Kirjoittaja Aihe: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…  (Luettu 13496 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #45 : 26.08.19 - klo:11:48 »
Kukaan ei vastaa tuohonkaan kuinka toteutatte sanaa: "pitäkää mitä Minä olen käskenyt teidän pitää".

Ajattelen niin, että ihminen ei voi päättää tuota "pitämistä", ts, sitä, mistä Jeesus tässä puhuu. Tai tietysti voi päättää, mutta päätös ei tuota toivottua tulosta, ehkä paremminkin farisealaisuutta.

Jeesuksen käskyjen pitäminen merkitsee sitä, että Jumala vaikuttaa hänessä tahtomista ja tekemistä. Kysymys on pyhityksestä, joka on täysin Jumalan vaikutusta ja ihminen on usein tietämätön koko asiasta. Mikäli "puu" on hyvä, silloin se voi tuottaa myös hyviä hedelmiä (1. Kor. 15:10).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #46 : 26.08.19 - klo:13:12 »
Ymmärrän. Mutta mitä se on kenessäkään vaikuttanut? Onko joku tehnyt niin kuin Jeesus käskee? Siis osaako joku sanoa sen toteutuneen, koskaan, missään?
En tenttaa teidän kykyjä vaan haluaisin jokin esimerkin.
Jos mä en koskaan "hoida leiviskääni" enkä edes tiedä mitä se on arjessa niin jääkö mulle muuta asennetta käskyyn kuin "eivoimitään"?

Eihän tämä varmaan koskaan sellaiselle uskovalle ole mikään ongelma joka touhuaa seurakunnassa. Hän voi rauhassa ajatella "siellä hoidan leiviskääni".
Mutta mitä pitäisi sellaisen ajatella jolla ei ole tehtävää tai seurakuntaa?

Alan jo kääntyä siihen mietteeseen että köyhyys on rangaistus siitä leiviskän hoitamattomuudesta ja samalla syy siihen ettei ole leiviskää ei seurakuntaa ei ystäviä.

Jos minulla olisi rahaa, voisin harrastaa kaikkea kivaa josta jutella. Silloin ihmiset tykkäis olla mun ystäviä koska aina puhuisin niin mukavia.

Siis en sano tätä luulona, että kaikki korjaantuisi jos olisi rahaa. Vaan kaikki oikeasti olisi toisin jos olisi rahaa. Alunperin mun ei olisi tarvinnut jäädä pois köyhien avustustyöstä jos olisi itsellä ollut apu köyhyyteen. Siis bussilippu.
Olisin voinut ajatella että tässä hoidan leiviskääni köyhiä autellen.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #47 : 26.08.19 - klo:13:55 »
Olen aivan varmasti hoitanut omaa leiviskääni huolimattomasti
ja usein aivan väärin.
Leiviskällä käsitän sekä hengellisiä että henkisiä, fyysisiä ja sosiaalisia voimavarojani,
jotka olen saanut Jumalalta käyttööni.
Elämäni hedelmät eivät ole meheviä, pulleita ja ihailtavia.
En ole kulta- enkä edes hopea-astia, vaan muovinen.

Siitä huolimatta Jeesus on pelastajani.
Hän on jo kauan sitten sovittanut uhrityöllään minunkin syntini Isän edessä.
Lunastus synnin orjuudesta Jumalan lapseuteen koskee minuakin.
En voi korjailla enkä täydentää Jeesuksen kertakaikkista uhria
omilla hyveilläni tai hyvillä teoillani.

"Niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät
olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,

edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan."
(Ef. 1: 4-5)

Jumala on siis kauan sitten valinnut ja määrännyt
minutkin olemaan pyhä ja nuhteeton lapsi.
"Kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä". (1.Piet. 1:16)

En kuitenkaan ole ihmisenä pyhä enkä nuhteeton,
vaan ainoastaan Jeesuksen veriuhrin ansiosta minullakin on lainavanhurskaus Jumalan edessä.
Ruumiini, sieluni ja toimintani eivät ole itsessään pyhiä,
mutta asemani Jumalan suhteen on pyhitetty Jeesuksen veren kautta.
Siksi Pyhä Henki johdattaa minua.

"Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään."
(Hepr. 10:14)

Pyhitys on Jumalan työtä, ja se tarkoittaa yhä syvempää oman avuttomuuden ja syntisyyden tajuamista Pyhän Jumalan edessä,
joka on minutkin vanhurskauttanut Poikansa uhrilla.

Olen pyhitetty ja saan eheytyä ja vahvistua päivittäin pitämällä kiinni siitä
kädestä, jota Herra ojentaa minulle.
Näin elämällä minullakin on mahdollisuus ja voimaa
oppia kuulemaan ja tottelemaan yhä enemmän Jumalan tahtoa.
Se on hiljaista pyhitystä.




Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #48 : 26.08.19 - klo:15:29 »
Tämä oli siis Lemmikin kyselyyn, että miten voi hoitaa leiviskänsä jos ei käy seurakunnassa.

Mun mielesta Pyha Henki on melko kykeneva nayttamaan ihmiselle missa  taman ihmisen suurimmat haasteet ovat. Seurakunnassa toimiminenkin voi peittaa sen missa Herra nakee suurimman tarpeen ihmisessa.
« Viimeksi muokattu: 26.08.19 - klo:16:11 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #49 : 26.08.19 - klo:16:09 »
Tai siis minulla se näyttää toimivan noin. En halua yleistää muihin.
Ups, sori, mun piti siteerata Lemmikkiä, ei Solteron tekstiä. Korjaan.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #50 : 26.08.19 - klo:16:33 »
Kiitos Soltero ja Sandia.
Kyllä kai mun täytyy uskoa teitä.
Varsinkin kun mielessä on koko ajan se jae että "milloin me annoimme sinulle vettä juoda?" Eli hyvät palvelijat eivät tienneet missä tekivät oikein vaikka olisivatkin halunneet tietää.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #51 : 26.08.19 - klo:16:39 »
Meillä kasvaa pihassa muutamia omenapuita. Osa vasta aloittelee hedelmän kantamista, osa on iäkkäitä ja ne ovat kantaneet hedelmää monena vuotena. Suurin puu tuotti viime kesänä hirveän ison sadon, josta melkein puolet ehti mennä pilalle. Nyt se teki vain muutaman omenan. Söin yhden ja se oli erittäin hyvä ja maukas. Sato kypsyy eri puissa eri aikaan ja on käytettävissä eri tavoin, toiset omenat ovat heti hyviä, toiset vaativat jotain käsittelyä.

Mielestäni omenapuu on aika osuva kuvaus uskovasta ihmisestä. Hedelmät ovat omistajaa tai ohikulkijaa varten. Puu vain tuottaa hedelmää lajinsa mukaan, koska hedelmän tuottaminen kuuluu puun olemukseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #52 : 27.06.21 - klo:11:01 »
Hienoa, kun täältä löytyi tällainen ketju. Minua on nimittäin kovasti häirinnyt sana opetuslapseuttaminen. Olen tulemassa siihen lopputulokseen, että se häiritsee sen takia, koska minulla ilmeisesti on joku ihan oma käsitykseni sanasta opetuslapsi. Minulle tulee tuosta sanasta mieleen se joukko, josta myöhemmin tuli apostoleja. Elettiin siis aikaa ennen helluntaita ja Pyhän Hengen vuodatusta. Silloin nämä kyseiset miehet olivat opetuslapsia - riiteleviä, uhoavia ja täysin pihalla kaikesta. Myöhemmin he saivat Pyhän Hengen ja alkoivat tajuamaan jo jotakin. Niin minä en voi sille mitään, että jos puhutaan siitä, että uskovia ihmisiä pitäisi alkaa opetuslapseuttamaan, , niin minulle tulee mielleyhtymä, että heitä halutaan alkaa jollain lailla taannuttamaan tietynlaiseen esikristilliseen tilaan. Mutta minä taidan olla aika yksin tämän ongelmani kanssa ja kyllä minä sen kestän.

Selasin tätä ketjua ja osui silmään tuo lihavoitu. Siinä on jotain samaa, mitä itsekin olen hämmästellyt.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #53 : 16.07.21 - klo:14:02 »
Pystyisiköhän joku määrittelemään, mitä opetuslapseuttamisella tarkoitetaan?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #54 : 16.07.21 - klo:16:51 »
Itse ymmärrän, että se tarkoittaa vasta uskoon tulleille suunnattua raamatunopetusta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #55 : 16.07.21 - klo:16:54 »
Hienoa, kun täältä löytyi tällainen ketju. Minua on nimittäin kovasti häirinnyt sana opetuslapseuttaminen. Olen tulemassa siihen lopputulokseen, että se häiritsee sen takia, koska minulla ilmeisesti on joku ihan oma käsitykseni sanasta opetuslapsi. Minulle tulee tuosta sanasta mieleen se joukko, josta myöhemmin tuli apostoleja. Elettiin siis aikaa ennen helluntaita ja Pyhän Hengen vuodatusta. Silloin nämä kyseiset miehet olivat opetuslapsia - riiteleviä, uhoavia ja täysin pihalla kaikesta. Myöhemmin he saivat Pyhän Hengen ja alkoivat tajuamaan jo jotakin. Niin minä en voi sille mitään, että jos puhutaan siitä, että uskovia ihmisiä pitäisi alkaa opetuslapseuttamaan, , niin minulle tulee mielleyhtymä, että heitä halutaan alkaa jollain lailla taannuttamaan tietynlaiseen esikristilliseen tilaan. Mutta minä taidan olla aika yksin tämän ongelmani kanssa ja kyllä minä sen kestän.

Selasin tätä ketjua ja osui silmään tuo lihavoitu. Siinä on jotain samaa, mitä itsekin olen hämmästellyt.

Itse ihmettelen, mitä tarkoitetaan sanonnalla "tietty esikristillinen tila" mihin "opetuslapseuttaminen" johtaa.

Eiks mm. suomalaiset ole melko pitkälle tilassa mitä voisi luonnehtia termillä "esikristillinen tila".
Vähän sama kuin pakana.

Poissa Muukalainen

  • Viestejä: 4
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #56 : 17.07.21 - klo:23:23 »
Opetuslapseuttamisella tarkoitetaan sitä, että uskovia rohkaistaan siihen, että uskonelämä ei ole pelkästään tapahtumissa käymistä. Kun Jeesus sanoi "te olette maan suola" jne, suurin osa opetuksista, hän puhui isommalle joukolle kuin vain apostoleille. Eli tarkoittaa sitä, että meidän olemassaololla täällä maan päällä on tarkoitus, Jumala tahtoo että kristillisyys myös näkyy meidän elämästä.

Ei tällä ole mitään tekemistä farisealaisuuden kanssa. Fariseaukset olivat tehneet Jumalan käskyistä oman kirjan ja omat säädökset, jotka olivat monessa kohden täysin Jumalan ajatusten vastaisia. Ja heidän uskontonsa oli poliittista vallankäyttöä sekä rahan keräämistä. Aidot opetuslapset, maan hiljaiset, tekivät korruptoituneen temppelin ulkopuolella sitä mitä Jumala tahtoo ihmisten tekevän.

Letsa

  • Vieras
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #57 : 26.07.21 - klo:19:44 »
Opetuslapseuttamisella tarkoitetaan sitä, että uskovia rohkaistaan siihen, että uskonelämä ei ole pelkästään tapahtumissa käymistä. Kun Jeesus sanoi "te olette maan suola" jne, suurin osa opetuksista, hän puhui isommalle joukolle kuin vain apostoleille. Eli tarkoittaa sitä, että meidän olemassaololla täällä maan päällä on tarkoitus, Jumala tahtoo että kristillisyys myös näkyy meidän elämästä.

Ei tällä ole mitään tekemistä farisealaisuuden kanssa. Fariseaukset olivat tehneet Jumalan käskyistä oman kirjan ja omat säädökset, jotka olivat monessa kohden täysin Jumalan ajatusten vastaisia. Ja heidän uskontonsa oli poliittista vallankäyttöä sekä rahan keräämistä. Aidot opetuslapset, maan hiljaiset, tekivät korruptoituneen temppelin ulkopuolella sitä mitä Jumala tahtoo ihmisten tekevän.
Kiitos. Hienosti kirjoitettu.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #58 : 26.07.21 - klo:21:26 »
Havaintojeni mukaan opetuslapseuttaminen on varsin monitahoinen asia ja näyttää siltä, että eri yhteisöillä on siitä omat sovelluksensa. Se näyttää toimivan niin, että lapseutettavat alkavat toteuttaa elämässään sitä, mitä heidän yhteisönsä opettaa. Tämä tietenkin ns. raamatullisuuden nimessä. Tuskinpa opetuslapseuttamiseen kuuluu minkäänlainen kritiikki omassa yhteisössä vallitsevaan opetukseen ja käytäntöihin nähden, vaikka mielestäni opetuslapseuttamisen ykkösasioihin tulisi kuulua rakkaus totuuteen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Letsa

  • Vieras
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #59 : 26.07.21 - klo:22:09 »
Onko Paulus rakkaus totuuteen kadonnut uskovilta?