Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 90980 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #240 : 15.06.18 - klo:18:42 »
Evlutkristitty, sinulle on useampi kysymys tuolla edellä. Milloin aiot vastata niihin?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #241 : 15.06.18 - klo:19:17 »
Paulus kysyy:"Pitäisi selvittää ensin se, miksi kastetaan. Siksikö, että kastettava on jo Jumalan lapsi vaiko siksi, että hänestä tulisi Jumalan lapsi? Jos löydämme tähän vastauksen, niin olemme jo aika pitkällä."

Tämä on ollut täysin selvä jo 2000 vuoden ajan.

Jos tämä on sinulle selvä, niin kerrotko ihan omin sanoin suomeksi, pitääkö kastaa siksi, että kastettava on jo Jumalan lapsi vai siksi, että hänestä tulisi Jumalan lapsi?

Miksi ohitat koko ajan selkeän Jumalan evankeliumin? Ei vesi ketään pelasta synnistä. Pelastus on Golgatan ristillä, uskossa ristiinnaulittuun Jeesukseen. Miksi yrität koko ajan liittää pelastuksen - Jumalan lapseksi tulemisen kasteeseen, kun se on selvästi Raamatussa uskossa ristiinnaulittuun Jeesukseen?

Lue tarkasti 1 KORINTTOLAISKIRJEEN 15 LUVUN ALKU.
:) -- "näin te olette uskoon tulleet".

Onko kysymyksesi tarkoitettu minulle?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #242 : 15.06.18 - klo:19:47 »
Natanael. Kaikkitietävä ei vastauksia tarvitse, näin se on. Miksi siis kyselet?

Joku väitti tuolla, ettei lapsi usko ja pani pisteen vielä perään. Pidätkö Jeesusta valehtelijana?

Kristityjä ei ole koskaan kastettu vesikastella, vaan vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Kristinuskossa ei myöskään tunneta kahta kastetta. Jos Jeesuksen asettama kaste ei joillekin käy, niin on hyvin todennäköistä ettei hyvin käy, kun aika jättää. Mutta siitä päättää ...

Joh. 12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
____________________

Joka väittää ettei kristitty tarvitse vedellä isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen toimitettua kastetta, hän elää epäuskossa, ilman Kristusta.

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #243 : 15.06.18 - klo:19:54 »
Natanael. Kaikkitietävä ei vastauksia tarvitse, näin se on. Miksi siis kyselet?

Joku väitti tuolla, ettei lapsi usko ja pani pisteen vielä perään. Pidätkö Jeesusta valehtelijana?

Kristityjä ei ole koskaan kastettu vesikastella, vaan vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Kristinuskossa ei myöskään tunneta kahta kastetta. Jos Jeesuksen asettama kaste ei joillekin käy, niin on hyvin todennäköistä ettei hyvin käy, kun aika jättää. Mutta siitä päättää ...

Joh. 12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
____________________

Joka väittää ettei kristitty tarvitse vedellä isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen toimitettua kastetta, hän elää epäuskossa, ilman Kristusta.

Ilmeisesti (jos ymmärrän oikein) vaadit kirkollista lapsikastetta ehdoksi pelastukselle - sanot, kirkollisella kasteella kastamaton > "hän elää epäuskossa, ilman Kristusta". Tässä on koko ongelman ydin. Et näe enää ristin evankeliumia, joka osoittaa Jeesukseen - Jumalan Karitsaan, jossa synnit on sovitettu. Tämän sijasta vaadit kirkollista lapsikastetta - että ihminen eläisi uskossa, eikä olisi ilman Kristusta.

Jeesuksen antama kastekäsky ei voi asettua ristin evankeliumia vastaan, muuten on vääristelty koko evankeliumi joksikin muuksi. Kaikki lähtee yksin Golgatan ristiltä, missä synti sovitettiin.

Kysyin aiemmin sinulta, pelastuuko syntinen ihminen uskossa Jeesukseen Kristukseen - vai täytyykö hänen olla luterilaisen kasteen kastama, vasta sitten hän on pelastettu?

Tämä kysymys on vakava, sillä jos kiellät, että ihminen ei voi pelastua muuten kuin luterilaisen lapsikasteen kautta, kiellät raamatullisen evankeliumin - missä pelastus on osoitettu Jumalan rakkaudessa kaikille ihmisille, uskossa ristiinnaulittuun ja ylösnousseeseen Herraan Jeesukseen.

Jos kristitty ylikorostaa vesikasteen yli ristin evankeliumin, on hän eksynyt pois Jumalan evankeliumista. Vesikaste ei koskaan saa ylittää Jeesuksen Golgatalla tekemää syntien sovitusta, ja jossa yksin uskosta, yksin armosta syntinen vanhurskautetaan Jumalan lapseksi.
« Viimeksi muokattu: 15.06.18 - klo:20:00 kirjoittanut JPK »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #244 : 15.06.18 - klo:19:59 »
Natanael. Kaikkitietävä ei vastauksia tarvitse, näin se on. Miksi siis kyselet?
Sinä latelet täällä luterilaisen opin mukaisia juttuja aivan kuin ne olisi Raamatusta.
Vastaapa nyt ensin vaikkapa tuohon Pauluksen kysymykseen.

Lainaus käyttäjältä: Paulus
Pitäisi selvittää ensin se, miksi kastetaan. Siksikö, että kastettava on jo Jumalan lapsi vaiko siksi, että hänestä tulisi Jumalan lapsi?

Lainaus käyttäjältä: evlutkristitty
Joku väitti tuolla, ettei lapsi usko ja pani pisteen vielä perään. Pidätkö Jeesusta valehtelijana?

Vauva ei usko.

Lainaus
Kristityjä ei ole koskaan kastettu vesikastella, vaan vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Kristinuskossa ei myöskään tunneta kahta kastetta.

Raamattu tuntee Pyhän Hengen kasteen ja se on se yksi kaste.
Sinä sotket sen sellaiseen kasteeseen, jossa käytetään vettä.

Lainaus
Jos Jeesuksen asettama kaste ei joillekin käy, niin on hyvin todennäköistä ettei hyvin käy, kun aika jättää. Mutta siitä päättää ...

Joh. 12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
____________________

Joka väittää ettei kristitty tarvitse vedellä isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen toimitettua kastetta, hän elää epäuskossa, ilman Kristusta.

Tuossa käytät Raamatun jakeita väärin.

Tuo Markuksen kohta on noin, jos se ymmärretään oikeassa asiayhteydessä. Tuo kaste on se kaste, jolla Jeesus itse kastaa.
Kastaja ei ole pappi eikä kukaan muukaan ihminen.
Luterilaisen vauvakasteen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Tuo Pyhän Hengen kaste ei ole myöskään yleisimmän helluntailaisen käsityksen mukainen uudestisyntymästä erillinen henkikaste, vaan kaste, jonka jokaikinen uskova saa erikseen anelematta.
(Helluntailainen terminologia on päin seiniä _esimerkiksi_ yhdistäessään kielilläpuhumisen armolahjan samaksi kuin Pyhän Hengen kasteen.)

« Viimeksi muokattu: 15.06.18 - klo:20:12 kirjoittanut Natanael »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #245 : 15.06.18 - klo:20:04 »
Lopeta jo Raamatun vääristely. Markuksen evankeliumi todistaa tuossa Jeesuksen asettamasta kasteesta, (kristinuskossa ei kahta kastetta olekkaan) joka tapahtuu vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Sen sijaan tulikasteet ja Pyhän Hengen kasteet ovat pelkkiä järjen päätelmiä, väärin tulkituista Johannes Kastajan teksteistä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #246 : 15.06.18 - klo:20:06 »
Minä en ole puhunut mitään tulikasteesta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #247 : 15.06.18 - klo:20:10 »
Tässä puhutaan Pyhän Hengen kasteesta.

12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,
olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.


Onhan se nyt päivänselvää, etteivät esimerkiksi kaikki Suomen yli viisi miljoonaa vesikastettua kuulu Kristuksen ruumiiseen.

Tuo korinttolaiskirjeessä olevien jakeiden mainitsema kaste ei ole siis sellainen kaste, jonka ihminen suorittaa vettä käyttäen.
« Viimeksi muokattu: 15.06.18 - klo:21:49 kirjoittanut Natanael »

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #248 : 15.06.18 - klo:21:31 »

Mutta palatkaamme tuohon, mitä aiemmin kirjoitin:

Pitäisi selvittää ensin se, miksi kastetaan. Siksikö, että kastettava on jo Jumalan lapsi vaiko siksi, että hänestä tulisi Jumalan lapsi? Jos löydämme tähän vastauksen, niin olemme jo aika pitkällä.

Raamattu ilmoittaa vapaiden suuntien käden nostolle rinnasteisen tavan saada synnit anteeksi. Se on ottaa kaste.
Tuo ajattelu ei ole käytännössä voimassa Suomessa.

Vauvat eivät ilmaise omaa tahtoaan eli eivät tee parannusta, joten Pietarin ohje ei päde heihin.
Vapaissa suunnissa varttuneemmille opetetaan toinen pelastumisen tie kuin kaste.

Eipä taida tässäkään ketjussa tulla selvyyttä siitä miksi kastaa jo uskossa olevia.
Raamatussa kerrotaan näin tapahtuneen, mutta sehän ei ole mikään syy, vaan kerrontaa tapahtuneesta.

Käsien nostolla kasteesta ei ole raamatussa yhtään esimerkkiä. Ja kun olen ollut aika monessa tilaisuudessa mukana, niin samat ihmiset siellä yleensä nostaa ja jos ei ole sama, niin tyyppiä ei kyllä sen jälkeen näy.
Eipä ole ei ja tuollaista käyttäytymistä olen myös minä havainnut.

Lainaus
Raamatussa ei kerrota myöskää lapsille erilaista pelastustietä vaan kerrotaan koko perhekunnan kastettu.

Raamatussa ei sanota, että kaste on pelastustie, vaikkakin joidenkin kohdalla kasteen ottaminen sille tielle johtaa.

Vapaissa suunnissa lasten pelastustie on lapsen ja jumalan kiltteys.

Höpö höpö.
Vanhempani, osin isovanhempani ja osin isoisovanhempani olivat vapaissa suunnissa eikä minulle ole koskaan tuollaista opetettu.

Ei ole ihme, nimittäin vapaiden suuntien opille on tuolta osin vaikea löytää raamatullista perustaa. Ja toisaalta jokainen saarnamies voi aika vapaasti opettaa mitä itse ilmestyksessä aiheesta on ph johdatuksessa oppinut.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #249 : 15.06.18 - klo:21:57 »
Raamatusta saa ihan millaisen kirjan hyvänsä, kun keksii sanoille itse merkitykset. Eihän muitakaan kirjoja sillä tavalla lueta, että sanoille keksitään omat merkitykset.

On tuokin järjen näppärä keksintö, että Jeesus suorittaa seurakunnassaan kastetoimitukset?

Raamattu eiu missään opeta niin, että Jeesus suorittaa kastetoimituksen, vaan hän antaa SEURAAJILLEEN KÄSKYN, "menkää kaikkeen maailman julistamaan evankeliumia kastakaa kaikki kansat MINUN opetuslapsiksen.

Jos Jeesus olisi itse tuo seurakunnan kastepappi, joka suorittaa kastetoimitukset, niin hän opettaisi vallan eri tavalla. "Menkää ja julistakaa evankeliumia, minä suoritan kasteet."

On tärkeätä ettei sanaakaan muuteta. Asiayhteydestä puolestaan käy ilmi, jos Jeesus puhuu Jumalan sanasta vetenä joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.

Monista Raamatun todistuksista käy selvästi ilmi, miten kristinuskossa kaste toimitetaan ja se että sen toimittajiksi on asetettu opetuslapset.   -> Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni,   *** kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ***

Meillähän on jo 300 luvulta areiolaisina tunnetut harhaoppiset, jota jehovantodistajatkin edustavat, jotka eivät tunnusta Jeesusta Jumalan pojaksi, eikä Jumalaa kolmiyhteiseksi. Jo kastekäskyn yhteydessä putoaa kokonaan pohja pois sellaisesta uskosta, joka kieltää Pojan.

1. Joh. 5:12 Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.


« Viimeksi muokattu: 15.06.18 - klo:22:04 kirjoittanut evlutkristitty »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #250 : 15.06.18 - klo:22:10 »
Tuossa edellä keksit itse sellaisen merkityksen, jota Raamatussa ei ole.

Kun Raamatussa puhutaan Pyhällä Hengellä kastamisesta, ei sitä voi muuttaa vedellä kastamiseksi.

Lainaus
On tärkeätä ettei sanaakaan muuteta. Asiayhteydestä puolestaan käy ilmi, jos Jeesus puhuu JUmalan sanasta vetenä joka kumpuaa iankaikkiseen elämään

Tuo vesi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään ei ole luonnollista vettä, ei edes kastevettä.

Jeesus ei tässä ammenna vettä kaivosta:

13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".

Ja tässä puhutaan ihan samasta vedestä kuin edellä:

Tässä Jeesus ei järjestä luonnollisen veden jakelua eikä myöskään ole lähdössä Jordanille:

37 Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu

Tuossa edellä sanotaan aivan selvästi, että hän tarkoittaa vedellä Pyhää Henkeä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #251 : 15.06.18 - klo:22:21 »
Lainaus
Meillähän on jo 300 luvulta areiolaisina tunnetut harhaoppiset, jota jehovantodistajatkin edustavat, jotka eivät tunnusta Jeesusta Jumalan pojaksi, eikä Jumalaa kolmiyhteiseksi. Jo kastekäskyn yhteydessä putoaa kokonaan pohja pois sellaisesta uskosta, joka kieltää Pojan.

Miten tuo liittyy tähän keskusteluun?

Jos vihjaat jotenkin Jeesus yksin- oppiin, niin heillä on hyviä perusteluita siihen miksi nykyisen Raamattumme ns. lähetyskäsky on väärennetty.
Heidän fokuksensa on kieltää Kolminaisuus.
Samalla he kuitenkin osoittavat, että tämä nykyinen Raamattu on väärennetty tuolta osin.

Koska en ole Jeesus yksin-opin kannattaja, en halua tuoda niitä tekstejä tänne.

-

Minulle nykyiset kirkkojen kastekäytännöt näyttäytyvät uskonnollispoliittisina käytänteinä, joiden tarkoituksena on
-saada kirkkoihin jäseniä ja veronmaksajia (vanhat kirkot). Tuollainen kirkko ei tietenkään ole mikään seurakunta.
-estää seurakuntiin pääsemästä epätoivottua ainesta eli sellaisia, jotka eivät ole riittävästi pyhittyneitä (vapaat suunnat)

No, tuon jälkimmäisen suhteen aika on tainnut ajaa jo ohi kohti tuota ensimmäistä.
« Viimeksi muokattu: 15.06.18 - klo:22:28 kirjoittanut Natanael »

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #252 : 15.06.18 - klo:22:23 »

----

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #253 : 15.06.18 - klo:23:29 »
Jaha, nytkö Jeesuksen käskyt Kasteesta ja Herran Pyhästä Ehtoollisesta joiden mukaan kirkko on toiminut 2000 vuotta, ovat politiikkaa? Raamatussa ei politikoida, vaan siellä tapetaan ja haudataan tätä ihmistä joka luulee tietävänsä Jumalan sanaa paremmin mitä tie taivaaseen menee. Onhan tuo jo nähty mihin ilman oppi ja tunnustusta seilailevat liikkeet ovat päätyneet.

Osalle on avautunut viihteen ja perättömien lupausten tie, ihmisille luvataan ajallista hyvyyttä ja terveyttä roppakaupalla. Jeesus lupasi murhetta ristiä kiusauksia, vainoja surmia seuraajilleen, Jeesus ei ollut viihdetuottaja, uskokaa huviksenne.

Osa on uponnut lakihenkisyyteen, ja omavanhurskauteen, viilaamaan lihaansa Jumalalle kelpaavampaan muotoon valtavalla määrällä sääntöjä, lakeja ja määräyksiä. Missä on silloin lepo rauha ilo ja Jumalan lasten vapaus?  Todellinen lepo on Jeesuksen Kristuksen haavoissa, joista vuotava veri pesee pois synnit, joka päivä ja joka hetki,

Se nyt on selvää, että ihminen joka seilaa omien ajatustensa ja mielitekojensa ohjaamana, ilman 3000 vuotta vanhoja kirjoituksia ohjeenaan, tulkitsee pyhiä kirjoituksia vastoin niiden alkuperäistä sisältöä, - menee metsään.

Sitä ei ole selkeiden Raamatun kirjoitusten ja kirkkohistorioiden valossa vaikea todeta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #254 : 15.06.18 - klo:23:34 »
No, eipä näytä Tunnustuskirjat auttavan. Iltapäivälehdistä voidaan lukea mihin kirkko ja sen johto on seilatessaan päätynyt.