimäärin kaikki "narsistisia" piirteitä omaavia.

Tämähän synnytti keskustelua ja tutustumistakin!  :D

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #13 : 11.06.21 - klo:18:33 »

Tämä lapsenlapsesi on varmaan -90 luvulla syntynyt? Olen huomannut, että sillä vuosikymmenellä syntyneet ovat keskimäärin ihania nuoria ja -60 luvulla syntyneet taas päinvastoin keskimäärin kaikki "narsistisia" piirteitä omaavia.

Joo, tämä tyttärentytär on syntynyt -94. Omien kokemusteni perusteella voin sanoa, että olen saanut paljon apua erilaisissa asioissa sekä omilta lapsilta että lasten lapsilta.  Omilta lapsilta eritoten, vaikka yhtä lukuunottamatta ovat syntyneet -60 luvulla. Eli pääsääntöisesti ovat kaikki ihania nuoria, joista on syytä olla kiitollinen…  :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #14 : 12.06.21 - klo:11:26 »
OK!  Kerro, miten kävi Elisassa. Nyt uskaltaa mennäkin, jos ei ole paljon ihmisiä liikkeellä. Koronaa vähän.
(Nuorin lapsenlapseni on karanteenissa, altistui jalkapalloharjoituksissa.)
(Minun lapseni (2) ovat syntyneet 70-luvulla ja lapsenlapseni (4) 2000- ja 2010-luvuilla.)