Kirjoittaja Aihe: Jumalan seurakunnasta ja seurakunnattomuudesta ja uskovien yhteydestä ykseyteen  (Luettu 7394 kertaa)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629

Mitä sormella osoittamiseen tulee, en tässä tarkoita sinua, Soltero.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629

Voitaisiinko me nyt hiljentyä Herran edessä ja rukoilla ja pyrkiä rauhaan, jonka ohessa saa nähdä Jumalaa?


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483

Anteeksi, on pakko sanoa, että sinä luit väärin, mitä Paavola ei todella tarkoita, Soltero. En myös halua mitään ikävää kohtausta meidän väliimme ja olet herkkä suuttumaan minulle. Niin se tekee keskustelua hankalaksi.
Eihän tässä ole kenenkään suuttumisista kysymys.
Yritän vain saada selkoa Paavolan näkemyksistä,
koska olet niistä ilmeisesti hyvin perillä.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 263
Ei minusta tässä sotatilassa olla. Erilainen näkemys ei vie rauhaa pois.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629

Anteeksi, on pakko sanoa, että sinä luit väärin, mitä Paavola ei todella tarkoita, Soltero. En myös halua mitään ikävää kohtausta meidän väliimme ja olet herkkä suuttumaan minulle. Niin se tekee keskustelua hankalaksi.
Eihän tässä ole kenenkään suuttumisista kysymys.
Yritän vain saada selkoa Paavolan näkemyksistä,
koska olet niistä ilmeisesti hyvin perillä.

Ok, hyvä tietää. Teksteistä voi erehtyä. Mutta en ole hyvä selittämään, eikä minulla ole loistava kielentaito. Pahoittelen.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut

Ok, Oloneuvos.  :) Olet siis lukenut ne linkit, mitkä liittyy seurakuntakäsitykseen?

Olen lukenut ja lisäksi useamman kirjan, jossa käsitellään kyseistä asiaa. Mainittakoon tässä, että Watchman Neen näkemys seurakunnasta oli paljolti samansuuntaista kuin Paavolan opetus. Nee perusti opetuksensa apostolisen ajan malliin, eli on yksi maailmanlaajuinen (universaalinen) seurakunta johon kaikki paikallisseurakunnat kuuluvat. Nee korosti sitä, että kullakin maantieteellisellä paikkakunnalla oli yksi Jumalan seurakunta, jota nimitettiin paikkakunnan nimen mukaan, aika yksikössä. Kun Raamatussa seurakunta mainitaan monikossa on kysymyksessä poikkeuksetta laajempi alue (esim. Aasian seurakunnat, Galatian seurakunnat jne).

Tosiasiaksi jää, että apostolisen ajan jälkeen paikallisseurakunnat ovat hajonneet "moniksi seurakunniksi", enkä usko niiden enää yhdeksi liittyvän meidän ihmisten lihallisuuden tähden, mutta Herra kyllä tuntee omansa, olkoonpa uskovat missä uskonsuunnassa tahansa.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629

Ok, Oloneuvos.  :) Olet siis lukenut ne linkit, mitkä liittyy seurakuntakäsitykseen?

Olen lukenut ja lisäksi useamman kirjan, jossa käsitellään kyseistä asiaa. Mainittakoon tässä, että Watchman Neen näkemys seurakunnasta oli paljolti samansuuntaista kuin Paavolan opetus. Nee perusti opetuksensa apostolisen ajan malliin, eli on yksi maailmanlaajuinen (universaalinen) seurakunta johon kaikki paikallisseurakunnat kuuluvat. Nee korosti sitä, että kullakin maantieteellisellä paikkakunnalla oli yksi Jumalan seurakunta, jota nimitettiin paikkakunnan nimen mukaan, aika yksikössä. Kun Raamatussa seurakunta mainitaan monikossa on kysymyksessä poikkeuksetta laajempi alue (esim. Aasian seurakunnat, Galatian seurakunnat jne).

Tosiasiaksi jää, että apostolisen ajan jälkeen paikallisseurakunnat ovat hajonneet "moniksi seurakunniksi", enkä usko niiden enää yhdeksi liittyvän meidän ihmisten lihallisuuden tähden, mutta Herra kyllä tuntee omansa, olkoonpa uskovat missä uskonsuunnassa tahansa.

Ok, Oloneuvos. Mutta Paavola ei opeta näin eikä ajattele siitä, vaan hän toi esille sen, että uskovat tulkitsevat siitä lihalliseksi työksi, jonka tähden ne päättyy yhdeksi ja siksi he vastustavat sitä ymmärtämättä ja luulevat siitä lihalliseksi työksi. Paavola toi vain esille ne näkemykset, joiden mukaan ajattelevat asiat eri lailla siitä seurakuntakäsityksestä.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Kiitos viestistäsi. Onhan Raamatussa paljon tietoa näistä tulevista ajoista mitä kaikkea tulee vielä tapahtumaan ennen Herramme Jeesuksen toista tulemusta, joka Herramme tulemus tulee tapahtumaan suuren ahdistuksen ajan viime metreillä, ja kun Herramme on sitten lopulta omansa hakenut niin sen jälkeen tulee tämä nykyinen maailmanaika muuttumaan aivan ”erilaiseksi” ja siitä suuresta joukosta jotka eivät pääse ylösottoon mukaan tulee jäämään jäljelle vain vähän ihmisiä niin kuin Jesaja 24. luvussa sanotaan.

Sineteistä sen verran että sinetit 1-6 kertovat lähinnä viimeisen petovaltakunnan noususta maan päälle (valherauhan kautta) ja myös sen tuhosta (=sinetti 6, ja on hyvä muistaa että kuusi on ihmisen luku).  Ensimmäisen sinetin avaaminen on rinnastettavissa erityisesti ilmestyskirjan lukuun 13 jossa myös kerrotaan viimeisen petovaltakunnan noususta valtaan maan päälle ja vieläpä hyvinkin yksityiskohtaisesti, esim. pedonmerkin käyttöönotosta koko ihmiskunnan saattamiseksi kumartamaan viimeistä petovaltakuntajärjestelmää, mitä kaikkea siihen sitten tulee liittymäänkään.

Seitsemäs (seitsemän on Jumalan luku) sinetti on osoitus siitä että Kaikkivaltias Jumala on kaiken yläpuolella ja tulee sanomaan viimeisen sanan siihen mitä Hän sallii maailmassa tapahtuvan jne. Ensinnäkin tuolle viimeiselle petovaltakunnalle on annettu aikaa olla olemassa rajallinen aika eli kolme ja puoli vuotta ja sitten Jumala itse tuhoaa sen pois maan päältä, seitsemännen vihan maljan (kolmas ”voi!”-huuto) vuodattamisen jälkeen. Toki uskolliset Herramme Jeesuksen seuraajat otetaan pois maan päältä Karitsan häihin vähän ennen seitsemännen vihan maljan vuodatusta maan päälle/ilmaan eli ennen seitsemännen vihan maljan vuodattamista tullaan puhaltamaan seitsemänteen pasunaan ja silloin tulee lopulta tapahtumaan uskovien pelastus/ylösotto.

Viides sinetti on mielestäni rinnastettavissa ilmestyskirjan luvun 13 jakeeseen seitsemän joka siis kuuluu näin: ”Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot. ”

Ja se mitä kuudes sinetti pitää sisällään (viimeisen petovaltakunnan tuhoutuminen ylösoton jälkeen) on kerrottu hyvin pitkälti myös 
ilmestyskirjan luvun 16 jakeissa 17-21:


Suuri ahdistuksen aika, petovaltakunta ja valerauha on tietyn opinmukaisia käsitteitä.

Raamattu puhuu uskoville tulevasta ahdistuksesta, mutta ei 3,5 kirjaimellisen vuoden pituisesta ahdistuksen ajasta.

Pedot esiintyivät jo Ilmestyskirjan 7:n seurakunnan aikana. Mielestäni niistä kehitetty oppi jonnekin tulevaisuuden viimeiselle vuosiviikolle on väärä.
Ilmestyskirjan opetusta pedoista on voitu soveltaa jokaisena aikana.

Valerauha - hohhoijaa...

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Ajatteleekohan Paavola siis, että maapallon kaikki uskovien kristittyjen
maanpäälliset seurakunnat yhtyvät
toisiinsa ennen Jeesuksen toista tulemista?
Jos näin tapahtuisi, se olisi hieno todistus maailmalle vihdoinkin löytyneestä
uskovien yhteydestä.

Vielä siitä ei kuitenkaan näy mitään merkkejä,
vaan uusia seurakuntiahan syntyy koko ajan,
sekä raamatullisia että enemmän tai vähemmän harhaoppisia.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Soltero, Paavola uskoo, että maapallon kaikki uskovat uskoontulon kautta eivät ole seurakunnattomia Jeesuksen ruumiillisen seurakunnan jäseninä ykseyden muodossa.

« Viimeksi muokattu: 23.08.19 - klo:16:50 kirjoittanut rupattelija »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483

Soltero, Paavola uskoo, että maapallon kaikki uskovat uskoontulon kautta ovat seurakunnattomia Jeesuksen ruumiillisen seurakunnan jäseninä ykseyden muodossa.
Eli paikallisseurakuntia ei siis tarvita?

Raamattu kehottaa kuitenkin uskovia perustamaan seurakuntia
ja antaa niiden toiminnasta ja johtamisesta seikkaperäistä opetusta varsinkin
Paavalin välityksellä.

Missä kohdassa Raamatussa sanotaan, että uskovat ovat seurakunnattomia?

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629

Soltero, Paavola uskoo, että maapallon kaikki uskovat uskoontulon kautta eivät ole seurakunnattomia Jeesuksen ruumiillisen seurakunnan jäseninä ykseyden muodossa.
Eli paikallisseurakuntia ei siis tarvita?

Raamattu kehottaa kuitenkin uskovia perustamaan seurakuntia
ja antaa niiden toiminnasta ja johtamisesta seikkaperäistä opetusta varsinkin
Paavalin välityksellä.

Missä kohdassa Raamatussa sanotaan, että uskovat ovat seurakunnattomia?

Anteeksi, huomasin kirjoittaneeni väärin ja muokkasin sen. Koska olen väsynyt, enkä ajatellut tarkasti. Voisitko lukea sen uudelleen? Mutta haluaisin ensin esittää kysymystä.

- Mistä sinä olet saanut sellaisen käsityksen, että uskova on seurakunnaton?







Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut

Soltero, Paavola uskoo, että maapallon kaikki uskovat uskoontulon kautta ovat seurakunnattomia Jeesuksen ruumiillisen seurakunnan jäseninä ykseyden muodossa.

Tuo virke on joko epätosi tai sitten en ensinkään ymmärrä mitä siinä sanotaan?

1. Uskoontulon kautta uskovat ovat seurakunnattomia.
2. Uskoontulon kautta uskovat ovat Jeesuksen ruumiillisen seurakunnan jäseniä.
3. Uskoontulon kautta uskovat ovat Jeesuksen ruumiillisen seurakunnan jäseniä ykseyden muodossa.

Ehkä minun on viisainta vetäytyä tästä keskustelusta. Se on myönnettävä, että tämä aloitus on herättänyt runsaasti keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa. Hyvä juttu.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629

Soltero, Paavola uskoo, että maapallon kaikki uskovat uskoontulon kautta ovat seurakunnattomia Jeesuksen ruumiillisen seurakunnan jäseninä ykseyden muodossa.

Tuo virke on joko epätosi tai sitten en ensinkään ymmärrä mitä siinä sanotaan?

1. Uskoontulon kautta uskovat ovat seurakunnattomia.
2. Uskoontulon kautta uskovat ovat Jeesuksen ruumiillisen seurakunnan jäseniä.
3. Uskoontulon kautta uskovat ovat Jeesuksen ruumiillisen seurakunnan jäseniä ykseyden muodossa.

Ehkä minun on viisainta vetäytyä tästä keskustelusta. Se on myönnettävä, että tämä aloitus on herättänyt runsaasti keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa. Hyvä juttu.

Voisitko lukea edellistä kommenttia siitä muokkauksestani?


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629


Hei, minun on pakko vetäytyä lepäämään. Mutta minua huolettaa se, että väitetään Paavolan opettavan näin ja näin tehdessään hänestä vääränlaista kuvaa. Kyllä ymmärrän, että uskovat ovat vajavaisia ja sen mukaan käsittävät asiat näin oman vaiheen mukaan, jonka ovat ehtineet ojentautua ja kasvaa ja yksilöillä on oma erilainen vaihe, jonka mukaan käsittää asiat, joko ymmärrettävästi tai väärinymmärrettävästi.

Lopettelen nyt tähän...