Kirjoittaja Aihe: Elämän tarkoitus  (Luettu 3874 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Elämän tarkoitus
« : 28.02.17 - klo:11:30 »
Aihetta on sivuttu useammassakin keskustelussa, mutta en löytänyt keskustelua, jossa olisi keskitytty tähän aineeseen.

Tämä kysymys on askarruttanut jo jonkin aikaa ja erityisesti siihen on vaikuttanut tilanne siskoni kohdalla. Sisko on ollut jo toista kuukautta sairaalassa ja hänen aivotoimintansa on hyvin vähäistä. Hän on ollut kymmeniä vuosia paikallisen helluntaiseurakunnan jäsen ja kaikesta päätellen kunnollinen sellainen. On monenlaista osallistumista, on ollut kummilapsia, on rahoitettu Fidaa jne.

Mutta jotain kummallista alkaa löytyä. Omat asiat eivät ole aikoihin olleet hallinnassa, se tulee ilmi monessa kohtaa.

Hieman tämmöistä alkaa löytyä:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005106438.html

ja tällaista:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005105219.html

Ei nuo kuvaukset remonttien suhteen ole osuvat, mutta siskollani oli kummallinen keräilyvietti.

Tuli mieleen se määritelmä, että elämän tarkoitus on tarpeettoman tavaran rajaton haaliminen. Onko tämä kenellekään muulle tuttua?
« Viimeksi muokattu: 28.02.17 - klo:11:40 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #1 : 12.03.17 - klo:19:51 »
Tässä on muutaminen tunnettujen henkilöiden melko lohduttomia ajatuksia elämän tarkoituksesta:
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/mika-on-elaman-tarkoitus-seitseman-vastausta-kaikkein-suurimpaan-kysymykseen/

Lyhyt, mutta mielenkiintoinen lainaus yhdestä yo. kirjoituksesta:

”Kun en ole pappi, minulla ei voi olla oikeutta määritellä kenenkään elämän tarkoitusta. Se olisi valheellista ja kenties moraalitonta, joka tapauksessa ajanhukkaa.
En halua pohtia omankaan elämäni tarkoitusta kovin syvällisesti, sillä pelkään sekoavani ja tulevani uskoon."

Lauri Maijala, 28, Helsinki. Teatteriohjaaja.

Juu. Voihan se olla aiheellinenkin pelko.
« Viimeksi muokattu: 12.03.17 - klo:20:03 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #2 : 16.03.17 - klo:08:32 »
Ihmisen näkökulmasta uskoon tuleminen onkin varmasti sekoamista. Hullutustahan se on ihmisen mielestä uskon ydinkin, evankeliumi ja sana rististä.

Tota asiaa olen joskus miettinyt siltä kannalta, että kun itse on aina uskonut (siis niin kauan kuin muistia riittää), niin ei ole kokenut pelkoa sekoamisesta. Oma askel oli se, että alkoi julkisesti tunnustamaan uskoaan ja ruokkimaan sitä sanalla. Ehkä tilanne olisi aivan erilainen, jos ei olisi ollut ns. lapsen uskoa läpi elämän.

Elämän tarkoitus lienee saada syntinsä anteeksi ja päästä osalliseksi Jumalan armosta uskon kautta, mutta mysteeriksi jää silti moni asia elämästä. Juuri vaikka se, että miksi se tuntuu joskus vain jatkuvan, vaikka ihminen olisi enää pelkkä sängyssä makaava kuori. Joku syy sillekin on, vaikka en sitä ymmärräkään.

Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #3 : 09.12.17 - klo:20:01 »
Liikelaitos Postikin on ottanut kantaa tähän kysymykseen. Alla ilmoitus liki kolmen vuoden takaa:
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #4 : 09.12.17 - klo:21:02 »
"Elämän tarkoitus on oppia rakastamaan."

(Tämä oli vastaukseni, kun noin 35 vuotta sitten yksi ystäväni pohti, mikä on elämän tarkoitus.)

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #5 : 10.12.17 - klo:09:20 »
Apostolien teot 17:26-28 "Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta
asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,

että he etsisivät Jumalaa,

jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet:
'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'."


Elämän tarkoitus on, että etsisimme Jumalaa joka päivä, mekin jotka ollaan jo uskossa.

* * *

Hykerryttävä ajatus 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'.
Varhaisimpien esivanhempiemme Adamin ja Eevan isä oli Jumala.
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #6 : 12.07.19 - klo:20:20 »
Olen alkanut pohtia tätä asiaa siitä näkökulmasta, että ikääntyessä monet asiat tippuvat pois elämästä kuin itsestään. Omalla kohdallani olen miettinyt tätä asiaa ja olen tullut siihen tulokseen, että osa tarpeettomista asioista jää pois uskon vuoksi, osa ikääntymisen johdosta.

Koska sydän on kiinni tavarassa päivä päivältä vähemmän, niin mieleen on noussut ajatus siitä, että jotenkin määrätietoisesti olisi syytä pyrkiä yksinkertaisuuteen. Mutta kuinka siinä saavuttaisi konkreettisia tuloksia, kun olisi hyvä hakeutua pienempään ja helppohoitoisempaan asuntoon, johon kaikki tämä koottu tavara ei enää mahdu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #7 : 12.07.19 - klo:22:11 »
Lahjoittaa tavaran sitä tarvitseville tai heittää roskiin jos kukaan ei tarvitse.
Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #8 : 12.07.19 - klo:23:09 »
Kun muutin paljon isommasta asunnosta tähän pieneen, osittain kalustettuun kämppään,
minun oli pakko päästä eroon kaikista huonekaluista,
suurimmasta osasta pienemmistä tavaroista, vaatteista yms.
Vaateasia oli helppo, koska en ole talvisin Suomessa, joten en tarvitse talvivaatteita.
Joistain huone- ym. isommista kaluista sain pieniä maksuja,
kun yksi ostaja löytyi netti-ilmoituksen kautta.
Vaatteet annoin Fidaan ym. lähetyskirpputoreille.
Pesukone yms. (melkein uusia useimmat) annoin maksukyvyttömille tarvitseville.
Kaatopaikalle oli vietävä paljon sellaista, jota kukaan ei halunnut.
Esim. valokuvien kehitys- ja suurennuslaitteet monine tykötarpeineen menivät roskiin,
koska kukaan ei vastannut aihetta koskevaan ilmoitukseeni.

Kirjat olivat ainoa, joista en luopunut suosiolla. 
Ne ovatkin olleet nyt vuosikausia
isoissa pahvilaatikoissa sukulaisen kylmässä liiterissä. 
En tiedä kirjojen kuntoa tällä hetkellä,
mutta laatikot näyttävät ulospäin vielä hyvin säilyneiltä.
Lämpimän varastotilan vuokraaminen olisi tullut maksamaan hirveästi, ja tähän asuntoon kirjat eivät mahdu.
Suurin osa on tieto- ja hengellistä kirjallisuutta.
Olisin maksanut kohtuullisesti kirjojen säilyttämisestä esim. jonkun sukulaisen kuivassa kellarissa, mutta kukaan ei ollut kiinnostunut.

Tavarasta luopuminen oli jonkin verran stressaavaa,
mutta myös helpottavaa ja kasvattavaa.
Tuon suuren rysäyksen jälkeen minun on ollut helppoa luopua monesta tavarasta,
asiasta, ajatuksesta, halusta ja muusta maallisesta,
joita väkisin kulkeutuu elämässä mukaan, ja joihin tulee tarrauduttua.
Irti on hyvä päästää.







Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #9 : 13.07.19 - klo:00:03 »
Lahjoittaa tavaran sitä tarvitseville tai heittää roskiin jos kukaan ei tarvitse.

Harvat ovat oikeasti valmiit jättämään kaiken ja seuraamaan Jeesusta. Tämän todistaa Raamatun kertomukset ja ihmiskunnan historia. Meitä ilmeisesti kasvatetaan matkamme aikana luopumaan kaikesta, mutta se on useimmille tavattoman pitkä ja vaikea tie, sillä "ensin pitää luopua Ismailista ennen kuin voi luopua Iisakista".

Jo tästä ulkoisestikin kertyneestä on vaikea luopua, mutta se on mahdollista.
"Jos palaat Kaikkivaltiaan luo, hän nostaa sinut jälleen. Jos karkotat vääryyden talostasi,  jos puhdas kulta on sinulle pelkkää tomua ja Ofirin kulta vain puron kiviä, -- onhan Kaikkivaltias sinun aarteesi, kaikkea kultaa ja hopeaa arvokkaampi -- silloin Kaikkivaltias antaa osaksesi ilon, saat kohottaa kasvosi Jumalaa kohden. Sinä rukoilet häntä, ja hän kuulee sinua, ja sinä saat uhrata hänelle sen minkä olet luvannut. Mihin tahansa ryhdytkin, se onnistuu, valo loistaa sinun teilläsi. Sen, joka kerskuu, hän painaa maahan, mutta nöyrän hän nostaa."

Ei lienee omaisuuden omistamisessa ole mitään väärää -jos emme siihen sydäntämme kiinnitä- ei vaikka se olisi Oofirin puhtainta kultaa, mutta jos Jeesus tulee meidän tosi aarteeksemme niin voimme luopua omaisuudestammekin Hänen tuntemisensa tähden.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #10 : 13.07.19 - klo:00:07 »
Kun muutin paljon isommasta asunnosta tähän pieneen, osittain kalustettuun kämppään,
minun oli pakko päästä eroon kaikista huonekaluista,
suurimmasta osasta pienemmistä tavaroista, vaatteista yms.
Vaateasia oli helppo, koska en ole talvisin Suomessa, joten en tarvitse talvivaatteita.
Joistain huone- ym. isommista kaluista sain pieniä maksuja,
kun yksi ostaja löytyi netti-ilmoituksen kautta.
Vaatteet annoin Fidaan ym. lähetyskirpputoreille.
Pesukone yms. (melkein uusia useimmat) annoin maksukyvyttömille tarvitseville.
Kaatopaikalle oli vietävä paljon sellaista, jota kukaan ei halunnut.
Esim. valokuvien kehitys- ja suurennuslaitteet monine tykötarpeineen menivät roskiin,
koska kukaan ei vastannut aihetta koskevaan ilmoitukseeni.

Kirjat olivat ainoa, joista en luopunut suosiolla. 
Ne ovatkin olleet nyt vuosikausia
isoissa pahvilaatikoissa sukulaisen kylmässä liiterissä. 
En tiedä kirjojen kuntoa tällä hetkellä,
mutta laatikot näyttävät ulospäin vielä hyvin säilyneiltä.
Lämpimän varastotilan vuokraaminen olisi tullut maksamaan hirveästi, ja tähän asuntoon kirjat eivät mahdu.
Suurin osa on tieto- ja hengellistä kirjallisuutta.
Olisin maksanut kohtuullisesti kirjojen säilyttämisestä esim. jonkun sukulaisen kuivassa kellarissa, mutta kukaan ei ollut kiinnostunut.

Tavarasta luopuminen oli jonkin verran stressaavaa,
mutta myös helpottavaa ja kasvattavaa.
Tuon suuren rysäyksen jälkeen minun on ollut helppoa luopua monesta tavarasta,
asiasta, ajatuksesta, halusta ja muusta maallisesta,
joita väkisin kulkeutuu elämässä mukaan, ja joihin tulee tarrauduttua.
Irti on hyvä päästää.

Kylläpä jälleen kerran kirjoituksesi siunasi, sai oikein sydämeni laulamaan.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #11 : 13.07.19 - klo:08:48 »
Itsekään en pidä vääränä sitä että omistaa asioita. Ja luopuminen saattaa kirpaista hetken, mutta se myös helpottaa.

Viime kesänä teimme muuttoa ja anoppini mies antoi hyvän ohjeen tavaroita lajitellessa; jos mietit yli 5 sekuntia, että tarvitsetko tiettyä tavaraa, niin heitä roskikseen. Toimin niin ja olen jälkeenpäin erittäin tyytyväinen siitä ohjeesta.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #12 : 13.07.19 - klo:09:38 »
Esim. valokuvien kehitys- ja suurennuslaitteet monine tykötarpeineen menivät roskiin,
koska kukaan ei vastannut aihetta koskevaan ilmoitukseeni.

Kirjat olivat ainoa, joista en luopunut suosiolla. 
Ne ovatkin olleet nyt vuosikausia
isoissa pahvilaatikoissa sukulaisen kylmässä liiterissä. 
En tiedä kirjojen kuntoa tällä hetkellä,
mutta laatikot näyttävät ulospäin vielä hyvin säilyneiltä.
Lämpimän varastotilan vuokraaminen olisi tullut maksamaan hirveästi, ja tähän asuntoon kirjat eivät mahdu.
Suurin osa on tieto- ja hengellistä kirjallisuutta.

Meillä on ollut pitkälti samanlaiset harrastukset. Minulla oli vanhaan valokuvaustekniikkaan liittyvää kalustoa melkoinen määrä. Mutta en edes muista, mihin suurennuskoneeni ym. sen ajan laitteet olen antanut tai mahdollisesti myynyt.

Tuo kirjajuttu onkin aikamoinen ongelma. Kysyin kerran Fidalta, ottaisivatko kirjoja vastaan. Kyllä ottavat, mutta niiden pitää olla nykymaailmassa kysyttyjä. Siis kaikenlaista "hengellistä" soopaa, jota minulla ei juuri ole ja jos onkin, heitän ne mieluummin paperikeräykseen. Olen tosin kirjoittanut joihinkin kirjoihin, että "varo tätä oppia". Mutta suurempi ongelma harhaoppia sisältävissä kirjoissa on se, että mukana on myös ihan oikeaa, siellä täällä, ja varoitukseni ei ole siltä osin oikea.

Vanhempi hengellinen kirjallisuus on suurelta osin tervettä ja sen soisi jossakin säilyvän. Joskus muistuu jokin kohta mieleen ja se kirja pitäisi silloin löytää.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #13 : 13.07.19 - klo:16:46 »

Tuo kirjajuttu onkin aikamoinen ongelma. Kysyin kerran Fidalta, ottaisivatko kirjoja vastaan. Kyllä ottavat, mutta niiden pitää olla nykymaailmassa kysyttyjä. Siis kaikenlaista "hengellistä" soopaa, jota minulla ei juuri ole ja jos onkin, heitän ne mieluummin paperikeräykseen. Olen tosin kirjoittanut joihinkin kirjoihin, että "varo tätä oppia". Mutta suurempi ongelma harhaoppia sisältävissä kirjoissa on se, että mukana on myös ihan oikeaa, siellä täällä, ja varoitukseni ei ole siltä osin oikea.

Siinäpä minunkin mielestä se vaikea ongelma on, kun väärää opetusta / harhaoppeja sisältävissä kirjoitta on mukana myös tervettä ja oikeaa. Joskus paljonkin, mutta sekaan on ujutettu lipeviä lupauksia lukijaa odottavista siunauksista (liittyen usein ajalliseen menestymiseen, rikkauteen, terveyteen, "Jumala tekee sinusta suuren ja voimakkaan aseen", tämä kirja johdattaa sinut sielujen voittajaksi, jne - ja tämä kaikki hivelee alempaa synnin turmelemaa luontoamme).

Olen yrittänyt pitää erästä ohjetta mielessäni kirjoja lukiessani:
Kirja missä luvataan suuria, mutta ohitetaan Jeesuksen ristintyö, ovat opetusta joka rakennetaan perustalle, joka ei tule kestämään. Kyllä niissäkin Jeesus ja risti ja veri voidaan mainita, mutta ne kirjaa eteenpäin lukiessa jäävät yhä kauemmas taka-alalle.
Kun Raamattu kehottaa arvioimaan ja koettelemaan kaiken ja "pitämään sen mikä hyvää on" niin silloin sen hyvän jonka otamme vastaan ja pidämme, pitää rakentua oikealle perustukselle ja "muuta perustusta ei kukaan voi panna kuin mikä pantu on ja se on Jeesus Kristus".

Onkohan niin, että ajassamme luetaan mielummin sankaritarinoita, joissa nettisivuillaan saarnaajat kertovat satojentuhansien ihmisten täyttäneen yhä uudelleen stadionit ja heidän voittaneen miljoonia ihmisiä taivaaseen, kuin että lukisimme Raamattuamme, joka paljastaa eksyttäjiä ja harhaoppeja. Jeesus on meitä varoittanut: "Te eksytte, koska ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa."

Nousi pari asiaa mieleeni:
1.Harhaoppeja sisältävät kirjat voivat olla vaarallisempia kuin harhaoppia levittävä puhuja. Eräistä Raamatun pyhistä todetaan että "he vielä kuoltuaankin puhuvat" ja näin on myös eksyttävien kirjojen kanssa. Niiden tekijät ovat jo multien alla, mutta kirjoissaan he yhä eksyttävät ja synnyttävät lukijoiden mielissä hämmennystä.
2.Tuo Jeesuksen käyttämä ilmaisu "Te eksytte koska ette tunne...Jumalan voimaa" on mielestäni ymmärretty väärin, jos ajatellaan sen merkitsevän vain Pyhän Hengen tuntemista. Pyhää Henkeä emme saa erottaa Jumalasta joksikin erilliseksi jota kutsumme voimaksi ja jota nykyisin rukoillaan ja palvotaan.  Jumalan voima on evankeliumi ristiinnaulitusta Kristuksesta, josta kristikunta on etääntymässä. 1.Kor. 1:18 opettaa, että evankeliumin voima kätkeytyy julistettuun sanaan rististä. "Sana rististä... on meille. jotka pelastumme, Jumalan voima".

(PS. Olkaa pitkämielisiä kun kirjoitan pitkästi. Toivon oppivani sanomaan sanottavani lyhyemmin ja ytimekkäämmin).

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #14 : 13.07.19 - klo:17:56 »
Tämä saattaa tuntua kerskaukselta ja itseni korottamiselta, mutta kerron kuitenkin ja väitän, että minulle(kin) on annettu jonkinlainen erottamisen lahja. Vaikka toisaalta se on mielestäni annettu kaikille muillekin uskoville, mutta sitä lahjaa ei käytetä eikä haluta käyttää.

Kerron erään tapauksen. Se oli sitä aikaa, kun NokiaMissio oli kovassa suosiossa ja Markku Koivisto oli vauhdissa. Jokin sisälläni sanoi, ettei siinä ole kaikki kohdallaan. Mutta aloin epäillä, että vika on vain minussa ja jotenkin olin tästä sisäisesti ahdistunut. Selvittääkseni tätä edes itselleni päätin tutkia asiaa perusteellisesti. Minulla oli eräs Koiviston kirja - en enää muista mikä kirja se oli, mutta päätin, että luen sen, kaiketi siitä jotain selviää.

Aloitin kirjan alusta ja tietoisesti otin asenteen, että voin hyvin itsekin olla hakoteillä. Luin kirjan lähes loppuun ja totesin, että yhdyn hengessäni kaikkeen siihen, mitä hän kirjoitti. Sanoma oli kirkas. Mutta - sitten tuli iso mutta. Vähän ennen kirjan loppua oli jotain sellaista, jonka uskoakseni kuka tahansa uskova olisi tunnistanut harhaopiksi.

Sittemmin on paljastunut paljon outoja asioita Koivistoon liittyen. Olen puhunut ensivaikutelman säännöstä, mikä perustuu siihen, että jokaiselle uskovalle on annettu Pyhä Henki sisimpään ja Hänen työtään on se, että uskovan valtaa levottomuus tällaisessa tilanteessa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell